FED gav marknaden en liten julklapp och gotta sig med genom att guida för sänkningar nästa år.
Det var modigt. Lönerna taktar på runt 4-5%, inflation i den starka service sektorn likaså. Vågar man ta bettet att det lugnar ner sig där? Tittar man på ISM Non-Mfg New Orders och Business Activity, så ser man inga tecken på inbromsning. Tittar man på ISMX2 Employment så pekar det inte på att man slutat anställa, och ISM Non-Mfg Prices pekar inte på att man slutar höja priserna. NFIB mätningar där man frågar företagen om de funderar på att höja priser OCH öka löner, har studsat upp senaste månaderna.
Hur kan FED vara så säkra på att företagen i service/tjänste näringen kommer att sluta höja priserna?
Missförstå mig inte… jag tror nuvarande räntenivåer biter på att tränga undan konsumtion, men det tar tid.
Så länge som core CPI kommer in på 0,3 eller bättre, så behöver inte FED vara oroliga. Men högre än så visar att inflationen lever, och att målet om 2% i årstakt ligger långt borta. Att man inte behöver höja mer än 5,25% förstår jag. Det räcker att låta tidens tand göra jobbet. Men att guida för sänkning är kaxigt!!!
Nu är caset låga räntor pga låg inflation, fast med soft landing och bebehållna vinster. I de andra ringhörnorna har du inflationens återkomst samt vinstrecession. Börsen är inte beredd på någon av dom.
Sen finns där en diskussion där ute, som egentligen är en lek med statistik. Den ena säger att Börsen TOPPAR ur när FED sänker för första gången, vilket skulle innebära stark börs fram till våren. Vilket även lirar med säsongseffekten att börs är en vintersport okt-maj. Logiken är att börsen vänder ner när framtida LÅGA vinster väntar, vilket är synonymt med svag konjunktur, och är också det skälet till varför FED sänker räntan. Men det finns även exempel på hur börsen gått svagt fram till första sänkningen, typ mars 2009, och att börsen vänder upp när det är som mörkast. Dvs att börsen diskonterar dåliga tider långt innan de infaller.
De närmaste två veckorna är tunna på makro agendan. Från USA har vi NAHB index, CB Cons Conf, Philly FEd, Core PCE, Case Shiller samt Chicago PMI. Från Europa har vi Final inflation samt China PMI.
Ingen av dom här lär göra något större avtryck. Från centralbankshålls och bolagsfronten är det tyst. Det händer inte mycket!
Ha en fin vecka!!!
———– mån
NAHB index kom in på 37 mot väntat 36 och fg 34. Ser inte kul ut! Men det gjorde det inte förra året heller och bostadsmarknaden höll sig… är detta en pålitlig indikator eller ej? Den har funkat historiskt.
Tittar jag tekniskt, så kan man tolka in dollarn och US10yrs att de har en period fram till nästa vår där tioåringen kan nå 2,7%ish och Dollarn 1,20eur. Detta skulle i så fall vara väldigt positivt för börserna, givet att vinstestimaten inte viker
MEN, detta kräver resolut Duvighet av FED, vilket i sin tur kräver på bekräftande data.
Det finns två stora hotbilder här: Det ena är den stora Service sektorn, har svårt att se att ovan är förenligt med stark efterfrågan/jobbskapande/priser, vilket är nuvarande bild. Datan måste börja komma in annorlunda från denna stora del av US ekonomy.
Den andra är recessionshotet, som jag är en anhängare av. Dock finns det en tajming faktor här. Det kan utan problem fortsätta att vara samma typ av styrka i ekonomin i ett par månader till. Uteblivna fiskala stimulanser borde kännas av. Likaså räntekostnader, men hittills har ekonomin stått emot synnerligen bra. Service marknaden är nyckeln här. Viker den, så spelar det ingen roll om Tillverkningssektorn är stark, då det är många fler sysselsatte i services. Så länge som Services är stark, ingen recession. Men då kan man samtidigt ifrågasätta inflationsutsikterna.
För att inte tala om valår, och den höga sannolikheten att Trump blir vald. Det är ett område jag knappt vågar kvantifiera, ännu mindre sätta börstargets utifrån. Dock brukar valår bli hyfsade börsår. Men det är en farlig anomali att spela.
Powells nya räntebana, samtidigt som service sektorn skapar jobb, har 5% lönetakt och nästan lika hög inflationstakt, är svår att förstå sig på. Ibland blir jag nästan konspiratorisk och tänker att Biden har ringt Powell med orden: Vill du att Trump ska ta makten, ligg då kvar på 5,25% länge och tvinga in ekonomin i sämre tider. Vill du jag ska bli återvald: Va inte så picky på inflationsmålet. Folk röstar med plånboken.
—————– tisdag
I Goldmans morgonbrev är man bullish till aktier mot bakgrund av det enkla skälet att aktier brukar gå bra när inflationen och räntorna toppat ur, och vänder ner. Vilket man skulle kunna säga att det har gjort! Men man måste också ställa sig två frågor:
Kan inflationen komma tillbaka?
Kan vi undvika recession?
Svara Ja på den första, eller nej på den andra, så ska du vara försiktig med aktier.
Svaret på den första frågan är såklart starkt kopplad till löneinflationen som råder just nu, och som i service sektorn inte ser ut att mattas av.
Svaret på den andra faktorn är såklart starkt kopplat utebliven fiskal stimulus samt om marknadsräntorna haft full verkan på räntekostnaderna.
och slutligen för att förstå börsen, så måste man inte bara ha svaren på ovan, man måste också kunna tajma det vilket i princip är omöjligt!
från Europa kom final inflationssiffror, som visade på deflation på månadsbasis, sett till kärninflation och head line inflation. Precis som i Sverige. Man höjer alltså inte priserna på aggregerad nivå längre. Detta gillar ju ECB, och i en sån miljö behöver man inte per defintion ligga på 4% styrränta. MEN ECB störs av löneläget som tickar på 4%. Arbetstagarna vill ha betalt för den förlorade köpkraft senaste åren. Detta i sin tur kan få företagen sugna på att börja höja priserna igen. Det är detta som oroat ECB. Eller så biter räntorna allt mer och då avtar efterfrågan, och då slutar man anställa och börjar avskeda, och vips är lönekraven borta, och ECB kan sluta oroa sig och börja sänka räntan istället. Men det handlar såklart väldigt mycket om hur efterfrågan utvecklas.
En annan relevant fråga… kan efterfrågan fortsätta att vara god, och arbetstagare och fack börjar acceptera längre löner, trots det real bortfallet senaste åren? Det blir ju på nåt sätt en diskussion om aktieägarna ska få sina vinster, eller ge bort en del vinst till förmån för arbetstagare som blivit realt fattigare senaste åren. Den diskussionen har flera djup… så den får vi ta en annan gång!
————– onsdag
CB Consumer confidence kom in på 110,7 mot väntat 104,0, och fg 101,0… starkare!
Okej, konsumenten är inte superglad, men knappast särskilt deppig heller.
Recessions caset är fortsatt starkt. Men för ett år sedan, inför 2023, så var jag väldigt säker på att det skulle slå in. Jag är fortsatt säker, men helt osäker vad det gäller tajmingen. Det skulle mycket väl kunna bli 2025. I när tid, säg närmaste 3-6 månaderna känner jag att risken för att inflationen kommer tillbaka, till följd av stark efterfrågan – jobb – löner – priser i servicesektorn, som gör att det räcker att begagande bilpriser slutar falla… så vips studsar inflationen upp igen. Kom ihåg att löner och inflation i service sektorn taktar på runt 4-5%. Dvs cirka 0,4 i månadstakt, och enda anledningen till att core CPI kommer in okej, är delfation i goods sektorn. Kommer inte services ner, så är risken svinstor att core CPI studsar upp, och då tvingas FED ändra sitt tugg…. och vips står US10yrs i 4,5% igen. Det tror jag inte SPX på 4700 skulle gilla….
Så man kan säga att base case har breddats. Det enda jag inte tror på är rådande marknads narrativ… dvs stark tillväxt och räntesänkningar.
————– tors
Philly FED kom in på -10,5 mot väntat -3,0 och fg -5,9… sämre men inget graverande. Pekar på ISM strax under 50…. mer av samma alltså!
FEDs planerade sänkning i mars, ligger långt borta, men det går fort… och det ska verkligen bli intressant att följa ISM Non-Mfg datan fram tills dess. Jag undrar om de verkligen vågar sänka om inte den sektorn börjar visa lite svaghetstendenser väldigt snart! Vågar de verkligen göra en repris av 70-talet?
———– fre
Core PCE kom in på 0,1% MoM mot väntat 0,2 och fg 0,1 (nedreviderat fr 0,2). Detta är FEDs huvudmått och visar tydligt att man nu är i mål. Fortsätter företagen att höja priserna i den här takten så kommer även YoY% takten att leta sig ner mot 2% och där under. Så att FED vill sänka är nu helt logiskt och självklart! ELLER???????
Här finns ett par saker att fundera över:
1, core CPI kom in på 0,3 för samma period. 0,2 månaden innan. 0,2 i tolv månader ger 2,4%. 0,3 under tolv månader ger 3,6. CPI takten ligger alltså på 2,4-3,6. Säg snitt 3%. Det historiska snittet mellan core CPI och PCE ligger på 50 punkter. Core PCE borde alltså ligga på 0,2. Men har istället nu legat på 0,1 under två månader vilket indikerar drygt 1% i årstakt. Jag är helt övertygad att de kommer konvergera. Antingen är det månadstakten i CPI som kommer glida nedåt mot 0,2 eller bättre. Eller är det core PCE som kommer studsa tillbaka.
Vilket blir det?
2, Problemet med inflationsdatan, som få addresserar där ute är att den är en kombination av två extremer. Deflation i goods/tillverknings sektorn, och lönedriven hög inflation i den stora service/tjänstesektorn.
3, Så det mest logiska om det är core CPI som ska mjukna ner mot PCE, är om lönetakten faller av. Den ligger idag på c4%+. Det är därför som vi har 3% core CPI. Ska vi ligga på 1% i core PCE så måste lönerna ner från dagens 4% mot c2%. Det låter lite men är mycket.
4, Jag undrar om lönerna kan göra det tappet, om tillväxten är god och jobbskapandet fortsätter?
5, För fortsätter lönerna i den takten, samtidigt som företagen slutar höja priserna så kommer vinsterna att aggregerat falla med ca15-20%. Det hade varit historiskt ovanligt.
6, Därför ser jag risken som stor att core PCE kommer tillbaka, om inte den ekonomiska aktiviteten svalnar. Jag har väldigt svårt att få ihop det annars. Men jag har inte facit, utan försöker bara hitta logiken.
0,1 MoM för core PCE är skitbra för FED. Jag fattar att marknaden blir glad. Men hur man kan bortse från löner på 0,4 eller core CPI på 0,3. Det förstår jag inte. En vacker dag kommer en förklaring.
Om man tänker med sunt bondförnuft, så tänker jag att efterfrågan har börjat mattas, och företagen har inte kapacitet att höja priserna längre. Lönerna däremot är en laggande faktor som är ett resultat av den tillväxt, jobbskapande, och tajta arbetsmarknad som varit.
Till slut kommer även dom ge med sig, och det börjar ofta med en allt surare arbetsmarknad. Då avtar även kraften från arbetarnas lönefordringar. Man blir ödmjuk när man märker att folk blir av med jobbet, det blir svårare att hitta ett annat jobb, och företaget man jobbar på går allt sämre.
Så jag tror kanske inte att det är just inflationen som ska hoppa tillbaka, utan det är snarare jobben som ska växla ner. Men gör dom inte det…. då ökar risken för att prishöjningarna kommer tillbaka.
Det var allt för den här veckan.
Jag vill önska er alla en riktigt skön helg och en God Jul. Nu tar vi ledigt och försöker koppla av och tänka på annat. Det är också en god investering!
———— fredag
Årets sista data punkt, Chicago FED PMI kom in på 46,9 mot 51,0 och fg 55,8. Klart sämre. Dock är det en nivå som är förenlig med ISM strax under 50. Men den måste ner mot 35 och under det för att indikera recession. Där är vi inte ännu. Chicago har historiskt varit pålitlig när det kommer till att spå recessioner. Vilket bygger på att Chicago området är som en miniatyr av hela USA. Den flaggade för klart sämre tider i slutet av 2022. Något som vi nu vet inte infriades. Min slutsats är att den studs vi sett i aktivitet sedan i somras, nu är över. Men frågan är om aktiviteten bryter ner, dvs ISM faller mot 40 och under, dvs recession. Eller konsoliderar runt 45-50. Jag är ju köpkrafts pessimist som ni vet, men tajming är svårt.
Det blev ett svårt makro år. Alla modeller pekar söderut i slutet på 2022. Men vi klarade det bättre än väntat. I grunden handlade det om att löneökningarna var goda och alla fick behålla jobbet. Detta i sin tyr byggde på att efterfrågan fortsatte att vara stark. Det i sin tur byggde på olika faktorer beroende på var man tittade. I Sverige exempelvis hade många bundit lånen under 20/21 och därför fick inte räntorna genomslag. Bland alla som satt på rörliga lån, så steg räntan från en exceptionellt låg nivå. Eftersom många med stora lån sedan amorteringskravet är tvingade till amortering, kunde man styra om amortering till att betala stigande räntor. Även det hjälpte. I svenskt fall så fortsatt exporten att vara stark. Det beror på en rad faktorer, med allt i från post-pandemi effekter, till återuppbyggnad av lagernivåer, försenade replacement cyckler osv. I USA finns liknande effekter som i Sverige, men där handlade det mycket mer om starka hushåll, som valde att konsumera i den stora och arbetsintensiva tjänste sektorn, vilket i sin tur handlar om att underkonsumtion av tjänster under pandemin, men viktigast är att 1, att många lån var bundna under 20/21 till låga räntor, samt 2, rekord hög excess savings av covid pengar. Det senare är svårt för oss svenskar att ta in, men tänk er att staten ger dig en årslös extra över en period på 2 år. Som du till stor del sparar, som du sedan väljer att konsumera när saker och ting blir dyrare.
Får jag lyfta fram EN faktor som ekonomerna världen över inte förstod vidden av, så har det varit det nästan 30% stora budgetunderskottet USA körde under 2020/21, och dess effekter. Detta skapade 1, ett inflationstryck som saknat motstycke och jämförbart med 70-talet och som INGEN lyckades förutspå efter ett årtionden av icke inflation. Och det skapade en styrka i ekonomin, långt efter att man det infördes, då dess storlek gjorde att man kunde spara i ladorna. Detta är unikt när det kommer till finanspolitik.
Jag vill önska er alla ett Riktigt GOTT NYTT ÅR så tar vi nya tag på andra sidan.

Riktigt bra inägg och funderingar…
*inlägg såklart…
Tack!!! Oftast tycker jag FED är rätt på det… nu är jag tveksam. Vi får se, antingen får FED rätt och då kommer datan visa detta. Eller kommer FED få backa…
Tack Jonas, härligt måndagsproduktiv är du som vanligt :).
”Men det finns även exempel på hur börsen gått svagt fram till första sänkningen, typ mars 2009, och att börsen vänder upp när det är som mörkast.)”
Jag misstänker felskrivning, att du istället menar till SISTA sänkningen?
Finanskrisens räntecykeln sänkte FED sin fund rate redan okt 2007 fram till våren 2008. Kort paus och blev aggressivare i sänkningarna hösten 2008… och sänkte sista gången i JAN 2009 till intervallet 0-0,25 räntepunkter.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/finansiell-ekonomi/inflation-och-styrrantor/Styrrantor—internationellt/
Keep the good work up! Tack.
Tack, ja det gick lite fort där. Du har helt rätt såklart!
Satt med Morgan Stanleys morgonbrev som visade hur börsen gått efter sista höjningen… och skulle vi följa det historiska mönstret, så kan vi ha stark börs i 5 månader till. Detta är ju bara ett historiskt mönster och man ska inte teckna in för myclet i det såklart.
Och att börsen sen går dåligt FRÅN första sänkningen, men börjar gå bra igen efter sista sänkningen??!?
Historiska mönstret borde bero på att Fed höjer i en stark ekonomi där ekonlmin genrerar vinster och då vill marknaden äga aktier. Och när sista höjningen är gjord så börjar Fed tveka hur länge ekonomins styrka är uthållig varpå börsuppgången då sjunger på sista versen! Sen när sänkningarna kommer så är det för att hjälpa en svag ekonlmi och då vill man inte äga aktier. När sen sista sänkningen är gjord kan det vånda upp, för då väntar bättre tider längre fram, och då kan aktiemarknaden också bottna ur…
Typ nåt sånt? Elller hur tänker du?
Samtidigt föll ju SPX från 4800 till 3500 när man höjde räntan under 2022…. Så de här mönsterna får man nog ändå ta med en nypa salt
Tack för smart inlägg igen… ja misstänkte du menade sista sänkning 😊.
Du frågar hur jag tänker… ja detta är mitt spontana scenario.
Jag brukar själv använda historien som vägvisare/inspiratör i mitt arbete – men det är såklart emellanåt förenat med olika stor grad av trubbighet.
Min vy är att det kan bli en eller ett par sänkningar innan marknaden, börsen alltså, tar in varför sänkningarna sker och säljarna tar över och vi får start på nedsidan – uppfattar att det varit så tidigare i historien. Den datan jag hittat är att vi ofta kommer in 60-75 % in i en recession när vi får market lows. Recessioner är ju faktiskt inte så tidslånga. Många gånger rullar de över inom 12 ibland +/- någon/ra månader och börsen vänder innan. Men historien har visat att det från pausen (då FED slutar höja) till marketlows ofta måste passera 1 år + ev några månader. Om det stämmer denna gång har vi en stökig höst 2024 med start kring sommaren eller strax därefter.
100 % consensus när Fed är klara med sänkningarna vänder det inom kort och i efterhand när det kändes som värst. De sista säljarna har sålt och de starka med friska stålar kommer in kommer in, det är för billigt för att motstå… de tidiga optimisterna tar stafettpinnen. Botten på pessimismen och botten på SPX är starkt korrelerade. Däremot råder lågkonjan i realekonomin ett tag till. Som vi alla vet är börsen sjukt ledande.
Jag har tidigare skrivit här många gånger att jag lärt mig att vänta så det är egentligen irrelevant, det händer när det händer… men ska jag gissa ett tänkbart timing scenario för att få mitt svar något mer spännande.
Så om jag ska leka lite med tankarna… Jag har haft kortare tidstarget på att marknaden ska tankat ihop men den har ju visat sig otroligt robust. Så låt mig gissa att vi får första sänkningen i tidigast i maj, eller kanske vid junifomc – och en efterföljande sänkning mötet efter, förmodligen med -50 räntepunkter eller mer vid andra tillfället. Här har marknaden fattat det och vi har kraftiga fall. Market low printas sent in på året eller kanske som senast någon månad in på 2025. Vi får vinster om 180 för 2024 och SPX handlas 3300/+-200. Slut ny cykel!! Insallha.
(parantes, Biden blir förmodligen inte kvar om detta spelar ut. Orkar vi med Trumpen igen… phu rörlig material så det kanske blir någon annan.)
Men vad vet jag, lekte bara med tankarna….
denna får vi spara och plocka fram till Midsommar…
nyckeln är att såklart att få rätt över tid, men en annan nyckel är att ha tålamod. Det är nog så jobbigt.
Lyssnade i helgen på IG Börssnack med Anna Serruya och tycker hennes resonemang om inflation var intressant. Hon tittar histotiskt och menar att ingen inflation peak kommit ensam utan efterföljs av en likadan peak. Vad är dina tankar om det?
Tack, Har inte lyssnat…
Hon har rätt, men de historiska jämförelserna går långt tillbaka, och då blir det ibland lite äpplen och päron.
Men ta senaste gången på 70-talet. Då hade man inte brottat ner löneinflationen, och den gjorde att inföationeb kom tillbaka rejält när man hade sänkt räntan!
Det var därför som jag blev så förvånad över Fed nu kunde guida för sänkningar när man todigare lyft fram oron för stark arbetsmarknad och viljan att inte göra policy misstag som ex 70-talet
https://seekingalpha.com/article/4658290-you-will-get-too-bullish-in-2024
Riktigt vass skribent/förvaltare som haft en hel del rätt tidigare i sina prognoser.
”As I said in my public article last week, I think a “reasonable” target for the rally into 2024 would be the 4883-5163SPX region. And as the market takes shape in the coming weeks, we can probably narrow that target down a bit.
But, I want to warn you not to get too comfortable in your bull suits. Once this rally completes, it will likely conclude not only the 5-wave structure off the October 2022 low, and not only complete the 5-wave structure off the 2020 low, but it will likely conclude a larger 5-wave structure off the March 2009 low, and even conclude a much larger 5-wave structure off the 1932 low. In other words, we are approaching what can be the conclusion of a major multi-decade bull market, just as most are going to turn quite bullish in 2024.
Moreover, if we are tracking this properly, then the initial turn down once we complete this structure could be quite powerful, and point us back down to the 3500-3900 region quite quickly. So, while we can likely enjoy more upside as we look towards the first quarter of 2024, this party may end while many believe it is just beginning. So, as we move north of 4800SPX into 2024, you may want to consider tightening up your stops on your long positions.”
Tack Daniel! Läste och han var ju rätt TA fokuserad. Jag vill ju gärna förstå FA bakom också… men alltid kul med TA input!! Tack
Han har lite andra artiklar på Seeking Alpha från November i år som belyser att amerikanska banker inte alls mår särskilt bra, och att en framtida potentiell bank kris där borta kan bli värre än 2008.
Vet iofs inte om det är hans FA bakom hans TA men han har också pratat en hel del om en potentiell framtida björnmarknad som blir längre än både finanskrisen och it kraschen.
Btw såg att fear and greed är uppe på extreme greed nu.
Tack
Yes, risk reward känns dassig minst sagt
Är det bara jag eller har möjliga triggers som skulle kunna utlösa en rekyl i närtid sinat ut? Känns som att det här kommer hålla sig fram till januari åtminstone eftersom att vi inte kommer få några nyheter framöver?
ingen större data punkt denna sidan årsskiftet…
Jobbigt för björnen…
So far…
”Ibland blir jag nästan konspiratorisk och tänker att Biden har ringt Powell med orden: Vill du att Trump ska ta makten, ligg då kvar på 5,25% länge och tvinga in ekonomin i sämre tider. Vill du jag ska bli återvald: Va inte så picky på inflationsmålet.”
haha….. den är bra.
Powells U turn är en headscratcher, samtidigt inte.
Lite scrammande hur Avi Gilberts TA rimmer med budskapet i ”The fourth turning”. Skulle inte satsa pengar på det men bra att ha på hjärnkontoret. CUZ you never know. Interesting times med krig och crisis överallt.
https://www.amazon.se/-/en/William-Strauss/dp/0767900464
bra blogg.
Tack för ett riktigt bra julklsppstips!!!
Skulle inte förvåna mig om ”konspirationsteorierna” stämmer – jag hade aldrig skrivit detta för några år sedan, men USA är mer o mer woke, typ verklighetens Billions…
Skall Biden vinna valet 2024 så måste ekonomin gå på högvarv utan hög arbetslöshet och då är allt tillåtet.
Och jag tror Biden är kapabel till vad som helst förutom att göra det han säger att han skall göra – han har ju t.o.m. sagt att ”han” skall bygga mur mot Mexico och därmed fullföljt Trumps ”alla” idéer som tullar mot EU, hård mot Kina, oljeledning från Alaska,….
Hej Jonas. Vad tror du om energy transition och USD/SEK det kommande året?
Jag tror ET industriellt får det motigt även nästa år. Mycket handlar om räntorna kommer ner, och stannar nere, eller ej. Däremot ser det väldigt intressant ut inför 2025. Börsmässigt har sektorn gått kräftgång senaste 3 åren efter bubblan 2020. Men får jag rätt kring 2025+ så kommer jordens investeringstillfälle att äga rum nästa år.
Dollarn och kronan får nästan analyseras var och en för sig. Det är svårt som fan rent ut sagt!
Dollarn… först och främst måste du vara säker på att inflationen håller sig på mattan, och inte kommer tillbaka. För då studsar räntorna och dollarn kommer att tokstärkas. Alternativt om vi får en recession som verkligen rullar in, så leder det förvisso till räntesänkningar, men initialt brukar dollarn stärkas rejält. Men om det är som nu… dvs där inflationen gradvis rör sig nedåt och FED börjar sänka till våren, samtidigt som ekonomin mår bra… ja då kan du räkna med fortsatt svag dollar. Tror den kan röra sig hela vägen upp mot 1,20 eur. (obs ingen prognos)
Sen kronan… Svensk ekonomi tyngs av räntehöjningar, inflationen är i princip dödförklarad. Så egentligen borde RB kunna sänka men har svårt att göra det om ingen annan gör det, och då tänker jag främst på ECB. ECB borde kunna sänka… men är fortsatt orolig för den starka arbetsmarknaden.
Men om vi utgår från rådande syn att FED kommer sänka till våren, så kommer dollarn vara hyfsat svag. samtidigt som Riks kommer kunna hänga på till sommaren, varpå svenska ekonomin stärks och kronan borde kunna stärkas från dagens svaga nivåer.
Lägg ihop dom och kronan skulle kunna bryta ner under 10usd intervallet och röra sig mot 9,0-9,5usd…
Men analysen har så många rörliga och osäkra delar så det är inget jag skulle våga positionera mig för…
Räcker att nåt inte stämmer i analysen, och vips har du kronan i 11usd.
Tar man valuta positioner så är det huvudlöst om man inte jobbar med stop loss.
Tack för svaret. Känns som ”alla” varit blinda inom ET och negligerat den massiva kostnadsbasen. Intressant med 2025 som du är inne på om marknaden nyktrat till 2024.
Valutor. Det är ärligt talat svårt att se stigande SPX och stigande USD 2024 men osvuret är bäst.
Jo men det är också en enklare och mer rättfram analys, dvs jag tror börsen, SPX, ska ner, det kommer vara synonymt med stark dollar (oavsett om det blir till följd av flight to safety recession eller inflation come back) och stark dollar innebär i princip alltid svag krona.
Och rent tekniskt, eftersom kronan är nere på stöd nivåver här så…. the only way is weaker!
JONAS. denna får vi spara och plocka fram till Midsommar…
nyckeln är att såklart att få rätt över tid, men en annan nyckel är att ha tålamod. Det är nog så jobbigt.
TIMOTHY
Haha ja det är ju kul, deal på det!
Jag skrev ett långt inlägg på din blogg om inverterade yieldkurvor för ett år sen – jag ska börja med att plocka fram den och posta den här nu ett år senare :).
sounds like a plan! 🙂
okej here it is, jag rotade fram det…. jag skrev på bloggen för snart 1 år sen. Kul att gå tillbaka och se utfall. VERSALER ÄR SKRIVET PER DAGENS DATUM och gemener var alltså snart 1 år sen dvs — januari 2023. FÖR DEN SOM ÄR ”DATA” INTRESSERAD OCH FAKTISKT ORKAR LÄSA 😊
Timothy skriver:
januari 16, 2023 kl. 1:23 e m
Jag har ändrat mitt mest troliga scenario sen en tid tillbaka, det började med att jag vacklade i min conviction då jag uppfattar flera tecken av motståndskraft i ekonomin.
Mitt nya huvudscenario; vi ser ”de nedbrytande ”effekterna av alla räntehöjningar sker först till h2 2023 kanske tom först i q4 eller tom q1 2024.
Några argument:
• Räntans effekt – jag brukar räkna minst 6-9 m ibland längre (bla beroende på utgångsläget) mot dina 6 m JONAS – men det är ju ingen exakt vetenskap så stannar där, men läser emellanåt att du själv är inne på att räntehöjningarnas effekt kan fördröjas. ” YES – NU VERKLIGEN FÖRDRÖJNING 12-18 MÅN DENNA GÅNG!? – SÅG NYSS ATT STAN THE MAN DRUKENMILLER PÅSTÅR ATT 80% AV AMERIKANERNA MED HUSLÅN REFINANSERIAT SIG 2021 MED LÄNGRE DURATION (ALLTSÅ DÅ TILL DEN LÅGA RÄNTA OCH FLERA ÅR FRAMÅT + HAN HÄVDAR ATT MÅNGA BOLAG REFINANSIERAD SIG DÅ MED OCH POSITIONERADE SIG MED LÄGRE RÄNTA LÄNGRE TID = STARK MOTSTÅNDSKRAFT I EKONOMIN – NÅGON SOM INTE GJORDE REFINANSIERADE SIG ÄR US TREASURY, MRS JANET YELLEN SOM FORTSATTE MED KORTA PENGAR – POORLY AMAZING!!”
• FED höjer fortfarande (intressant nog även om de måste, i en kraftigt inverterad yieldkurva, som toppade om hela -0,85 ish och nu strax över – 0,7). FED har inte ens pratat om att pausa och att takten på höjningarna slås av är inte en ny pivot policy i min bok. Det är först när FED övergår till sänkning! När FED slutar höja, då kommer ofta en paus om ngr månader – och först sen kommer sänkningarna. Denna nya cykel efter höjningarna avslutas och övergår i en ny cykel som ofta har pågått om 1-1,5 år (pausen ofta 4-6 mån) och sen kommer perioden med sänkningar – om historien nu ska vara någon vägledning. ” NU HAR VI KOMMIT ETT PAR – TRE MÅNADER IN I PAUSEN – OM LÅT OSS SÄGA EFTERSOM VI HAR HAFT EN SÅN ROBUST EKONOMI VI FÅR 6-8 MÅN DENNA GÅNG LANDAR SÄNKNINGEN IN I MAJ” (AKADEMIN, FRÄMSTA FORSKNINGEN ÄR FAKTISKT PÅ 3 MÅNADERS MOT 10 ÅRINGEN OCH MAINSTREET ANVÄNDER 2 ÅRINGEN MEN DET ÄR UNGEFÄR SOM VI SUBJEKTVIT VÄLJER VÅR OLIKA 200 DGR.S ELLER 50 DGR.S GILDANDE MEDELVÄRDE).
• A/inverterad yieldkurva, 3 mån mot 10 år inverterade så sent som i november 2022 – 2 mot 10 år (jag justerar och räknar bort den marginella inverteringen/testet som /skedde kring 1 april) så får jag inverteringen till inledningen av juli 2022 – vi har fått recessioner med ca 1,5-2 års fördröjning i snitt från inverteringen. Detta är en av de bästa recessions indikatorerna men extremt dålig timing indikator som vi alla känner till. ”MEN LATTJAR VI MED DENNA TRUBBIGHET SÅ ÄR VI DÄR H1 2024 MEN SOM JAG SKREV I MITT IGÅR BASERAT PÅ RÄNTECYKELN SÅ LUTAR ÅT DET ÅT BÖRSSTÖK EFTERSOMMAREN 2024”
B/ Vad som är tydligare timingmässigt, och mer skrämmande är när ”brantningen” sker. Den signalerar när vi får en positiv lutning att recessionen kommer snart…. många gånger i historien trubbigt mätt måste vi komma till + 0,35-0,65 i positivt räntegap (på yieldkruvan) innan recessionen konstateras (definitioner av recessioner diskuteras, men lite förenklat). Kurvan har inte alls börjat branta ut ännu! ”NU HAR DEN BRANTAT UPP, MEN DET VILL JAG DISKUTERA VAD SOM ÄR VAD! DET HAR VARIT LÅNGA RÄNTAN SOM DRAGIT I VÄG UPP – KLASSISKT SJUNKER KORT RÄNTAN NÄR VI ÄR I SÄMRE KONJUNKTUR UTSIKTER – SÅ HAR DET INTE VARIT DENNA GÅNG – VI HAR INVERTERING OM -45.ish RÄNTEPUNKTER NU UNDER 2023, 10 ÅRINGEN OCH 2 ÅRINGEN MORE OR LESS GÅTT I PAR SETT ÖVER HELA ÅRET – SLUTSATS = INGEN TYDLIG SIGNAL ÄNNU PÅ BRANTNING” MEN DEN KOMMER!!!!!
C/ Börsmässigt!! Många gånger har vi haft en räntespread om ca +1,5 % på yieldkurvan innan vi når marketlows… och då har vi kommit långt i recessionen, mer än hälften typ 2/3 delar. Historiskt skulle det handla om minst 7-8 månader från att vi kommit i recession. Det känns som vi har en bit kvar att vandra. ”SAMMA LÄGE – DET HAR INTE BÖJRAT HÄNDA NÅGT ÄNNU – FÖRUTOM ATT VI FLYTTAS OSS FRAMÅT VI ÄR NU I RÄNTEPAUSEN”.
D/ Recessioner är ju faktiskt inte så tidslånga. Många gånger rullar de över inom 12 +/- någon/ra månader. Men historien har visat att det från pausen (då FED slutar höja) till marketlows ofta måste passera 1 år + några månader. Låt oss säga 14-18 månader. ”DETTA ÄR SUPERTRUBBIGT MEN OM DET SKULLE FALLA UT SÅ SÄG HÖSTEN 2024 PRECIS SOM JAG MOTIVERADE I INLÄGGET IGÅR ANGÅENDE RÄNTESÄKNINGSMÖNSTRET/CYKELN NÄR JAG MÅLADE EN KARTA” HAHA, DET ÄR BARA ARGUMENTERANDE GISSNINGAR PÅ TIDIGARE MÖNSTER I HISTORIEN.
De senaste inverteringarna från första dag av invertering till konjunkturtopp (alltså inte marketlows) enl NBER. Data från Blomberg.
• 1978 – 17 månader
• 1980 – 11 månader
• 1988 – 20 månader
• 1998 – 36 månader
• 2000 – 14 månader
• 2006 – 23 månader.
(2019 aug inverterade yieldkurvan – 7-8 månader senare hade vi ”Covid” börsbotten men jag justerar här och räknar inte in denna med samma signal värde på grund av dess orsak/karaktär). ”DÄRMED INTE SAGT ATT RÄNTEMARKNADEN HADE SNIFFAT HÖG RISK FÖR RECESSION (INNAN COVID BRÖT UT) OAVSETT UTLÖSANDE FAKTOR”
Så i ett antagande scenario; FED höjer sin fed funds rate sista gången i februari (även om deras terminalrate signalerar ytterligare hiking, strax över 5 % och att vi dessutom kanske får höjningar i mars och maj? men vi struntar i det i detta antagande). Och att vi sen får en paus 4-6 månader och sen har vi ytterligare minst 4-6 månader innan lows det ger oss oktober 2023 till februari 2024. ”MÅNGA RÖRLIGA DELAR, SÅ HAR DET INTE BLIVIT ÅTMINSTONE INTE ÄNNU VILKET JAG MER ELLER MINDRE UTESLUTER…. MEN VI ÄR EGENTLIGEN INTE JÄTTELÅNGT FRÅN SISTA HÖJNINGEN JULI 2023 (OM DET NU VAR SISTA HÖJHNINGEN VILKET JAG TROR – UTESLUTER INTE MEN HÅLLER LÅG SANNOLIKHET ATT VI FÅR EN RESURETION PÅ INFLATIONEN ). SOM SAGT JAG TROR DET VAR SISTA HÖJNINGEN OCH VI FÅR SÄKNINAR SEN VÅR/SOMMAREN…..
INVERTERADE YIELDKURVOR ÄR INTE NÅGON TIMINGINDIKATOR – MEN DET ÄR DEN BÄSTA HISTORISKA INDIKATORN FÖR ATT EN RECCESSION KOMMER! DET JAG TYCKTE VAR INTRESSANT VAR ATT FÖLJA UPP DETTA TIDIGARE INLÄGG OCH FÖR ATT SE TIDIGARE MÖNSTER PÅ INVERTERINGAR.
FÖR DEN SOM GILLAR ATT TITTA PÅ GRAFER.
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y3M
HAPPY WEDNESDAY!
haha inget dåligt inlägg, men väldigt intressant!
Några snabba kommentarer:
Räntans effekt är inte vad den varit, sannolikt för bundna lån under 20/21
Därför ser vi inte heller recessions signalerna,
och därför tokbrantar inte heller yield kurvan. Vilket den brukar göra när marknaden ser recession i vitögat, då den inser att FED kommer tokdumpa styrräntan, varpå korta räntor faller som stenar, samtidigt som långa inte gör det på samma sätt. Marknaden väntar sig INTE recession,
Men jag är också tveksam. Inte till sett till skuldsättning, utan vilken tid det tar. Det kanske kommer 2H24… eller dröjer det ännu ett år till 2025. Jag har faktiskt ingen aning längre. Jag utgick från när FED höjde till 2,50% under 17/18 och sen fick backa till 1,50%. Det gav avtryck. Nu har man höjt till 5,25 och ekonomin dundrar på. NY utlåning har tvärdött. Men det räcker inte.
Men ju fler som måste refinansiera sig, desto mer tillväxt trängs undan. Men det tar tid.
Vad gäller räntans effekt, så brukar jag säga… effekten börjar efter 6 månader, och sen håller i sig 12 månader. Men jag vacklar på att den tumregeln fungerar.
Dvs höjningarna under 2022 borde kännts av i år. Men har inte gjort det. Eller har dom det, men tack vare ”gamla Covid checkar” så kunde man betala räntan i lugn och ro. Ovanpå att många bundit större delen av lånen 20/21
Jag tror fortsatt på recession, men har ingen aning om när
Nu närmaste halvåret är jag mer rödd för att inflationen kommer tillbaka, än det blir recession.
Då stundsar räntorna tillbaka igen. Detta väntar sig inte marknaden heller!
Tack för ditt svar Jonas – bra analys! Ja hade det varit lätt hade alla varit rika : ).
En kommentar till ditt svar; ”Marknaden väntar sig INTE recession”
Antar att du syftar på aktiemarknaden. Instämmer men jag skulle argue att räntemarknaden säger med sin tydliga, djupa och långa invertering att det blir recession. När? det har vi diskuterat mkt om. Igen nobody knows så klart.
menade självklart aktiemarknaden….
Räntemarknaden har ju flaggat för recession för lääääängensen…. men precis som du skrivit, så är den usel ur ett tajming perspektiv.
Just nu faller ju visserligen även korträntorna. Men under lugna former. Dvs man väntar ordnade sänknignar med 25 punkter steg för steg. Ur ett historiskt perspektiv hade det verkligen tillhört ovanligheterna, då det nästan alltid är något som ”går sönder” varpå FED får göra riktiga alexander hugg. Vill minnas att jag läst att snitt sänkningen sen 50-talet ligger på 300 punkter.
Men mår ekonomin bra, det skapas jobb och det hankar på… så kan de nog sänka som de tänkt sig.
Men jag kan inte dra mig till minnes att det har gått någon gång….
Historiskt har det snarare varit så att något gått sönder, man har slungat in i recession, varpå FED sänker kraftigt.
ELLER
Man har inte fått bukt på inflation, tack vare stark arbetsmarknad och högt tryck på lönerna…. som sen tvingar fram prishöjningar…. och därför har man inte kunnat sänka.
På 70-talet sänkte man när inflatinen var på väg ner, utan att egentligen arbetsmarknaden har kylts av… då kom inflaitonen tillbaka varpå man tvingades höja tillbaka. Det innebar att vi fick ett helt årtionde av tuff penningpolitik, där konjunkturen inte blev så bra. Det trodde jag man ogärna gör en repris på! Men efter senaste FED mötet, så vete tusan.
Men deras strategi kanske fungerar den här gången… men jag skulle inte satsa pengar på det!
Hedge mot bostadsinvenstering?
Köpt en bostad för 3 mkr och lån på 2mkr
Kommer inte bo så länge kanske i 2 år innan utlandsresa.
Funderar på om jag kan hedga bort en del av risken på något sätt?
Tänker om bostaden bara är värd 2,5 mkr när jag säljer…
Någon som tänkt i samma banor? Kommer inte själv på något smart sätt
Ja du, trist att se sin insats halveras… kan du inte hyra ut den om du inte får rätt pris?
De kan funka ett tag. Tror dock inte riktigt på hyra ut i andra hand, man behöver ta rätt mycket i betalt om man ska räkna in slitage etc …
Får väl ligga lite mer likvid på börsen som säkerhet, trist.
Tror inte riktigt på att hyra ut, måste ta bra betalt om man ska räkna in slitage etc.
Får ligga mer likvid på börsen, trist.
Mister Bateman, en ide (men ganska dålig ide egentligen) är att köpa långa säljoptioner i JM om du får tag på några? (har inte tittat på utbudet) som du rullar i en miljö som denna, dvs låg vola =riktigt billigt. Det kostar såklart i premier.
Har några till idéer men alla är dåliga eller dyra tyvärr. Lycka till!
Tack för all möda du lägger ner för att göra macro mer begriplig.
Jag önskar dig och alla här på bloggen en god fortsättning och ett förhoppningsvis gott nytt år!
Tack för att du följer Lars, och gott nytt år till dig också!!