Author Archives: GaStan

Profilbild för Okänd

About GaStan

Ga Stan bloggar här under rubriken "Kortsikt's blogg". GaStan är en medelålders gift man bosatt i Stockholm och verksam i finansbranschen.

Låt oljan flöda

Man kan tycka både det ena och det andra kring konflikten mellan USA och Iran och kommande avtal, men ur ett ekonomiskt perspektiv så handlar det enbart om oljans flöde. Nu säger man att en deal som innebär att Hormuz … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 6 kommentarer

Löst skott?

Jobben kom in på 172k samt fg 179k mot väntat 85k och 115k, dvs klart bättre. MEN jobbtakt på c170 är typ inte särskilt extraordinärt om man tittar på senaste 1,5 åren. 170k jobb i månaden X12 = 2m jobb, … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 5 kommentarer

Köp på ryktet håller i sig

SPX tog ut 7600 och VIX pressas allt lägre. Detta för att oljan pressas lägre, trots att oljan INTE flödar fritt ännu. Men man räknar kallt med en DEAL i sommar. Då öppnar detta upp för FED att sänka under … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 5 kommentarer

VIX bryter ner med oljan

Efter att VIX konsoliderat en månad bryter den ner. Även oljan är under 100 igen. Förhoppningar om närståede avtal som öppnar sundet ligger i korten. Öppnar sundet faller oljan ytterligare, och då öppnar detta upp för räntesänkningar under andra halvåret. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Var 7500 toppen?

Vi har inflationsfrossa i världen, vilket driver upp räntorna, samt rädsla för nya strider mellan USA och Iran. Men jag skulle säga att aktiemarknaden har ännu tagit det ganska bra. VIX konsoliderar sen en månad tillbaka, och eftersom glaset är … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 10 kommentarer

Börser följer vinsterna

SPX fortsätter att visa otrolig styrka, och tog ut 7400 i fredags. Det är tech som leder racet, uppbackat av positiva vinst revideringar. Rekyl hade inte varit oväntat, men det behövs en anledning annars fortsätter det upp. Marknaden bryr sig … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Det har övergått till Fomo pain trade

Nu spelar det nästan inte någon roll hur påläst man är kring Iran och alla politiska kopplingar. Flöden fortsätter in med stöd av starka rapporter och upprevideringar av framtida vinster. Och det börjar göra ont att stå emot, dvs klassisk … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 9 kommentarer

Det halvfulla glasets marknad

Det är ju sjukt stökigt där ute, men rapporterna är överlag bra. Trots överköpt marknad som borde locka till rekyl, så verkar marknaden vara inne på spåret att allt ser bra, eller i varje fall helt okej, ut om några … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 6 kommentarer

Rekyl hade varit rimligt

Senaste två veckornas uppgång sätter rekord i snabbhet och styrka. Index har gått från översålt till överköpt. Men vi vet inte när det toppar ur. Rent generellt så tycker jag att äga aktier är en bra ide, med stopp nivåer … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 11 kommentarer

Nytt men bräckligt läge

Samtalen slutade som väntat med ingenting. Tro fan när man möts med så skilda krav. Sen är nog egentligen båda beredda på att förhandla. Men det är ju inget man börjar med! Två alternativ här, 1, man fortsätter fram och … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer