Varför känner jag att börsen vill lura mig

Att dra ner på risken I stigande trend, eller tvärtom, ska inte vara enkelt. Inte bara för att man riskerar att ha fel, vilket händer titt som tätt, utan även för att man oftast blir förödmjukad av marknaden innan man får rätt. Ibland känns det så fel att man hinner ångra sig och tar tillbaka sin position fem I tolv. Vilket inte bara kostar, utan är ännu mer förödmjukande då det visade sig att ursprungspositionen var rätt. Alternativet är att alltid ligga fullinvesterad. Det passar många klart bättre. Men det passar inte mig. Precis som att jag inte vill äga en aktie oavsett pris och läge, så vill jag inte äga marknaden I varje läge. Sen betyder det inte att man alltid har rätt, men det finns nåt sunt I att kunna konstatera att marknaden inte erbjuder en tillräckligt attraktiv risk/reward för att man ska vilja ligga med. Det betyder inte att det INTE kan gå upp. Det betyder att risken att förlora pengar I jakten på att tjäna pengar är för stor. Ur det perspektivet är det lättare att stå utanför när det fortsätter upp.

Mitt nya target för SPX ligger på 4,500 (bygger på ERP 2,5%, us10yrs 1,5%, 180usd vinst/SPX). Tror vi kan nå dit I april/maj med lite tur. Men jag tror inte att vi når dit utan rekyl innan. Rekyl från dagens nivåer tanker jag mig 6-8%. Men just nu är marknaden stark… men det är den oftast innan rekyl. Problemet är att den är stark innan fortsatt uppgång också…

I veckan fokuserar vi på US core CPI och prel Michigan, Base case för inflationen är att den kan stiga upp mot 2% som högst till följd av svag dollar och höga råvarupriser. Detta kan tvinga upp 10-åringen som högst till 1,5%…. men det kommer inte att tvinga FED att förändra sin policy och kommer därför inte få någon bestående inverkan på räntorna.

tbc….

—————————-

Onsdag

Börsen är återigen i ett känsligt läge. Man börjar ju bli luttrad. Sugen på att ropa på vargen, men det har man ju gjort förut utan framgång. Jag står fast vid min syn att börsen behöver lite andhämtning innan vi kan fortsätta upp senare i år, då jag alltjämt är positiv. Men vändningen kommer när man minst anar det, och från nivåer man inte tänkt sig. Det är bara att tugga i sig. Börsen är ju orolig minst sagt, det har vi inte minst sett tecken på idag.

US core CPI kom in på 1,4% YoY mot väntat 1,5 och fg 1,6. Ingen fara på taket.. och räntorna kom ner en bit. Nu under våren tänker jag att den svaga dollarn och råvarupriserna kan ge en viss push åt inflation. Men vi pratar som högst upp till 2%. Detta kommer inte vara räntedrivande då det kommer inte få FED att ändra sig. 10-åringen borde sannolikt harva på i det här området, som högst gå till 1,5%.

Det här med råvarupriser är ingen biggy. Dels för att de senaste 10 åren har visat att företagen har väldigt lite pricing power, och antingen får de ta marginalförsämringen eller försöker de sälja mer volym, och därmed kompensera för sämre bruttomarginaler. Tuff konkurrens är det enkla svaret.

Men det handlar även om att råvarupriserna inte är så stora som man kan tro.

Tänk dig i USA två företag, ett Service bolag som inte har några kostnader för sålda varor, och ett Goods bolag som har det. Tänk er att det första har en försäljning på 100usd, lönerna utgör 80usd, hyror/el och övriga kostnader 10usd, och resten vinst, skatt och lite annat. Det andra bolaget, låt oss kalla det för ”Goods bolaget” har också 100 i intäkter, 50 i kostnader för sålda varor, sen har de ca 30 i löner, 10 i övriga kostnader, och resten 10 i vinst, skatt och lite annat.

Eftersom tjänstesektorn utgör 70%+ av ekonomin, och tillverkningssektorn 30%, så utgör löner i USA c65% av ett företagskostnader, medan råvaror som används till att göra varor utgör så lite som 15%. Lönerna är alltså 4X kraftfullare än råvarorna. Om råvaror stiger med 10% så martchas det av en löneuppgång på 2,5%.

Självklart är detta en superförenkling. Många bolag är servicebolag som importerar sina varor. De känner ju av om de importerade varorna stiger i pris. Å andra sidan brukar exportörerna kunna höja sina i så fall. Många gånger har inte heller Kinas exportörer kunnat höja priserna mot USA, och då har de fått ta marginalförsämringen. Å andra sidan hade inte en prishöjning varit lösningen om amerikanska importerar då samtidigt beställer mindre varor.

Vad företagen lärt sig är att växelkurser, men även råvarupriser tenderar till att mean reverta. Lägg därtill den tuffa konkurrenssituationen och de ligger kvar med sina priser, och tar problemen med lägre marginaler. Ett år senare har pendeln vänt och de får tillbaka sin marginal. Lägg till konjunktur, där marginal försämringen i år kommer samtidigt som efterfråga ökar till följd av en bättre konjunktur. Så net net blir det inte så farligt. Precis som när dollarn stärks (risk off) och råvarupriserna faller (dålig konja) så stiger marginalen men samtidigt sjunker efterfrågan. Så det är ingen stor grej det här…. och det är rent sunt bondförnuft där vi dessutom har historien som ganska pålitlig guide.

Nej den stora grejen är stigande löner. Dels för att de är den stora elefanten i resultaträkningarna, och dels för att löner kommer från stark tillväxt och tajt arbetsmarknad, vilket också gör det lättare för företagen att höja priserna för att möta kostnadsökningen som stigande löner innebär.

Lönerna i regel slår mot alla företag samtidigt. Även om det finns bransch och geografiska skillnader. När lönerna stiger, så gör även priserna det strukturellt… och det ser FED, och då händer det grejor. Men för att detta ska hända så krävs hög tillväxt OCH tajt arbetsmarknad. Vi är inte där ännu!

Det blev mycket dravel om inflationen… men det är en viktig komponent att förstå. Särskilt i nästa fas vi går in i…..

Ha en fin kväll!

——————

Fredag

Preliminära Michigan index som mäter konsument förtroendet kom in på 76,2 mot väntat 80,9 och fg 79,0. Ganska uppseendeväckande. Man väntade sig en bättre siffra än senast men fick precis tvärtom. Dessutom harvar vi på kring en nivå som är ganska svag. Tydligen är det framförallt låginkomsttagare som gnäller över att de har det jobbigt. Min första tanke är att de kommer inte vara lika spendersugna även om de får cash av Biden. De är oroliga. Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka. Jag blir också orolig för Q1. Q4  rapporterna är ju starka och bättre än väntat, och det extrapolerande analytiker kollektivet har skruvat upp förväntningarna inför Q1, så det finns kanske en risk att de inte kommer gå hand i hand. Marknaden struntade fullständigt i Michigan siffran, börserna var upp, dollarn var svag och räntorna steg. Risk on! Antingen struntar man i nyheter som kan vara negativa. Så är det ibland i Risk on miljöer (och tvärtom). Eller tänker man att Biden får genom större stimulanser desto svagare ekonomin är. Jag vet inte vilket faktiskt.

Många bassiare har dragit slutsatsen att som en följdeffekt av råvarupriser och dollar så kommer inflationen att ta fart och med den räntorna. Givet de stora skulderna och den höga värderingen av börsen, så är stigande räntor det värsta som finns. Sälj aktier. Jag förstår logiken. Men tror denna analys är felaktig och för simplistisk. Stigande räntor är absolut börsen och konjunkturens största fiende. Det har jag skrivit mycket om. Men den typen av inflation vi kommer se i år, dvs den som kommer ur råvaror och dollar, är inte räntedrivande. Vi kan då hamna i ett läge där inflationen stiger, MEN räntorna stiger inte lika mycket, då FED kommer vara tydlig med att det går inte att höja priser för att importerade varor blivit dyrare, då gör man det bara ännu värre för USAs konsumenter. Därför stiger inflationen MER ÄN räntorna. Vad händer då? Jo Realräntorna sjunker… och är det något börsen älskar mer än låga räntor så är det låga REALräntor. Vi kan alltså få en situation där räntorna stiger, men börsen rallar. Samtidigt som inflationen rullar in högre. Detta kommer få många att gnugga sig i skallen och inte fatta vad som händer. Jag hävdar att vi redan är inne i denna rörelse, dvs med stigande räntor och börs. Inflationen har inte visat sig ännu, men det kommer.

Jag tror fortsatt på rekyl i stigande trend. SPX target är fortsatt 4,500 baserat på US10yrs 1,5%, 180usd SPX vinst i år, samt Aktieriskpremie på 2,5%.

By the way… nu är marknaden återigen överköpt, och visst kan SPX klättra vidare mot 3,970ish, men samtidigt måste den ner mot 3,870 och samla kraft de närmaste två veckorna……

I veckan som kommer har vi en del data där Flash PMIs är de viktigaste.

Trevlig helg!

 

Publicerat i Uncategorized | 27 kommentarer

Inköpscheferna i fokus

Trots en pigg start på veckan känns glaset lite halvtomt. 10 republikanska senatorer tycker det räcker med 600mdr av Bidens föreslagna 1,900. Virusspridningen vill inte riktigt komma ner. I Kina, som varit hyfsat befriat från c19, finns risk för ny våg. Hedgefonder har problem med sina blankningar, vaccinet rullas inte ut tillräckligt fort, inflationsoro på sina håll.. och detta samtidigt som värderingar och sentiment varit uppskruvade. Egentligen är mycket av det här brus I det stora hela, men det borde göra att  rekylen ner har mer att ge….

Så länge som vi inte stänger ovan SPX 3780/3800 så siktar jag på 3630.

Från Kina kom nationella Mfg PMI in på 51,3 mot väntat 51,6 och fg 51,9. Non-Mfg kom in på 52,4 mot fg 55,7. Caixins Mfg PMI kom in på 51,5 mot väntat 52,7 och fg 53,0. På det stora hela inget att oroa sig för, men givet sentimentet så bidrar det till ett halvtomt glas.

Från Europa kom Mfg PMI in på 54,8 mot flash 54,7 och fg 55,2. Tyska motsvarigheten kom in på 57,1 mot flash 57,0 och fg 58,3. Inte så pjåkigt även om momentum I uppgången lugnat sig lite…

US Mfg PMI kom in på 59,2 mot flash 59,1 och fg 57,1. Starkt! Ingen oro där inte. Mfg ISM kom in på 58,7 mot väntat 60,0 och fg 60,5….. new order kom in 61,1 på mot fg 67,5. Stark nivå, men vi kan konstatera att det har toppat ur. Spontant skulle jag säga att marknaden kommer att ta detta negativt. Å andra sidan kanske man hoppas på mer stimulanser från Biden… dvs sannolikheten drar mot 1,900 framför 600. Svårt att säga… jag siktar vidare mot SPX 3630.

——–

onsdag

Från Kina kom PMI från tjänstesektorn in på 52,0 mot fg 56,3. Riktigt svagt faktiskt. Nej, tjänstesektorn är inte en viktig del av Kinas ekonomi ännu, och därmed inte viktig för världsekonomin i princip. Men själva sinnebilden av att Kinas ekonomi tuffar på får inte skadas då det är viktigt för sentimentet. Från Europa kom tjänste PMI hyfsat flat. Å andra sidan är den inte viktigt för börserna globalt

Idag har vi viktiga PMI från tjänstesektorn i USA. Service PMI kom in på 58,3 mot flash 57,5 och fg 54,8. ISN non-mfg kom in på 58,7 mot väntat 56,8 mot fg 57,7. Båda ohyggligt starka och pekar på att restriktioner och dylikt inte har nån bäring på tjänstesektorn. Visst, de här indikatorerna ligger högt och potentialen är begränsad. Men frågan är vad som ska driva dem nedåt framöver. Vaccineringen tilltar, och smittspridningen avtar, och därmed borde restriktionerna inte bli värre. Missförstå mig inte. Jag tror inte det ska bli superbra i en handvändning, men varför skulle det bli så mycket sämre än vad som varit. Jag menar om ISM harvar på mellan 55-60 så ger inte det börsen mycket bränsle att rekylera på. Min tanke innan var att den skulle komma ner mot 45-50 till följd av restriktioner. Det hade varit en annan femma. Point being, Amerikanska ekonomin har varit väldigt motståndskraftig…. lägg till stimulanser, låga räntekostnader, lite mer jobbskapande, lite lägre sparkvot. Hur starkt blir det inte då, om det inte blir sämre än vad det är idag?

Jag har haft fel så här långt. Trodde att ekonomin skulle växla ner nån växel just nu, och det skulle ge optimismen en törn. Det har inte infriats. Jag har ännu inte valt att dra ner på risken, dvs öka upp i aktier igen. Men sannolikheten har ökat. Det finns fortfarande störmoment som varför är dollarn så stark och VIX handlas så högt om det är fritt fram att ta risk härifrån. Varför lyfter inte consumer confidence från nivåerna i våras? Hur lirar jobbrapporten på fredag med den här optimismen? Rent tekniskt borde vi också leta oss lägre i februari om vi ska få en traditionellt stark vårbörs. Jag ligger kvar, men är ödmjuk inför att analysen kan vara fel…. och som alltid, GIFT dig inte med din analys. Det finns ingen som tackar dig i efterhand. Har du fel så har du fel. Marknaden har nämligen aldrig fel… by definition. Det är bara att anpassa sig, ditt jobb är att ligga rätt positionerad. Inte vinna nåt Nobel pris i ekonomi.

Ha en fin kväll…

————-

Torsdag,

Jag är inte lika övertygad om rekyl längre, och om den kommer så ser jag inte samma djup som tidigare. Men om jag tvingas välja mellan att börsen ska upp eller ner 5-7% närmaste veckorna, så är svaret fortfarande. NER

Varför har jag haft fel. Dels beror det på att det korta caset inte spelat ut som jag tänkt mig

1, Bolagsrapporterna Q4 har generellt varit bättre än väntat och på många hall riktigt bra. C19 vågen I höstas har inte haft nån större bäring på de flesta företag. Jag trodde det skulle bli värre, och jag förstår marknaden om den inte är särskilt orolig för Q1 ur det avseendet. 

2, Jag trodde macro datan skulle kommer ner mer, båda I absoluta termer och rel förväntningarna. Det har inte heller spelat ut som väntat. 

Detta samtidigt som det långa caset är fortsatt intakt:

1, Sparkvoten i USA räknar jag med att den normaliseras från c14% till 7%, samtidigt som Consumer confidence repar sig mot pre Covid nivåer. Detta innebär att en löntagare kommer spender 93% av sin lön I år mot 86% förra året. Förra året sparade medelamerikanen dessutom EN månadslön I genomsnitt. Eventuellt kanske man tar och unnar sig lite av den besparingen I år?

2, Hushåll och företags räntekostnader är mer än 30% lägre än pre corona i USA

3, I år har vi budgetunderskott med minst 10%. Expansiv finanspolitik 

4, Jag tror att det kan skapas 5-6 miljoner job I USA när restriktioner släpper och tillväxten tar fart. 

Ovan punkter är kopplade till köpkraften, som ger tillväxt-vinster. Nedan är bra för asset prices

5, Unlimited QE, inga räntehöjningar, ger TINA on steroider. FED har tvingat privata sektorn till att välja mellan cash och aktier. Så fort aktier ser bra ut väljer man detta, vilket är prisdrivande. Dock måste aktier ”se bra ut”

6, Yieldkurvan, antingen US 10-2yrs alt 30-5yrs ligger i startgroparna för stark konjunktur och börs framöver. 

7, Aktier går bra när realräntan är svag, och även om 10 åringen kan röra sig uppåt mot 1,5% så gör den bara det mot bakgrund av stark tillväxt och ICKE RÄNTEDRIVANDE inflation. Dvs svaga dollar och stigande råvarupriser är inget som får FED att höja, men det håller nere realräntan vilket är bra för aktier.

8, Värderingarna är inte galna som många hävdar om man tror på 1, fortsatt låga långräntor och 2, c180 usd I vinst för SPX. Det ger en aktieriskpremie på 3,5% just nu vilket historiskt är fair. Om konjunkturen överraskar, och lättnaden post-c19, skapar euforism är risken snarare att vi går mot ett övervärderat läge med aktieriskpremie ner mot 2-2,5%. Där har vi varit tidigare… det kan hända igen om marknaden känner sig positiv. 

Imorgon har vi jobbdata för januari… då tar vi pulsen på hur fundamental stark den amerikanska ekonomin EGENTLIGEN är…. tbc

—————-

Äntligen fredag..

Den amerikanska jobbdatan kom in på 49k jobb mot väntat 50k och fg -227 (nedreviderat från -140). Jag tolkar detta som en ekonomi som varken växer eller krymper. Ganska logiskt med tanke på restriktioner. ISM och andra ledande pekar ju på styrka, men det är relativa indikatorer. Dvs de pekar på att nåt är bättre än innan, och detta ”innan” var ju inte så bra. Så det pekar på återhämtning från svag nivå, men det ska nog inte tolkas in som att det är stark tillväxt från ett normal tillstånd, utan stark tillväxt från ett svagt tillstånd. Så det gäller att hålla koll på jämförelsetalen. Jag tror väl egentligen inte detta är en siffra som gör marknaden orolig. Å andra sidan undrar jag om marknaden verkligen orkar ralla vidare från ATH nivåer? Jag ser ju framför mig stark tillväxt i år, att de miljoner människor som hade jobb innan Corona successivt återanställs. Men det kräver att restriktioner släpper, att consumer confidence drar, att sparkvoterna faller och att ekonomin gynnas av stimulanser och låga räntekostnader. Jag är övertygad att detta kommer hända förr eller senare. Jag tror att marknaden i ett sånt scenario vågar tro på optimistiska vinstprognoser, och värdera dem därefter. Men vi är inte där ännu, och jag har lite svårt att se hur vi ska fortsätta stiga kraftigt från dagens nivåer, givet den ganska ljumna bild vi har just nu.

Samtidigt gäller det att vara ödmjuk, marknaden bestämmer. Dvs jag tror att vi ska ner lite och samla kraft, men bryter vi upp och stänger ovan ATH nivåerna, då är det marknadens sätt att säga att man vill fortsätta. Vi kan inte veta om marknaden vill klättra till ett euforiskt läge, och sen falla kraftigt därifrån när verkligheten kommer i kapp. Vårt jobb är inte att ha rätt. Vårt jobb är att ligga rätt positionerade. Den lilla detaljen glömmer man ibland.

Jag har ju ett bullcase för i år, där jag tänker mig att vi går mot ett övervärderat läge, dvs en aktieriskpremie på c2,5%. Givet en 10-åring på 1,0-1,5% så ger det en Earningsyield på 3,5-4% vilket alltså är PE 25-28…. och tänker man att Vinsten för SPX ligger på 180usd så ger det target på 4,500-5,000…..15-28% upp härifrån. Det kräver naturligtvis att alla stjärnor står rätt… dvs vi behöver bli helt fria från C19 (åtminstone ur ett ekonomiskt perspektiv), och hjulen och optimismen behöver snurra på full fart. Vi är inte där ännu…. och jag tror marknaden behöver mer kött på benen än man har idag. Men man ska ha det i bakhuvudet.

Sen för att vara helt korrekt så har jag även ett efterföljande bear case om ovan inträffar. Dvs om vi får den optimismen och vinstutvecklingen beskriven ovan så leder det till tillväxt-jobbskapande-löneinflation-kärninflation vilket kommer att få FED att förändra sin policy. Jag tänker mig att när de väl börjar höja så höjer de med 25 punkter i kvartalet till 1,25-1,50% styrränta. Ungefär där kärninflationen har snittat senaste 10 åren och för att när man sist höjde till 2,25 så blev det för mycket. Detta skulle tvinga upp 10 åringen mot 2,5-3%. Givet en aktieriskpremie på fair value, dvs c3,5% så måste Earningsyield ligga på minst 6% (3,5+2,5)…. vilket lirar med PE-tal på 16-17. Dvs i linje med det historiska snittet.

Så min poäng är att ett euforiskt läge, och fortsatt låga räntor, kan tvinga upp börsen mot PE25-28 för att sen när det Euforiska läget tvingar FED att ändra policy tvinga ner börsen mot PE16-17.  Sen beror det på när det händer. Dvs det är kanske PE25 baserat på årets förväntade vinst om 180, eller kanske nästa år som är för tidig för att veta nåt om, och sen PE16 kanske baseras på 2023 års vinst eller 2024 beroende på när FED ändrar policy och när marknaden väljer att prisa in det.

Men om man tänker sig följande SPX vinst utveckling:

2021: 180usd ger Target1: 4,500 (pe25) Target2: 2,880 (pe16 där FED ändrat policy)

2022: 200usd ger Target1: 5,000 Target2: 3,200

2023: 220usd ger Target1: 5,500 Target2: 3,520

Som ni förstår är börsen ganska känslig för ett policyskifte hos FED där man inleder en serie av höjningar, TROTS att vinstutvecklingen antas vara god. Dock anser jag att alla fel på det när de tror att svag dollar och höga råvarupriser kommer leda till detta. Det är inte den typen av inflation som leder till räntehöjningar. De leder snarare till räntesänkningar, även om det inte aktuellt då FED inte kommer gå in i minusräntor.

Trevlig helg!

Publicerat i Uncategorized | 20 kommentarer

Intervju i börskollen

Jag har haft nöjet att bli intervjuad av Börskollen. Ni som följt mig ett tag känner nog igen sig.

https://www.borskollen.se/nyheter/borskollen-intervju-med-forvaltaren-makroproffset-och-bloggaren-kortsikt

Trevlig kväll

/Jonas

——–

Fredag

Det kom inflation från USA, core PCE som landade på 1,5% YoY mot väntat 1,3% och fg 1,4. Lirar med lönetakten king 2,5%. Min tanke är att den kommer ligga kvar kring 1,5 eftersom lönetakten kommer ligga kvar. Det är inte förrän lönerna börjar röra på sig som den kan börja röra på sig rent strukturellt. Sen är det klart att en uppgång i råvarupriser, svag dollar etc temporärt kan få den att avvika några tiondelar från detta. Men kom ihåg att FED numera har mål om core PCE på 2% på rullande 12 månader, så inflationen behöver röra sig upp mot 2,5% innan de tvingas agera, och dit har vi en bra bit kvar, och det är inget som råvarupriser eller svag dollar kan göra nåt åt. Vi behöver en strukturell lönetakt upp mot 3,5% för att uthålligt åstadkomma detta. Dit når vi inte förrän arbetsmarknaden är minst lika tajt som pre Corona. Men med god tillväxt närmaste två åren så har vi potential att skapa tillräckligt många jobb för att komma dit. Konsekvensen av allt det här är att räntorna kommer fortsätta att vara strukturell låga under lång tid framöver.

Chicago PMI, av vissa ansedd som den bästa Proxyn för ISM, kom in på 63,8 mot väntat 58,5 och fg 59,5. Superstark och pekar på en stark ISM i nästa vecka. Men frågan är inte om vi ändå inte går mot en urtoppning inom kort. Även sett relativt förväntningarna. Detta är risk faktor om ni frågar mig!

ECI, employment cost index, som Janet Yellen tidigare sagt är den mest pålitliga rapporten om löneinflationen kom in på 2,5% YoY under fjärde kvartalet. Detta kan jämföras med tredje kvartalet då lönetakten låg på 2,4% i årstakt. Inte så mycket att bråka om. Lirar med Core PCE om 1,5%. Den typen av uppgång i lönetakten vi såg under 2016-2019 då vi gick från c2% till 3% kan hända igen. Men det kräver god tillväxt och tajt arbetsmarknad.

Givet allt det här, löner inflation, men även råvarupriser och dollar, så tror jag core PCE i bästa fall kan stiga mot 2% i år. Men mer troligt är en bit under. Detta räcker inte för att FED ska göra nåt drastiskt, och därmed är det min syn att den Amerikanska 10-åringen kommer harva på kring 1% och som högst stiga till 1,5%. I en risk off miljö så kan den till och med gå under 1%.

Michigan index kom in på 79,0 mot preliminära 79,2 och fg 79,2. Händer inte mycket där. Ändå intressant hur consumer confidence diffar mot ex ISM mfg och services. Det är lite oroande.

Det var allt för den här veckan,

USA fortsätter att svaga sig, och så länge som vi inte stänger ovan SPX 3,800 så tror jag att vi är på väg mot Fib38 kring 3,630 i första hand. Target i rekylen ligger på c3,540 men det kan dröja ett tag till. Vi får ta en dag i taget.

I nästa vecka kommer PMIs och jobbdata.

Trevlig helg!

/J

 

 

Publicerat i Uncategorized | 9 kommentarer

Allt handlar om inflation

Min syn på marknaden är att så länge som vi inte stänger under SPX 3,800 så kan marknaden alltid fortsätta upp. Jag ser ju inte det som särskilt troligt då jag väntar mig korrektion. Men å andra sidan är jag ju kroniskt dålig på att tajma marknaden så det är med en stor portion ödmjukhet…. som alltid!

IFO kom in på 90,1  mot väntat 91,8 och fg 92,2. Förväntansdelen var soft. Detta lirar rätt väl med min syn på konjan nu, dvs att det kan bli jobbigt att fortsätta slå nya rekord från hög nivå.

I veckan tittar jag på CaseShiller bostadspriser, consumer confidence fr både Michigan och Conference Board, ECI (economic cost index), Core PCE, Chicago PMI. I helgen kommer Kina PMI och i nästa vecka PMI/ISM samt US jobbdata. Så det är en hel del viktiga grejor. Ovanpå det Q4 rapporterna. FED mötet i veckan är inte viktigt.

Tbc…

———————

Många har gjort den korrekta analysen att det är kraftigt stigande räntor som kan få den här börsfesten att tvärt ta slut. Då pratar vi alltså inte om enkel rekyl i stigande trend, något jag numera tror på, utan trendskifte och äkta baisse. Det stämmer att stigande räntor kan sabba festen. Det har dem nämligen alltid gjort. Anledningen är att de ställer till med två problem.

1, När räntorna stiger så stiger räntekostnaderna. Dels för konsumenterna som tvingas shoppa mindre, vilket slår mot företagens försäljning och vinst, och dels för företagen som får ökade räntekostnader. Det gör att vinsterna allt annat lika blir mindre än vad de gjort om räntorna inte stiger.

Även staten får stigande räntekostnader i ett sånt läge, och ämnar de inte öka budgetunderskottet så måste de dra ner på annan spending (vilket slår mot tillväxt) alternativt ut högre skatter (vilket också slår mot tillväxt).

Stigande räntor beror på att (pris) inflationen ökar, och den ökar för att företagen höjer priserna ut mot kund. De gör det dels för att konjunkturen (som ligger bakom den) varit stark och dels för att lönerna (företagen kostnad) börjat stiga varpå de behöver kompensera för kostnadsökningen.

När efterfrågan börjar falla till följd av ränteuppgången, så kompenseras inte detta av lönerna. (svårt att sänka löner). Resultatet blir vikande VINSTER

2, En akties värderas utifrån de framtida vinsterna som diskonteras med en ränta till dagens värde. Stiger räntan blir framtida vinster mindre värda.

1+2, När räntorna stiger i början så är det till följd av en stark konjunktur och vinstutveckling och marknaden bryr sig inte så mycket. Men efter ett tag börjar marknaden inse att vinsterna i framtiden inte ser lika bra ut, och de måste dessutom diskonteras till en högre ränta. Börskraschen är ett faktum. Räntan slår från två håll.

De här faktorerna blir extra kraftfulla om skulderna är stora. Vilket de är nu. Det innebär att börsen pallar med mycket mindre ränterörelser än vad den gjort historiskt.

Vad skulle få räntorna att börja stiga kraftigt. Jo naturligtvis om centralbankerna tvingas reversera sin politik. Vad kan tvinga dem till detta? Jo kraftigt stigande (pris) inflation. Många där ute befarar stigande inflation i år. Personligen tycker jag man slänger sig med begreppet lite väl allmänt och även om man förklarar varför inflation är i antågande så är man dålig på att härleda händelsekedjan. Det är något jag anser att man MÅSTE kunna göra. Anledningen är rätt enkel, och det är att det i efterhand går alltid att förklara och härleda det mesta som händer, och har man en syn på något så måste man ju även innan det händer kunna förklara och härleda varför.

Men låta mig bena upp de olika inflationsdrivarna och kommentera min syn på dem:

1, Med stark tillväxt kommer inflation

Om C19 restriktionerna släpper världen över, vilket jag hoppas på, samtidigt som vi har extrema stimulanspaket på plats så kommer tillväxten. Vissa tror att företag bara per automatik börjar höja priserna som galningar. Det tror inte jag. Jag tror det blir som de senaste 11 åren när tillväxten är stark. Företagen försöker primärt öka försäljningen genom ökad volym. Inte genom prishöjningar. Anledningen är att de flesta företags situation idag är väldigt konkurrensutsatt. Digitaliseringen gör prissättningen väldigt effektiv. Köpkraften där ute har också varit begränsad med små löneökningar. Många hushåll runt om i världen är väldigt priskänsliga. Lönen står nämligen ganska stilla. I den miljön kan inte företag generellt öka priserna. Det har inte varit tillväxt som drivit upp priser senaste 20 åren. Det har varit kostnader. Främst löner. När lönerna stiger så ökar kostnaderna och då tvingas de flesta företag till prishöjningar. Men för att lönerna ska dra så krävs stark tillväxt OCH tajt arbetsmarknad. Det är där alla kommer få fel. Tillväxten är stark men arbetsmarknaden relativt otajt. 6-8 miljoner amerikaner måste anställas innnan vi får en tajt arbetsmarknad. Faktum är att vi hade svårt att skapa löneinflation i den tajta arbetsmarknaden som var… det kommer definitivt inte gå nu.

2, Råvarupriserna är på väg upp

Detta stämmer, och de lär fortsätta så länge som dollarn är svag och konjunkturen är stark. Men detta är egentligen negativt för inflation. Dvs stiger oljan/bränslepriserna så får konsumenterna mindre över till annat. I detta läge stiger visserligen inflationen, men om centralbankerna höjer räntorna så ökar även räntekostnaderna och då har vi snart en recession på halsen. Det är inte denna ”negativa” inflation som centralbanker tittar efter. Det är också troligt att företagen kommer få det mycket svårt att skicka vidare kostnadsökningen ut till konsumenten, om hon inte fått mer i lönekuvertet. Den här typen av inflation leder INTE till räntehöjningar. Dessutom är den ofta övergående då råvarupriser oftast inte trendar utan vill hitta en jämnviktspris mellan utbud och efterfrågan.

3, Svag valuta (dollar)

En svag valuta gör att importerade varor blir dyrare och därmed tvingar upp inflationen. Återigen är det ett problem om konsumenten inte blivit rikare. Då blir det samma resonemang som med oljan. Valutor har också visat att de är stark mean revertande och inga strukturella inflationsbärare över tid.

4, FED har tryckt för mycket pengar

Detta är en gammal teori som säger att ”värdet” på ekonomin är en sak, och dubbla du mängden pengar så dubblas ju inte värdet på underliggande, och därför borde värdet på pengar halveras. Dvs inflation. Den teorin har inte fungerat på 20 år. Det i sig är ingen anledning i sig. Men man måste förstå en viktig sak här. Centralbankernas balansräknignar har svällt till astronomiska nivåer. Men det är skuldsidan är intressant. Grovt kan man dela upp den i två poster. Pengar i cirkulation och Bank reserver. Den första har vuxit i linje med BNP+inflation senaste 10 åren. Hade den vuxit 5ggr snabbare än nominell tillväxt i ekonomin, då hade vi haft ett problem. Men det har den inte. Den stora ökningen är Bank Reserver. Denna skuldpost matchas av en lika stor post hos Banksystemet som också heter BAnkreserver. Fast hos dem är den tillgångspost mot Centralbanken. På Bankernas skuldsida har de cash på ett lika stort belopp. Våra cash!!!! Vad centralbankerna har gjort är att de har dammsugat marknaden på statspapper (och till viss del bostadspapper) och betalat med cash. Cash som ligger hos bankerna. I vissa fall har privata sektorn jagat bättre avkastning och köpt aktier och fastigheter. Det har drivit upp priserna. Men det har alltid funnits säljare bakom de här aktierna och fastigheterna som fått betalt och stoppat in pengarna på bankboken. Så volymen cash har inte förändrats. Det är slutet system som visserligen tvingar fram asset inflation, men pengarna går inte upp i rök. (detta är en relativt förenklad förklaring, det finns fler nyanser, men det räcker nog för de flesta)

5, Asset Inflation är också inflation

Nej, det är det inte. Tack vare låg PRIS inflation har vi fått låga räntor, och eftersom finansiella tillgångar gynnas av låg ränta (då riskfria räntan alltid är alternativ avkastningen). Så stigande Asset inflation är ett resultat av fallande Pris inflation. Om vi får stigande PRIS inflation kommer vi får fallande Asset inflation. Hög Asset inflation leder inte till hög Pris inflation. Anledningen är enkel. Även om aktieportföljen och fastigheten har mångdubblats i värde och du säljer alltihopa och går ut och shoppar så borde det vara inflationsdrivande? Men det är det inte. Skälet är att det finns en köpare av din portfölj och fastighet som allt annat lika måste hosta upp pengar för köpet (som gör att de inte kan shoppa på stan). Så netto effekten är noll ur ett aggregerat perspektiv. Det som man kan shoppa för är utdelningen från aktieportföljen, eller hyresnettot som fastigheten ger, och i de fall där du äger din fastighet så är hyran egentligen delar av din lön. Och när det kommer till din lön så är det egentligen löneökningen som ger shopping utrymmet, inte värdet på dina tegelstenar. De är normalt sett svåra att betala för.

6, Skulderna har ökar och finansierar festen.

Skuldökningen i världen går till 90% till finansiella tillgångar. Övrig är konsumtion och därmed tillväxtdrivande. Huset från 70-talet någon köper idag driver inte tillväxt. När huset byggdes på 70-talet så påverkade det BNP tillväxt och inflation när byggfirman och byggarbetarna fick betalt. När du köper huset så är det bara pengar som snurrar runt i ett slutet system som driver asset inflation. Men inte tillväxt, inflation och räntor.

Det finns såklart fler punkter, och jag hade kunnat skriva mer om varje punkter. Jag har också grovt förenklat.

Jag tillhör dem som inte tror att vi får räntedrivande inflation i år, eller nästa. Däremot tror jag att vi kan få det på sikt.

Så här tror jag det kommer gå till:

Arbetsmarknaden i USA var hyfsat tajt innan c19 krisen. Men idag har vi 6-7 miljoner amerikaner som hade jobb innan krisen. Tillväxten behöver först suga upp dem i sysselsättning. Vi hade knappt löneinflation innan när de jobbade, så vi lär ju knappast ha det när de är arbetslösa. Men när de kommit i arbete kan vi tala om tajt arbetsmarknad. Först då har vi potential att få löneinflation igen. När lönerna stiger så tvingas företagen höja priserna för att kompensera för kostnadsökningen. Då får vi tillväxt och produktivitetsdriven inflation. Då agerar centralbankerna. Sist det hände var under 2017/2018 när arbetsmarknaden blev tajt efter 7 års konjunkturuppgång och jobbskapande. Lönerna i USA steg till 3,5%. Kort därpå drog inflationen till 2,5% varpå FED inledde en serie av höjningar från 0 till 2,25% (egentligen småhöjde man redan 2016). Samtidigt inledde man QT, dvs man började banta balansräkningen. Detta gjorde att bromsarna kickade in. Sen fick vi handelskrig med Trump. Allt detta gjorde att lönerna avtog och därmed inflationen. Point being är att man behöver tajt arbetsmarknad I KOMBINATION med okej tillväxt, för att få löneökningar, som efter en tid ger inflation.

My take är att det INTE är valutor, råvarupriser, tillväxt eller QE som leder till räntedrivande inflation. Inflationen kan rent tekniskt stiga pga svag dollar och stigande oljepriser. Men det leder inte till högre räntor för att FED gör inget. Det ska de inte göra heller.

Däremot tror jag 2021 och 2022 blir en tid av jobbskapande tillväxt. Där arbetsmarknad hinner tajta till sig. Under 2022 och in på 2023 kommer detta ge avtryck på lönerna, givet att tillväxten är hyggligt god. Under 2023 trycker detta även upp inflationen (mätt som Core PCE) som kommer att tvinga FED till en rad höjningar under 2024. De här höjningarna leder till stora problem under 2025/2026.

Många kunniga experter har i sak rätt när de säger att räntorna kommer att sabba allt. Recessionens moder är Högkonjunkturen. Ingen högkonja – ingen recession… av den enkla anledningen att du behöver en stark konja som leder till löneinflation och till slut stigande räntor som sabbar festen. Men jag tror de har fel med tajmingen. Trenden kommer fortsätta upp. Men även inom en stigande primär trend har du rätt rejäla korrektioner. När vi är inne i en korrektion så kommer de slå sig för bröstet att de har fått rätt. Detta gör att många säljer på låga nivåer, eller inte vågar köpa på låga nivåer. Men återigen visar det sig att experterna har fel och att man inte borde lyssnat.

Det är inte förrän några år down the road, där experterna och skeptikerna har haft fel så många gånger att de inte vågar uttala sig. De kanske till och med bytt läger, som den verkliga kraschen kommer. Då lyssnar ingen på vargen kommer, för att så få orkar ropa på vargen. Optimismen kommer att vara cementerad. Men det är JUST DÅ, som man ska kliva av. Men enligt mig är det inte i år…. I år ska vi bara rekylera i stigande trend.

Jag vill också lyfta fram den korta rekylrisk som finns kopplad till det här med inflation. Det räcker nämligen att många i marknaden ser ett eller annat inflationsspöke runt hörnet för att de ska sälja eller avvakta med att köpa. Även om de har komplett fel i sina farhågor, så hindrar det kanske inte marknaden från att rekylera på kort sikt.

Ha en fin vecka!

/Jonas

——————–

Tisdag

Conference Boards konsumentförtroende kom in på 89,3 mot väntat 89,0 och fg 87,1. Bättre, men nivån är dassig, och på ungefär som i våras. Vänta er INTE att sparkvoterna har fallit i januari, och därmed gett en extra push till konsumtion och tillväxt. Å andra sidan är det ingen försämring heller. Men givet smittspridning och restriktioner, så verkar det som om konsumenterna känner sig lite deppiga…. trots att börskurser och fastighetspriser är på topp, och vaccineringen går framåt. Det finns en alternativ filosofi, och det är att människor tenderar att svara på enkäter över hur de ser på omgivningen, inte sig själva. Trots att enkäten frågar hur individen mår. Dvs om du har jobb och allt är bra, och noll risk att det ska förändras, men att flera grannar har blivit arbetslösa, så är du orolig. Det är ju helt ok om du drar ner på konsumtionen även om du inte behöver. Men i den här alternativt filosofin menar man att man svarar att man känner sig deppig för att ”man känner med sin omgivning” men att man konsumerar ändå. Jag förstår logiken bakom. Men jag köper inte det riktigt. I så fall borde vi sett hur sparkvoten hade sjunkit tillbaka, trots svaga confidence siffror. Det har vi inte sett ännu. Således tror jag på en fortsatt hög men stabil sparkvot.

Case Shiller huspriserna visade på en uppgång om 9,1% YoY mot väntat 8,6 och fg 8,0. Inte helt olikt Sverige att takta nästan tvåsiffrigt i årstakt. Det handlar om räntor, och lånelöften även där såklart. Dock väntar jag mig, precis som här hemma, att priserna bör plana ut under året till följd av att räntorna nått botten. Detta trots att vi får fina BNP och jobb siffror….

—–

Onsdag

Ja då fick vi en säljsignal till slut. Vad gäller SPX så ska vi säkert upp och snudda vid 3,800 nu, sen bär det av till Fib38 kring 3630. Därifrån kan vi nog få en studs till. Sen väntar målet 3540-3550. Mer än så ska det inte gå givet den info vi har idag. Allt detta bör inträffa i februari. Sen tar jag sikte på nya ATH i april/maj. ‘

Tesla, Facebook och Apple slår alla förväntningarna på topline, som är det enda marknaden bryr sig om (man bryr sig om vinsterna också egentligen fast de som ligger 5 år ut och för att de ska vara bra så måste försäljningen kommande 5 år vara stark. Vinsten behöver inte vara bra nu, det är nästan bra om den är svag). Ändå tappar aktierna. Snacka om att marknaden vill ha rekyl.

Från FED kom inte mycket nytt. Duvigt som attans. QE och nollränta är megacementerade under lång tid. Inte ens om inflationen lyfter (av fel skäl som ex stigande oljepriser eller svag dollar) kommer att få dem att ändra sig. Räntorna handlades ner såklart. Men dollarn var stark… inte så konstigt. Det var ju väldigt mycket risk off där ute. Då flyr man till dollarn som vanligt. Räknar med stark dollar ner till SPX 3550.

——————

Torsdag

Apropå FED tapering, dvs nedskalning av QE, så tänker jag mig följande:

Core PCE tar sig upp mot FEDs målnivåer förrän 2023, där jag tänker mig första höjningen i december 23, och sen 25 prickars höjning i kvartalet hela 2024.

I år kommer budgetunderskottet att bli rejält. 900mdr ligger och sen kan det bli 1,900mdr utöver det. DVs 2,800mdr, eller 14% av BNP. Det är ungefär som om man tar in 100 dollar i skatt, och sätter sprätt på 114 dollar. Men när vi rullar in i 2024 blir det andra bullar. Då är tillväxten god, både ett åt bakåt och framåt, och C19 lämnat bakom oss. Då vill ingen längre köra budgetunderskott. Så säg att man kör balanserad budget. Man tar fortfarande in 100 i skatt (eller egentligen högre då skatter korrelerar perfekt med BNP tillväxt allt annat lika). Kommer man då sänka statens utgifter från 114 till 100? Nej då kommer man höja skatter, för höginkomsttagare, utdelningar och bolagsskatt, för att finansiera spending. Inte i form av ersättning till arbetslösa utan till skola, vård osv.

I denna nya värld utan budgetunderskott (mer än nån procent i varje fall) så behöver inte FED vara där som finansiär. Tapering kommer att inledas 2022. Men inte genom att man bantar balansräkningen. Utan man slutar gradvis köpa nya/mer statspapper… och går gradvis ner till noll. DEtta är inte hela världen eftersom US treasury, som ger ut statspapper, inte behöver ge ut så mycket nya, utan bara rulla över gamla som förfaller. Alltså kommer FED inte köpa nya…. men väl ligga kvar och rulla över det man har. Min tro är att man kommer ligga kvar och rulla befintligt åtminstone fram till 2024. Då kan man tänka sig att köra tapering även på denna del. Dvs man avstår från att rulla över en gamla obligation som förfaller in i en ny. Man kommer inte göra om samma misstag som sist då det drev på negativ asset inflation. Sen är det frågan…. var det QT eller räntehöjningarna som ställde till det sist? Jag skulle säga att höjningen från 0 till 2,25% var det stora misstaget. Man borde stannat redan vid 1,5%. Däremot tror jag deras gradvisa QT spelade en mindre roll. Men detta är en magkänsla… jag har inga bevis.

Så my take är… ingen räntehöjning förrän Dec23, man man kan dra ner på nya obligationsköp redan nästa år, givet att budgetunderskottet sjunker. Dessa två måste gå i samklang. Rullningar fortsätter lång tid framöver. Regelrätt QT, dvs bantning av balansräkningen sker tidigast 2024. Troligtvis ännu senare.

———————-

Publicerat i Uncategorized | 19 kommentarer

Har vi sett toppen?

Ja det är nog många som frågar sig detta? Jag tror sannolikheten är rätt hög. Men bryter SPX upp över 3780/3,800 så har vi INTE det. Då kan vi fortfarande nå 3850-3950. Men stänger vi under 3750 så har vi sannolikt gjort det. Bryter vi ner siktar jag på 3,540-3600 i första hand. Det kommer att hålla för ett första test. Men bryter vi ner därifrån har vi inte stöd förrän 3,200-3,300. För att nå det senare behöver vi en fundamental anledning (mer än bara lite stark kursutveckling och höga värderingar). Den kan jag inte se idag. Så base case är än så länge 3,540-3600.

Data från Kina visade att det kinesiska tåget tuffar på rätt hyggligt. Helt befriat från C19 bojor.

I veckan har vi svenska bostadspriser från Hox/Valueguard. Från USA har vi NAHB och Philly och viktigast av allt Prel PMIs på fredag. ECB mötet och Biden lär inte bjuda på nåt nytt.

Tbc….

—————

Hox Valueguard kom med svenska bostadspriser. I riket var de upp i december, för helåret 10,4%. Noterbart är att lägenhetspriserna i Sthlm sjönk. Räntorna sjunker inte längre, storleken på lånelöften stabiliseras, och därmed priserna. Brf priser i sthlm är den mest effektivt prissatta i Sverige och reagerar snabbast på förändringar…. så jag känner mig rätt säker på att priserna härifrån planar ut närmaste halvåret. Andra halvåret kommer bjuda på stark konjunktur och optimistm, å andra sidan kan det finnas en push på räntorna samt att säsongsmässigt är det en svagare period för bostadspriser. Min prognos för 2021 är flat priser. Många där ute är positiva mot bakgrund av utbud/efterfrågan och stark konjunktur. De har fel…. de var livrädda i början av 2020 och baissade men fattade inte sambanden och hade fel. nu haussar de men fattar fortfarande inte sambanden, och kommer fortsätta ha fel. Sidledes priser blir det i år. Risken finns snarare på nedsidan om räntorna skulle dra oväntat. Med oväntat menar jag inte att centralbankerna börjar höja utan att spreadar mellan korta och långa räntor börjar röra sig, att spreadar mellan stat och bostadspapper osv stiger till följd av att marknaden säljer trygghet till förmån för risk.

För att vara ÖVERTYDLIG…. idag handlas en 2 årig svensk statsobligation på -0,35%, en 5 årig på -0,2% och 5yrs bostadsoblis på +0,1%. Tänk er ett scenario i sommar när alla restriktioner släpper världen över och vi får en situation som liknar den när Andra Världskriget slutade, en stor jävla fest över hela världen, som gör att det inte finns kvar en enda negativa tanke till nåt. Med en styrränta i Sverige på 0%… då är det inte orimligt att marknaden väljer att sälja ner den till +0,25%. En ökning med 60 prickar. Det gör att 5 åringen per automatik drar 60 prickar till 0,4%…. men därutöver kanske marknaden vill ha lite bättre ersättning än de 15 prickar man får idag om man är hygglig och lånar ut till 5 år istället för 2 år. säg att den dubblas från 15 till 30, då stiger 5 åringen till 0,55%. Vad ska bostadsobligationen då stå i? Ja stiger 5 åringen från -0,2 till +0,55 dvs med 75 punkter, så borde bostadsoblisen dra från 0,1 till 0,85%. Lägg till att marknaden vill ha lite bättre betalt för risken mellan ett statspapper och bostadspapper från idag 30 punkter till 45 punkter. Ja då kan bostadsobligationen stiga från dagens 0,1% till 1,0%. Detta tycker de flesta är peanuts….. MEN titta på chartet nedan. Detta motiverar 10%+ sättning av priserna. Rule of thumb är nämligen att EN procents rörelse i bostadsobligationen ger en 10-15% förändring av lägenhetspriserna i Stockholm. Tror ni ”experterna” där ute kommer att bli förvånade om konjunkturen spirar samtidigt som priserna faller ner till Pre Corona nivåer… hade ju varit rätt ironiskt. Men detta är en side note, och inte base case just nu!

—————-

NAHB index kom igår in på 83 mot väntat 86 och fg 86… sämre men en fortsatt tokbra nivå. De amerikanska räntorna, tänk 10 åringen, bottande ur förra sommaren, och har sedan rört sig i snigeltakt uppåt. Den 30 åriga bostadsoblisen bottnade strax före jul. Det är inte så konstigt att Amerikanska bostadsmarknaden planar ut från en tokhög nivå. Jag är inte orolig. Den lär fortsätta att vara stark närmaste två kanske tre åren. Detta givet att konjunkturläget är stabilt och FED inte ändrar policy.

Philly FED kom precis in på 26,5 mot väntat 12,0 och fg 9,1. Starkt. Pekar på ISM mellan 55-60. Dvs ett snäpp bättre än Empire som kom tidigare. Får se vad Flash PMI blir imorgon innan vi spekulerar vidare.

Jag fiskade efter att vi sett toppen när jag först skrev det här inlägget. Det blev fel. Igår onsdag satte vi en ny ATH på SPX som alltså är den marknad jag navigerar efter. Vi gick därmed in i mitt sedan länge target området 3,900 +/- 50. Jag har ju redan sänkt risken i portföljen men det är inget jag ångrar. Jag är fullt övertygad om att vi toppar ur i detta område och inleder resan mot 3,540-3600 i januari/februari. Jag kan bara inte säga exakt när och från vilken nivå….

——————-

Äntligen fredag…

Jag får en del frågor om OMX, men det är en stökig analys främst tack vare kronan men även strukturen på detta index som har en stor del Value och väldigt lite Growth. Men även fördelningen Cyckliskt och defensive gör den lurig. Därför tittar jag på SPX som är mer tongivande. Men vid en väntad rekyl så siktar jag på 1840-1880 i OMX i första hand. Håller inte den väntar 1,700ish. Det förstnämnda är base case.

Från Tyskland kom Mfg Flash PMI in på 57,0 mot väntat 57,5 och fg 58,3. Från Europa kom den in på 54,7 mot väntat 54,5 och fg 55,2. Urtoppning ja, fast fortfarande väldigt bra nivåer. Även Service PMI som jag inte tycker är så viktiga för Europa höll sig okej givet C19 spridning.

US Flash PMI Mfg kom in på 59,1 mot väntat 56,5 mot fg 57,1. Extremt stark, pekar på en stark ISM. Men frågan är om den toppar ur här? Jag har en magkänsla. Service kom in på 57,5 mot väntat 53,6 mot fg 54,8. Oerhört stark. De här är viktiga saker! USA är för börserna den tongivande ekonomin, Tjänstesektorn utgör 70% + av BNP och C19 har störst inverkan på Tjänstesektorn. Datan ovan pekar på C19 inte har någon som helst inverkan. Frågan är hur toppish den är. Frågan är vad som är inprisat. Jag vill inte präglas av mina positioner. Dvs om jag legat full investerad hade jag säkert sagt att detta är bra för börsen, vänta er ingen rekyl med de här sifrorna. Men eftersom jag tagit ner risken så är det lätt att lida av confirmation bias. Dvs jag tolkar datan i riktning mot hur jag ligger postionerad. Det viktiga är att man behåller sin objektivitet. Vad gäller nu då? Jo jag tror nog att Q1 kan bli stökigt relativt vinstförväntningarna. Väldigt lite pekar på att restriktionerna släpper. Å andra sidan kan man ju ifrågasätta om restriktionerna verkligen har någon inverkan på tillväxt. De hade det i våras… nu är det mer tveksamt. Jag står fast vid min lägre risknivå i portföljen. Hade varit märkligt vi inte gick ner och samlade lite kraft inför vårens uppgång. Sen kanske man inte ska vara så greedy på nedsidan, utan ta kommande köpsignaler på allvar. Men det tar vi då! Datan idag var bra iallafall… inköpscheferna gav fingret åt C19… det är ju lite kul iallfall!

Trevlig helg!

 

Publicerat i Uncategorized | 20 kommentarer

Skål!!!! och tack för den här gången

Jag tror att börsen toppar ur kommande vecka, om den inte redan gjort det, och att rekyl på c10% i de stora indexen väntar under januari/februari. Jag tar ner risken i portföljen!

Motivet är att marknaden nu prisar in allt bra och det är dags för en andhämtning, och jag är rädd att C19 gör att marknaden kommer att bli skeptisk till vinstestimaten för Q1. Dvs risk för negativa vinstrevideringar och risk för att ledande makro indikatorer, typ ISM new orders, får sig en känga från dagens höga nivåer. Värderingarna fixar inte den typen av nyhetsflöde.

Jag är inte grundnegativ, snarare tvärtom. Jag tror på ny topp i april/maj (i förra inlägget stolpade jag några av de viktiga skälen till varför jag är positiv). Men jag tror ändå att vi kan behöva en andhämtning, och 10% i stora index innebär att vissa marknader/sektorer kan falla med det dubbla, och vissa enskilda aktier ännu mer såklart. Det är ju trist om man gjort en fin resa…. men ni som vet med er att ni inte är supersnabba i ert agerande, och har en extremt lång horisont… ni behöver inte känna er stressade.

Jag är fullt medveten om att TINA genom aktieriskpremien skulle kunna motivera väsentligt högre priser. Det kommer driva caset under året, men inte just nu.

Jag är medveten om att börsen inte gett några tekniska säljsignaler, tvärtom. Men jag kliver ofta av i styrka. Det är en smak- och personlighetfråga. För min del handlar det om att jag hellre tar på skydd än kränger aktier i bolag jag långsiktigt tror på. Då vill man köpa skyddet så billigt som möjligt, och det blir knepigare när rekylen väl har startat. Köper man skyddet för dyrt, så funkar det inte som det var tänkt. Å andra sidan är risken att ha fel större.

Jag är medveten om att VIX och dollarn skulle kunna behöva en sista körare för att verkligen signalera en topp. De har de inte gjort ännu!

Jag har även observerat att volymerna, retail m.m har varit super starka under inledningen av året. Men volym som indikator har aldrig riktigt funkat för mig. För mig känns den opålitlig då det inte sällan bara behövs en liten gnista för att få ”volymerna” att ändra uppfattning från en halvfullt glas till ett halvtomt.

Men framförallt, jag är kroniskt för tidig med att ropa på toppar. Bottnar är så mycket enklare. Oftast är jag 2-6 veckor för tidig, och inte sällan fortsätter det upp 5-10% till. Det är kanske den främsta anledningen till att vänta… 

Men nu är det som det är… mitt target på SPX är i princip uppnått och jag tycker priset på risk är högt. Ett annat sätt att säga det på är att risk/reward är dålig. Att jaga 10% till på uppsidan härifrån står inte i relation till att förlora pengar. Då tar jag hellre på risk när oddsen är bättre.

Vissa har oroat sig för räntorna i veckan, då 10 åringen gick över 1%. Jag är inte särskilt orolig. Antingen får vi korrektion och då blir det risk off varpå räntorna faller, eller lär FED gå in och köpa ordentligt. Har väldigt svårt att se hur det skulle tillåta att den bara fortsätter upp. Hursomhelst, en stark ränta gör Growth allt annat lika MINDRE attraktivt. Så stiger börsen, med stigande räntor, så lär de gamla laggards gå bättre än ex Nasdaq. Rör sig inte räntorna är det tvärtom. Detta gäller även på andra hållet, dvs faller börsen och räntorna med den, så är det sannolikt att growth outperformar. Sen kan man dela upp Growth i cyclical och defensive growth. Defensive growth, typ Amazon, är ju bättre i en fallande marknad. Cyclical går starkt i en stark marknad. På samma sätt kan man dela upp Value i defensives Value och Cyclical Value. Defensive Value går självklart bättre i en fallande. Försök ha lite koll på vilken faktor era enskilda aktier rör sig med. Det ger en djupare förståelse för rörelserna.

I veckan har vi ingen avgörande data. Inflation från Sverige och USA. Handelsdata fr Kina, Detaljhandel, Empire FED  samt Prel Michigan Consumer Confidence från USA.

Givet hur terminerna stängde i USA i fredags, så kan vi nog få en fin måndag, men nu vet ni var jag står.

Stay tuned och ha en fortsatt skön helg!!!!!

————-

Marknaden är fortsatt pigg. Så länge som SPX inte stänger under 3,780 så kan vi nå både 3,850 och kanske även 3900. Men som sagt ovan… vi är på sluttampen.

Ingves vill köpa utländsk valuta. Således måste han sälja kronor (180mdr under 3 år. cirka 3% av BNP, eller 1% om året). Han gillar inte att kronan stärks för mycket. Han hade kunnat sänka räntan men kommer inte att göra det. Framförallt för att han gillar inte de negativa sidoeffekterna av negativa styrräntor. Samtidigt vill han inte kalla det valutaintervenering, utan att bygga FX reserv. Men i praktiken är det en intervenering.

Det ligger ju redan ett finanspolitiskt stimulanspaket i USA på 4% av BNP för i år. Biden säger att han vill öka det till 2,000mdr, dvs c10% av BNP. Bland annat genom ökat stöd till arbetslösa. Han kommer inte finansiera detta genom skattehöjningar, utan underskott. Skattehöjningarna tror jag kommer 2022, efter ett sinnesjukt starkt 2021. Givet att C19 restriktionerna släpper.

Kinas export kom in på 18,1% mot väntat 15,0 och fg 21,1… starkt. PMIs världen över lirar med detta. Importen hamnade på 6,5 mot väntat 5,0 och fg 4,5. Känns bra!

Core CPI i USA kom in på 1,6 mot väntat 1,6 och fg 1,6. Gäsp. Min plan är intakt. 2021 blir det tillväxt och jobbskapande. Ingen lönedriv, ingen inflation. 2022 så kommer lönerna, men väldigt lite för inflationen. 2023 kommer inflationen att börja stiga, och når FEDs mål, dvs 12månaders snittet hamnar på 2%. I december 2023 höjer FED första gången med 25 punkter och gör det sen hela vägen upp till 1,25% styrränta i december 2024. Detta gör att US10yrs kommer pressas upp mot 2,5-3% december 2024.

—————-

Fredag

Biden vill rulla ut 1,900 mdr ovanpå de 900mdr som redan ligger. Det ska finansieras med underskott. Det är generöst. 2,700mdr är ju c13% av BNP. Dvs väldigt mycket kräm om man ser till att restriktioner kommer lyftas av under våren till följd av vaccinering. Han vill såklart inleda året som en stark president, inte sämre än Trump. Att han nu kontrollerar ”hela huset” gör att han sannolikt kommer att lyckas. FED var också ute och sa att marknaden inte behöver vara orolig för åtstramning, man kommer i god tid flagga för när man ”börjar tänka på” åtstramning. Duvigare än så blir det inte.

Men marknaden svagade sig, eller rättare sagt orkade inte stiga på nyheterna. Ett svaghetstecken om du frågar mig. Håller inte SPX 3760-3780 så räknar jag med c3,540 (och c3270 om inte den håller) i Q1. Men räkna också med att marknaden älskar att finta under topformationer. En sista körare upp kan finta de mest inbitna blankare….. rent tekniskt är det inte ovanligt med att en topp innebär en ATH under intradag, fast där man stänger på dagslägsta.

FED var också ute och klargjorde hur man såg på inflationsmålet. Det verkar som om man vill att 12m snittet ska ligga på minst 2%. Det betyder att core pce bör arbeta sig upp till minst 2,5% innan de är nöjda. Dit kommer vi tidigast under 2023.

Jag har också tittat lite närmare på us10yrs. I nästa risk off miljö så kommer den handlas ner under 1%. Men jag har tidigare sagt att jag inte räknar med att den ETABLERAR sig över 1% under året. Efter att ha studerat historiken är det inte ovanligt att 10 åringen ligger 150 prickar över styrräntan under väldigt positiva tider. 5 åringen 100 prickar, 2 åringen 50 prickar. Givet de konjunkturella utsikterna så är det inte omöjligt att vi stretchar oss mot 150 prickar. Jag tror FED kan tänka sig att leva med det. Därför reviderar jag upp target på 10-åringen till 1,5% i år.

Vad får detta för konsekvenser? Jo om man anser att ERP aktieriskpremie kring 3,5-4% är fair, så borde earningsyield vara minst 5-5,5%. Detta lirar med fwd PE på 18-20. Givet min förväntan om 180usd EPS för SPX, så landar fair target på 3,240-3,600. Dvs under där vi är idag. Sen ska man ha klart för sig att marknaden HATAR att ligga på fair value. Det är inget riktmärke. Marknaden ÄLSKAR att pendla mellan Undervärderad och ÖVERvärderad. Fair Value är bara ett område den temporärt brukar besöka. Men för att veta vad som är Under eller Över så måste man ha en uppfattning över vad som är FAIR. (En parentes är såklart att 180usd är en prognos som kan vara fel). Givet min förväntansbild om högre räntor under året, så justerar jag alltså ner target.

Vad innebär detta, jo om marknaden hamnar i en risk off miljö där SPX faller med 10% och 10-åringen trycks ner, så är detta ett utmärkt köpläge. Men just NU, är det inte det. Även om dyrt kan bli dyrare….. som vanligt går inte börsen ner på dyrhet. Snarare tvärtom. Det behövs en trigger…… men den brukar komma! Svårt att se den bara!

Svensk inflation kom precis in på 1,2% YoY mot väntat 1,1 och fg 1,1. Lirar med löner kring 2%. Gäsp!!!!

Senare idag har vi Empire, Michigan och Retail sales.

Retail sales kom precis in på 2,9% YoY mot fg 3,7. Den var klart sämre än väntat. Man måste ställa sig frågan så här: Är det rimligt att decembers julförsäljning under ett Pandemi år som förra året ska vara bättre eller sämre jämfört med fjolåret. JA, om man ser till köpkraften ute hos konsumenterna, dvs de samlade lönerna, de minskade räntekostnaderna, och de gynnsamma bidragen (stöd program). Lägger man ihop det där så kunde alltså de amerikanska hushållen konsumerat för bra mycket mer förra året än året innan. Men nu kom den inte hyfsat flat. Dvs sparkvoten är högre förra året än året innan. Den är högre för att man ändå häll lite hårdare i pengarna, och således hamnade konsumtionen på samma nivå som året innan. Jag tycker det är fullt förståligt med tanke på hur stökigt det är med C19 och politiskt där borta. Jag hade nog inte heller köpt fler julklappar än året innan. Så jag tycker siffran är fullt realistisk. Den är sämre än väntat, men marknaden borde ta den med ro.

Empire FED kom in på 3,5 mot väntat 6 och fg 4,9. Lirar med ISM strax under 55. Viss diskrepens mot verkliga ISM alltså, och givet min syn på Q1, dvs där förväntningarna kanske är lite högt ställda mot vad C19 ändå ställer till med, så är det inte frågan om ISM, som senast var megabra, ska konvergera ner lite mot ex Empire? Inte omöjligt… i nästa vecka har vi Philly och då fortsätter vi lägga pussel….

Fredagen avslutades med prel Michigan som kom in 79,2  mot väntat 80,0 och fg 80,7. Man kan krasst konstatera att restriktionerna och smittspridning gör konsumenterna försiktiga, vilket lär hålla uppe sparkvoten. Köpkraften når alltså inte ut i ekonomin. Vaccin kommer göra att vi tids nog kan göra det. Men vi är inte där. Vi får se om q4 orna och senare q1 orna avspeglar detta med hänsyn till förväntningarna.

 

 

Publicerat i Uncategorized | 15 kommentarer

Nytt år Nya möjligheter

2020 är lagt till handlingarna.

Världsindex, MSCI World Net Total Return, var upp 2% i SEK. Stockholmsbörsen, OMXSPI, var upp 13%. Nasdaq var upp 29% i SEK. Man kan dra lite olika lärdomar av detta. Låg man i en generell global fond så var man flat. Låg man i Svenska aktier så var man något bättre, och låg man i Tillväxt gick det bäst. Det handlar i grunden om faktor allokering där de grundläggande faktorerna är Growth och Value, samt Cycklisk och Defensivt. Där man i sin tur kan kombinera de här Defensive Growth, Cyclical growth, Defensive Value samt Cyclical Value. Har man under 2020 legat rätt i valet av de här så har man alltså kunnat göra stor skillnad i avkastningen. Tillväxt har som sagt varit en vinnare.

En stor vattendelare är också hur man satt exponerad under februari/mars sättningen. Satt man utanför och sen köpte in sig gjorde det stor skillnad. Stod man utanför och sen INTE köpte in sig så gjorde inte det så stor skillnad jämfört med någon som varit fullinvesterad hela tiden då marknaden tog tillbaka hela Corona sättningen.

Privatinvesterare är kroniskt dåliga på att kritiskt utvärdera sig själva. I grunden handlar det om en överlevnadsinstinkt. Vi vill inte veta hur dåliga vi varit. Då är det jobbigt att fortsätta. Detta är egentligen irrationellt men det erkänner vi inte för oss själva.

Men om man ska vara krass: Om du vill tillhöra toppskiktet så borde du ha:

1, legat med hög likviditet in i kraschen, för att sen köpt på dig i mars och april

2, du borde legat i Growth faktor relaterade investeringar hela året

3, om du är growth investerare bör din portfölj justerat för allokering gått bättre än Nasdaqs 30% med minst 10%. Annars är din stock picking waste of time då du istället kunde köpt en Nasdaq ETF.

De som gjort detta har haft alla rätt och avkastning upp mot 60-70% eller högre. Är du där tillhör du toppskiktet i investerar kollektivet, annars inte. Punkt!

Sen riskjusterat blir en annan diskussion. Dvs någon som av risk skäl inte kan eller vill ligga högre än ex 50% i aktier, borde därför genererat 30-35% (hälften av 60-70%) avkastning enligt samma tänk. Dvs om du har haft 10% avkastning med 50% aktier så är du en dog. Göm dig inte bakom riskargumentet. Det går också att räkna på objektivt. Anlitar du en rådgivare så borde du kunna kräva en fullvärdig objektiv utvärdering. Om inte, då har du fel rådgivare.

Jag är rädd att många rådgivare kommer att säga att det gått bra då man slagit världsindex, men många gånger handlar det om att man har ett tungt Sverige bias i portföljen. Det räcker inte om du frågar mig.

Sen handlar det om mandat. En Sverige fond får bara investera i Svenska aktier så har de väsentligt över 12% så har de gjort ett bra jobb. Det är du som har tagit fel beslut att bara ligger i Svenska aktier, när det visat sig att Amerikanska teknik bolag hade varit smartare. Samtidigt har en amerikanska teknikfond som gått 30% gjort ett dåligt jobb, då underliggande marknad ligger precis där. En duktig förvaltare borde gjort bättre.

Så det gäller att hålla tungan rätt i mun, och jämföra äpplen och äpplen.

—————–

Kina Caixin Mfg PMI kom in på 53,0 mot väntat 54,8 och fg 54,9. Sämre än väntat, men jag ser det snarare som en stabilisering på hög nivå. Jag är inte orolig för Kina.

Europa Mfg PMI kom in 55,2 mot flash 55,5 och fg 53,8. Tyska motsvarigheten kom in på 58,3 mot flash 58,6 och fg 57,8. Helt okej.

US PMI kom in på 57,1 mot Flash 56,5 och fg 56,7….. väldigt starkt. Pekar mot en stark ISM imorgon!

Imorgon kommer US ISM. Senare i veckan har vi Service PMIs och på fredag jobbdata.

Första veckan på året brukar vara stark, men det är inte helt ovanligt med topp heller. Jag navigerar efter urtoppning och korrektion senare i Q1. Priset på Risk börjar bli högt nu. Ett annat sätt att säga det på är att Risk/reward är svag. Å andra sidan sidan tror jag på nya toppar i April/Maj så det gäller att vara med i svängningarna… och som vanligt gäller den gamla sanningen att de bästa sälj och köplägena känns aldrig bra!

Gott nytt år, NU KÖR VI!

—————–

Tisdag

USA öppnade starkt men vände ner. Jag hade kunnat ropa efter vargen men gör det inte. Det är tillräckligt många som gjort det i december, november, oktober osv… helt felaktigt.

Rent tekniskt borde NDX testa 12,800 idag. Bryter vi upp över den så är det nya toppar som gäller. Stängning under 12,650 är negativt. Motsvarande för SPX är test av 3,720/30. Stop 3,650. Jag navigerar fortfarande efter en topp uppbackad av VIX under 20, Dollarn mot 1,25 och klassisk överköpthet i RSI för de stora indexen. SPX handlas till PE 20,5 om man som jag tror på 180usd i vinst per indexenhet under 2021. Den multiplen har historiskt orkat högre vid toppar. Aktieriskpremien, dvs Earningsyield minus långräntan, ligger på drygt 4%. (1/20,5 – 0,95%). Det är attraktivt. Så länge som ”2021” narrativet lever så borde vi därför kunna nå högre. Börsen stiger aldrig för att den är billig, den stiger för att den är billig och för att det finns nåt som marknaden gillar. Börsen faller aldrig för att den är dyr. Den faller om den är dyr och det kommer något som stör den bilden. Ska läggas till att 180usd är klart över konsensus i marknaden. Tror man av nån anledning på 160usd så framstår marknaden som väldigt mycket mer fair value. Min poäng är att så länge som narrativet inte störs kan vi nå högre nivåer, men om det störs, så vänder hela trejden då det på en sekund blir helt irrationellt att köpa, och helt rationellt att sälja. Tvärtom mot idag.

Vi har även senatsval i Georgia…. det verkar vara jämnt mellan Dem och Rep. Antar att här finns krut att både fälla och hissa marknaden. Många är rädda för att Biden får genom skattehöjningar om Demokraterna vinner. Egentligen kan jag tycka att det hade varit bra med lite högre bolagsskatter och bättre skola och sjukvård till de sämst ställda. Men jag är ju svensk. Ur ett börsperspektiv är det annorlunda. Aktiepriset reflekterar framtida vinster, och om de blir lägre till följd av högre skatter, så är det negativt för börserna. Å andra sidan tänker ju inte Biden spara i ladorna. Demokraterna vill ju köra ännu större underskott än Republikanerna, så egentligen är det mer positivt för tillväxten. Högre tillväxt innebär högre försäljning för företagen (vilket brukar leda till högre vinst). Så det är gungor och karuseller. Hursomhelst, jag ser det som positivt att bara osäkerhetsfaktorn försvinner. Detsamma kan sägas med Trump. Marknaden vill nu ha en installerad President.

ISM Mfg kom precis in på 60,7 mot väntat 56,6 och fg 57,5.New order 67,9 mot fg 65,1. Hallelujah så starkt. Rådande restriktioner verkar ha haft noll negativ inverkan på den amerikanska tillverkningssektorn. Däremot verkar pent up demand från i våras, samt lageruppbyggnad skapat en otrolig optimism. Nu är detta ju inte helt nytt materia. Vi har dragit den här slutsatsen sedan länge. Ur ett C19 perspektiv är det därför viktigare med PMI över tjänstesektorn som kommer senare i veckan. Men rent generellt är jag inte särskilt orolig. De som är oroliga över vinsterna i Q4 och Q1 får inte vatten på sin kvarn genom detta. På det sättet är det börspositivt.

Nu riktas allt fokus på senator valet i Georgia. Tbc…

————-

onsdag

Kina Caixin Service PMI kom in på 56,3 mot fg 57,8… fortsatt starkt! Ingen fara på taket!

I Eftermiddag har vi US Service PMI.. tbc

Ser ut som om demokraterna kan ta hem senatsvalet i Georgia. Nasdaq är ner, pga uppstyckningsrisk bland de stora Tech bolagen. Tveksamt om effekten är uthållig. Historien visar att uppstyckning snarare kan vara värdehöjande. Å andra sidan är jag tveksam hur bra guide historien är då det skiljer sig på rätt många punkter.

SPX är också ner men mindre. Tidigare var den upp. Det är inte uthålligt att SPX och NDX går åt olika håll. Däremot kan de sjunka/stiga olika mycket såklart.

Att Biden får full kontroll skulle innebära två saker. Dels att han ex kan höja bolagsskatter enklare, vilket börsen inte skulle gillar då det innebär mindre vinst. Men givet reaktionen idag är det inte vad man verkar vara så orolig för. Den andra effekten är att Biden vill köra mer stimulus än Republikanerna, större budgetunderskott, vilket innebär högre tillväxt, högre försäljning för företagen och högre vinster. Dvs Börspositivt. Med Demokraterna på plats i senaten så blir det alltså lättare för Biden att höja skatter, men samtidigt öka utgifterna ännu mer. Svårt att säga exakt vad Netto effekten blir.

10-åringen drar till 1,02%. Att den skulle fortsätta att stiga och etablera sig över 1% är osannolikt så länge som FED inte ändrar på sin politik. Att räntan drar gynnar value över growth. dvs den rörelse vi redan ser i marknaden. Eftersom Europa och Stockholm består till stor del av ”anti-growth” så är det inte osannolikt att Stockholm får sig en knuff på kort sikt.

Förnybar energy och energi teknik gynnas naturligtvis av att Biden får full kontroll.

Men sista ordet i valet är inte sagt…. utan detta är vad marknaden prisar just nu som mest sannolikt.

Hursomhelst borde det bli viss relief över att valet är över. Osäkerheten försvinner. Det är börspositivt. För att tro på detta bör VIX hålla sig på mattan, helst sjunka, och dollarn försvagas. Det är klassiska Risk on parametrar som måste finnas med om vi ska nå högre höjder.

Fiskar fortfarande efter topp. Håller ögonen på SPX.

US Service PMI kom in på 54,8 mot flash 55,3 och fg 58,4. Svagare, till skillnad från Mfg som var stark. Det handlar förstås om restriktioner. Men som jag sagt tidigare, nivån är bra för att vara våg2 relaterade restriktioner.

Imorgon kommer ISM non-Mfg

Som ni vet fiskar jag efter urtoppning, och sen korrektion i storleksordningen 10%ish. Men i grunden är jag positiv. Lite repetition, men detta baseras på:

1, Sparkvoten i USA räknar med att den normaliseras från c14% till 7%, samtidigt som Consumer confidence repar sig mot pre Covid nivåer.

2, Hushåll och företags räntekostnader är mer än 30% lägre än pre corona i USA

3, I år har vi budgetunderskott med minst 4%, troligtvis mer. Expansiv finanspolitik

4, Unlimited QE, inga räntehöjningar, ger TINA on steroider

5, Räknar med att det kommer att skapas minst 5-6 miljoner jobb i USA i år. Minst!

Detta är några av de viktigaste punkterna för köpkraft och konsumtion, som leder till tillväxt, vinster och asset inflation. Självklart måste restriktionerna tyna bort…. det är ett pre condition som jag utgått från. Gör den inte det faller många av punkterna.

——-

Torsdag

ISM non-mfg kom in på 57,2 mot väntat 54,6 och fg 55,9. Alltså, im speachless. Allt stök kring C19 och det politiska, och vi får sådana här supersiffror. Hur bra kan det inte bli när orosbilden släpper. Alltså 2021 kommer bli ett glimmrande år. Börsmässigt är en annan sak. Jag säger inte att det kommer bli dåligt. Men stökigt helt klart. Vilket även 2020 var…. så det är bara att vänja sig.

Jobbdata inorrn!

Rent tekniskt gnetar vi oss vidare mot 3,900 +\- 50 målet. Tror vi måste ner och stämma av 3780 innan vi drar vidare. Stopp stängning 3,700.

—————–

Fredag

Jobbdatan från Usa kom precis in på -140k mot väntat 71k och fg +336 (reviderat från fg 245k). 210 tusen jobb sämre än väntat, fast där upprevideringssiffran var drygt 100k jobb bättre. Så netto 100k sämre. Rent strikt var detta en pissig siffra. Men givet restriktioner så är det kanske inte så konstigt. Om man jämför med i våras så är det peanuts. Jag tror att så länge som optimismen (sentimentet) håller i sig i marknaden så tror jag att man tar den här siffran med en axelryckning. Den säger inget om framtiden. Den säger bara att tack vare restriktionerna så skapades inga jobb i december. Det viktiga är att jobbskapartakten hoppar upp mot 500,000+ jobb i månaden under våren när restriktionerna väl börjar släppa.

Siffran skulle också kunna ge SPX anledning att gå ner mot 3,780 att samla kraft, för att sen attackera 3,900 +-50 området.

Trevlig helg!

 

 

Publicerat i Uncategorized | 17 kommentarer

Sista veckan

Nu är det inte många dagar kvar på 2020. Ett år som lär gå till historien på många sätt.

Tänk vad marknaden har handlat fram och tillbaks under hela hösten på det där förbannade paketet. Så äntligen skrev Trump under det paket man förhandlat fram i kongressen, vilket gör att man slipper stänga ner den offentliga sektorn. 900mdr eller c4% av BNP kommer att spenderas med nytryckta dollarsedlar. Upplånade genom att US Treasury säljer statsobligationer. Statsobligationer FED indirekt köper genom sitt QE program. Det räcker gott och väl för att göra marknaden nöjd ett tag.

Conference Board konsumentförtroende kom in på 88,6 mot väntat 97,0 och fg 92,9 (nedreviderat fr 96,1). Svagt. Michigan kom in på 80,7 mot prel 81,4 och fg 76,9. De är minst sagt dassiga vilket går att förklara med C19 våg 2. De borde repa sig i takt med att vaccinet får fäste. Men risken är att det tar tid, och att de inte repar sig tillräckligt snabbt för att marknaden inte ska börja tveka kring Q1 resultaten. Vi får se!

Core PCE, FEDs inflationsmått nr1, kom in på 1,4% YoY mot väntat 1,5 och fg 1,4…. inte så mycket att skriva hem om. Det kommer dröja till 2022 innan vi har potential att nå 2,5% vilket är det som krävs för att FED ska få upp sin medelinflation kring 2%. Dessförinnan måste lönerna dra, och dessförinnan måste arbetsmarknaden bli tajt, och dessförinnan måste vi ha stark tillväxt och jobbskapande.

På den här sidan årsskiftet har vi Chicago, Kina PMI och Case Shiller… inget banbrytande.

Sentimentet känns positivt och jag hoppas att SPX kan nå mitt target 3,900 +/-50. Om inte i veckan, kanske i början av januari. Som sagt många gånger tidigare, jag vill gärna se en topp i marknaden samtidigt som vi får en signifikant pivot i VIX, dollarn… och gärna RSI värden i Ndx/Spx på röda nivåer. Så länge som NDX 12,650 håller för stängning och SPX 3,650 så tror jag fortsatt på topp.

Detta tror jag blir en topp inför en rekyl i Q1, väl värd att dra ner risken på i portföljen.  Vi har helt enkelt bockat av alla positiva saker, och det finns liksom inte mer att handla på. Allt är diskat, sell the facts, den upplevda risken och allt det där…

Det kommer finnas lägen i Q1 att köpa in sig i….

I nästa vecka är det senatsval i Georgia…. det kan bli stökigt!

God Fortsättning!

/Jonas

 

—————

Case Shiller, som visar bostadspriserna i USA, kom in på 7,9% YoY mot väntat 6,9 och fg 6,6. I absoluta termer är priserna på ATH. Ungefär som börsen och obligationspriserna. Hushållens balansräkning ser fin ut i USA. Sen är den inte riktigt ”rättvist” fördelad. Men detta är old news. Sedan år 2000 är priserna upp med 136%. Det är 4,4% om året. Givet att lönerna stigit med ca 2,5% om året så måste alltså den aggregerade skuldkvoten ökat även i USA. Men det är inte så farligt trots allt. Den stora förklaringen till detta är såklart kraschen av priserna mellan toppen 2006 och botten 2009 där priserna föll med 35%. Det gjorde såklart att många dåliga lån (läs dåliga låntagare med för hög skuldsättning) städades ut. Så om jag får killgissa så tror jag de amerikanska hushållen i aggregerad form är ganska vettigt skuldsatta. Vad innebär detta? Jo vettigt skuldsatta hushåll (inte bara snittet på totalen utan även på enskild nivå) klarar en ränteuppgång utan att bli forcerade säljare. Det är ju bra, MEN MAN SKA ALLTID KOMMA IHÅG, att även om hushållen är vettigt skuldsatta, återigen på aggregerad och individ nivå, så kommer ändå en ränteuppgång allt annat lika squezza ut köpkraft vilket slår negativt mot tillväxt. Sen kommer ofta en ränteuppgång som ett resultat av stigande priser (inflation) som i sin tur är kopplad till stigande löner, men eftersom skulderna är större än inkomsterna, så ökar räntekostnaderna snabbare än lönerna, vilket är negativt för tillväxt. Även om löneuppgången i procent i regel är större än uppgången i räntan.

Sen har vi statens skulder, som förvisso är en annan helt annat puck, då stigande räntekostnader alltid kan finansieras genom ökad statsskuld, och där FED agerar med QE. Å andra sidan finns det även där en smärtgräns, där ventilen istället handlar om inflation och valuta….. medan det för hushåll stavas insolvens och betalningsförmåga. Så det är lite äpplen och päron.

Största hotet mot Amerikanska ekonomin är alltså en kraftig ränteuppgång… dock känns den långt borta just nu då vi saknar prisinflation. Stigande prisinflation leder också till fallande asset inflation… dvs fallande värden på fastigheter, obligationer och börs. Precis som att fallande prisinflation senaste åren bidragit till positiv asset inflation. Kraftigt fallande asset prices, i kombination med stigande räntekostnader, skulle alltså knäcka amerikanska ekonomin. Men vi är inte där på ett bra tag. Tvärtom ser det väldigt bra ut!!!

 

———-

Chicago PMI, historiskt en bra proxy för ISM Mfg, kom i eftermiddags in på 59,5 mot väntat 56,9 och fg 58,2. Det är lovande och pekar på att Ism mfg kommer in okej i nästa vecka. Jag har sedan en tid blivit allt räddare för att vaccin narrativet kan få sig en törn om PMI datan börjar vika ner sig pga restriktioner. Dvs att kursuppgång och värdering gör att marknaden inte orkar att fokusera på den ljusnande framtiden om nuläget försämras alltför mycket. Den här siffran pekar INTE i den riktningen. Doch har vi Service PMI och jobbdata i nästa vecka som är känsligare för restriktioner… så det gäller att vara på tå!

Next up… PMI fr Kina. De borde bli okej!!

Gott nytt år Kära följare, och tack för att ni läser. jag hoppas att ni har legat hyfsat rätt i gungorna i år och lyckats skapa okej avkastning. Nästa år kommer bli muntrare. Dock inte lättare att tjäna pengar, det är nämligen aldrig lätt. Att förlora dem är lättare!

 

———

Kom Kina Pmi på nyårsafton. Mfg kom in på 51,9 mot väntat 52,0 och fg 52,1. Non-Mfg kom in på 55,7 mot fg 56,4. Ett snäpp sämre men ingen fara på taket. Kina känns steady!!!

Allt handlar om marknadens syn på vinsterna under  2021 och i första hand första kvartalet. Det i sin tur handlar synen på restriktioner, vilket alltså är en funktion av vaccin och c19 våg2 utveckling. Eller snarare förväntningarna på de båda och dess inverkan på restriktioner och ekonomisk aktivitet!

Publicerat i Uncategorized | 12 kommentarer

Svenska bostadspriser

Hox Valueguard kom precis med data över svenska bostadspriser som visar på en utplaning. Helt logiskt med tanke på räntorna. Förvisso är januari/februari den starkaste perioden rent säsongsmässig, och under Q2 borde den första vaccin optimismen spira. Särskilt när data kommer se helt fantastisk ut, även om det är en ren baseffekts grej YoY%. Så visst finns det en magkänsla som säger att första halvåret kan bli bra på bostadsmarknaden. Men då vill jag ha sagt att bostadsobligationen motiverar INTE högre priser, och jag är av uppfattningen att den är avgörande för priserna handlar inte om vad folk VILL betala utan KAN betala, och där är lånelöftena helt avgörande. Jag tror på stabila priser härifrån.

Efter FEDs besked igår steg börserna. Även Dax och Stoxx går bra. Det är bara OMX som är en riktigt dog. Den borde typ ligga på 2,000 men orkar inte. Det handlar om den starka kronan. OMX kommer inte gå starkt (relativt Europa) så länge som kronan är så stark som den är.

Philly FED kom precis in på 11,1 mot väntat 20,0 och fg 26,3. Något softare, ungeför som Empire i veckan. Analysen är ungefär likadan, dvs datan är en blandning mellan Covid fallen NU och vaccinet i framtiden. Dvs baserat på vaccin borde den legat kvar högt, men givet restriktioner och smittspridning så borde den tappa rätt rejält. Istället blir det en typ av  mellanmjölk. Siffran lirar med ISM kring 53-55. Inte så illa faktiskt.

Det är snarare under q1 som det kan bli skakigt om nettot av vaccinering och smittspridning inte utvecklas så pass fort att man kan lätta på restriktioner. Då finns det en risk att man bli rädd för att Q1 vinstestimaten inte blir uppfyllda, och det skulle kunna skapa ett sentimentsdrivet säljtryck. Jag tror inte vi är där ännu, marknaden har just nu fullt upp med att diska glädjen av ett kommande stimulanspaket. Men när det väl är på plats så…. Det är ju inte helt ovanligt att det toppar ur under första halvan av januari. Det har hänt förut.

IFO imorgon…

Fin Stim paket borde komma inom kort….

Sentimentet är positivt, men inte extremt. Tycker att en topp borde sammanfalla med en sista körare ner i VIXen. Kanske ända mot 15. Dollarn likaså, ja den är svag, men en sista push mot 1,25ish Eur känns inte otroligt. Topformation liksom! Men som sagt tidigare, i denna topformation är priset på risk högt. Dvs du betalar ett väldigt högt pris för att kunna tjäna avkastning i det korta perspektivet. Den upplevda risken är extremt låg, då allt känns bra. Men den faktiska, dvs givet vad som är inprisat, är sannolikt hög. I detta läge har jag som avsikt att ta ner risken i portföljen. Men vi tar ett steg i taget. Stopp i SPX ligger på 3,540. Om man vill köra lite tajtare kan man lägga sig på 3,630.

Trevlig kväll!

—–

Fredagen avslutades med IFO siffror som kom in på 92,1 mot väntat 90,0 och fg 90,9 (uppreviderat fr 90,7). Starkt, visar att de klarat hösten extremt mycket bättre än våren. Visst, de står inför total shut down, men det är under julhelgerna, och sen har vi vaccin så det är lugnt. IFO intygar egentligen bara vad vi redan visste i samband med Flash PMI. Starkt!

I nästa vecka är det tyst på makrofronten, Michigan och Core PCE.

Veckan därpå har vi Case Shiller, CB Consumer confidence, Chicago PMI och Kina PMI data.

Egentligen ligger allt fokus på paketet.

I januari har vi Georgias Senatval. Det är vad det handlar om!

Q1 handlar vidare om nettot mellan vaccinering, smittspridning, belastning på sjukvård, dödsfall och återtagande av restriktioner.

Trenden är upp, som SPX och NDX visar. Det är bara OMX som är en död fisk pga krona och tidigare outperferformance. USA borde kunna dra 5% till. Hur OMX går då är jag klart tveksam till… kanske 2000. Kanske inget alls. Å andra sidan kommer vi att stå emot Q1 korrektionen bättre i så fall. Men det kanske är en klen tröst.

Trevlig helg!

 

——

Jag tittar väldigt mycket på ERP, dvs aktieriskpremien. Det är ju inte ett okänt begrepp på nåt sätt men jag är rätt förvånad över att det är så få som ändå regelbundet gör det. Men så såg jag nedan chart och då slog det mig. Historiskt har man inte behövt följa den. De har visat ungefär samma sak. Fram till nu… då divergensen är brutal. Frågan man såklart ställer sig är; kommer vi under kommande år se en historiskt högre multipelexpansion än den vi sett tidigare pga räntorna, eller inte. Givet att räntorna fortsätter att vara lika låga. Drar räntorna rättar det till sig automatiskt, men gör de inte det. Vad kan vi förvänta oss då?

 

 

Publicerat i Uncategorized | 25 kommentarer

Fokus på FED

I veckan som kommer har vi Flash PMIs från hela världen. Vi har även Empire PMI och Philly Fed. Från USA tittar jag även på NAHB index och Retail sales. IFO från Tyskland. En del data från Kina samt Hox Valueguard från Sverige. Den stora grejen är hur nyheterna kring vaccinet versus den ökade smittspridningen/dödsfallen och restriktionerna slår mot PMI datan. Dvs vad blir nettot av de goda och dåliga nyheterna. Med tanke på hur Michigan var i fredags så kan man tänka sig att många fäster större vikt vid vaccinets positiva effekter, och det som händer här och nu kring C19 är ”sooo last year news”………. detta skulle i så fall betyda att PMIs kan överraska positivt. Jag minns också hur marknaden bottnade 23 mars i våras, långt innan vi såg några ljusglimtar i C19 datan. Men det är klart, sackar PMIs ihop fullständigt så kanske man börjar ifrågasätta vinstnivåerna för 1q21. Det hade inte varit så bra. Men som sagt tidigare, det är mer ett tema för Q1 korrektionen än vad som driver marknaden här och nu.

Marknadens fokus kommer annars ligga på FED. Man förväntas utöka QE köpen av långa papper, typ tänk er cementera glastaket kring 10-åringen. En 10-åringen som skjuter i höjden i takt med att konjunkturen växlar upp nästa år är en av aktiemarknadens största fiender. Men om FED visar att detta är inget man kommer att tolerera då kan man köpa aktier på TINA basis ett tag till… och eftersom FED inte ser någon risk för inflation på vare sig kort eller medellång sikt (för att lönerna inte kommer röra sig på ett bra tag, då arbetsmarknaden är väldigt mycket otajtare än ex under 2018 då vi såg hur löner och inflation tog fart) så har jag väldigt svårt att tänka mig hur de skulle kunna acceptera en stigande 10-åring, då det innebär att räntekostnaderna på sikt kommer att öka för alla belånade och därmed göra det svårare för inflationen att hitta tillbaka igen. För att inte tala om de negativa confidence effekterna av negativa asset prices.

I fredags lyckades politikerna skjuta upp en government shut down i USA med en vecka… det kräver dock att man kommer överens om ett paket innan jul. Mitt base case är att man lyckas och att det landar på c900mdr. En misslyckade skulle inte tas emot väl.

Så tomterallyt verkar vara beroende av om FED+Kongressen lyckas leverera en tidig julklapp eller inte…

Mitt base case är att vi ändå springer mot en situation där ”allt ser bra ut”, dvs folk vaccineras och restriktioner lättar, finans- och penningpolitiken är kraftigt stimulativ utan frågetecken, tillväxt växlar upp, det skapas jobb igen, vinståterhämtning, allmänt positivt consumer och biz confidence osv…. I en sån där ”allt känns bra i magen” situation brukar en mer markant topp infinna sig, och det är läge att dra ner på risken. Jag tror inte vi sett den toppen ännu.

I det korta perspektivet kan jag konstatera rent tekniskt att de två första veckorna av december har använts till att få överköptheten från Novembers recovery att pysa ut. Numera är index antingen översålda eller neutrala. Ska vi tro på ett tomterally, som jag till stor del gör, så ligger vi bra till. SPX 3,630 och NDX 12,100 bör hålla för att ovan ska vara aktuellt.

OMX är ju lite vansklig då vi har en koppling till kronan (stark krona svag OMX rel Europa) och Stockholm har laggat Stoxx 600 sedan september. Men faller inte euron under 10kr i det korta perspektivet, så borde OMX kunna göra lite catch up mot övriga Europa. I ett positivt scenario borde OMX kunna gå 10% när Europa gör 5%. Sen har vi ett gap nere vid 1827 som stör mig. Men jag tror att risken är stor att vi täpper till det senare, och att det kanske inte är läge att vara girig här och nu.  Vi får ta det gapet i Q1 nästa år istället!

Ha en fin vecka!

Tbc….

 

————–

Är utdelnings/value traden död som vinnande strategi i det långa perspektivet? Jag är ju varm förespråkare av tillväxt, men egentligen handlar det om utdelning innerst inne. På lång sikt bestämmer nämligen vinst och utdelningar om du gjort en fin affär på en aktie eller ej. Jag ska utveckla med ett exempel.

Två bolag, två aktier, en value en growth.

Bolag A, har ett börsvärde på 100kr, 100kr i försäljning, 10kr i vinst (PE10), utdelning 10kr, 10% direktavkastning.

Bolag B, har ett börsvärde på 100kr, 20kr i försäljning, 2kr i vinst (PE50), ingen utdelning.

Många konservativa investerare fokuserar på Bolag A.

Problemet är följande. Vi lever i en värld som senaste 12 åren karakatäriserats av låg nominell tillväxt, både till följd av låg real tillväxt och låg inflation. Kakan växer långsamt. Man ska passa sig för att säga att något är annorlunda nu från då, men faktum är att kakan växte strukturellt snabbt mellan 1950-2000 både till följd av hög real tillväxt men även inflation. Senaste 20 åren växer kakan lite. Vi kan gräva djupare i den här analysen, men den är rätt många facetterad. Men några av de viktigaste skälen är ex att ekonomin var mindre då och likt ett litet bolag är det lättare att dubbla försäljningen på 5 år än vad det är för ett stort. Kina är ett bra exempel. De växer strukturellt med c5%. Men givet att deras ekonomi är dubbelt så stor som för 20 år sedan så motsvarar det 10% då. Ett annan viktig anledning är att produktivitetsvinsterna var lättare att åstadkomma då. Low hanging fruits liksom. Tuffare idag. Idag har vi snabb utveckling i vissa utvecklingsländer. Men inte globalt. Lite av samma skäl. Läget idag kännetecknas snarare av tekniska framgångar (mobil telefonen har aldrig varit bättre, och den lär vara ännu vassare om 5 år) och Asset inflation (börser och obligationer har fina rullande årsavkastningar). Men inte nominell tillväxt, inte jobbskapartakten, inte prisinflation.

I den här miljön finns det snabbväxarna, men de växer inte organiskt (vilket inte går pga stillastående kaka, utan på bekostnad av någon annan), de utdöende. Samt de som växer inline med nominell tillväxt. Låt oss kalla de sista överlevarna. Snabbväxarna, överlevarna samt de utdöende. Denna trend tror jag kommer att bestå och tillta närmaste 20 åren. Detta är annorlunda jämfört med år 1950-2000… även om det även där fanns döende bolag (shipping, textilindustrin i Sverige osv) och bolag som växte långsamt respektive snabbt.

Om bolag A är utdöende då är det inte så smart att investera idag trots att det ser attraktivt ut. Försäljningen kommer att tappa lite i taget, för att sen snabbt och sen helt försvinna. Lönsamheten kommer att bli tuff då kostnaderna inte minskar lika snabbt. Det gör att utdelningskapaciteten försvinner med den fallande försäljningen, och även utdelningstillväxten såklart. Men visst kommer man kunna skrapa ihop X kr i utdelning närmaste 10 åren. Men totalavkastningen av din aktieaffär bestäms även av försäljningspriset på din aktie där i framtiden. Vem köper den och varför, och till vilken pris? Vill du ha utdelningar så måste du äga aktien, men om du sitter på aktien så riskerar du att den en vacker dag är värdelös. Om din aktie blir värdelös, då är värdet på din investering utdelningarna, och du tar en hög risk för helt plötsligt försvinner dem när försäljningen ger vika. Då vill ingen ha din aktie heller.

Om bolag A är en överlevare då finns Försäljningen kvar om 10 år men är inte så mycket högre. Har de kvar försäljning, har de kvar vinst. Finns vinst, finns troligtvis utdelning. Mest sannolika är att aktien har varit flat under alla dessa år, då PE10 reflekterar noll i vinsttillväxt, men å andra sidan har man fått 10% årlig avkastning i form av utdelningar. Den här typen av bolag kan vara intressanta. Särskilt om man ser till risken.

Snabbväxarna. Många fokuserar på att PE50 är dåligt. Det är det. Men vad marknaden säger är att vi köper bolaget på framtiden. Låt säga att försäljningen växer med 20% om året närmaste 10 åren. Då har försäljningen vuxit till sig med 6 gånger!!!. 20 har blivit 120 (20*6). Med 10% vinstmarginal gör de 12 i vinst i om 10 år. De delar då ut rubbet. 12/100=12% direktavkastning eller PE 8 baserat på dagens kurs. Det är egentligen det marknaden menar med PE50 idag. För de här bolagen spelar vinst och utdelning fortfarande en roll. Fast vinst och utdelning om 10 år. Det är den man är beredd att betala för idag. Det är egentligen samma sak med överlevarna och de utdöende. Man är idag beredd att betala vad de har för utdelningskapacitet och tillväxt i framtiden.

Så ur det här perspektivet är det enkelt. Investera idag bara i bolag som har långsiktig utdelningskapacitet och utdelningstillväxt. Åtminstone om du inte planerar att köpa och sälja fram och tillbaka vilket de flesta inte gör. Då landar du i growth bolag. Problemet, är att de är svårbedömda. Dvs du vet inte vad kapaciteten är om 10 år. Valuebolag är kanske säkrare, givet att de tillhör överlevarna och inte de utdöende. Den analysen är enkel på ett års sikt. Svårare än många tror på 10 års sikt.

Analysen kan sammanfattas med osäkerhet. Osäkerhet är risk. Risk är att förlora pengar. Men det är själva grejen. Antingen tar du ingen risk, och då får man 0% ränta på banken. Vilket inte är bra, men det är inte så dåligt heller med tanke på den låginflationsmiljö vi lever i. Eller vill du att pengarna ska växa, och då måste du ta risk. Med risk att förlora pengar. Det är spelreglerna… like it or not!

————–

Empire FED Pmi som mäter läget i New York området kom in på 4,9 mot väntat 6,9 och fg 6,3. Lirar med en ISM kring 55. Ingen fara på taket. Samtidigt har just New York klarat sig ganska bra den här gången jämfört med i våras då staden var lite C-19 ground zero. De är bättre på att skydda sig, och har troligtvis högre andel immuna.

New York Coronavirus: 834,212 Cases and 35,833 Deaths (COVID-19 ) – Worldometer (worldometers.info)

Senare idag får vi PMIs och ikväll FED… tbc

Från Europa kom Mfg PMI in på 55,5 mot väntat 53,0 och fg 53,8. Tyska motsvarigheten kom in på 58,6 mot väntat 56,4 och fg 57,8. Samtliga service PMIs drar från låga nivåer. Datan är superstark och pekar på stark optimism över hela linjen. Nuvarande stök kring C19 är INGEN issue. Ser ut som att Stoxx och Dax kan vara på väg att bryta upp för en rörelse… men vi får först se hur marknaden hanterar FED ikväll. FED kommer uppmana finanspolitiken att agera, vilket vi också kommer att få. Men framförallt vill vi ha QE relaterade åtgärder som gör att marknaden känner sig säker på att långräntorna inte kommer dra under nästa år.

US Retail Sales för november kom precis. Den kom in klart sämre än väntat! När jag tittar genom delkomponenterna så ser jag att det är kläder, hemelektronik, drivmedel, restauranger etc som levererat riktigt svagt. Det handlar såklart om restriktioner under Våg2. Men här gäller det att zooma ut lite. På YoY% visade den 4,1% tillväxt vilket är ganska inline med hur årstakten sett ut sedan i somras. Jämför detta med april i år då Retail FÖLL med 20% YoY. Så ärligt talat är egentligen inte siffran så dålig. Den är mest dålig relativt förväntingarna där analytikerna uppenbarligen inte lyckats pricka impact av våg2. Rent börsmässigt borde den har begränsad inverkan så länge som marknaden fokuserar på 2021 vaccin narrativet.

US Flash PMIs kom precis. Mfg kom in på 56,5 mot väntat 55,7 och fg 56,7. Starkt! Service PMI kom in på 55,3 mot väntat 55,9 och fg 58,4. Också rätt starkt med tanke på restriktionerna. Våg2 under Q4 har inte haft i närheten den inverkan som våg1 hade under våren. På det hela taget är jag imponerad.

NAHB kom in på 86 mot väntat 88 och fg 90. Svagare men det är ingen fara. Nivån är fortsatt bra. Fastighetsmarknaden är svinhet.

Nu ska vi bara se till att få den fiskala och penningpolitiska stimulanserna på plats så är saken biff……FED nästa!

—————

FED lämnar ränta och QE programmet om 120mdr usd/månaden oförändrad. Man avser att köra QE till inflationen kommit tillbaka på tillfredställande nivåer. Beskedet var inline med marknadens förväntningar, men den initiala reaktionen var att räntorna steg och dollarn stärktes. Detta kan tolkas som att marknaden inte ansåg att FED var tillräckligt duvig i anslaget. Att FED känner sig belåtna med de ekonomiska utsikterna och rådande policy räcker. Men marknaden vill ha mer, då marknaden är rädd att om FED inte är tillräckligt duvig så kan det innebära att räntorna rör sig uppåt i takt med att den ekonomiska situationen blir bättre. Det är ju förstås trevligt, men ur ett aktiemarknadsperspektiv är det på marginalen ännu otrevligare med stigande räntor.

However, räntorna och dollarn vände ner, efter att Powell börjat klargöra sin syn på saken.

Powell sa ”believe increase in balance sheet will ensure policy remains accommodative”. Det betyder på ren svenska att han tänker sitter på köpsidan av 10-åringen och se till att den håller sig på mattan. Eftersom han har monopol på att trycka pengar så kan ingen vinna över honom.

Powell sa ”interest rate and balance sheet tools providing powerful support to economy, and will continue to do so”. På ren svenska betyder det att eftersom han kör noll ränta och håller nere övriga räntor mha QE, så innebär det att räntekostnaderna för alla belånade är noll och inget. Låga räntekostnader är bra för ekonomin här och nu (höga räntekostnader är bra för spararna, dvs för ekonomin i framtiden när sparade medel används)

Powell sa ”our policy will ramin highly accommodative. May become more accommodative”. På ren svenska betyder det att han tycker att nuvarande policy funkar, men skulle marknaden börja pressa upp räntorna så kommer han utöka programmet. Räntorna kommer inte gå någonstans under hans skift.

Powell sa: ”Fewer see risks weighted to downside than september”. På ren svenska menar han, Vaccinet gör att 2021 han potential att bli bra!

Powell sa: ”Even with very high level of accommodation through rates and QE it will take some time to get inflation up” ” Han sa även ”We have to be honest about inflation, there are significant global disinflationary pressures”. Han sa även ”will be a while before back to levels of labor market conditions precrisis” På ren svenska menar han. Även om 2021 blir ett super år globalt så är det egentligen bara ett återtagande av det vi tappat 2020. VI hade inte ens problem med inflation under 2019. När vi tidigare trodde att vi hade problem med inflation så höjde vi från 0 till 2,25%. Det sabbade allt. Vi höjde för mycket, och inflationsproblemet var överskattat. Vi måste förstå att uthållig inflation strukturellt kommer ur löner och stark tillväxt. Dvs arbetsmarknaden måste vara supertajt (sysselsättningsgraden måste upp på nivåer vi såg under 2018, helst högre) i kombination med hög tillväxt, under en längre tid dessutom, för att företag ska börja höja priserna i syfte att kompensera för löneökningarna. Vi kan inte vara säkra på stigande löner och inflation ens under 2023 även om 2021 och 2022 blir superstarka.

Powell sa ”the case for fiscal policy is very very strong” ”near term the help that people need is not just low interest rates, it is real support” ”we dont think the economy suffers from lack of accommodateive conditions, we think it suffers from virus”. På ren svenska betyder det att även om ett hushåll har 1 dollar i räntekostnader så måste de fortfarande ha en dollar att betala dem med, och annan konsumtion. Om de inte kan gå till jobbet för att jobet är stängt pga restriktoner så måste de få ett A-kasse stöd, åtminstone fram till att restriktonerna släpper, och det är bara finanspolitik som kan lösa detta. Men att han räknar med att ett paket är på plats inom kort.

My take: Jag tycker ju Powell är helt rätt på bollen. 10-åringen kommer inte etablera sig över 1% närmaste året. Kanske inte heller närmaste två åren.

Låt säga att jag har rätt. 10-åringen kommer ligga kvar på 1%. Vad ska aktiemarknaden handlas till för riskpremie då? Sedan post-Lehman har aktieriskpremien bottnat kring 2,5%…. medel ligger väl vid 4%…. och så har den toppat kring 5,5%. Jag tycker inte det låter helt orimligt.

Visst skulle man kunna räkna på fair value, men marknaden har en tendens att pendla mellan greed och fear, så man kan lika gärna ta ut target kring Fear.

Hursomhelst FAIR värdering skulle alltså innebära 4% riskpremie, som med 1% ränta, måste ge en earningsyield på 5% (5-1=4). Earningsyield om 5% är samma som PE20. Om man istället tar ut ett Greedy target, dvs där marknaden pekat förrut, så skulle det alltså vara 2,5% ERP, vilket med 1% ränta är 3,5% earningsyield vilket är samma som PE28.

Var är vi nu? Ja det är ju svårt att säga eftersom du måste kunna prognostisera vinsten kommande 12 månaderna, och många har haft fel förrut om jag säger så. Jag är ju optimist och tror på 180 usd för SPX. Det skulle i så fall ge fair value på 180*20=3,600 (typ där vi är idag) eller 180*28=5,040 dvs signifikant uppsida härifrån. Men kom ihåg. Det bygger på ett väldigt positivt antagande om 2021.

Ett sån positiv utveckling, skulle också kunna innebära att tillväxt och jobbskapande snabbt återställs, och därmed direkt sätter press på löner och inflation, vilket skulle kunna tvinga FED att ändra sig snabbare än man tänkt. Det skulle därför kunna släppa fram räntorna, och då gäller inte target längre. Detta är inte särskilt troligt. Men man ska ha det i bakhuvudet.

Personligen håller jag fast vid target kring 3,900 i det korta. Sen tror jag att marknaden måste smälta utvecklingen lite. Även om vi vaccinerar kan det ta tid att ta tillbaka restriktioner. Men även om marknaden lugnar ner sig så bygger vi förmodligen ett nytt köpläge. Jag säger inte att vi ska till 5,000…. men vi behöver inte bestämma det nu. Vi tar ett steg i taget.

Allt är egentligen i hamn nu… den enda pusselbiten som saknas är Stim paketet… vilket lär landa kring 900mdr och troligtvis presenteras innan veckans slut! Allt detta lär sammanfalla med någon typ av topformation. Som vanligt är jag för tidigt ute…

Trevlig kväll!

 

Publicerat i Uncategorized | 7 kommentarer