Avgörande PMIs, Jobb och Inflation

Att marknaden vände upp för tre veckor sedan på SPX 3808 var inte så konstigt. Vi hade avslutat en fin 1abc, sentimentet var rejält nedtryckt och börsen var översåld. En studs mot 3950-4000 låg i korten. Men att uppgången skulle pågå i tre veckor och nå så här långt var oväntat. Anledningen är att räntorna kommit ner och dollarn försvagats. Anledningen till detta stavas FED, där de tack vare bankkrisen sänker terminal rate i år från 5,5-6% till 5%. Marknaden har nu målat in FED i ett ännu duvigare hörn där man inte längre tror på höjning till 5% i maj och sänkningar under andra halvåret. Detta kan mycket väl bli verklighet men det bygger på hur datan rullar in. Vi har ISM Mfg idag, ISM Services på onsdag, jobb på fredag som är veckans viktigaste och inflation CPI i nästa vecka. Denna skörd av data kan tvinga upp dollarn till 1,10-1,12 och givet att sentimentet bara är neutralt så kan det trycka upp börsen ytterligare. Men är datan stark, vilket det finns en klar risk för, så kommer marknaden motbevisas, och då stärks dollarn, och då kommer den här uppgången få ett abrupt slut. Vad vi då kommer att kunna konstatera i efterhand är hur bankkrisen skapade lite temporär börsoptimism i mars, som sedan dog bort. Så grundfrågan är egentligen, får den här bankkrisen realekonomiska effekter som tvingar FED att ändra kurs?

Börsen är kortsiktigt överköpt och givet att dollarn nu stärks på marginalen så kan det pressa ner börsen mot c4000. Detta ger antingen pulver inför nästa rörelse upp, eller brott ner, och ny baisse mot 3600.

Jag är ju pessimist i grunden. Jag tror att andra halvåret bjuder på recession, och en FED som tvingas anpassa sig efter en ny verklighet. Detta skulle man då tolka som att börsen ska upp, eftersom dollar och räntor ska ner. Men problemet är att denna verklighet inte kommer att kunna upprätthålla vinstförväntningarna som därmed blir nästa problem för börsen. Tajming kring detta är i princip omöjligt, och hittills har jag legat fel.

Från Kina kom Caixin Mfg PMI in på 50,0 mot väntat 51,7 och fg 51,6. Sämre men inget alarmerande. Ligger nåt under NBS som kom i förra veckan. Båda försämrades något från månaden innan. Kinas öppnande av ekonomin har, likt USA och till viss del Europa, framförallt gynnat Service och tjänstesektorn. Dvs under Covid var världens medborgare rätt duktiga på att klicka hem varor, men dels pga överkonsumtion av varor, och därmed underkonsumtion av tjänster, plus att inflationen gjort varor för dyra, så är det tjänstesidan som driver på världens ekonomier idag. Ta lilla Sverige som exempel. Kläd- och bilhandeln står stilla, vi klagar över matpriserna, MEN restaurangerna i Stockholm är välfyllda och Ving/Apollo skvallrar om ett högt bokningsläge inför sommaren. Samma mönster, dock med en lokal variation, förekommer överallt. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Well min tolkning är att vi är på väg in i recession i Goods sektorn, och när räntorna till slut gröpt tillräckligt med köpkraft så är det service sektorns tur. Visserligen kommer inflationen att försvinna där, och med den så kommer centralbankerna att skifta policy. Men det kommer vara en klen tröst.

Från Tyskland kom Mfg PMI in på 44,7 mot flash 44,4 och fg 46,3… fortsatt svagt, men inget fritt fall ännu!

Från Europa kom Mfg PMI in på 47,3 mot flash 47,1 och fg 48,5… samma analys. Europa är inte längre i högkonjunktur, utan mellanmjölksläge. Hacka man ner det ytterligare så mår tjänstesektorn bra, medan tillverkningssektorn allt sämre.

US Mfg PMI kom in på 49,2 mot flash 49,3 och fg 47,3…. stark, precis som Flash för nån vecka sen skvallrat om. Inte riktigt i linje med Empire, Philly och Chicago, så nu ska ISM blir riktigt intressant!

US Mfg ISM kom in på 46,3 mot väntat 47,5 och fg 47,7… sämre, men fortsatt en siffra som pekar på resiliant economy, och vad som är ännu viktigare. SVB & Co är INGET Lehman event!

Dito Prices kom in på 49,2 mot fg 51,3… typ inline. Dvs i tillverkningsektorn ser vi varken prishöjningar eller prissänkningar. Väl inline med Soft economy paradigmet. Räkna inte med någon särskilt deflationisk kraft från varusektorn vid CPI i nästa vecka.

Dito Employment kom in på 46,9 mot fg 49,1… svagare men nivån även där är rätt stabil. Man vare sig anställer eller kickar. Soft landing miljö även där!

Dito New Orders kom in på 44,3 mot fg 47,0… sämre, men även där ingen katastrof nivå. Det intressanta tycker jag är att Inköpscheferna ändrade inte sina rutiner under förra månaden tack vare Bank tumultet. Utan rätt mycket Biz as ususal. Sen är siffran ett steg i recession riktning, vilket jag är övertygad att vi till slut ska till. Men inte just nu!

Ingen stor reaktion från Dollar… tuggar på runt 1,08-1,009eur… känns som att siffran är tillräckligt svag för att marknaden ska fortsätta våga köpa börsen… men som sagt, den borde gå ner och samla kraft kring 3970-4000…. även om vi ska till 4300-4400 senare i april.

Om jag får kaffesumpsgissa lite här. Vid månadsskiftet november/december hoppade jag av på SPX 4084. Vi toppade ur på 4100. Sen vände det ner till 3760, och jag väntade mig en studs mot c3900. Det kom en studs men fortsatt upp mot 4200 i januari. Alla var positiva och man hade legat fel. Men det fortsatte inte. Det blev ny baisse från 4200 till 3809. Nu blev alla baissiga igen, men studs mot 3950-4000 var att vänta. Det fick vi, men nu fortsatte det till 4110. Är dagens 4110 samma som 4200 i januari? Min magkänsla pekar på det…. men sen är också min magkänsla att jobb och inflationsdatan inte blir så dålig…… time will tell! Som jag sagt tusen gånger… det är ALDRIG lätt att stå utanför i en Bear Market!

Så för att sammanfatta,

Om datan kommer in svagt så når vi 4300-4400 innan aprils utgång. Typ lagom till Opex. Senast FED mötet 3 maj.

Om datan kommer in starkt så går vi rätt snabbt mot 3800 i april, och sannolikt 3600 vid FEDs nästa möte den 3 maj.

Ha en fin vecka!

—————– tisdag

SPX verkar ta nya tag med 4200ish som nästa sikte. I grunden handlar det om att Dollarn ser ut att försöka svaga sig vilket handlar förväntningar om lägre räntor, som handlar om lägre inflationsförväntningar, som eventuellt handlar om att ISM Mfg inte var särskilt stark igår. Särskilt om man ser till kvoten New Orders/customer Inventories som brukar vara leading. Detta ger marknaden stöd för att tillväxten är på väg ner, vilket är en förutsättning för att FED ska kunna vända på kappan.

Man ska vara försiktig med att dra för stora växlar på vad som händer i tillverkningssektorn. För mig handlar allt om service sektorn. Det är där tillväxten finns, den utgör den stora delen i ekonomin, det är där folk jobbar, det är där det skapas jobb och det är där inflations tendenserna är som störst…

och jag är lite förvånad över att marknaden inte störs mer av att Brent oljan hoppar 20% mot bakgrund av OPECs produktions minskning….

I Sverige är nu mejeriprodukter på väg ner i pris. PMI Mfg Pris komponenten visade också på ett stort fall igår. När nu Sverige går mot lågkonja, till följd av att räntekostnader till slut 3-dubblas när lånen till slut rullats över i rörliga lån, så kommer vi hamna i en situation med deflation. För Riksbankens del är detta redan välkänt. Så det enda som kvarstår är kronan. Riksbanken vill ha den mot 10euro, inte som idag. Detta kräver att man ligger över ECB i ränta. ECB förhåller sig till FED, och givet att FED sänker sista gången i maj, så borde ECB ha en höjning kvar till 3,5%. Detta tvingar Riksbanken mot 3,75-4,0%. Men mer än så borde det inte behöva bli. Att lönerna stiger med nästan 8% närmaste två åren samtidigt som vi hamnar i lågkonja, kommer resultera i högre arbetslöshet när företagen inte har kraften att höja priserna ut mot kund. Då kvarstår varsel som enda sätt att skydda vinsterna från att bli stora förluster.

I eftermiddag kommer JOLT openings… ingen viktig siffra, men kan ge en ide om hur stabil arbetsmarknaden varit i bankkrisens USA… tbc

JOLTS jobb öppningar kom in på 9,9m jobb mot väntat 10,4m och fg 10,6m. En svag siffra helt klart, som visar att jobb marknaden försämrats något. Okej, att det finns färre jobb att söka, betyder inte att många har blivit varslade. Men det är klart. Om färre företag vill läger ut jobbannonser, så innebär det sannolikt att de anställer färre också, vilket är ett led i att senare säga upp folk. Rent nivåmässigt är 9,9m job öppningar inte dåligt ur ett historiskt perspektiv. Peak förra året låg på 11,5miljoner, och under C19 i mars 2020 låg den på 5miljoner. Så det gäller att ha lite perspektiv. Arbetsmarknaden är på väg mot sämre tider fast från en hög nivå.

———- tisdag forts

I efterhand kommer man kunna konstatera att:

a, Nedgången från januari 4800 till oktober 3500 handlade om att börsen var övervärderad och räntorna sköt i höjden.

b, Uppgången från oktober 3500 till april/maj 4100-4400 handlade om att värderingen på 3500 (ca PE15) var billig i förhållande till en värld utan inflation och låga räntor. Marknaden har alltså sedan i oktober diskonterat en värld utan inflation och låga räntor. Detta är sinnesjukt gamla nyheter nu.

c, Nedgången från april/maj 4100-4400 till XXXXXX handlade om att Värderingen var alldeles för dyr TROTS att vi på nytt gick in i en värld med låga räntor.

På dagens nivå på 4100 och konsensus vinster ligger vi på PE19. Får vi recessions vinster är det PE24. Detta ger en Earnings yield på 4-5%. En fair börs har en aktieriskpremie på c3,5%. Dvs dagens nivåer visar på implicita räntor på 0,5-1,5%. Det går inte ihop!

Jag tror visst att en 10-åring ska till 2%. Detta är helt klart konsekvensen av en värld utan inflation, en värld där FED kraftigt sänker räntan, men det är också en värld i recession. Därför tror jag inte på dagens vinster utan c160-170 dollar per SPX enhet (ner 20-30% från tidigare topp nivåer). Vad är fair value då? Well, 3,5% risk premie plus ränta 2% ger 5,5% earningsyield. Detta är samma som PE18, vilket multiplicerat med 160-170 ger target c3000.

Vissa tror att inflationen kan försvinna, att FED sänker räntorna kraftigt, och att långräntorna faller som ovan… fast där vi undviker recession. Då får vi en annan kalkyl. Men jag får inte ihop detta scenario. För mig är det önsketänkande.

——————- onsdag

PMI för tjänstesektorn har kommit in från Europa. I Sverige stiger den från 45,6 till 48,6. I Tyskland 53,7 från 53,9. I Europa 55,0 från 55,6. Tjänstesektorn mår riktigt bra där ute. Varusektorn är i recession. Ungefär som att bokningsläget i sommar är högt hos Ving och restauranger i Stockholm fullbokade, medan kläd- och bilhandeln har knäpptyst. Allt har blivit dyrare och vi prioriterar det grundläggande i första hand, dvs mat, energi och bostad. Sen väljer vi tjänster framför varor. Men i takt med att räntorna äter sig in plånböckerna så kommer vi tvingas dra ner på Tjänster. Tjänster kommer till slut att vandra samma väg som Varor. Så länge som tjänstesektorn mår bra, så kommer vi ha hyfsat god tillväxt, arbetlösheten kommer hålla sig på mattan, och inflationstrycket ligga kvar. Detta gör att ECB och Riksbanken kommer ligga kvar på höga räntor. Kanske inte höja så mycket mer. Jag tänker ECB 3,5% och Riks 3,75-4%. Men de kommer framförallt att ligga kvar fram till att tjänstesektorn ger vika, och tjänstesektorn kommer ge vika just för att de ligger kvar på höga räntenivåer, för det innebär att räntan och hushåll och företags räntekostnader till slut konvergerar. När tjänstesektorn ger vika, så ger tillväxt och inflationstryck vika. Då kan de börjar fundera på att sänka. Men man kan enkelt säga att Riksbanken och ECB måste framkalla lågkonja för att nå sina mål, och det är därför vi inte kan undvika lågkonja.

Sen är en Europas tjänstesektor inte viktig ur ett globalt börsperspektiv. Det är den Amerikanska, och dagens ISM non-mfg tycker jag är den mest intressanta data punkten på hela månaden.

PMI Services kom in på 52,6 mot flash 53,8 och fg 50,6.. sämre än flash men bättre än sist. Nivån är fortsatt stark…

ISM non-mfg kom in på 51,2 mot väntat 54,5 och fg 55,1… en rejäl försämring än väntat och sen sist. Men fortsatt god nivå!

Dito Biz Activity kom in på 55,4 mot fg 56,3… marginellt sämre än sist, men fortsatt mycket att göra. Fullsatt på restaurangen liksom!!!

Dito New Orders kom in på 52,2 mot fg 62,5… New Order inom service sektorn brukar jag se som ”bokningsläget” och det faller tillbaka ordentligt. Men förra siffran var exceptionell. Nu är det mer bokningsläge i nivå med Soft landing. Ingen recession här inte!

Generellt kan man säga att när service industrin är på väg in i recession så faller New order och Biz Activity under 40. Där är vi inte ännu!

Dito Employment kom in på 51,3 mot fg 54,0… sämre än sist, men betyder att man rekryterar ungefär som vanligt. Icka breda varsel här inte. Vilket krävs för att FED ska vända på sin politik, och börja sänka.

Dito Prices kom in på 59,5 mot fg 65,6… lägre än sist, och en bra bit från topnivåerna. Men ur ett historiskt perspektiv så är det en hög siffra. Om nivåer över 60 tidigare innebar att man höjde priserna med 10% på årsbasis, så innebär dagens siffra att man fortfarande höjer priserna mer än normalt. Det är inte som i Goods sektorn där man sänker eller i bästa fall inte höjer. Trycket lever kvar i Service sektorn skulle jag säga…. denna siffran pekar på att CPI i nästa vecka inte kommer sticka ut på något extremt sätt, och gör den inte det, så får FED svårt att INTE höja i börjande av maj.

ADP Employment kom in på 145k mot väntat 200k och fg 261k (uppreviderat från 242k). Alltså sämre sålart, och pekar på viss nedåtrisk inför fredagens siffra.

MEN, både ADP och ISM visar idag att temperaturen har sjunkit på arbetsmarknaden/tjänstesektorn. Problemet är att det är som en bil som kört 200km/h på 90-väg och vi är glada över att den kommit ner till 120km/h för då ryker inte körkortet. MEN vi kan samtidigt konstatera att blir vi tagna av polisen så är inte dom nöjda utan du får böter. Vi har en bit kvar till 90km/h även om trenden pekar ditåt.

Konklusion är att FED höjer med 25 till 5% den 3 maj. Räntorna är inte särskilt starka, men dollarn stärks. En Risk off situation. Känns som att marknaden vissa dagar vill prisa in sämre tider… dvs klassisk risk off recessions trade.

Svårt att säga var exakt det här ska ta vägen. Börsen var rent tekniskt överköpt så den behöver hämta andan!

Imorgon har vi Kina Service PMI samt Challenger… på fredag jobbrapport, och i nästa vecka CPI. Jag hoppas bilden klarnar.

Som sagt, Jag tror på en topp. Om vi sett den redan eller vi ska till 4400 vet jag inte. Men efter toppen siktar jag fortfarande efter 3600. Datan kommer sannolikt knuffa oss i den riktning börsen förtjänar…

—————– torsdag

Kinesiska Caixin Service PMI kom in på 57,8 mot fg 55,0…. service sektorn är ”on fire” som vi rapporterar om tidigare. Vilket påminner om hur det såg ut i resten av världen när man öppnade upp, och därmed gick från att konsumera överkonsumerade dyra varor, till underkonsumerade tjänster.

Challenger visade på 89,700 uppsägningar i mars mot fg 77,700 förra månaden. Det är värre, med den gäller att ha lite perspektiv här. I högkonja, som under 2021/2022 så låg månadstakten på 20,000. Under 2010-2019 låg snittet på c50,000/mån. När det var som värst under 2009 så varslades 250,000 pers under en enskilt månad. Under Covid 2020 var det 650,000 personer.

—————– torsdag (bostadspriser-lånelöften-kalkylräntan)

Noterar att bostadspriserna håller sig i mars. Första kvartalet är ett säsongsmässigt starkt kvartal, och säljare som sålde förra året till bra priser, är köpstarka köpare. Lånelöftena har också hållits uppe av en låg kalkylränta.

Den 5 åriga bostadsobligationen har gått från låga 0,5% under glansdagar där Riksbanken körde minusränta, till 3,3%, och reaktionen har minst sagt varit mild.

I normala fall, hade man kunnat resonera så här: För att få fram 5yrs bostadsobligationen kan man ta Styrräntan + 100bp för att få ut 5yrs statsobligationen + 50bp för att få ut bostadsoblisen, vilket blir 3+1+0,5= 4,5%. Men så kul ska vi inte ha. Det handlar om att yieldkurvan världen över inverterad. Långa räntor handlas under korta.

Men för att få ut kalkylräntan bör man ta bostadsoblisen + 150 punkter för att få ut det 5 åriga bolånet. Dvs ca 3,3+1,5=4,8%

Nu verkar inte 5åriga lån ligga där utan cirka 3,75-4%. Att man kan släppa så pass mycket på sin marginal handlar nog om att man idag har möjlighet att tjäna pengar på inlånade medel. Dvs många lönekonton där ute ger fortfarande 0% samtidigt som banken varje natt placerar dom till 3% ränta. Denna ”nygamla” intjäningskälla gör att man inte behöver stretcha bolånen. Dessutom är det nog inte många som binder sina lån på 5 år nu för tiden. Kan man ju förstå!

Så då har vi 4% på det 5åriga lånet att jobba med. Lägg på ett historiskt påslag på 300 punkter så landar vi på 7% kalkylränta. Men även där verkar det som om man släpper lite på gränserna. Dagens lånelöften verkar jobba med en annan kalkylränta som är lägre. Alltså har man tummat på påslaget. Säg att det är 2 punkter så hamnar man på 6% kalkylränta. Det rationella här verkar vara att på dagens bolåneräntor är risken mycket mindre att räntan stiger från 4 till 6% än att den kunde stiga från 2% till 4% när vi hade lägre räntor. Det är rimligt.

Så ur ett historiskt perspektiv när Riksbankens styrränta var 0%, så kunde man härleda kalkylräntan så här:

Kalkylränta då: 0% styrränta + 50 punkter för 5yrs statobl + 50 bostadsobl + 150 punkter 5yrs bolån + 300 punkters marginalpåslag = 5,5% vilket resulterade i generösa lånelöften. (Sen att bankerna utåt sa att kalkylräntorna låg högre ger jag inte mycket för)

Kalkylränta Idag (som den borde vara): 3% styrränta + 50 5yrs stat + 50 bost oblis + 150 5yrs bolån + 300 marginal påslag = 8,5%

Om du stoppar in detta i en lånelöfteskalkyl, där värdena i övrigt är oförändrade så genererar detta ett 33% lägre lånelöfte. Sen går det inte säga att värdena är oförändrade då lönerna är högre, men även KALP beloppet har justerats upp med inflationen.

Anyhow, eftersom priserna i landet gått ner med c15% från toppen så går det att härleda kalkylränta idag till 6,5%. Detta för att en uppgång från 5,5 till 6,5 ger ett 15% lägre lånelöfte.

Alltså är kalkylränte funktionen idag: 3% styrränta + minus 70 för stat + 100 för bostadsoblis + 70 för 5 årigt bolån + 250 marginalpåslag = 6,5%

Så för att förstå och kunna förklara svenska bostadspriser framöver måste man kunna svara på följande frågor:

1, Vad är framtida styrränta från Riksbanken

2, Kommer yieldkurvan för räntor internationellt fortsätta att vara inverterad, dvs kommer långa statsobligationer handlas under styrräntan

3, Hur kommer marknadens syn på risk i svenska bostadsmarknaden att vara. Historiskt har snittet mellan 5år stat och 5 år bo-obl legat på 50 punkter. Nu 100 punkter.

4, kommer bankerna hålla en låg vinstmarginal (70 punkter mot normalt 100-150) på 5 åriga bolån framöver?

5, Kommer marginalpåslaget för att slutligen få ut kalkylräntan att normaliseras?

Den stora grejen varför bostadspriserna håller sig är för att kalkylräntan bara gått från 5,5% till 6,5%, dvs en ökning med 100 punkter…. detta samtidigt som Riksbanken höjt med 300 punkter. Det är anmärkningsvärt. Men det har sin förklaring i att 1, yieldkurvan inverterat 2, vinstmarginalen på långa lån har minskat 3, och säkerhetskravet har gått ner något.

Vad händer framöver? Well Riksbanken kommer höja till minst 3,5%… kanske hela vägen till 4%.

detta ger: 4% styrränta + minus 100 för stat + 100 för bostadsoblis + 100 för 5 årigt bolån + 250 marginalpåslag = 7,5%

Kommer dagens kalkylränta om 6,5% gå till 7,5%? Då sjunker lånelöftena med cirka 15%

Men vi kan inte vara säkra på att detta ska hända för att vi kan inte säga vad som händer med yieldkurvan, och hur bankerna gör med sina marginal påslag.

Men min gissning är att priserna ska ner en runda till med c15%. Så typ 30% från toppen, innan vi är klara!

—————— långfredag

Stängt på börserna…

Men jobbsiffran landade på 236k mot väntat 240k och fg 326, uppreviderat från 311k. Inline men in känsla är att många ändå trott på svagare. Siffran visar på en ekonomi som skapar 236X12=2,7m nya jobb om året. Dvs en ökningstakt med knappt 2% vilket är samma sak som att ekonomin växer med 3%.

Sen var det mycket annan arbetsmarknadsdata som visade på svaghet i veckan… och det är fullt möjligt att det guidar för sämre data framöver. Det är rent utav troligt. Men datan vi fick idag gäller!

Lönerna kom in på 0,3% MoM mot väntat 0,3 och fg 0,2. Senaste året har lönerna ökat med 4,2 mot väntat 4,3 och fg 4,6. Företagen där ute känner alltså att totala lönekostnader, dvs löneökning + nyrekrytering, ökat med 6%+. Detta kommer man att kompensera sig för! För att kompensera sig för löner på c6% så behöver man höja priserna mot kund med 4-5%, givet samma bruttomarginaler, för att kompensera för den ökningen.

En lönetakt på 0,3 i månaden är 3,6 om året, dvs i linje med 3% CPI. Detta är också för högt.

Så det FED tittar på nu är ett jobbskapande på 2%, tillväxt på 3%, lönetakt på c4%…. och detta i en miljö med 3,5% arbetslöshet, eller c160miljoner amerikaner med jobb, dvs highest on record.

Tror ni de tänker ”allt är lugnt, vi tar det säkra före det osäkra, och duvar på järnet nu”? Senast inflation var ett verkligt problem var på 70-talet och då sänkte man garden för tidigt och inflationen kom tillbaka…. låt oss chansa igen!!!

Det tror INTE jag. Jag tror de tänker, låt oss höja med 25punkter till 5% vid nästa möte, och signalera att detta är sista höjningen givet att datan inte börjar försämras igen. Sen tänker vi ligga kvar på 5% så länge som vi är 100% säkra, inte 99%, att inflationen kommer att nå målet, vilket sannolikt innebär att vi kommer ligga kvar ett bra tag. Längre än vad ni alla andra dönickar tror.

Om jag har rätt så innebär det en rad saker. Att marknaden kommer att gå från att tro på 4,75 som terminal rate till att börja trappas ner efter sommaren. TILL 5% med sänkningar tidigast mot slutet av året, hög risk för nästa år. Detta ändrar hela kurvan…. och borde sannolikt trycka upp korträntorna.

Personligen tror jag ex att Us2yrs kan lyfta från dagens 4% till 4,5%… och jag är inte säker på att börsen kommer gillar detta!

Jag förstår inte riktigt opimisterna där ute. De bettar på en tunn linje. Jag ser nämligen två base case, det ena är stark data, som innebär att FED inte rubbar sin policy en tum. Då måste vi ställa PE18 mot räntor kring 4%. Eller jävligt svag data, vilket tvingar FED att ändra policy, och då kan vi börja fantisera om räntor kring 2%, men då handlas börsen till PE25. Jag vill inte äga aktier i någon av de här fallen. Många i marknaden verkar betta på 2% och PE18… logiken bakom detta fattar inte jag!

Nästa veckan väntar CPI, där core CPI väntas landa på 0,4 mot fg 0,5. Givet core PCE på 0,3 sist känns det rimligt. Även om man tittar på Prices komponenten i ISM, så lirar det rätt väl med 0,4. Kommer den in som väntat så stärker det FEDs höjning i maj. FED vill se 0,2 i månaden, typ 3månader i rad för att vara nöjd. Där verkar vi inte vara ännu!

Glad Påsk

Om GaStan

Ga Stan bloggar här under rubriken "Kortsikt's blogg". GaStan är en medelålders gift man bosatt i Stockholm och verksam i finansbranschen.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Avgörande PMIs, Jobb och Inflation

  1. Martin skriver:

    Hej Jonas.
    Ingen lätt börs just nu. Risk att hamna fel i gungan känns överhängande om man vill handla börsen på kort sikt. Står själv utanför sedan slutet på förra året och vill egentligen inte köpa förrän värderingen är mer aptitlig (tror inte heller att vinstprognoserna för året håller) Känns lite surt att ha pengarna oinvesterade bara så min fråga är egentligen om det finns något sätt (fond el ETF) för en privatsparare att få exponering mot långa us-bonds eller är det bankkontot och tålamod som gäller.
    Tack för grym blogg
    // Martin

    • GaStan skriver:

      Björnmarknader är alltid svåra, bara enkla i efterhand! Har dålig koll på vilka ETFer och fonder som är bra. Men man ska se till att ha bra ränta på sitt bankkonto, är ju ett första steg!

  2. Patrick bateman skriver:

    Bostadsmarknaden i Stockholm verkar het fortsatt vilket talar för fler räntehöjningar

    Hittade en bostad la bud men den gick upp 20 procent. Inte köparens marknad än…kanske i december?

    • GaStan skriver:

      Jag blir inte klok på detta..

      Ser man till räntorna så verkar dom inte avspegla upplåningskostnaderna

      https://www.compricer.se/bolan/

      Jag undrar om bankerna numera tjänar så mycket på våra inlånade medel att de inte behover hålla historiska marginaler?

      Och detta gör i sin tur att lånelöftena blir för generösa när Kalkylräntan reflekterar långa bolån?

      Och slutligen undrar man hur hushållen klarar ta lån som ger så stora råntekostnader.. man undrar om de bettar på att det bara är under övergångsperiod

      Sen kvarstår faktum, de som sålt har gjort det till högt pris, så de har ju EK, och givet att de måste ha någonstans att bo så måste de köpa… och då tvingas man acceptera höga räntekostnader..

      • Patrick bateman skriver:

        Det är märkligt hur fel man kan ha ibland. Uppenbarligen klarar folket högre räntor än man kunnat tro. Detta bör leda till tanken att folk har högre löner än man kunde tro. Borde vara där skon klämmer. Lönerna måste vara högre än vad statistiken säger…

        Trodde priserna skulle varit mer ner vid de här laget, jag skyller på lönerna som står pall. De måste kanske till en kombination av varsel och relativt höga räntor för att de ska bli en märkbar nedgång som de ser ut.

      • GaStan skriver:

        Bilförsäljning, klädförsäljning, mm står stilla..

        Många band sina lån under 2020-2021 med löptider på 2-5 år… snitt 3 år

        50% var rörliga bolån för ett år sen. När det här året är slut ligger de på 80%.

        Situationen kommer se myclet annorlunda ut om ett år.

        Men visst, jag kan ha missat nåt, men jag har inte fått se några bevis, eller någon matte bakom!!

    • Erik skriver:

      Brf marknaden i Sthlm är ganska het just nu, upp jan-mars. Men logiken att den skulle falla ihop fullständigt förstår jag inte? Folk har kvar sina jobb, folk har relativt sätt ganska höga löner och kan genom att dra ner på annat kan de täcka sin boendekostnad. Jag vet att många resonerar så att de hellre bor kvar och drar ner på annat, än realiserar en förlust om 500k.

      • GaStan skriver:

        Priserna är en funktion av hur stora lån bankerna beviljar. Betalningsviljan handlar alltså om hur stort lån man får, inte hur mycket man är beredd att lägga på boendet.

        Kalkylräntorna, som lägger grunden för lånelöftena, har inte stigit i samma takt som upplåningskostnaderna, men ju längre ekonomin ”mår bra” desto mer större sannolikhet att kalkylräntorna justeras upp, och då minskar lånelöftet.

        Sen har du fullständigt rätt i att hushåll först drar ner på andra utgifter, och prioriterar boendet. Men det påverkar inte prisbilden.

  3. SNash skriver:

    Hej Gastan,

    Om vi lägger macro-snacket åt sidan, vad tycker du om nedan EW räkning?

    • GaStan skriver:

      Jag räknar mycket på vågor, men det blir ofta fel när man är mitt i det, och tydligt i efterhand.

      Jag blir inte klok på kartan.. vad säger den?

      • SNash skriver:

        Jag har botten satt i Okt-22 och vi är i 1-2 1-2. Många ser 4300 på SPX.. och sen en vända neråt mot 3600-3200. men det krävs att 3800 bryts först för att bekräfta detta..annars har vi påbörjat en ny bull market. om 1-2 1-2 stämmer så är vi i 3:a i en 3:a och detta ska bara upp. jag har båda bear och bull räkning..men vi få se om FED sabbar festen till Maj.

      • GaStan skriver:

        Jag håller med om att brott av 3800 hade varit lämpligt för bear market… men jag anser inte att vi är i bullmarket… ingen av förra pivot 4200/4300 är brutna

        Jag anser att vi haft en första nedgång 4800 till 3500 som inte handlar om recession och vinster, utan värdering och räntor… och uppgången sen oktober handlar om att prisa in en värld där räntor och inflation inte är nåt problem… men den är snart slut och kommer ersättas av en ny nedgångsperiod likt den första…

  4. Micke skriver:

    Nasdaq är upp 27% från oktober botten. Menar du att det bara är ett ”bearmarket rally”? Att SP 500 handlas ovan 4100 är väl signal på att vi har brutit upp? Pris visar vägen före makro!?

    • GaStan skriver:

      Ndx har inte ens kommit upp till Fib50 av sin nedgång… då är man fortf i bear market. Spx är snäppet bättre men fortfarande under senaste topparna 4200 och 4300…

      Jag ändrar mig gärna till bull market, men jag vill gärna se en trovärdig fundamental logik. Det har det funnits vid alla andra…

      • SNash skriver:

        **men jag vill gärna se en trovärdig fundamental logik** Sant, men SPX har tangerat fib 50% sen covid low, och som man säger DOW is the boss, så kollar man DOW månadsgrafen och dess komponenter så många har sina macd vänt uppåt. Jag vet inte om vi är i en ny bull market, men en sak har jag lärt mig över tiden, när alla är bearish så gör börsen motsatsen LOL. alla vill köpa lågt runt 3000ish!!! alla säger Q1/2 kommer att vara dåliga etc. jag förstår varför, jobbar på en av världens största bolag och vi har det tufft. Men tror inte att ”Eliten” vill att man ska kunna köpa lågt 🙂 jag vet inte..

      • GaStan skriver:

        Absolut har du rätt i att det ska vara i princip omöjligt att köpa low och tvärtom. Men i min bibel står det att börsen reflekterar framtida vinster, med en värderingsresidual… och tror man som jag på räntedriven lågkonjunktur, så reflekterar inte dagens pris detta..

      • Micke skriver:

        Men ett bearmarket rally i nästan 6 månader!?
        Jag har stor respekt för din kunskap vad det gäller makro, så jag försöker inte säga att du har fel. Jag lyckas bäst när jag följer pris.

        XLF är den viktigaste grafen av alla att följa i rådande läge. Så länge den handlas ovan 30 USD så ser jag ingen ”ko på isen”

      • GaStan skriver:

        Fel har jag ofta… och jag hoppade av på 4084 siste november, och hade nån sagt till mig att vi skulle vara på samma nivå 4 månader senare hade jag svarat ”inte en chans”…

        Jag tittar ockdå på pris (TA) men min grund ligger i Fundamental analys, och den bryr sig inte om vare sig pris el tid. Ibland är den smartare än TA, ibland inte. TA använder jag mig mer för att försöka staka ut resan som FA pekar på!!!

        Så det är lite olika angreppssätt!!

        En personlig reflektion är att många tyckte jag hade tvärfel i slutet av januari på 4200 för att sen i mitten på mars på 3800 så hade jag helt plötsligt ganska rätt. Hur kan man skifta så fram och tillbaka. Jag har ju haft samma analys hela tiden. Om jag har fel nu, och om vi om en månad står i 3600, har jag rätt då. Har jag haft både rätt och fel… har man inte antingen eller?

  5. SNash skriver:

    Tack Gastan för dina feedback 🙂 Man kan aldrig tima marknaden och inte heller förlita sig på EW bara, det brukar inte gå så bra LOL måste ha andra parametrar med Våran CFO berättade på all-hands att han förväntar sig följande:
    EPS more resilient than anticipated pga:
    – Reduced FX pressure
    – Cost cuts
    – Improved China demand
    – Cleaner inventories
    – Normalizing supply chains
    Man läser om cost cuts och förbättrad Kina demand i Bayarea området, frågan är om det är vad stora bolagen gör kommer hålla marknaden från att kollapsa.

    • GaStan skriver:

      Det låter helt klart som valid points…

      Särskilt Kina faktorn är viktig men svår att kvantifierbar..

      En annan faktor som det inte talas så mycket om är kriget… dvs när länder som Usa och Sverige skänker pengar till Ukraina så går pengarna till den egna försvarsindustrin vilket driver tillväxt lika bra som vilket budgetunderskott slm helst…

      En annan faktor är statliga stöd till emergi omställningen… även det en faktor för tillväxt!

  6. SNash skriver:

    ”””På dagens nivå på 4100 och konsensus vinster ligger vi på PE19. Får vi recessions vinster är det PE24. Detta ger en Earnings yield på 4-5%. En fair börs har en aktieriskpremie på c3,5%. Dvs dagens nivåer visar på implicita räntor på 0,5-1,5%. Det går inte ihop!””
    Mkt intressant. Många analytiker är överens om recession, dock många har det svårt att klura ut om FED kommer sänka räntorna redan slutet på året.

    Läste följande från FirstTrust
    https://www.ftportfolios.com/retail/blogs/economics/index.aspx
    Under ”Still Bearish” så säger de
    ”While we wish we hadn’t been bearish when this year began, our forecast for a drop in stocks and a recession hasn’t changed. Using corporate profits for the fourth quarter and the current 3.5% yield on the 10-year Treasury Note, our Capitalized Profits Model suggests a fair value for the S&P 500 of 3,891, which is lower than where stocks are today.””
    Alltså för 2023 så ser de SPX fair valde 3900!!
    Fattar inte hur de har fått fram 3900??

    Och sen säger de
    ”The only thing that could change that forecast is if interest rates fall at the same time profits do””

    De där med fallande räntorna så finns det en graf från FED databas som säger att räntorna har toppat i Mars!!

    • GaStan skriver:

      Förstår inte hur de räknar.. alltså med 3,5% ränta och Vinsterna per q4, dvs FY2022, så anser de att 3900 är fair.

      Visnterna var 218 dollar förra året

      Klicka för att komma åt yriearningsforecast.pdf

      Så 3900 / 218 = PE 17,9

      1/17,9=5,6%
      minus 3,5% ränta
      ger aktieriskpremie om 2,1%…

      Det är helt sjukt.

      Vissa räknar med real räntor, dvs ränta minus inflation…

      Men det finns så många tokigheter i den så jag vet inte var jag ska börja…

      Vad gäller räntorna så toppade långräntorna ut i oktober på 4,4% (US 10yrs) och kort räntorna, US2yrs, i mars… även om de var marginellt lägre i oktober…

      I efterhand kommer vi säga följande:

      Räntorna toppade i oktober 2022
      FED höjde sista gången i maj 2023, ett halvår senare
      FED började sänka i oktober 2023, ett år senare…

      Räntemarknaden är en smart jävel!

      Aktiemarknaden är en lynnig jävel, som trots detta också alltid har rätt i god tid innan….

  7. Arne skriver:

    viken fantastisk blogg!! Även om jag som ”lekman” inte förstår alla finansiella teknikaliteter du beskriver, förstår jag helt klart ”andemeningen”! Tack för dina dagliga uppdateringar! De är verkligen läsvärda och berikande och jag känner verkligen igen din frustration! Markanden är en klurig djävul! Jag försöker själv tajma marknaden med TA, men det är inte så himla enkelt (förrän i efterhand) Jag vet inte hur många gånger jag har läst o hört att tredje presidentåret ALLTID är ett positivt börsår, APRIL är årets näst bästa börsmånad, OM FÖRSTA KVARTALET är positivt, slutar börsåret alltid positivt, mm….. Stort tack för dina insikter i det hela! vh//Arne

  8. Hampus skriver:

    Lite off topic för den här veckan.

    Jag(vi är två) tog ut ett lånelöfte i Augusti 2022, tyvärr finns dokumentet inte kvar så drar det från minnet. Jämfört med idag är det ned 8%. Men denna nedgång är i princip resetad av våra löneökningar(5%) + sparande. Då är det förvisso inga villor i nockeyby vi kollar på.

    Så även om det nominella värdet av lånelöftet är rätt lika på 8 månader så kan man väl säga att det realt skett en ganska markant minskning?

    Säg att samma minskning sker till april 2024. Lånelöftet ligger kvar på samma nivå eller 5% lägre, men input-parametrarna är två löneökningar var för båda i hushållet + 20 månaders sparande.

  9. Henrik skriver:

    Halloj!
    I en tidigare kommentar länkar du till en rapport från Yardeni. Länken funkar ju utmärkt men jag kan för mitt liv inte hitta den rapporten när jag går in via yardeni.com! Under vilken rubrik ligger den?
    Tack på förhand.

  10. Mikael skriver:

    Volvo gör omvänd vinstvarning .
    Flera aktieindex ligger ovan glidande medelvärden.
    Sentiment Uber bearish.
    What time to be alive!

    • GaStan skriver:

      sentimentet är knappast bearish

      https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

      Att aktieindex ligger över medelvärden betyder inget annat än att de HAR gått starkt. Säger inget om HUR de ska gå framöver.

      Att företag kommer med goda resultat borde inte förvåna någon. Konjunkturen har varit okej under Q1. Börsen diskonterar framtiden, fråga dig hur konjunkturen ser ut under Q3/Q4

Lämna ett svar till GaStan Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.