Slut på det roliga, knappt innan det börjat?

SPX har i stort sett redan stämt av Fib38% nivån, och marknaden är inte längre översåld som på julafton. I en riktig bear market är korrektionerna snabba och intensiva, och när en strimma hopp precis har tänts… ja då vänder det ner med kraft och så är allt över. Knappt innan det börjat. Är det så nu? Jag har ingen aning såklart. Hoppas inte. Några köpsignaler i index har vi inte i alla fall, och trots att 10-åringen får stryk så är det inte på en nivå där jag känner att ”nu är det dags att lämna korrektionen och satsa på ett 30% rally i 6 månader”. Även om jag gärna hade sett att det blir så! Jag hoppas ändå att 10-åringen orkar fortsätta upp mot 2,75-2,80 och därmed drar börsen med sig. Där har vi ett första test av hur många som står på kö att dumpa aktier inför en befarad recession. ELLER, har recessions rädslan kommit på skam, och köparna har tagit över makten. Time will tell… men spännande är det!

Orkar SPX genom Fib38% så väntar nivåerna kring 2,620-2,640. Det är 2-3% till. Med lite tur kan OMX i så fall nå 1,500ish.

Sen har vi alltid trumf kortet… när som helst kan det komma nåt ur handelsdiskussionerna, som ingen väntat sig. Inget man kan ta in i analysen, men man bör vara beredd!

ISM non mfg kom in på 57,6 mot väntat 59,0 och fg 60,7. Svagt. Tjänste- och servicesektorn hänger på tillverkningssektorn. Så brukar det vara, dock inte i samma månad så det är snabba ryck. Tjänstesektorn är viktig, 70% av ekonomin. Det är där jobben skapas. Men även den bromsar in vilket var väntat. Bra om surpriseindex nu kan komma ner. Bra för alla vi som hoppas uppgången ska fortsätta i någon mån.

Jag är ju rädd för stigande löner, har varit det i flera år. Först nu börjar det lukta bränt. Men en vän till mig konstaterade krasst att börsen inte brukar krascha när lönerna stiger. Så sant min vän svarade jag. I slutet av en konjunkturuppgång så faller ofta jobbskapandet  då arbetslösheten är låg och det är svårt att hitta folk ”på gatan”. Om man vill anställda får man locka över från konkurrenten typ. Det är nu lönerna börjar stiga. Om någon blir anställd från att tidigare varit arbetslös och därmed ökar köpkraften i ekonomin, eller folk får lite högre lön, ger samma effekt. Mer pengar aggregerat i plånböckerna. Lönerna konsumeras upp och driver tillväxt. Även i slutet av konjunkturen ganska god tillväxt tack vare att folk får högre lön som de sätter sprätt på. MEN det är inflationsdrivande på ett helt annat sätt än jobbskapandet. Dock med viss fördröjning. När inflationen går över målet, så blir centralbankerna rädda för överhettning, och börja höja. The rest is history. Ex under 2006/7 steg lönerna i USA med över 4% i årstakt vilket gav en stark ekonomi. Men även inflation som fick FED att höja till 5,25%. Visserligen är det gungor och karuseller för vinsterna då ökad försäljning och bruttovinster äts upp av högre lönekostnader. Så nettoeffekten blir inte så fantastisk vinstmässigt. Men min vän har rätt. Just NÄR lönerna drar så går ofta börsen rätt bra och alla är rätt happy. Det är främst lönernas bieffekter som kommer med viss fördröjning som jag vet bara innebär en sak i slutändan. Börskrasch. Så att lönerna nu kom in på 3,2% i årstakt är inga större problem egentligen. Dels för att inflations effekten inte slår genom förrän längre fram och dels för 3,2% i absoluta termer är hanterbart. Det är mer trenden som stör mig. Den har avancerat från 2,5 på rätt kort tid. Det är problematiskt om den fortsätter upp mot 3,5-4%….. för då vet vi säkert att inflationen kommer gå mot 2,5-3 och då vet vi säkert att Powell måste ta till storsläggan….soon or later. Men just nu, just här, så behöver inte löner vara ett problem i sig. Tvärtom, om jänkarna sätter sprätt på pengarna så är det positivt för ekonomin. Vilket gör soft patch mindre djup…. vilket jag tycker är synd, för det är just soft patch som ska få lönerna att hållas tillbaka, och få FED att vila på hanen. Åt bägge hållen. Vi får se helt enkelt!

Nu en liten tillbakablick. Många tittar tekniskt på SPX från januari 2008 och drar paralleller till idag. Vid en snabb blick känner man igen sig. SPX hade stigit i många år och toppade ur i oktober och föll därefter kraftigt och bröt den stigande trenden. I januari var det surt och översålt, men marknaden rekylerade. Närmaste bestämt Fib38%. Typ som idag. Därefter föll den tillbaks snabbt som ögat och satte en ny botten, strax under den gamla. Det var inte muntert då. Men efter den botten gjorde man en Fib50% återhämtning under våren som var rätt kraftfull. Det var nog många som gick på semester den sommaren och kände sig lite bättre till mods. Vi var bara 10% från toppen faktiskt så de flesta portföljerna måste sett bra ut. Men få visste vad som väntade. I mars 2009, bara 9 månader senare föll börsen med 53%. I Q4-2008 gick man in i recession, som sen skulle hålla i sig under hela 2009. Ojojoj, sommaren 2008 såg portföljerna bra ut. Är det detta vi har framför oss? Lite fintar här under januari/februari som gör att vi varken vet in eller ut, och sen en rätt stadig uppgång fram till midsommar som får oss att pusta ut och lägga oss på stranden… för  att därför bli slaktade inför recession 2020? Det är inte omöjligt. Men låt mig analysera vidare. Jag tog mig en titt på den amerikanska 2-åringen, 10-åringen och yieldkurvan 10-2. Hur betedde dem sig? Jo både 10- och 2-åringen föll efter toppen på hösten -07, precis som de gjort sedan i september förra året. Från januari -08 och framåt sommaren när börsen rekylerade så steg räntorna något. Man sålde obligationer. Ungefär som senaste dagarna. Räntorna stiger för att man säljer obligationer och köper aktier. Så allt detta stämmer också. Vad som inte stämmer är att yieldkurvan, efter att ha pendlat mellan -0,5 och +0,5 sedan slutet på 2005 fram till toppen hösten 2007 hade börjat stiga kraftigt och i januari 2008 uppmätte den nästan 150 punkter!!!!!!! Varför? Båda räntorna sjönk ju? Absolut, men 2-åringen sjönk så mycket snabbare. Varför, jo för att FED började att sänka räntan i september 2007 från 5,25 för att drygt ett år senare vara nere på noll. Det gjorde det möjligt för 2-åringen att falla fritt. 10-åringen sjönk som sagt också men inte lika mycket. Därför steg yieldkurvan. Det är en rätt stor skillnad mot idag. Idag sjunker räntorna för att efterfrågan på trygghet är stor. Då sjönk dem för att FED sänkte räntan.

Vad är kontentan av detta? Jo ni vill inte att FED börjar sänka. FED sänker inte om det bara är en soft patch. FED sänker om de tror att vi är på väg in i en recession. Vi vill att yieldkurvan håller sig kring noll, inte skjuta iväg. Räntorna ska inte trenda ner. I bästa fall rör de sig sidledes. I näst bästa fall stiger dem. I sämsta fall sjunker dem. Sjunker dem så ska inte korträntan sjunka snabbare än långräntan. Rabbla detta utantill.

Vilket fick mig att snegla på ännu en intressant period. Sensommaren 2006. Räntorna hade stigit under en lång tid efter en lång rad höjningar av FED. Styrräntan hade nått 5,25%!!!! Konjunkturen mådde bra. Löner och inflation också.  Yieldkurvan hade flackat över och under nollan under lång tid och gjort många oroliga. Att analysera yieldkurvan är inget nytt påfund om man säger så ;-). Då var man också orolig för konjunkturen. FED upphörde med sina räntehöjningar. Räntorna föll tillbaks något, precis som de gjort fram till idag, MEN stabiliserades och till och med steg något i takt med att börsen började ralla och man sålde obligationer. På drygt ett år steg SPX med 30%!!! The last run!

Vad lär vi oss av detta. FED har höjt länge, och troligtvis slutat höja. Räntorna har fallit tillbaks något, och nu då?. Vi vill att de stabiliserar sig, kanske stiger något. Vi vill att yieldkurvan fortsätter att flacka runt nollan. Räntorna ska hellre stiga än sjunka. Stabila är bra. Ungefär det som hänt hittills.

Den stora iakttagelsen är egentligen att FED höjde till 5,25% till år 2006. Sen slutade man höja och låg kvar utan att göra nåt under ett år. Till september 2007. Då började man att sänka. Det här är en stor förklaring varför det blev som det blev mellan sensommaren 06 till sensommaren 07, och från sensommaren 07 till sensommaren 08. Du vill inte att FED börjar sänka. Du vill att  de ligger stilla.

Vi har att välja mellan:

Rally på 30%, eller en Fib50% rekyl och sen krasch.

För att få rallyt vill vi att att yieldkurvan flackar runt noll, och inte drar i väg. Vi vill att räntorna är stabila till stigande. Inte fallande. Vi vill inte att FED gör ett skit, framförallt inte sänker. Hellre höjer. Rabbla, lär er utantill!

Vad tror jag? Jag tror våren kan bli fin. Jag tror på en Fib50. Den får man ju oavsett om det blir rally eller krasch tydligen :-). Från botten i december eller en ny botten om några veckor? Vet ej. Men det spelar kanske inte så stor roll. Efter våren och Fib50 då? Jag vet inte…. låt oss titta på räntorna och försöka analysera läget då. Nu vet vi ju skillnaden mellan juli06-sep07 och sep07-sep08…. så då måste det ju gå att analysera igen tänker jag.

Som jag har skrivit tidigare. Rekylen tog oss från 100 till 80. Frågan är inte om vi ska till 90, utan om vi från 90 ska till 110/120 eller 50. Även om vi når 110/120… så ska vi tids nog till 50-60.

Godnatt

/Jonas

Publicerat i Uncategorized | 12 kommentarer

AP7

I år kommer en massa fonder tvingas lämna PPM och pengarna ska tydligen läggas över i AP7. Man kan tycka mycket om det där. Jag har skrivit en del. Det är bra att man stänger ner dåliga fonder eller fonder med dåliga bolag bakom. Det är mindre bra att man stänger ner bra fonder med bra bolag bakom. Det kanske man ändå skulle kunna leva med om det inte vore för det största problemet. Att det finns kvar en massa dåliga fonder på fondtorget. Det fan skamligt hur inkompetent skött det är!

Pengarna läggs över i AP7. Jag undrar, bör alla verkligen ta så pass hög risk?

Är Ap7 en bra aktiefond.

Senaste månaden samt 3 månaderna är den ner 6,7% resp 12,9%. MSCI World med återinvesterad aktieutdelning är ner 6,1% resp 12,7%. De har alltså tagit bort belåningsgraden som de hade tidigare. Det är nog riktigt givet var vi befinner oss i börscykeln. Men ska Världsindex ner 30-40% nån gång de närmaste åren… ja då kommer AP7 också gå ner lika mycket. Minst. Fattar svenska folket det här?

I media återges AP7 som duktiga i sin förvaltning. De har 5 stjärnor i Morningstar.

Senaste 5 åren är den upp med 87,9%. Index, MSCI World NTR, är upp 76,4%. Bra jobbat eller? Nej jag tror tyvärr inte det. De har jobbat med belåning under den här tiden. Exakt hur mycket och när vet nog bara de själva. Men för att utvärdera dem hade man behövt den här datan. Men om man tar 87,9/76,4 så får man 1,15. Låt säga att de jobbat med i snitt 15% belåning under de här 5 åren. Då har de egentligen gått som en indexfond/etf. Har de jobbat med högre belåning, då har de gått sämre. Har de jobbat med lägre, har de gått bättre. Jag har inte svaret men jag är rätt säker på att belåningen har i snitt inte varit lägre än 15%. De har alltså inte slagit index i så fall. Hur bra jobbat är det?

Rätt bra med tanke på att de har 5 stjärnor eller? Ja skulle säga att det säger mer om hur dåliga andra har varit.

Eller? Njae, USA väger väl typ 60% i världsindex och ett gäng aktier med FAANG i spetsen har gått som raketer. Har man inte varit överviktad dem så har det varit svårt att slå index. Givet att många förvaltare är skolade i värde vs pris, så kan man ha viss förståelse, eller snarare förklaring, varför inte fler fonder gått bättre. Men då blir det samma gamla visa. Varför ska vi hela tiden hitta ursäkter till förvaltarna? Antingen skapar man alpha eller inte. Är det inte så enkelt?

Sen tillhör jag ju dem som anser att den mest rättvisa utvärderingen av en prestation görs mellan topp och topp, eller botten och botten. Dvs från toppen -07 till kanske toppen förra året, eller botten mars 09 och när botten nu kommer inträffa. Varför? Jo för att investerare måste utvärderas utifrån en riktig bull OCH riktig bear period, för att se totalt hur det gått.  Annars kan vi aldrig veta, som Buffett brukar säga, vem som badat utan badbyxor…..

Måste ändå avsluta med att säga nåt bra om AP7.

Givet er storlek är det inte lätt med aktiv förvaltning. Det fattar inte alla. Men instrument ska köpas och säljas också!

Tur eller skicklighet, det vete fasen, men det faktum att ni låg belånade under många år när börsen steg har varit till gagn för många ovetande pensionssparare. Att ni nu verkar ligga hyfsat obelånade är bra. Oavsett om börsen ska upp eller ner. Man kan säga att ni tagit hem en vinst efter många goda år. Kan ni inte lova mig att inte ta upp belåningen förrän den dagen OMX eller motsvarande, gått ner under 1,000. Dvs mitt under brinnande krasch, så ska ni våga ladda på igen. Då kanske ni kan göra om samma reptrick igen. Tur eller skicklighet, det lär vi aldrig få veta.

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Köpläge?

Veckan som kommer är ganska makrofattig. ISM för tjänstesektorn och Core CPI från USA är av vikt typ. Utvecklingen av handelsbråket kommer ta en del plats i media. Jag kommer kika på den kinesiska makrodatan. Hojtar till om nåt sticker ut.

Kommer ni ihåg att jag skrev att höstens korrektion handlade om att marknadssynen gick

FRÅN:

”En stark konjunktur med 17% vinsttillväxt inför kommande år, en duvaktig Fed och en ERP på dryga 2% (baserat på 19 estimat)

TILL:

En inbromsande konjunktur med flat earnings, en hökig Fed och en ERP nedåt noll.

Till där vi för en vecka sen hade:

En inbromsande konjunktur med flat earnings, rädsla för recession och en hökig Fed fast med en ERP på nästan 3%. 

Frågan är om vi ska rulla över i en

En inbromsande konjunktur med flat earnings, fast utan rädsla för recession, en återigen duvig Fed och en ERP på drygt 3%. 

 

Klarar vi det så kanske det blir rally. Eller hugger recessions rädslan tag i oss igen?

————————————

Simon Blecher, Sverigeförvaltare på Carnegie, har bloggat om börsen, och han är sin vana trogen. Han är positiv när många andra är negativa.

http://www.carnegiefonder.se/epiroc-nytt-innehav-i-sverigefonden/

Även om han skriver att man ska undvika börsen om man tror att världen ska gå under, så är det min tolkning att han anser att vi har ett köpläge just nu. Det som förvånar mig är inte att han tycker att börsen är köpvärd. En sann värdeförvaltare som Blecher fäster inte så stor vikt vid börsens P, utan försöker bilda sig en uppfattning om värdena som finns där istället. Låt oss lite förenklat kalla det för vinster, eller E. Han stirrar inte på några börsskärmar dagarna i ända (P), utan lägger tid på att förstå (E). När kombon mellan PE blir tillräckligt låg, dvs värdena är stora i förhållande till priset man betalar, så är han positiv. Det är han nu! Det jag gillar med honom är att han ofta sticker ut hakan när många baissar. Det är inte så konstigt då det ligger i linje med attraktivt PE och en värdeinvesterares strategi. Ibland faller kanske E snabbare än P, och då är det inte så. Men oftast är det inte så. Hursomhelst, det som ändå förvånar mig är inte att han är positiv till börsen, för det skulle jag också vara sett till dagens multiplar, utan hur han kan vara så säker på att vinstprognoserna stämmer. För det är samma sak som att vara säker på att vi inte möter någon recession. Att säga att man ska köpa aktier nu är samma sak som att säga att man är säker på att lågkonjunkturen dröjer. Hur kan han veta det undrar jag?

En annan sak som jag inte heller riktigt håller med om är att han tror börsen blir en bra placering på fem års sikt. Där är jag tveksam. Jag tror sannolikheten för en recession inom 5 år är näst intill 100%. Jag bygger det på att den Amerikanska arbetsmarknaden i ett större perspektiv är så pass tajt att förr eller senare drar lönerna upp mot 4% och det drar med sig inflationen mot 3% och en FED med styrränta upp mot 3%+, och sen kan man enkelt extrapolera vad amerikanska hushåll, företag och staten får betala i räntekostnader, och då blir det mindre över att konsumera och investera för…. och då mina vänner brukar festen, med en viss fördröjning, vara slut. Sedan 60-talet har OECD länderna upplevt sammanlagt 110 nationella recessioner. Cirka 85 av dem går att härleda till ovan utveckling. ”En stark konjunktur skapar jobb. Under många år rekryteras många direkt från gatan utan lönetryck. I slutet av konjunkturen finns det inga kvar på gatan och då måste man ta från konkurrenten, då stiger lönerna för att annars byter inte folk jobb, lönerna sprider sig till alla andra, då stiger inflationen, då stiger räntorna, då minskar konsumtionen, SLUT. En långvarig högkonja är kapitalismens recept på lågkonja”.

Så varför är inte börsen bra på 5 års sikt? Det är faktiskt enkel matte.

OMX ligger idag på 1,435. För att det ska vara attraktivt att vara investerad på 5 års sikt bör man väl få cirka 8% årlig avkastning? Det är det historiska snittet sen 60-talet typ. Säg att med lite ränta på ränta effekt så blir det 50% totalt. Då ska OMX stå i 2,152 om 5 år, dvs i januari 2024. Det är nu det börjar bli intressant. Börsen har en tendens att minst halveras från toppen vid en recession. Logiken bygger på att vinsterna brukar falla med c25-30% och sen tar multipelkontraktion hand om resten. Jag har ju tidigare tagit ut OMX 860 som mitt tekniska recessions target. Det rimmar dessutom med en halvering av den tidigare topnivån 1,720 från 2015. Risken är mycket mycket stor att vi når 860 inom 5 år. Jag vet dessvärre inte när, bara att risken är hög. Då kan man analysera det så här.

Om OMX når 860 i år, så måste den stiga med 150% (dvs till 2,152) mellan 2020 och 2024. Det är 26% årlig avkastning i 4 år.

Om OMX når 860 nästa år, så måste den sen stiga 150% på drygt 3 år. Eller med 36% om året.

Om OMX når 860 år 2021, så måste den stiga 150% på drygt 2 år. Eller med 58% om året.

Om OMX når 860 år 2022 så måste den stiga 150% på ett år.

Detta för att ett köp idag på 1,435 ska ge cirka 8% om året. Trots recession.

Som kuriosa kan nämnas att OMX efter botten i mars 2009 steg på ett ungefär 83% första året, 102% på två år, 98% på 3 år, 119% på 4 år och 144% på 5 år. Dvs återhämtningen efter botten var explosiv. Sen tog det en bra stund innan det började röra på sig igen.

Vad är konklusionen av detta?

Jo att antingen vet Blecher om att det inte ska bli någon recession under de här åren, och då är vi många som är nyfikna vad han bygger den teorin på, vilket i sig förtjänar ett blogginlägg.

Eller, som jag tror, har han ingen aning om det blir recession eller ej. Vilket är helt ok. Men hur kan han känna sån tillförlit till sina estimat om man inte har den blekaste om det blir recession? Epiroc lär ju inte ta sig genom en recession obemärkt.

Analytiker brukar ofta ta cred när deras estimat stämmer, men om det händer nåt stort som gör att de inte stämmer, då argumenterar de att det inte går att prognostisera den typen av händelser. Men vad säger det om de prognoserna som stämmer? Den verkligt insiktsfulle inser att vi saknar prognosförmåga. Men om vi har tur att inget särskilt händer under en period, då har det oftast lönat sig att köpa billigt och sälja dyrt. Problemet är att när det händer nåt stort så tenderar det att äta upp en stor del av de vinsterna som man samlat på sig under den lugna perioden.

Men jag tror inte förklaringen ligger i detta heller. Att stå utanför marknaden och undvika krasch är det absolut bästa som siffrorna ovan visar. Men det bygger på en liten viktig sak. Inte så liten heller. Det gör att man har stålmage att köpa på bottennivåerna. Står man utanför hela vägen ner, och sen inte vågar tanka kring lows, och sen repar sig börsen kraftigt och man inte vågat göra nåt. Ja då får man inget vackert resultat heller. Blecher vet detta. Om ni tycker det är svårt att veta vad man ska göra idag. Vänta till vi är på OMX 860. Tror ni det är lätt att köpa där? Ni kommer vara så jävla malliga att ni suttit på cash hela vägen ner att ni inte vågar sätta en spänn av dem på börsen…. för där kommer det vara illrött. Om ni tycker det baissas idag så är det inget mot vad det kommer göras då. Då kommer baisse vara religion. Jag har varit med 2002/2003 samt 2008/2009. Man har inte många att tugga aktier med.

Rådgivare och kapitalförvaltare tänker så här: Just eftersom många av er inte köper på lows, så ska ni inte ligga på cash idag heller. Ni kan gott ligga i marknaden och uppleva recession, och återhämtning, någon gång inom de närmaste 5 åren. Det kanske inte blir 8% i årsavkastning. MEN, avkastningen blir inte så fantastisk om ni står utanför och inte köper in er på bra nivåer heller.

Vad tror jag själv? Jag tror ju på recession 2020 alt 2021. Det är lika mycket en prognos eller icke prognos. Nästan som Epiroc. Jag antar att 35% räntabilitet på EK inte håller vid en global recession? Det gör att jag står utanför. Med ett passus. Om det visar sig att recessionen dröjer till 2021, så lär det bli ett glädjerally rätt snart, och det vill jag gärna vara med en runda på. Väl medveten att det inte är någon Buy and Hold strategi som gäller. När OMX i framtiden sen når nivåer under 1,000 då kommer jag tanka aktier igen, och de som läser bloggen lär veta det. Jag är också slav under value investing och motvallskärring av mig…. så det kommer inte vara några problem.

Det kanske låter som att jag är negativ mot Blecher. Det är jag inte. Jag gillar honom skarpt. Dessutom delar jag hans syn att detta förmodligen är ett köpläge och inte upptrappningen inför den stora börskraschen. Den kommer senare. Det enda jag inte håller med om är hans råd, köp idag – och var nöjd om 5 år. Jag skulle istället omformulerat det till köp idag – använd stopp loss – ta ut target och sälj efter rally – invänta börskrasch – köp kring lows….. men sen var det där med att prognostisera börsen….hmmm.  Det går ju inte. Knappt prognostisera bolagsvinster heller, särskilt inte när nåt oväntat händer 😉

Lycka till där ute!

 

Publicerat i Uncategorized | 18 kommentarer

Jobbdata och fredagsmys

Som jag trodde gillade inte marknaden den svaga ISM siffran. Samtidigt kan det inte kommit som en överraskning. Soft Patch och ISM upp mot 60 lirar inte. Att marknaden är så svag har inte så mycket att göra med soft patch egentligen, utan rädslan att det ska rulla över i recession. För att få en sentiments förändring så krävs det att ISM mfl bottnar ur från låga 50 och vänder upp, samtidigt som man slår förväntningarna. Då får man stöd av surpriseindex.

Jag noterade att EPS tillväxten för SPX-19 trillat ner från 17% till dryga 7% på bara nån månad. Det är rimligt och i linje med soft patch. En stabilisering ovan 0% hade varit tacksamt och borde lira med ett surpriseindex som studsar.

I Asien var det muntra toner som håller i sig idag. Minister möte mellan Kina och USA den 7-8 januari gör marknaden glad. Samtidigt rör sig inte valutan CNY vilket gör mig misstänksam att detta bara är rök utan eld. Även om det mesta kretsar kring räntor och framtida konjunktur, så kommer handelskonflikten vara en nyckelkomponent för sentimentet i år.

Vissa FED ledamöter har nu börjat tala om att FED bör avstå från att höja under första halvåret i år…. ja det var ju oväntat! Vissa i marknaden börjar ju rent utav tro på sänkningar. Även om jag tycker att sommarhöjningen -18 till 1,75% borde varit den sista så tror inte jag på sänkningar riktigt. Sänkningar kommer den dagen recessionen flåsar oss i nacken. Då lär man göra som vanligt, alexanderhugg från 2,25 till 0%. QT lär man inte heller röra, vilket jag tycker är rätt och riktigt. Det är bra om FEDs balansräkning bantas inför nästa kris. Jag anser att det i förlängningen är en viktigt förtroendefråga. Notera att banta menar jag ta ner ”Bank Reserves” på skuldsidan. Inte Money in circulation. Ibland läser man artiklar där det skrivs om hela balansräkningen och hur den bör tas ner mot noll. De som skriver detta förstår inte penningpolitik i en fiat ekonomi.

I skrivande stund ligger den på 1,660mdr (mindre än 10% av både BNP och Statsskuld). Givet att QT är på 50mdr i månaden, så borde de vara klara en bit in på 2021. Det lär dem inte hinna innan recessionen…. men den borde vara tillräckligt liten för att visa att ”vi hanterade det rätt bra sist”

https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htm

Det kom kärninflationsdata från Europa. Den kom in på 1,0% mot väntat 1,0 och fg 1,0. Jag tror jag ska sluta rapportera den, och istället hojta till om nåt händer. Att Ingves sa att han funderar på att höja nästa gång under andra halvåret 2019 vittnar om att Draghi inte kommer göra ett skit i år. Tidigast våren 2020 typ.

Jag ser utvecklingen i den Amerikanska 10-åringen som något negativt. Det har nog de flesta förstått. Men jag noterar att här nere vid 2,50ish finns en del tekniska stödnivåer… som ändå kan vara värda att hålla ögonen på närmaste veckan….

Intervju 16:15 idag med Powell, Yellen och Bernanke… för alla centralbanksnördar

https://www.aeaweb.org/conference/2019/preliminary/1090

Amerikansk jobbdata kom precis in på 312k nya jobb mot väntat 177k och fg 176k (uppreviderat från 155k). Sinnesjukt stark siffra. Jag undrar om det är säsongsmässigheter eller outliers som spelar in. Eller är det bara sista ”högkonja-pusten” innan ekonomin saktar in? Jobbdata är ju som bekant inte leading. Dock får jobbdata konsekvenser för framtiden då den påverkar framtida räntor, tillväxt och penningpolitik. Så den är både lagging, men ändå leading samtidigt. 312k nya jobb innebär en jobbskapar takt på nästan 2,5% på årsbasis (312′ * 12 / 156m), vilket lirar med 3,5% BNP tillväxt. Som ni förstår är detta inte uthålligt. Särskilt inte i en arbetsmarknad som sägs vara tajt på ett sätt där det är svårt att hitta folk. Arbetslöshetssiffran, som jag inte rekommenderar någon att följa, kom in på 3,9% mot fg 3,7%. Trots sånt starkt jobbskapande så steg den. Dvs folk utanför arbetsmarknaden måste ”kommit in” i arbetskraftsutbudet igen. Hur fan står det till med slacket egentligen?

Lönerna då? De kom in på 3,2% mot väntat 3,0 och fg 3,1. Mycket starkt, och här finns inga baseffekter att skylla på. Den starkaste på över ett decennium. Siffran lirar med en inflationstakt på 2,2%. De som är skolade på sättet att lönerna alltid drar i slutet av en cykel oavsett om tillväxten bromsar in eller ej får delvis vatten på sin kvar. För FED är detta ett problem om lönerna fortsätter upp trots att soft patch kickar in, då det för med sig högre inflation, trots lägre tillväxt, vilket tvingar dem att höja.

Jag tillhör fortfarande lägret som säger att trillar tillväxten ner mot 1,5-2% nästa år, så kommer inte löner, och därmed inflation, att fortsätta. Vilket gör att FED kan pausa sina höjningar i lugn och ro. Men det är en stark siffra, helt klart!!!!

Löner på 3,2% och jobbskapartakt på 2,5% ger 5,7% i ökad köpkraft. Nominell tillväxt på 5,7% (fördelat på 3,5 realt och 2,2% inflation) ger god hjälp till föreagens försäljning och vinster. Ur ett marknadsperspektiv blir säkert marknaden glad av detta. Ingen inbromsning här inte. Den blir lika glad för den här siffran som den blev ledsen för ISM igår.

Ur mitt perspektiv är det ändå lite tvärtom. Gårdagens siffra var ju bra då den pekar på soft patch och uteblivna räntehöjningar framöver, och den här gör precis tvärtom.

Det fina med jobbdata är att den är lagging. Först kommer tillväxt, sen skapas nya jobb, sen högre löner när man inte kan anställa från gatan, sen stigande inflation. Det är bara FED som har bekymret att lista ut allt innan, och inte efter. Sen att deras agerande påverkar hela kedjan gör det ännu klurigare.

Vi får se om jobbsiffran gör marknaden glad på riktigt…. för då bör man sälja 10-åringen ikväll!

Trevlig helg

/Jonas

ps. US PMI för service sektorn kom precis in på 54,4 mot flash 53,4 och fg 54,7. Not too bad. Lirar med arbetsmarknadsdatan. Det är ju i tjänstesektorn jobben skapas. Men ni vet tumregeln trots allt? Service PMI har alltid laggat Mfg PMI….. så har det i varje fall varit historiskt! ds.

Publicerat i Uncategorized | 8 kommentarer

Det är mycket enkelt

Antingen blir det recession 2020, eller inte.

Jag har länge haft ögonen på the mother of all safety, den amerikanska 10-åriga statsobligationen. Att den är så stark (dvs priset stiger och räntan sjunker) är en dålig signal och pekar mot recession. Att den inte vände upp kring 2,75-2,80 gjorde mig mycket besvärad eftersom jag har en fundamentalt positiv bild. Jag står än så länge utanför på grund av detta.

Nordea visar ungeför samma sak i grafen nedan. Dvs att räntemarknaden idag tror på recession 2020.

Om vi får recession 2020, så stämmer mitt gamla scenario:

Börstopp 2018 (Msci World toppade i september) – Börsnedgång, Soft patch samt Konjunkturtopp 2019 – Börsbotten och recession 2020.

(observera att soft patch innebär konjunkturtopp då tillväxten ändå är positiv under 2019)

I rena siffror betyder detta att OMX är på väg mot 1,250 (-10%) i första hand. Vilket inträffar i år, för att därefter fortsätta mot 860 (-40%) i början av 2020. Stora marknadsbottnar har en tendens att inträffa i mars. Så why not!

Sen faller det ju inte 40% linjärt. Nej vi lär ha minst en, troligtvis två, rätt snabba korrektioner som brukar vara av storleksordningen Fib38%. För de snabbfotade finns det ju pengar att tjäna, och efter Q418 ras är det inte omöjligt att vi inom kort står inför en sådan här.

Men jag måste tyvärr erkänna att  i skrivande stund, så är det detta mörka scenario som räntemarknaden tror på just nu!

Men har dysterkvistarna rätt?

ELLER, är detta bara en stor fint mitt i all konsensus baisse? Ett sätt för marknaden att skaka av sig svaga händer precis som man gjort så många gånger förr.

Finten skulle då manifesteras av att marknaden tvärdumpar 10-åringen vars ränta stiger kraftigt, och etablerar sig klart över 2,80%, helst 3%. Detta skulle då vara samma sak som att ”recession 2020″…. glöm det, det blir inget!

Då är det en ny spelplan, som faktiskt var min ursprungsplan från i höstas.

Börstopp och soft patch 2019 – Börsnedgång, konjunkturell återhämtning och konjunkturtopp 2020 – Börsbotten och recession 2021

Det enkla caset bygger på att soft patchen får en helt avgörande effekt:

FED slutar höja, och övriga centralbanker börjar inte höja.

Detta får i sin tur två effekter:

1, Räntekostnaderna blir inte så höga att de stjälper konjunkturen, vilket de hade fått om centralbankerna fortsatt höja

2, Räntorna slutar stiga, vilket är gynnsamt, allt annat lika, för tillgångspriser. (baserat på att alla tillgångar värderas efter framtida kassaflöden diskonterade med en ränta)

Inträffar detta scenariot kan OMX gå till 2,000 (+40%) i år.

Vad är konklusionen:

Jag vill gärna tro på detta scenario, men vågar inte positionera mig så länge som köparna tankar 10-åringen. Den måste vända för att jag ska våga!

Vad kan få dem att ändra sig?

Makrodatan är ofta leading, men dessvärre inte tillräckligt leading för att vi ska kunna undvika förluster. Exempel. ISM siffran för oktober-08 kom in i början av november på 38, och flaggade för att recession var i antågande. SPX bottnade i mars 2009 och stod man utanför marknaden under den här tiden så undvek man en nedgång på 30%. Det är ju trevligt. Problemet är att SPX toppade ur i november 2007, dvs ett helt år innan ISM siffran, och fram till nov 2008 hade det hunnit falla med hela 40%. Logiken är att ISM hade aldrig kunnat flagga för recession hösten 2007 för att USA befann sig aldrig i recession under större delar av 2008 utan det var först under fjärde kvartalet som det surnade till rejält. Visst konjunkturen var på nedåtgående, men det är lätt att konstatera med facit i hand. Även tidigare, ex 2006, hade konjunkturen hackat till lite, vilket inte ledde till nån recession.

Den enda faktorn som faktiskt flaggade för att detta inte kommer att hålla var det faktum att FED höjt till 5,25% styrränta, och tog man hushållens skulder under 2007 gånger den räntan de betalde och ställde i relation till deras inkomster, så hade man insett att det blir mindre över till investeringar och konsumtion.

Det kan ändå vara intressant att översätta ovan till ex PMIs.

Om man tänker sig att soft patch leder till recession, så ska PMIs ner mot först 50, och sen 40. Om man tänker sig att soft patch leder till återhämtning, så ska de först ner mot 50 och sen repa sig därifrån. Eller åtminstone stabiliseras.

ISM kom precis in på 54,1 mot väntat 57,6 och fg 59,3

New order kom in på 51,1 mot fg 62,1

SLAAAAKT, MEN det här är inte Recessions siffror, det är Soft Patch siffor!!!

Jag blir glad för att:

1, jag har trott på soft patch länge, men datan, särskilt ISM, har inte viljat vika. Förrän idag

2, Soft patch pungslår FED, och gör det omöjligt för dem att höja. Det gillar ju jag

3, Så här dåliga siffror, jmf förväntningarna tvingar ner Surpriseindex till låga nivåer. En förutsättning för vändning i framtiden är att dåliga siffror vänder till det bättre, och slår förväntningarna. Detta är ett steg åt det hållet.

4, Men det går inte att utesluta att den här siffran bara var ett steg närmare recession och ISM kring 40…. typ det förloppet vi såg under 2008. Time will tell.

Hursomhelst, skulle inte förvåna mig om marknaden skräms av denna siffra och gör att sentimentet surnar till och vi handlar ner. Men det i sig betyder egentligen ingenting.

Håll koll på 10-åringen!

Godkväll!

 

 

Publicerat i Uncategorized | 16 kommentarer

Nytt år – nya tag

Året öppnade svagt, men nu ser det ut som om köparna tagit över stafett pinnen. Jag hade gärna sett att januari blev en bra månad. Eller blir det som 2016 efter en stökig höst. Då var det inte många som trodde 2016 skulle bli ett bra år! Trots detta är jag inte positiv ännu. Svagheten i den Amerikanska 10-åringen måste upphöra innan jag vågar tro att säljarna på riktigt är klara. Det är en deal breaker för mig. Noterar att samtidigt som 10-åringen gått ner, så har även 2-åringen gjort det. Spreaden har inte förändrats. Surpriseindex är på medelnivåer. För att tro på en botten så skulle jag gärna se att den var riktigt nedkörd. Frågan är om veckans data kommer in så pass risigt relativt förväntningarna att vi kan nå dessa nivåer?

Från USA kom data över bostadspriserna i förra veckan. Case Shiller Index (för oktober) kom in på 5,0% YoY mot väntat 4,9 och fg 5,1. Egentligen inget att orda över. Priserna är i absoluta termer ganska flat, vilket säsongsmässigt är rimligt. Det är först när februari/mars siffrorna kommer in, som alltså publiceras i april/maj, som det säsongsmässigt brukar lyfta. Jag tror att priserna får det svårt att lyfta i USA den här gången av många skäl. Det gör att datan som kommer in framåt vårkanten kommer att vara svag. Huspriser-Hushållens balansräkning-Konfidence-Konsumtion är som ni förstår viktiga saker. FED vet detta. Marknaden vet också om detta. Läste nånstans att den inprisade sannolikheten för NOLL räntehöjningar av FED i år ligger på 89%.

Nedan graf tycker jag egentligen inte är särskilt bra. Skulle dagens nedgång i SPX motsvara en 10-åring på 1,25%. Skulle inte tro det. Den räntan har vi om FED sänker till noll, vilket de gör när recessionen rullar in över oss. Då skulle det betyda att SPX redan prisar in detta… vilket jag hävdar är helt fel. Däremot, om marknaden börjar tro på att det ”bara” blir soft patch, och därefter återhämtning…. ja då kan marknaden mycket väl dra 30%.

Finansinspekltionens chef Erik Thedeen var intervjuad i DN, och sa att han tycker det är mycket positivt om bostadspriserna går ner några procent. Jag förstår om många där ute tycker detta är en smått provocerande kommentar, men jag måste faktiskt instämma. Han menar inte att det är positivt i sig att priserna faller. Han förstår, precis som jag brukar predika, att det är inte priserna som driver skuldsättning, utan tvärtom. Om priserna sjunker något, så innebär det att lånelöftena är mindre generösa, och det i sig har förhoppningsvis att göra att hushållen inte tillåts skuldsätta sig lika aggressivt. Lägre skuldkvoter, eller rättare sagt, noll tolerans mot skuldkvoter över 5 är mycket önskvärt, även om det innebär att priserna går ner något. Sen måste man vara pragmatisk. Om skulden stiger för att någon som bor i hyresrätt köper en bostadsrätt, med rätt nivå på belåningen, så är inte det negativt. Negativt är det när någon, oavsett om de är inne i marknaden eller ej, tar lån som innebär överskuldsättning (där man även bör ta hänsyn till Brf skuld)

Det kommer en hel drös viktig data i veckan. Richmond FED PMI, som jag knappt följer, kom in extremt svagt i förra veckan. Chicago PMI, som brukar lirar med ISM, kom in klart bättre än väntat. Mixad bild.

Tyska Mfg PMI kom in på 51,5 mot flash 51,5 och fg 51,8. Den europeiska motsvarigheten kom in på 51,4 mot flash 51,4 och fg 51,8. Lirar med rådande soft patch.

Från USA kom Mfg PMI in på 53,8 mot flash 53,9 och fg 55,3. Den är svag… imorgon kommer ISM.

Jag kommer uppdatera datan här allt eftersom den kommer in.

Have a nice one!

ps. Säljtrycket senaste månaderna har varit massivt, därav lägre priser. Men bakom varje såld aktie finns en köpt aktie. I tider som de här, men även i hausse, försöker jag förstå vilka som står på andra sidan. De får sällan någon uppmärksamhet, så det brukar vara rätt knepigt att lista ut vem det är. Nu läste jag på seekingalpha att US Insiders har storshoppat under Q4. Betyder det att de vet nåt, eller de bara är färgade av nuvarande intjäning? Svårt att säga såklart…. men ett är säkert. De hade inte köpt om de tror att vinsterna kommer att halveras inom ett år eller två. ds.

Publicerat i Uncategorized | 8 kommentarer

Så mycket dumheter

I oroliga tider, som nu, får man höra både den ena och andra dumheten, eller i bästa fall missuppfattningen. Marknaden beter sig som en svamp och suger upp den ena felaktiga analysen efter den andra.

Tre saker har jag hört på sistone är direkt felaktiga. Det är viktigt att man förstår vad som gäller så att man tänker klart!

Okej, så här brukar det låta:

”Den kraftiga korrektionen under årets sista kvartal förklaras av…..”

1, marknaden väntar sig recession och prisar in den innan den inträffar.

Dvs Recessions argumentet

2, att sentimentet slog om från positivt till kraftigt negativt. Det finns inget negativt att säga om dagens fundamenta som tvärtom ser mycket starka ut

Dvs Sentimentsargumentet

3, att Fed numera kör All-in på sitt QT program vilket fått bägaren att rinna över. Lika positivt som QE varit för börsen tidigare, lika negativt måste QT vara.

Dvs QT argumentet

Samtliga är direkt felaktiga, och jag kan bevisa det.

Låt oss se tillbaka lite. I september när de flesta börser, särskilt den amerikanska, stod i zenit så handlades den amerikanska börsen till PE c23 baserat på 2018 års vinster. Den 10-åriga räntan låg på c3,20%. Aktieriskpremium (ERP) låg på:

4,3% (1/23) minus 3,20= 1,10%.

Det var fanimej inte attraktivt. MEN det gick att leva med av två skäl:

1, man väntade sig 17% vinsttillväxt 2019, vilket gör att ERP låg på 2,1% inför 2019. Inte så attraktivt, men så länge vinster stiger är det OK med en dyr börs. I en bullmarket är detta till och med rätt vanligt.

2, Fed, som trots att de höjt räntan många gånger, upplevdes som ganska duviga trots allt. De skulle inte sabba någon konjunktur medvetet.

Men sen hände nåt  under hösten!!!! Eller rättare sagt TVÅ saker som ändrade bilden:

1, Marknaden började inse att USA, och resten av världen för den delen, står inför en inbromsning under 2019. Ett tiotal faktorer började peka på detta, varav hälften är väldigt pålitliga. Vinstprognoserna på +17% för 2019 känns smått omöjliga att uppnå. Flat vinstutveckling känns mer rimlig.

2, Duviga Fed, vars styrränta låg på 2% började slå an en hökig ton. En styrränta på 3% var snarare ett minimum. Den kan bli högre än så sa dem. Trots att de höjt 8 gånger sedan december 2015 så hade de inte upplevts som hökiga, förrän nu! Man ska också komma ihåg att kärninflationstakten låg på 2%, så givet att styrräntan nu låg på samma nivå så var politiken ganska balanserad. Att i detta läge flagga för väsentligt högre räntor var därför ett sätt att flagga för en ny typ  av politik, en åtstramningspolitik.

De här faktorerna har INGET med recession, sentiment eller QT att göra. De är jävligt fundamentala.

PE baserat på flat earnings 2019 gav 23. En earningsyield på 4,3%. Fed skulle höja med minst 1% till. Vad kunde 10-åringen klättra till då? Den lär ju knappast stå stilla på 3,25%. Vi pratar en ERP nedåt noll!!!!!

I september gick vi alltså från:

En stark konjunktur med 17% vinsttillväxt inför kommande år, en duvaktig Fed och en ERP på dryga 2% (baserat på 19 estimat)

TILL

En inbromsande konjunktur med flat earnings, en hökig Fed och en ERP nedåt noll.

Fundamenta vände och ett kvartal senare är SPX ner 20%. Korrektionen är ett faktum.

Att SPX handlades till All time high gjorde att de flesta låg ganska rätt i sina positioner. Det var lätt att sälja helt enkelt.

FUNDAMENTA förklarar den här korrektionen. Inte recession, sentiment eller QT som många tycks tro. Det här är en rätt avgörande skillnad om du frågar mig.

Var står vi nu?

Vi vet att inbromsningen kommer vilket give and take ger oss flat earnings nästa år. Korrektionen har inneburit att SPX handlas till PE c18 vilket ger en earningsyield på c5,5%. 10-åringen ligger på 2,75% och väldigt lite talar för FEDs höjningar nästa år. Det ger en ERP på 2,75%. Bättre än när marknaden senast var positivt inställd.

Hur analyserar vi marknaden framöver?

Ja fram till nu har det handlat om fundamenta. Framöver däremot, handlar det om ovan faktorer:

1, Recession.

Vi har diskuterat risken för recession många gånger tidigare så jag drar mig för att repetera allt igen. Men står vi inför recession under 2019/2020…. då har marknaden ca 30-40% ytterligare nedsida. Jag baserar detta på att recession kommer föra med sig vinsttapp på 20-30%. Det har inte marknaden prisat in ännu.

2. Negativt sentiment.

Dagens Aktieriskpremium på 2,75% och flat vinstutveckling. Är det bra? Jag brukar säga att 2-4% är fair. Över 4% är dirt cheap. Under 2% är dyrt. I en bull market är det dock mycket ovanligt att en marknad blir dirt cheap. Men visst kan ERP stiga en procent mot 3,75% om marknaden är riktigt deppig. Det skulle betyda ytterligare nedsida på c10-15%. Samtidigt undrar jag. Enligt AAII investor sentiment är vi nere på riktigt låga nivåer, som brukar vara en bra entry point om det visat sig att marknaden varit rädd i onödan. Samtidigt är inte surpriseindex riktigt körda i botten ännu. Marknaden brukar ha svårt att vända så länge som de pekar nedåt. Om makrodatan kommer in väldigt mycket sämre än väntat, vilket är rätt troligt, så lär det sätta sig på sentimentet och tynga marknaden. Svårt att säga.

3, QT.

Vad jag förstått så är det rätt många som inte förstår detta. Låt oss ta det från början. Fed kontrollerar styrräntan som enkelt uttryck är en referensränta för in-och utlåning över natten. Styrräntan har därmed en direkt inverkan på korta räntor. Även om styyräntan har inverkan på längre löptider (skillnad mellan långa och korta räntor) och kreditriskspreadar (ränteskillnaden mellan statspapper och andra räntebärande papper) så KONTROLLERAR inte Fed dem. Dvs Fed har ingen direkt makt över en 10-årig statsobligation eller en 3-årig företagsobligation genom styrräntan. Med hjälp av QE så gick man in och köpte stats- och bostadsobligationer och fick därmed en DIREKT inverkan på prissättningen av de här.

I samband med Lehman nollade man styrränta. Men man började även med QE. Det fanns 4 skäl:

1, För att stötta ekonomin i recession valde Obama att köra expansiv finanspolitik. Inte så lite heller. Man körde budgetunderskott med nästan 6%/år i 6 år eller med i snitt 1,000mdr dollar/år.

För att säkerställa att US Treasury (deras Riksgäld) skulle klara detta till rätt ränta så var det perfekt med QE. Fed fick visserligen inte köpa i primärmarknaden direkt av US treasury, men man köpte i andrahandsmarknaden, vilket gjorde att de privata aktörer som satt på statspapper fick pengar istället. Pengar de kunde använda när de köpte nya av US treasury. Så indirekt finansierade Fed Amerikanska budgetunderskott. (så har det inte fungerat i Sverige, pga att Sverige har kutym att köra budget mer el mindre i balans)

2, Att sänka realräntan på obligationer. Att ligga på en styrränta på 0% i en värld med inflation högre än 0% gör det ofördelaktigt att spara, dvs köpa obligationer. Om marknaden varit fri från QE är risken  stor att den fria marknaden tagit bättre betalt att köpa US Treasuries obligationer. Genom att FED agerade storköpare i marknaden tryckte man ner realräntan, vilket gjorde det mindre intressant att äga statspapper, utan istället ta högre risk genom att söka sig till andra obligationer och trycka ner realräntan på dem, vilket i förlängningen gynnade investeringar (då finansiering blev billig) och tryckte upp priserna på obligationerna vilket påverkade balansräkningar och portföljer positivt vilket i sig gynnade consumer och businesss confidence vilket är positivt för investeringar och konsumtion.

3, trycka ner term-risk premium. Nomalt sett får man bättre betalt om man lånar ut på 2år än 1år. Bättre på 5 år än 2år osv. Här lyckades Fed platta ut hela strukturen vilket gjorde att lång finansiering blev väldigt billig. Detta drev risktagande och investeringar på samma sätt som effekterna av lägre realränta.

4, kreditriskspreadar. Normalt sett får man bättre ränta på en 5-årig företagsobligation än en dito bostadsobligation. Bostadsoblisen ger mer än en statsoblis osv. Men även här lyckades Fed platta till spreadarna. Till och med på företagssidan även om de inte köpte några obligationer där. Anledningen är att många som normalt sett är nöjda med vad stats-och bostadspapper ger, kände att de inte fick tillräckligt. De flyttade sig ut på kurvan och började köpa företagspapper vars spreadar krympte.

Om QT nu är en anledning till oro, vilket jag i förlängningen tror, då det borde ge omvända effekten av QE så har det INTE börjat synas.

För det första, under Q3 när alla var så jäkla positiva låg QT på 120mdr usd. I Q4 ligger QT på 150mdr. Knappast en game changer. Men detta är inte anledningen. Anledningen är 10-åringen och alla andra marknadsräntor.

Låt oss börja med den reala faktorn (1). QE beräknades trycka ner realräntan med ca 50bp. Låt oss anta att QT gör motsatsen.

Termrisk premium (2). Historiskt har 10år gett ca 150 punkter över den korta räntan. Låt oss kalla det styrräntan.

Så med tanke på att inflation och styrränta ligger på 2% så borde 10-åringen ligga på 2%+0,5+1,5=4%…. give and take om QT nu verkligen ger den omvända effekten mot QE. 10-åringen ligger på 2,75%

En 10-årig företagsobligation (investment grade BBB) borde ligga ca 2-3% över statsobligationen. Dvs 4% + 2/3% = minst 6%. Det gör dem inte!

QT borde kunna få omvända effekter mot vad QE gav. De effekterna kommer garanterat vara negativa för allt och alla i så fall. MEN det är INTE dem effekterna vi ser idag. Kanske de kommer… men just nu är effekten snarare den motsatta. Det är en flight to safety som trycker ner räntan på säkra obligationer TROTS att QT tuggar på med 150mdr usd i kvartalet.

QT tror jag får en negativ inverkan först om marknaden vänder och blir positiv igen. Lite tragikomiskt faktiskt. Då kommer man nämligen sälja safety samtidigt som Fed inte väljer att rulla vidare oblisar för 150mdr/kvartalet. Vem ska köpa dem, och vad kommer de begära för pris då kan man ju undra. Det kan innebära att räntorna kan dra mycket högre än någon kanske anar. Detta i sig kan vara en anledning till att nästa uppgång och optimism faktiskt är det som tvingar in oss i recession (givet att det är för höga räntekostnader som orsakar recession). TROTS att Fed kanske ligger lågt med sina höjningar. Vi lär behöva återkomma till detta. Var så säker!

Syftet med det här inlägget var egentligen inte att försöka sia framtiden, utan slå fast att många har fel när de analyserar orsakerna till korrektionen under årets sista kvartal. Det har handlat om förändring i fundamenta. Inget annat!!!

Tack för att ni orkade läsa!

Hoppas ni har haft en fin Jul, och så får jag passa på att önska er ett Gott Nytt År.

/Jonas

Publicerat i Uncategorized | 21 kommentarer

Gott slut och Gott nytt år

 


För det första vill jag tacka alla trogna och initierade läsare under året. Utan er är det inte kul att skriva. TACK!

Som vanligt har man både haft rätt och fel, och det har blivit både bra och dåligt. Allt i en salig blandning. För ett år sedan trodde jag på scenariot ”börstopp 2018 – börsnedgång och konjunkturtopp 2019 – recession och börsbotten 2020”. Räntor, FEDs planer, den tekniska bilden m.m. pekade på detta. Det som egentligen var the MEN var att löne- och inflationstrycket var relativt klent, vilket fick mig att tvivla på att FED skulle höja 4ggr. Jag trodde på max två, givet inflationsutsikterna då. Så här i efterhand fick man rätt i scenariot, men fel kring FED. Inflation och löner lyfte förvisso med ca0,5% vilket motiverade ytterligare höjningar från FED, men framförallt har FED höjt med mer än jag trodde. Mitt scenario ”börstopp 2018 och recession  2020” började jag också överge under året. Detta för att jag började tro mer på soft patch, vilket i sig kommer tvinga FED att sluta höja, vilket i sig är ett skäl till att vi UNDVIKER recession. Värderingsmässigt var jag skeptisk till amerikanska aktier under sommaren. Aktieriskpremien, dvs inversen av PE, minus långa räntan, var på klart oattraktiva nivåer. Detta samtidigt som FED var fast i sin hökighet. Not good. Men jag trodde aldrig på att man skulle sälja för att sen köpa tillbaka 2 år senare efter börskrasch. Anledningen var att övriga marknader som Europa, Japan och utvecklingsmarknader handlades till väldigt generösa aktieriskpremier. En riktig börstopp innebär att det mesta är hyfsat OATTRAKTIVT. Så jag manade till försiktighet, men det var faktiskt inom ramen för en fortsatt bullmarket. Jag såg även att FED var hökig på ett sätt som bidrar till inbromsning, men att FED skulle bli tvingade att börja dra tillbaka sina hökiga kanoner och revidera ner målräntan, just pga inbromsning. Men inte pga recession. De gör det för att undvika recession.

Var står vi nu?

Som Andreas, en av bloggens läsare, påpekade ska man äga aktier i januari. Men frågan är om man ska äga aktier under resten av året?

Jag tittade lite på MSCI World.

1, Den har nära retracerat 50% av 2016 uppgången

2, korrektionen ligger på 18%. Om detta är en korrektion inom ramen för Bull market, då borde den vara i princip avklarad nu. Nästa steg är bear market och då ska vi ner mycket mycket mer. Inte utan uppstudsar lite då och då.

3,  Trendlinjen från 2009 är fortfarande intakt

4, Korrektionen 2015/2016 uppmätte också 18%.

Så antingen har vi ett köpläge här, eller så är vi i slutet av början på större problem. Problem som stavas recession. Som innebär att vinsterna faller med 20-30%. Det störiga är att vi inte kan leta efter tecken på recession idag. Du kommer inte hitta några. Du kommer hitta dem först nåt kvartal innan den slår till, och då har vi i regel rivit av halva nedgången. Typ -30% från toppen…. från 100 till 70. Då är det oftast 30% kvar, dvs från 70 till 50. Att sälja på 70 är inte kul. Det är därför de flesta följer med hela vägen ner. Redan idag när börsen tappat 18%, från 100 till 82, så tycker folk det är motigt att sälja. Till och med när de varnas för att börsen kan stå i 50 om 1-2 år.

Så tänk dig att vi står på 82 nu (-18% från toppen). Om recession väntar där framme så kommer det att gå till ungefär så här. Vi studsar från 82 till c90. Därefter börjar nästa nedgång mot 70. Där studsar det mot c80. Därefter faller det till 50…. som utgör botten.

Mitt base case från förra året ”börstopp 18 – konj topp/börsnedgång 19 – recession/börsbotten 20” går inte att utesluta. Risken är ganska hög. Blir det så här kan man sikta in sig på OMX 1250 i första hand, och i andra hand <900. Botten någon gång under 2020. Not fun!!!!

Men detta är inte längre base case.

Mitt nya base case är:

”börstopp/soft patch 19 – börsnedgång/konj återhämtning 20 – börsbotten/recession 21”

Det stora skälet är att jag tror inte att recession kan skapas med 2,25% styrränta i USA, och nollränta i resten av världen. Räntekostnaderna är tillräckligt höga för att skapa inbromsning, men tillräckligt små för att inte skapa recession. Däremot i slutet av 2020 när FED ligger på 3,25 (efter typ 4 höjningar under återhämtningen) och Europa ligger på 1%. Då är det bättre förutsättningar för recession 2021. Men jag kan ha fel.

Översatt till siffror blir det från 82 till 120, och sen en 5-vågs rörelse ned till 50.

Trots detta står jag utanför marknaden nu. Dels för att det kan bli värre börsmässigt, innan det blir bättre, och dels för att jag inte är säker på mitt base case.

Den avgörande köpsignalen är att den amerikanska 10-åringen etablerar sig över 2,92-3,08%. Då ska man vara med igen, för att utrycka det enkelt.

Någon tänker, amen jag klarar inte tajma marknaden och det verkar ju som om vi ska nå ”50” alldeles oavsett. Frågan är om vi ska till 120 först, eller bara 90.

Står man utanför marknaden idag så har man ångest att missa både studs eller ny all time high, och samtidigt vågar man inte köpa med tanke på marknadspessimismen. Sitter man i marknaden så har man ångest för att man inte sålt då nedgången blev kraftigare än man trodde. Samtidigt som man vill sälja för att undvika en större nedgång så vill man inte sälja precis innan en uppgång tar fart. Oavsett om det är en lång uppgång till nya nivåer, eller bara en studs.

Mitt råd är följande. Står man utanför idag, avvakta att köpa till 10-åringen säger nåt annat. Sitter man i marknaden förbered dig att sälja, vilket är när börsen retracerat 38% av hela korrektionen. Men när du är i detta läge… titta på 10-åringen. Står den över 3%, strunta i att sälja. Om inte, sälj!

Gott nytt år och tack ännu en gång för det gångna året.

 

ps. I den här veckan har vi Case Shiller huspriser. Annars lugnt. I nästa vecka kommer PMIs från världens alla hörn samt jobbdata från USA. Årets första börsvecka brukar alltid vara spännande där inget blir som man tänkt sig ds.

ps. När man firar jul med svärfar så är det ibland bättre att rita en bild över förväntad börsutveckling… 😂

 

 

 

 

 

 

 

Publicerat i Uncategorized | 25 kommentarer

Goda nyheter från FED och RIKSBANKEN

Marknaden är sur och det känns såklart skönt att stå utanför. Men samtidigt blir jag stressad då min positiva syn på medellång sikt snarare har stärkts efter dagens möten. Stressad av att stå utanför om och när det väl vänder.

Rent tekniskt är marknaden översåld och OMX kan mycket väl studsa mot 1,500 härifrån. Men positiv är jag inte ännu. Det krävs:

1, Den tekniska bilden är mycket svag, och den här gången tror jag det är bättre att avvakta köpsignal, än som så många gånger tidigare, specka i bottenläge med stoploss. I skrivande stund ligger köpsignalen kring 1,550…..

2, Den Amerikanska 10-åringen är nere och harvar vid riktigt viktiga stödnivåer. Det är faktiskt svagheten här (eller styrkan om man ser till obligationens prisutveckling) som gör mig tveksam till om min fundamentala syn stämmer. Fortsätter 10-åringen att pysa ihop så är jag nästan beredd att lämna mitt soft-patch scenario och istället skissa på recession. Får jag önska mig EN julklapp i år så är det en riktigt sell-off i 10-åringen som tar den över 2,92% och helst även 3%. Då skulle jag vara nästan säker på att jag har rätt, och så många andra fel. Ett riktigt 2006 tillfälle om ni förstår vad jag menar.

3, Kinesiska Yuan är viktig för sentimentet…. men den har knappt rört sig på sistone, så senaste tidens oro handlar inte om handelskriget.

FED mötet igår.

Powell höjde för 9e gången till 2,25% (utlåningsränta 2,50%). Helt enligt förväntningarna. Givet att inflationen, mätt som core PCE ligger på 1,8%, så kan man säga att FED kör en åtstramande penningpolitik, enligt min definition om positiv realränta (2,25-1,8=0,45).

FED justerar ner antalet höjningar nästa år från tre till två. Dvs från 2,25 till 2,75. Man hintar också att den neutrala styrräntan ligger på 2,75%. Jag tror de har fel. Jag tror att en neutral styrränta, dvs den som vare sig motverkar eller medverkar till inflation, ligger lägre än idag. Typ 1,75-2,00%.

De flaggar också upp för att de ser soft patch i antågande. Men ändå kommer de att höja två gånger? Men här missar ni vad de kommunicerar. FED säger inte att de kommer höja två gånger nästa år. Även om det låter så. FED hade aldrig kunnat gå från guidning om tre höjningar nästa år till noll. ALDRIG. De går ALLTID gradvis. Eftersom de har 4 tillfällen att justera räntan, i mars, juni, september och december, så kan de alltså avvakta att höja både under mars och juni om det visar sig att soft patchen slår igenom. Samtidigt har de ytterligare tid på sig att guida ner från 2 till 1 OCH 1 till 0 om de känner att det krävs.

Om soft patchen tar fart under nästa år… där core pce och löner gärna får mjukna, då är jag ganska säker på att det inte blir någon höjning i vare sig mars eller juni, och troligtvis inte på hela året. Om inte soft patchen kickar in…. ja då finns det såklart risk för höjning under mars och juni. Men jag tror den risken är väldigt liten.

För att summera. Det här var den duvigaste höjningen sen de började höja, och givet hur soft patchen utvecklas så är det inte osannolikt att detta var den sista höjningen. Nästa skörd av höjningar kommer därför under 2020 givet att soft patchen rullar över i återhämtning, och inte recession. Anledningen till att den gör det är att 2,25% styrränta inte leder till recession. Det är först när vi passerar 3% som den gör det. Vilket skulle kunna bli 2021 givet att de höjer 4ggr under 2020 samtidigt som ekonomin går hyfsat bra igen. Time will tell!

Om vi får recession 2021, så bör börsen börja rasa under 2020, och då finns det goda chanser för en ny topp under 2019, särskilt om 2020 visar sig vara ett recovery år efter soft patch…. men i baissiga dagar som de här så känns ju det scenariot väldigt avlägset. För er som skiter i att jaga nya vinster så här sent i cykeln så kan jag bara säga: Ni kommer kunna köpa in er i SPX kring 1500/1600 nån gånger under 2020-2021, och alla andra börser på motsvarande nivåer. Det kan ju vara värt att vänta på!

Ingves höjde som väntat. Många hänger upp sig på Riksbankens dåliga tajming historiskt sett, och visst är det lite tragikomiskt. Svensk tillväxt kommer falla ner mot 1-1,5% nästa år pga av byggsektorn och ett svagt Europa. De nya fackliga löneförhandlingarna lär inte landa i några större höjningar under de här förutsättningarna. Alltså kommer inte lönerna dra nämnvärt från dagens nivåer kring 2,5%. Detta gör att kärninflationen inte kommer orka upp till 2% under nästa år. Riktigt segt alltså!

Men det är inte därför Ingves höjer. Han höjer för att han vill lägga sig på par mot ECB, och kunna ha en chans att höja i tandem den dagen de börjar höja. Men borde han gjort den här höjningen för längesedan? Jag skulle säga att senast 2016 var det ju väldigt stökigt med olja, Kina, Brexit och Trump. Så det är först sedan 2017 som det sett relativt stabilt ut. Problemet är Euron.  Under större delen av 2017 handlades den kring 9,50. Hade han höjt då så hade han riskerat kronan under 9kr vilket hade slagit mot handelsbalans, tillväxt och jobbskapande… Det är faktiskt först under 2018 som kronan gått över 10kr som det har varit läge att höja. Så är det en stor sak stt han höjer nu i december jämfört med i våras? Njae, det är ingen super game changer. Jag tycker han har skött det ganska bra.

Att svensk ekonomi håller på att bromsa in rätt kraftigt, samtidigt som kärninflationen på 1,4% både är under målet och fallande, är INTE en anledning att avstå från att höja, vare sig EN eller TVÅ gånger. Ytterligare höjningar däremot. Nej det vore fel. Jag har ju tidigare trott på en höjning idag, och en till under våren. Men Ingves hintade att det blir i höst. Jag tror Ingves gör rätt. Anledningen till att jag trodde på våren var att ECB hintat om sin första höjning under 2H19. Därför tvingas Ingves att höja innan. Samtidigt har vi sett hur datan rullat in på ett sätt som gör det omöjligt för Draghi att höja nästa år. Den analysen gör Ingves också. Därför behöver han inte höja i vår, utan kan ta det lugnt, se hur den här räntehöjningen slår igenom och se hur pass svår inbromsningen blir och sen höja senare i höst. Inte under 1H19. Detta innebär att kronan kommer hålla sig ovanför 10kr under större delen av året och först under slutet 2019 glida under tian igen.

Många undrar säkert om bolåneräntor och bostadspriserna.

Vad beträffar bolåneräntorna, och räntekostnaderna, kan jag konstatera att Stibor3m som till stor del finansierar de rörliga bolånen lyft från -0,45% för två veckor sen till -0,18% senast. En uppgång på 27 punkter. Lika mycket som höjningen. Detta kan potentiellt trycka upp de korta bolåneräntorna något. Bostadsobligationerna har inte börjar röra på sig ännu men det kommer säkert. Jag tycker man kan utgå från att lånen blir ca 25 punkter dyrare. Så om bankerna i snitt ska tjäna 150-175 punkter på ett rörligt bolån så borde den stå i 1,25-1,50%. Alltså oförändrat mot idag. Men eftersom de erbjuder nollräntor på sparkonton, och har en kostnad på stibor3m 18 punkter för detta så kommer de ta ut detta via bolånen. Så vi kan räkna med 1,50-1,75 för det rörliga lånet.

Givet att hushållen har 4,000mdr i skulder ex Brf lån, så blir det en räntekostnads ökning med 10mdr. Det är 1,000kr per svensk. Eller snarare 2,000kr per belånad person. Det är 170kr/mån. Eller c250kr/mån per lånad miljon. Det ger mycket måttliga negativa effekter på svensk ekonomi. Ett svagt Europa och Byggsektorn är de verkliga bromsklossarna. En andra höjning i höst ger samma effekt. Men även den hanterar vi. Det är först om han skulle inleda en serie av höjningar och vi tar oss upp mot 1% styrränta som det verkligen börjar svida för svensk ekonomi. Vid 1,5-2,0% pushas vi in i recession. Vi är inte där på långa vägar!!!

Bostadspriserna då? Jag har inte haft möjlighet att studera den 5-åriga bostadsobligationen idag men om den inte rört sig så kommer inte lånelöftena att påverkas och då påverkas inte priserna. Men givet att styrräntan ligger på -0,25% så är det märkligt att en 5-årig statsoblis handlas på 0% idag och inte 0,5-0,75%. Den 5-åriga bostadsobligaionen ligger på c0,65% vilket är en normal spread mot den 5 åriga statsoblisens o%. Men börjar den senare att röra sig uppåt så kommer det trycka på bostadsoblisen och då förändras lånelöftena negativt vilket bostadspriserna kommer reflektera med några kvartals eftersläpning. Vi får se, det kanske kommer. Vi får helt enkelt hålla ett öga på de 5 åriga stats- och bostadsoblisarna. Men om statspapper går mot 0,5-0,75 och bostadsoblis går mot 1,0-1,25% då finns det en nedsida på 3-7% på brf sthlm priser idag. Vi talar om 93,000-97,000kr per kvm på Östermalm. Säg 95,000 i snitt.

Det komiska i det här är att får vi en soft patch och stökig miljö, så är det troligt att marknaden prioriterar kvalitet och safety, vilket gör att statsobligationerna efterfrågas, dvs räntan inte går upp. Går inte räntan upp på dem så lär de inte göra det för bostadsoblisarna heller, och då förändras inte lånelöftena, och inte priserna heller. Blir det bättre än väntat och vi får en risk on miljö, ja då säljer man trygghet vilket då implicit innebär att bostadspriserna kommer att sjunka.

Givet att USA är tillbaks på banan igen 2020 så lär det kunna ge Europa och Sverige råg i ryggen att höja. Så när Ingves säger att han vill höja två gånger om året så tror jag honom. Nästa två höjningar kommer 2020, från 0 till 0,5%. Eftersom USA sannolikt brakar in i recession under 2021 där FED nollar sin styrränta, så blir det inte fler höjningar för Sveriges del. Detta skulle i så fall vara mycket positivt. Jag har ju räknat på vår skuldsättning och kommit fram till att vid 1,5% styrränta så skapar vi vår egen recession 12 månader senare. Men om vi bara höjer till 0,5% så kommer vi inte skapa inhemsk recession. Vi importerar visserligen en recession via nollad export, kraschande börs och havererat biz- och consumer confidence. Arbetslösheten stiger säkert till 10%. Men det blir som 2009, där vi var tillbaks på mattan 2010. Jag har alltid varit rädd för ett 1992-1995. Men det kräver mycket högre räntor och det är alltså inte sannolikt att vi når dit innan USA hamnar i recession vilket alltid slår mot oss. Dåliga tider, men ändå hanterbart liksom. Typ som 2009. Det skulle i så fall betyda att den rörliga bolåneräntan stiger som högst till 2,0-2,5% närmaste två åren. Typ i slutet av 2020, för att därefter sjunka under recessionen 2021.  Time will tell!!!

Rykten om budgetproblem och skuldtak i USA ser jag som noice. Det är bara en styrkeprövning mellan Trump och Kongressen….. där det kommer lösa sig till slut. No biggy!!!!

Philly Fed kom in svagt på 9,4 mot väntat 15,0 och fg 12,9. Nu börjar soft patch bilden klarna rejält. Nästa ISM kommer bli spännande! USA mot 2%.

Tyska IFO kom in på 101,0 mot väntat 101,8 och fg 102,0. Svagt och bekräftar övrig Europa data. BNP max 1,5% säger jag.

US core PCE kom in på 1,9% mot väntat 1,9% och fg 1,8. Fed är fortsatt på målet och borde vara nöjda. Men de undrar nog om rådande korrektion på aktiemarknaden, och till viss del på räntemarknaden, säger nåt om konjunkturen. Dvs om det blir värre än soft patch 2%. Aktiemarknaden brukar prisa in problem i god tid. Men aktiemarknaden har väldigt ofta fel också. Vad många missar är att Fed inte ska och bör inte bry sig om börsen. Men om den prisar in problem så kan det ibland uppfattas som de agerar i syfte att stötta börsen. Men det är inte deras problem. Sen ibland kan en svag börs påverka biz och cons confidence, som i sin tur får realekonomiska  konsekvenser. Så visst finns det en indirekt koppling. Men det är inte som Trump tror att Fed borde ta hänsyn till börsen i sin politik. Det blir ingen bra politik.

Vi hade även data över svenska löner. De kom in på 2,5% för årets första 10 månader. Oktober ensamt kom in på 2,4% YoY. Lönerna lyfter inte och ligger i linje med 1,4-1,5% kärninflation. Ingves har ingen inflation att bekämpa. Men att höja till 0% tycker jag är en bra ide. Sen får vi se 2020. Har vi recession i Usa blir det inte fler höjningar. Blir det okej konjunktur då kan det potentiellt bli två höjningar.

Trevlig kväll och God Jul!

/Jonas

Publicerat i Uncategorized | 20 kommentarer

Ett chart säger mer än tusen ord

Nedan chart har jag visat nån gång tidigare. Den visar skillnaden på

Oro – ger – Vinsthemtagningar

Soft patch – ger – Korrektion

Recession – ger – Bear market

Vi har inte varit i någon bearmarket i det här chartet, men senast var det 2007-2009.

 

Hittills har det varit smart att köpa på de här dipparna. Det har skapat svårslagen överavkastning.

Under 2011 hade man Lehman fräscht i sinnet och oroade sig över att det var Europas tur. Det gick 10 dysterkvistar på varje optimist. Konsensus hade fel!

2015/2016 var man övertygad att konjunkturen var slut efter 6 års expansion. Kina och oljesektorn hade problem. Oro för skuldsättning. Brexit. Trump. Återigen, det gick 10 dysterkvistar på varje optimist. Konsensus hade fel!

När sparare tänker tillbaks, så är det många som tänker ”amen, så negativ var jag väl ändå inte” trots att de var genomsura då.

Jag menar inte att alla är negativa idag, och kommer få fel. Jag bara menar att om börsen skulle handlas 25% högre om 12 månader så kommer minnet av dagens pessimism att ha bleknat. Vi människor fungerar nämligen så.

Ni vet var jag står!!!!

Have a nice one!

Publicerat i Uncategorized | 16 kommentarer