Allvarligt!?!?!

Miningaktier är extremt känsliga för konjunkturutsikter. Antingen har marknaden jävligt fel, eller så kommer inte konjunkturen alls att förbättras under året… tvärtom, har marknaden rätt så ska det gå käpprätt åt helsike!!!! Eller är det bara ett regimskifte i Kina (där man drar ner på Infrastruktur och prioriterar låg inflation) och en stark dollar (jo dollarn är stark, det är bara Svenska kronan som är ännu starkare) som gör att råvarucaset är iskallt… trots att världskonjunkturen ändå kommer bli så sakterliga bättre?

Namnlös1594

Så allvarligt, tror ni kopparn ska göra en catchup med miningaktierna, dvs ska kopparpriset falla 30% från dagens nivåer…. Jag har inte svaret men visst verkar det smått otroligt. Det skulle betyda att det swr riktigt risigt ut. Nej sanningen ligger nog inte i att mining gått så dåligt utan att övriga marknaden gått så bra. Vid en kommande korektion räknar jag med att mining outperformar, även om det också ksn gå ner. Det är möjligt att kopparn i den här korrektionen tappar något, och vips är inte spreaden lika påtaglig. Det måste alltså handla om att andra sektorer blivit påtagligt dyra, alt haft väldigt fina upprevideringar. Jag hoppar jag inte har fel!

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Charts

Man kan alltid ifrågasätta Normallinjen… varför är den så jävla normal egentligen? Men faktum kvarstår… det har emiterats en antal nya obligationer världen över de senaste åren… och det har sugit upp mycket pengar. Punkt.

Vidare kan man se att det är inte mycket nya pengar som kommit till aktiemarknaden. Men make no mistakes, vadå nya pengar. Bakom varje såld aktie finns en köpt. Men IPO, nyemissioner, aktieåterköp med makulering samt M&A osv leder till förändringar i storleken på aktiemarknaden. Den har inte varit gynnsam. Särskilt M&A och Buyback har varit viktigt för US att outperforma. Vad handlar detta om? Jo trots att USA är rätt dyrt relativt sett på pappret så fortsätter det att stiga. Varör, jo Free cash flow har varit synnerligen stark i US bolag, även relativt sett. Detta gör att ett bolag har mycket cash. Då kan man dela ut, betala igen lån, köpa tillbaks aktier, öka CapEx alt förvärva. återköp är skattemässigt fördelaktigare än utd. Lån är på redan låg nivå. CapEx är osäkert. bättre att köpa vinsttillväxt via förvärv… alltså nya fräscha pengar in i aktiemarknaden, som helt enkelt driver priset högre. Återköp och förvärv gör dessutom utestående aktier mindre i marknaden, så har inte värdet förändrats… tja då måste ju aktier gå upp!

Namnlös1592

Visare kan vi vara rätt säkra på att om räntorna börjar stiga så ger bonds en kass avkastning. Men make no mistakes. Det är inte för att alla dumpar bonds. Bakom varje såld obligation, finns en köpt. Glöm inte det! Men nyemiterandet lär bli tuffare, och när en bond förfaller, kanske den inte ersätts med en nyemiterad. Detta sammantaget gör att flödena kommer se ut som om dem minskar. Vikten i ”portföljen” krymer framförallt för att priset på bonds går ner.

Namnlös1593

på samma sätt gäller för aktier, de som sålt en bond får ju pengar, och kanske köper en aktie. Men samtidigt är det någon som sålt aktien, och kanske köper obligationen. Det handlar alltså så mycket om flöden, utan marknadssentimentet, och värdering, ser det gynnsamt ut… ja då kan köpare och säljare mötas högre upp. Men kom ihåg. Det är ALLTID nån som säljer, när någon köper.

QE har spelar ut sin roll som Risk on faktor. råvaror går dåligt och det handlar om 1, STARK DOLLAR, och 2, Svag konjunktur i de delar av världen som driver råvarupriser, dvs i princip allt utom USA (som är en stimulerad KONSUMTIONSekonomi)

sg1222

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Merrill släppte sin Fund manager Survey häromdagen… det här är ett utdrag;

Our global, European and EM and Asia Fund Managers Surveys for March are published this morning and mirrors the results of our recent FX & Rates Sentiment survey with investors being very positive on the US as the net US equity overweight jumps from 1% to 14% in the space of just one month.

Konsensus känns väldigt bullish usa nu… oftast är det smart att tänka tvärtom. Men tajming är svårt, så let the trend be your friend.

By contrast, investors are turning more cautious on China with only a net 14% expecting stronger Chinese growth over the next 12m which is down from 60% in February and the lowest reading since Oct 2012 (chart 6). Investors have reduced exposure to EM (net 34% overweight vs 43% last month) and the Eurozone (net 4% vs 8% OW) and Europe has returned to being the #1 tail risk for the first time in 6m; and this before the Cyprus bailout announcement.

Det här känns också rätt givet, men det är där potentialen finns såklart. Motsatt resonemang jmf ovan.

On the upside, investors are the most positive they have been on Japan since 2007 with the reported net OW jumping 8% points to 15%.

Usch, det här känns farligt!

JAg har sagt det och säger det igen. Europa har fört en kosnservativ finans- och penningpolitk. Svag tillväxt och stigande sysselsättning är resultatet. Men på lång sikt är det förmodligen det sundaste. Men marknaden skiter i det och belönar istället USA som har dopat sig på alla sätt… något som kan få rätt allvarliga effekter på lång sikt. I Kina har man prioriterat låg inflation framför hög tillväxt. Den politiken är sundast för landet och dess medborgare på sikt. Men aktiemarknaden gillar att kissa i brallan, dvs att det ska vara skönt NU.. skit i vad som händer sen. Detta har inte legat EM i fatet.

GLOBAL SURVEY: Pax Americana

Global growth expectations have reached a 3-year high with 61% of respondents expecting a stronger global economy. This is a 3 year high but heavily dependent on the US.

Allocations to equities are the highest they have been in 2 years (net 57% OW from 51%) but at 3.8%, ash balances remain above our sell signal trigger level of 3.5%

Investors are still optimistic about Fed policy: only 3% expect the Fed to sell all their agency MBS holdings

Dollar bulls are at record levels with a net 72% expecting USD to appreciate over the next 12m, while a net 62% expect JPY to depreciate

EUROPEAN/REGIONAL SURVEY: Hopes and fears

EU growth hopes hit a 2-year high this month yet positioning has halved

EU PMs are hugging benchmark with conviction at record lows: bulls need growth to translate to higher corporate profits while bears fear a policy response should tail risks materialise

In EM Russia jumps to the top spot this month (net 67% OW up from 33%) while China net OW drops to a net 11% (from 50%). Optimism on Russia, Indonesia (44% net OW) and India (44%) improved notably.

Någon som blev klokare?

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Igår hade vi VIKTIGA NAHB index. Den kom in på 44 mot väntat 47 och fg 46. Det är andra månaden i rad som den backar. Nivån är fortfarande fullt tillräcklig för att man ska vara rejält positiv till prisutvecklingen för amerikanska fastigheter de kommande 12 månaderna. Vi kan inte heller vänta oss att den bara stiger och stiger, men jag vill inte heller att den fortsätter att falla härifrån.

I veckan fokuserar jag på;

Torsdag; US Mfg PMI Flash, Philly Fed, China HSBC Mfg PMI Flash, EZ/De/Fr Flash PMIs.
Fredag; IFO

Vi har även FED möte där fokus ligger på QE be or not to be.

Så länge som 1485 håller på SPX räknar jag med att den ska testa ATH. Givet detta scenario så bör också OMX hålla sig norr om sitt stöd 1178. OMX har motstånd i form av stigande trendtaket kring 1230 denna vecka!

/GaStan

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Veckans sista skörd

Lite data så här innan helgen..

US Core PPI kom in på 1,7% YoY mot väntat 1,7 och fg 1,8
US core CPI kom in på 2,0% YoY mot väntat 2,0 och fg 1,9

Inflationstrycket är stabilt.. det går varken upp eller ner. Föräntad inflation enl realoblisarna och Michigan Exp Inf etc indikerar nivåer kring 3% på ett års sikt. Uppenbarligen väntar man sig en bättre konja 2H13, och därmed ökat tryck. Time will tell,….

US NY Fed Mfg kom in på 9,2 mot väntat 10,0 och fg 10,0.. inline

Michigan kom in på 71,8 mot väntat 78,0 och fg 77,6.. dåligt och tycks bero på att man inte lyckades med någon budgetuppgörelse, utan skattehöjningar är att vänta. Ska bli intressant och se vilket genomslag det verkligen kommer att få realekonomiskt.

Jag har inte skrivit så mycket om Japan och Abenomics, men det är en stor grej faktiskt!

marknaden har hittills reagerat så här;

inflationsförvväntningarna stiger…

Namnlös1588

BNP revideras upp

Namnlös1589

valutan försvagas

Namnlös1590

och börsen i Tokyo är en av de bästa i år… uppenbarligen tror marknaden att det ska fungera. Men jag är rätt skeptisk.. givet deras enorma statsskuld, och de faktum att ovan leder till högre räntor, så undrar jag om de pallar med refinansieringen, givet att de redan brottas med kraftigt budgetunderkott. Optimisten hävdar att de negativa konsekvenserna upphävs av att tillväxten skapar ökade skatteintäkter och den svaga valutan triggar exporttillväxten. Time will tell!!!

annars noterar jag att trots stigande börser är det ingen direkt Risk on, snarare Flow On, till delar av DM. EM går inte särskilt bra… och tittar man på råvarupriserna så förstår man. De är flat. Vissa skyller det på en stark dollar (dollarn har varit trade weighted stark, det är bara SEK som är starkare), andra skyller det på att EM är den som missgynnas mest om QE försvinner… nåväl. DM kan inte bara stiga och stiga utan att EM förr eller senare gör det. Intressant är att EM bonds faktiskt gått rejält mycket bättre än DM bonds.

Namnlös1591

Trevlig helg!!!

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Dagens skörd!

Man brukar säga att recessionen 2008 tillhörde US, medan den tillhörde Europa förra året. Men tittar man på IP siffran för EZ idag så var den helt ok. Chartet nedan visar YoY%, och då får man intrycket av att dagens konjunkturläge mer än jämnsätllt med 02/03 eller 92/92, än 08/09. Visst hnadlar det om att den Tyska industrin är ganska stark, men ändå!

Namnlös1585

Medias deppiga bild blir tydligare om man tittar på arbetslösheten i EZ. Den tog förnyad fart under 2010, till skillnad från USA där den föll. Detta är naturligtvis allvarligt och bidrar till att skatteintäkterna minskar alla annat lika, dvs budgetunderskott växer.

Namnlös1586

Nyss kom detaljhandelsdata från USA. Den var bra

US Retail kom in på +1,1% MoM mot väntat 0,5 och fg 0,2.. bra
ex autos kom in på 1,0% mot väntat 0,5 och fg 0,4.. bra

Ser man till YoY% ligger den på 5,3%, vilket är 5månaders bästa, och en ganska hygglig nivå ur et historiskt perspektiv. I takt med att cons confidence och husmarknaden blir bättre så kan den nog leta sig tillbaks mot 6%+ nivåer. Det är också relvant att titta på den ur reala termer, och även där ser det ok ut!

Namnlös1587

Fördjupa er gärna kring amerikansk detaljhandel

http://advisorperspectives.com/dshort/updates/Retail-Sales-in-Review.php

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Är vi som Sverige?

http://www.clevelandfed.org/research/commentary/2013/2013-03.cfm

Ganska intressant läsning faktiskt!

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Dagens skörd

Dojjan har redan nåt ATH, SPX, som jag anser är det viktigaste amerikanska indexet, har 1576 till sin fd ATH. Taket i trendkanalen ligger på 1580. Vi har alltså ca 2% kvar, och det ska bli väldigt intressant att se hur SPX beter sig kring de här nivåerna. Jag räknar med ett test!

OMX då, trenden är uppåt trots att vi slog i trendtaket på 1221. Trenden är intakt så länge som 1178 inte bryts. Den trendkanalen jag ritar efter bygger på trenden sedan maj-12. Enligt den kan alltid måla upp ett scenario för en bottenkänning i april eller en toppkänning i sommar. Hur det rör sig fram tills dess är svårt att säga. Optimalt hade ju varit om vi först testat botten, sen toppen. Men det blir sällan som man tänkt sig. För det första är risken stor att trendkanalen inte ens kommer vara intakt. De brukar sällan vara det!!! Dvs när man börjar kunna urskilja en trend, baserat på bindande bottnar och toppar som i chartet, så brukar det inte vara långt kvar innan den förstörs. Egentligen bättre att jobba efter pivot punkter och Fibonacci. Taket i trendkanalen är i skrivande stund 1225. Ur Fib% synpunkt så siktar vi på 1250 om 1221 bryts.

Namnlös1584

Jag har visat nedan chart tidigare. Det handlar om att det finns en väldigt tajt koppling mellan Företagens marginaler på ena sidan, och staten och hushålllen (dvs alla företags slutkunder) sparande (notera att S=I). Läs mer på http://pragcap.com/profit-margins-and-the-governments-deficit. Hursomhelst, det är viktigt för vinstmarginalerna, dvs vinsterna, dvs earningsrevisions, dvs börskurserna ATT budgetåtsramningarna i viss mån kompenseras av den privata sektorn.

Namnlös1583

Vi har haft en del Kina data på sistone…

Importen kom in på -15,2% mot väntat -8,8% och fg 28,8.. svagt
Exporten kom in på 21,8% mot väntat 10,1 och fg 25,0.. starkt

Pga av Lunar New Year är siffrorna lite skakiga, men ser man till Jan+Feb, så ligger exporten på 5% mot väntat 10%. Dvs dåligt, både i absoluta som förväntade termer. Exporten däremot ligger på 23,6% mot väntat 17,6.. starkt i både abs som väntade termer. Detta indikerar att omvärlden repar sig men att den inhemska tillväxten är klen. Detta tycker jag är negativt, men ser man till börsen så har den brutit upp och min tolkning är att marknaden tycker det är viktigare för Kina att omvärlden är stark, samtidigt som inhemsk efterfrågan är muted, ÄN tvärtom. Tittar man på februari siffran så var exporten till USA dem bästa på 12m och till Europa den bästa på 18m.

CPI kom in på 3,2% YoY mot väntat 3,0 och fg 2,0… dåligt men det är Holiday effekter och den kommer falla tillbaks

PPI kom in på -1,6% YoY mot väntat -1,5 och fg -1,6… så det finns inget underliggande inflationstryck att oroa sig för!

Retailsales kom in på 12,3% YoY mot väntat 15,0 och fg 15,2… klent
IP kom in på 9,9% YoY mot väntat 10,5 och fg 10,3.. ganska inline men klent

och så de viktigaste

FAI kom in på 21,2% YoY mot väntat 20,8 och fg 20,6… solid as a rock. Järnväg och social houseing tuffar på

Nya lån 620bln Yuan mot väntat 750 och fg 1,020.. svagt. Frågan är hur grey market för utlåning går?

M2 kom in på 15,2% YoY mot väntat 15,1 och fg 15,9… inline och pekar på att tillväxttakten kommer vara stabil framöver.

Trots ganska sunkig data så har HangSeng brutit sin fallande trend, främst orsakad av den starka exportsiffran i torsdags. Verkar som om marknaden försöker säga; skit i det inhemska Kina på kort sikt, visst på 5 års sikt viktigt, men på kort sikt är det mycket viktigare att USA och Europa vill köpa deras varor och tjänster!

Så här skriver Penser;

Makro : Nattens Kina-statistik sämre än väntat

Industriproduktionen ökade ”endast” med 9,9 procent under årets första två månader, jämfört med samma period 2012. Det var lägre ökningstakt än under de sista månaderna 2012 då produktionen ökade med drygt 10 procent. Det var främst produktionen av el och olja som bidrog till dämpningen. Oljeproduktionen ökade med 3 procent och elproduktionen med 3,4 procent. Däremot ökade produktionen av bl.a stål, cement och motorfordon mer än under slutet av 2012.

Försäljningen inom detaljhandeln ökade med 12,3 procent mellan januari+februari 2012 och januari+februari 2013, vilket var klart lägre än marknadens förväntningar på +15 procent. Det var samtidigt nästan 3 procentenheter lägre ökningstakt än under december-2012. Nedgången beror i huvudsak på att ! försäljningen av dagligvaror inte ökade lika mycket som tidigare

Investeringarna ökade med 21,2 procent under årets första två månader, vilket var högre ökningstakt än under slutet av 2012. Uppgången var bred men det var främst investeringar i offentliga anrättningar, +40,4 procent, som bidrog till uppgången.

Konsumentpriserna steg med 1,1 procent mellan januari och februari, vilket medförde att inflationstakten steg från 2,0 till 3,2 procent. Mätt i årstakt steg livsmedelspriserna med 6,0 procent vilket kan jämföras med 2,7 procent under januari. Priserna på övriga varor+tjänster ökade med 1,9 procent vilket kan jämföras med 1,6 procent i januari. Troligen har nyårshelgen bidragit till de oväntat stora prisökningarna under februari vilket medför att inflationen kommer falla i mars.

i veckan har vi;

Ons: US Detaljhandel
Tors: PPI
Fre: Empire FED, CPI, Michigan

Inte särskilt spännande… frågan är hur länge effekterna av jobbdatan kan hålla i sig?

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

så kom till slut NFP

236k mot väntat 160 och fg 119 (nedreviderat från 157k)
privata NFP kom in på 246k mot väntat 167k och fg 140k (nedreviderat 166)

Lönerna ligger på fortsatt ca 2% i årstakt… i linje med inflationen, dvs NOLL reallöneökningar.

Summasumarum, nedreviderinagarna är klart svaga, men samtidigt är siffran väldigt stark!!!

Jag har tidigare visat nedan chart. Det är Pay rolles i absoluta termer. Den siffran vi tittar på ovan är alltså en förändringssiffra. Vad säger den? Jo att antal amerikaner på officiell payroll, dvs som bär beskattningsbar lön, är den högsta sedan Lehman, och den har hela tiden ökat stadigt. Det är lika många som har jobb idag, som under 2006. Sen kan man alltid vara kritisk och säga att reallönerna har varit dåliga, att samma männsikor jobbar mer än man gjorde då, att workforce är större osv osv… men ändå. Det är också FLER jobb än år 2000, som var toppen på förra konjunkturen. Vi ska inte tappa perspektivet, det är det enda jag säger!

Namnlös1582

Såg Simon och Max på DiTV, alltid underhållande. De är duktiga på bolag… mer tveksamt på att spå börsutvecklingen.

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/3/8/gral-om-portfoljens-krydda/

En sak om QE. Normalt sett har räntorna stigit med börsen och tvärtom. Precis som Max säger har FED dopat amerikanska räntor, därför har de inte gått upp. Vad händer när QE dras tillbaks? Jo räntorna kommer med ALL säkerhet att gå upp. Men vad händer med börsen? Han säger att den kommer gå ner. Vid de sneaste två protokollen har börsen fallit när man pratat om att planera för exit av QE. MEN DETTA BEROR PÅ ATT MAN VILL DRA TILLBAKS QE FÖR ATT DET KOSTAR MER ÄN DET SMAKAR, INTE ATT DE TROR PÅ DEN AMERIKANSKA KONJUNKTUREN. Min syn är att OM de drar tillbaks QE utan stöd av de amerikanska konjunkturutsikterna, då kommer börsen falla. Men om de gör det med stöd av en bättre konjunktur, ökad sysselsättning, ökad fastighetspriser. Då behöver det inte gå ner… mer än kanske en initial mindre sättning! Det beror naturligtvis hur högt börsen står då och vad som är inprisat. Detta är en jävligt viktig skillnad som jag inte tror alla förstår fullt ut!

Frågan ni istället bör fråga er är,

Handlas börsen nära inpå ATH pga

1, man prisar in att QE inte ska tas bort för att underliggande konjunktur är för svag, och därmed kommer räntorna att fortsätta att vara articifiellt låga, och fortsätta att tvinga investerare att ta högre risk, dvs köpa aktier och HY obligationer, i jakten på avkastning. Dvs businesss as usual!

Eller

2, man prisar in att QE kommer att försvinna närmaste året, fast det beror i sin tur på att tillväxten i privata sektorn tar fart, delvis pga ökade fastighetspriser och ökad sysselsättning, och därmed är det tillväxtargumentet som har lyft aktier.

Det ligger nära till hands att tro på Nr 2 då räntorna är ganska stabila.

Sen får vi ju inte glömma det tredje scenariot, dvs där konjunkturen på nytt försämras och vinstrevideringarna fortsätter söderöver, där FED inte har några som helst möjligheter att dra tillbaks QE, dels därför att finanspolitiken redan är mindre stimulativ. Frågan är om börsen fortsätter som den gjort, dvs att QE leder till ökad risk och högre kurser. Jag är inte så säker. I dagens kursuppgång och värdering tror jag ligger en hel del förhoppning om att privata sektorn faktiskt kommer igång, och att vi inte tål så mycket mer nedrevideringar av vinsterna. Oavsett hur mycket pengar FED trycker. Reflation traden är inte helt att lita på….

CS baissar också kring ISM, att den är på väg att toppa ur rent statisktiskt. BULLSHIT. Visst, de kan mycket väl få rätt, men att den ska vända ner här för att de dragit två streck.. lägg av! Det andra som gör mig sur är att den här typen av genomsnittslig historisk data aldrig blir exakt. ISM kan ha toppat ur vid förra siffran, eller med kommande juni siffra. De kommer ändå kunna peka på att de hade mer eller mindre rätt. Börsmässigt kan det skilja 10% upp eller 10% ner hur det blir. Alltså, den här typen av analys är svag då tajming biten i den är helt värdelös. Därmed inte sagt att de råkar få tajmingmässigt tur den här gången!

Namnlös1581

Trevlig helg!

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Dagens skörd

Jag hade det tekniska target 1200-1220 tidigare, och kastade spekulativt in handduken på 1200 häromdagen, fullt medveten om att jag speckade efter toppen. Igår fick jag kalla fötter, och kastade mig in i marknaden igen. Inte så mycket för att jag är säker på att det ska dra vidare, utan snarare att risken är FÖR stor att det gör det, och att den väntade rekylen bara blir smärre intradagssättningar. En rekyl på säg 10%+ kommer oftast inte när man väntar sig det. April/Maj har historiskt varit svaga månader. Kanske finns det potential och klättra en bit till innan vi går in i rekylsäsong? Hursomhelst har jag en tajt SL, 1178, så man ska klart vara beredd på att ta sig ur marknaden.

Trots min kortsiktigt spekulativa optimism vill jag ändå visa upp nedan chart, och hur vackert det skulle vara om vi vänder ner härifrån. Så perfekt!!! Så ni som väljer att stå utanför marknaden, jag förstår er! Samtidigt bör ni ha en Plan B, om det skulle dra vidare mot 1290-1320. Den uppgången vill ni inte missa, för det kommer ta lång tid att vinna tillbaks det utan att ta oproportionerliga risker. Javisst tänker jag relativt. Ni som har ett absolut tänk kan med fördel stå utanför.

Namnlös1579

Igår kom det en del data!

Fr Service PMI kom in på 43,7 mot flash 42,7 och fg 43,6… bättre fast fortfarande svag siffra
Fr Composite PMI kom in på 43,1 mot flash 42,3 och fg 42,7… njae bättre
De Service PMI kom in på 54,7 mot flash 54,1 och fg 55,7… starkt
De Composite PMI kom in på 53,3 mot flash 52,7 och fg 54,4… rätt starkt
EZ Service PMI kom in på 47,9 mot flash 47,3 och fg 48,6… på rätt väg igen
EZ Composite PMI kom in på 47,9 mot flash 47,3 och fg 48,6.. bättre fast fortfarande negativt.

Q412 rapportperioden var usel i Europa, men tittar man på M1 och andra makro index samt börsutvecklingen i Europa så kan optimisten peka på att earningsrevisions förhoppningsvis kommer vända upp, och högst troligt sett botten! Frågan är hur mycket skit Italien kan skapa, eller snarare försena utvecklingen!

Namnlös1578

Vi hade även US Service ISM som kom in på 56,0 mot väntat 55,0 och fg 55,2… mkt starkt!!!
Prices kom in på 61,7 mot fg 58,0… kommer inflatioen så smått att konvergera med förväntad inf?
Employment 57,2 mot fg 57,5.. flat.. pekar alltså inte på några mirakel inför kommande jobbdata!

Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer