Har du missat nåt?

Börsen rekylerar från ett översålt läge och många frågar sig…. oj vad starkt det är, med tanke på det tråkiga nyhetsflödet;

Makro: Bortsett från vissa greenshots i Kina så har datan varit risig. Främst den ledande sentimentsdatan, och i mindre utsträckning den laggande hard fact datan.

Vinster och värdering: Har något hänt med revideringarna? Nej då, de är fortsatt svaga. Bortsett från i Japan. Värderingarna är visserligen låga i Europa och GEM, men cheap for a reason. I USA handlas at average.

FI och Risk: Vix, räntemarknaden, valutamarknaderna etc flaggar knappast för någon större förbättring

Sentiment och flöden: Vi hade inflöden till aktier i början av året, och fonder gick från att vara underviktade aktier till neutrala. Man finansierade detta genom att sälja moneymarket funds. I mars såg vi nya utflöden. Detta anser jag är enda drivande faktorn till börsen just nu, dvs att det finns ett underliggande köptryck för aktier. Detta skulle baseras på att framtiden, inte nuet, ser bra ut. Främst 2H13 men även 2014. Det är ett järvt bett, för vi vet väldigt lite om framtiden.

Eller är det bara en klassisk urblåsning vi ser? Dvs trots att det mesta är negativt så ska det sista köptrycket pysa ut, innan säljtrycket tar över? Den typen av marknad brukar just kännetecknas av att all info tolkas positivt.

Global Surpriseindex hann inte så långt innan det var dags att vända ner

Namnlös1604

Ska man tolka marknaden rätt, dvs att europeiskt cykliskt har underperformat, ska IFO kapsejsa härifrån. Det känns inte så troligt. Jag tror det kan bli lite av en sell the rumours – buy the fact thing. Dvs europeiskt cykliskt, inkl klassisk svensk verkstad, kan bli köpläge på dåliga data framöver. Detta bygger naturligtvis på att jag trots allt är optimist sett på lite längre sikt!!!

Namnlös1605

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Korrektionen lär bli måttlig

Många noterar att SPX tangerar ATH. Är det anledning nog att tro på att det är över. Nej då, det mesta ser bättre ut än vid fg tillfällen. Det känns som om det är en Buy the Dip opportunity

Namnlös1603

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Vilket PE tal är rimligt?

En av bloggens vänner, Fredde, är flitig kommentator med stor insikt…. han postade följande som jag tar mig friheten att göra ett inlägg av;

Vilket Pe tal tycker du är rimligt hänsyn tagen till ränteläget? Jeremy Siegel pratar om 18-20 om man tittar historiskt vilket han menar innebär en 20% uppgång på dow från idag 14670 till 18000 årsskiftet 2014/2015.

http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000160008

Först och främst vill jag säga att det finns inget korrekt PE, dvs en nivå givet dagens information där ”den ska vara”. Man kan bryta ner det så här PE= PBV/ROE. Det betyder att vinsten är den osäkra parametern. Men eftersom ingen vet vad den framtida vinsten exakt kommer att bli, så finns det därmed ingen exakt PE. Någon annan kanske också är snabb att notera att två bolag, med samma storlek på eget kapital och förväntad vinst värderas till olika PE. Typ Ex

EgetKapital: 100mkr Vinst: 20mkr ROE: 20%

Ex1. Mcap 150mkr ger

PE 7,5 = PBV 1,5 / ROE 20%

Ex2. Mcap 300mkr ger

PE 15 = PBV 3,0 / ROE 20%

Samma EK och samma vinst, men olika PE och värdering.. hur kommer detta sig? vilket PE är rätt. Båda är rätt, eller fel för den delen. Det handlar om förväntad vinsttillväxt.

Teoretiskt skulle man också kunna resonera så här. Värdet på ett bolag, och således aktien är det diskonterade värdet av alla framtida kassaflöden. Låt säga att man visste exakt hur de framtida kassaflödena såg ut, då hade man kunnat räkna fram ett exakt värde på aktien. Låt säga att det ”korrekta” är 100kr. Men idag handlas aktien i 80kr. Den förväntade vinsten i år ligger på 5,50kr. Det ger ett PE på 14,5. Men eftersom du ”vet” det korrekta värdet på aktien, dvs 100kr, så borde det korrekta PE talet vara 18,2 (100/5,5). Men det bygger på att man kan göra en korrekt DCF, vilket ingen kan. PE-talet är då ingen exakt vetenskap utan bara en effekt av aktiens ”korrekta” värde, som egentligen bygger på en massa subjektiva grunder.

Räntan spelar också roll. Vad det gäller räntan ser jag två kopplingar,

* Kort ränta (Ex Us2yrs Trs) och Div yield

* Lång ränta (Ex US10Yrs Trs) och earnings yield..(dvs 1/pe)

Räntan idag är dopad. Hur vet jag det. Börja med att utgå från regeln att korträntan bör ligga i nivå, eller strax över, inflationstakten. Att dagens korträntor ligger nära noll är ren doping. De borde ligga kring 1,5-2%.

Utgår från inflationen istället för korträntan idag. Lägg därefter till den historiska genomsnitts spreaden mellan säg 2 åringen och 10 åringen. Då landar du på ca 5%. 5% är samma sak som 1/20. Dvs du skulle kunna motivera pe 20 bara genom att titta på en normaliserad icke dopad ränta. Detta kallas även FED modellen. Dessvärre är det inte riktigt så enkelt!!!

För att försöka förenkla något som är ganska komplicerat är att säga:

Stigande räntor, till följd av förbättrade konjunkturutsikter är i regel bra för aktier, typ om räntan går från 2% till 5%. Men en hög räntenivå, typ 5%, är negativt för aktier, särskilt om när konjunkturutsikterna försämras. Fallande räntor, till följd av försämrade konjunkturutsikter är i regel dåligt för aktier. Men en låg räntenivå, typ där vi är idag, är mycket positivt för aktier om konjunkturutsikterna börjar se bättre ur. Hajar ni?

Man kan även sätta in räntan i följande formel;

P/BV = ROE / COE

där COE = ERP (Equity risk premium) + Riskfria räntan

Eftersom P/BV= PE * ROE

så får man fram

PE * ROE = ROE / COE

eller

PE = (ROE/COE) / ROE

Men använd exemplet ovan, med ROE 20%, Riskfri ränta 5% (Inflation + histrisk avg spread) samt ERP 3,5%.

PE = (20/8,5) / 20

Det blir PE= 11,8. Detta skulle man kunna säga är att räntemotiverat PE tal som tar hänsyn till DAGENS förväntade vinstnivå.

MEN även den här, precis som exempel ovan tar INTE hänsyn till den kanske viktigaste parametern. Förväntad vinsttillväxt.

Så huruvida börsen handlas till PE 10 eller 20, är en konsekvens av 1, räntenivån 2, marknadens riskpremie, 3, nuvarande vinstnivåer och viktigast av allt 4, förväntad vinsttillväxt. Det är den sistnämnde som gör det så omöjligt, då den är helt subjektiv och det finns inget facit, förrän i efterhand. Men då är det för sent, för då prisar marknaden in framtiden… igen och igen och igen.

Problemet är att börsens ”prisnivå” alltså är ytterst känslig för förändringar av DEN FRAMTIDA FÖRVÄNTADE VINSTTILLVÄXTEN. Prova att köra en DCF modell, där den enda osäkra faktorn är framtida vinsttillväxt. Beroende på om du stoppar in 2% alt 12% som framtida genomsnittlig vinstillväxt så blir det framräknade värdet väldigt annorlunda. Eller ännu enklare uttryckt: Om marknaden tror på att vinsterna kan växa med 10-15% om året givet att man har en ganska positiv syn på världskonjunkturen, då kan marknaden ganska enkelt (och korrekt för den delen) handlas till PE20. Men så kommer det en nyhet som gör att hela synen på den framtiden konjunkturen förändras. Ja då fallerar hela vinsttillväxt caset och börsen halveras, och därmed handlas till PE10. Hade marknaden fel eller rätt? Rätt båda gångerna faktiskt. Börsen var inte dyr på PE20 om vinsterna kommer att växa med 10%+ kommande året. Börsen är inte billig på PE10 givet att vinsten är densamma om 5 år som idag. Sen har historien LÄRT oss att när marknaden misstänker noll tillväxt, och därmed sätter PE10, så är det köptillfälle, då vinsttillväxten över tiden aldrig har varit 0%. På samma sätt har det varit läge att akta sig vid PE20 då konjunkturen sällan är så stabil att den bara genererar god vinsttillväxt år efter år efter år… och därmed är det en tidsfråga innan börsens förväntningar, och därmed kurserna, ska få sig en törn. Men att säga att den är dyr på PE20 och billig på PE10 är inte korrekt. Det handlar om de framtida förväntningarna, och huruvida dem är rimliga eller ej. För du kan inte säga att förväntningarna kan vara FEL, då inte ens Experternas expert har facit.

Enda trösten är att vinsttillväxten, över långa perioder på ex rullande 10 år, har varit ganska stabil. Vad jag menar är att vinstnivån för stockholmsbörsen om 10 år troligtvis kommer ligga nära Dagens vinstnivå uppräknat med 7% om året. Dvs Vinsterna dubblas vart 10 år, give and take. Ta den vinsten och multiplicera med PE15, som ett genomsnittlig multipel så har du var börsen har potential att stå om 10 år. Diskontera detta värdet med 10% årligen ner till idag. Handlas börsen under detta värdet, ja då finns det goda chanser att du gör en god affär på lång sikt. Om inte, avstå och vänta till du har oddsen på din sida! Någon kanske är snabb på att konstatera, om man räknar upp vinsten med 7%, men diskonterar samtidigt med 10%, om året. Då handlar oddsen om en LÅNGSIKTIGT lyckosam aktieinvestering om att köpa när börsen handlas till rejäl rabatt mot PE15…. Touché. Svårare är det inte. Man behöver alltså inte vara så smart… när börsen handlas till fwd PE 13, typ, eller lägre. KÖP, och lägg i byrålådan. Det har god potential att bli en bra investering på 10 års sikt. Eftersom du siktade på 10% årlig avkastning (diskonteringsräntan el avkastningskrav om du så vill). Om din investering gått upp med 160% redan efter 5 år. SÄLJ, finns ingen anledning att vänta då ditt absoluta krav är uppfyllt. Vänta till nästa gång det är under PE13, och köp. Men säger någon, kanske är vinsterna upp 160% redan efter 5 år… det kan hända, men då kan jag nästan lova att de påföljande 5 åren inte kommer erbjuda samma vinsttillväxt.

Men visst finns det potential för höga PE tal. PE20 kanske kan fungera om vinstutsikterna hade varit formidabla i kombination med en låg ERP, som bygger på optimism. Det går alltså hand i hand. Nu är dem inte det. Missförstå mig inte. Vi är inne i en LTG miljö idag och vi kommer successivt, typ under 2014/2015 ta oss ur den här och gå mot mer normal tillväxt. Detta handlar om att de Amerikanska hushållen återfår förtroendet när deras balansräkning kommer i balans, och är att det under 2015 kommer finnas en helt ny grupp av köpstarka konsumenter, utöver dem i Japan, USA och Europa.. dvs de från tillväxtmarknaderna. Men trots denna optimism finns det problem i USA som gör att jag ändå tror att vinsttillväxten kan bli mer begränsad, ÄVEN om BNP tillväxten blir högre.

* De Amerikanska hushållen kommer visserligen ha balansen i schack, men de är inte obelånade. De har dessutom krisen färskt i minnet.

* Fastigheter inte kommer stiga i värde som de gjorde 97-07

* Folk måste spara mer till bla pension och framtida sjukvård

* Skatternivåerna kommer bli högre i framtiden då statet kommer försöka amortera ner sina skulder,

* Vinstmarginalerna är på en hög nivå, ok jag tror inte de kommer gå ner då detta kräver 1, fallande topline och eller 2, stigande reallöner

* Reallönerna kommer trots bättre konjunktur troligtvis inte röra på sig så mycket.

osv osv…

Men många tänker, men om nu BNP kommer växa snabbare så borde ju vinsterna göra det. Njae, se de senaste åren. Vinsttillväxten har varit hygglig i USA givet den låga BNP tillväxten, motsatsen är Asien. Man måste göra den analysen lite noggrannare, än att bara säga BNP tillväxt = Vinsttillväxt. Jag tror Tillväxtmarknader kommande 5 åren har potential att uppvisa väldigt god vinsttillväxt, högre än vad vi varit vana vid. Samtidigt kommer de uppvisa en lägre BNP tillväxttakt än den vi sett senaste 10 åren.

Varför är PE och vinsttillväxt så viktigt.

Vad jag försöker säga är att börsens värdering är tillväxtkänslig. Om tillväxt saknas, eller åtminstone är strukturellt låg, så tror jag på en rabatt mot det räntemotiverade pe talet. Därför tror jag att taket i PE intervallet snarare ligger på 16-17, än 19-20.

En annan faktor är att börsen oftast stiger när räntorna gör det. Det är inte så konstigt. Räntorna stiger för den förväntade inflationen stiger, och den stiger för att konjunkturutsikterna blir bättre. Då vill du inte sitta på trygga tillgångar vars ringa avkastning snabbt eroderas av stigande inflation. Då skapas ett säljtryck på räntemarknaden. Förbättrade konjunkturutsikter gynnar vinstutsikterna som gynnar aktier, ett köptryck bildas på aktiemarknaden. Så räkna inte med pe20 och svag konjunktur med dagens låga räntor. Det funkar inte tror jag. Stigande räntor och stigande PE, samtidigt finns det en gräns då stigande räntor är PE hämnande, och det enda som kan kompensera för detta är förväntad tillväxt.

Great rotation har jag nämnt tidigare, och det är viktigt att inte missledas. Vi kan prata om köptryck, dvs köparna är mer villiga att betala ett högre pris, som säljarna accepterar. Men det finns fortfarande en köpare och säljare bakom varje affär. Bortsett från när obligationer löper ut, då finns ingen köpare, utan pengarna betalas tillbaks av staten eller företaget till den som lånat ut. Kan inte staten eller företaget göra detta, så får de sälja en ny obligation, och då finns det ingen skillnad jmf hur vi resonerar kring aktiemarknaden Det är en prisfråga, inte en ägarfråga!!!

Slutligen vill jag bara säga att multipelexpansion är inte den drivern som jag räknar med mest i USA kommande åren. Multipelexpansion har du oftast tidigt i en uppgångscykel. Nej kommande 2-3 åren borde det vara vinsttillväxt som driver kurserna. Detta borde göra att totalavkastningen kanske inte blir så jätteimponerande för USA. Då tror jag mer på tillväxtmarknader, och Europa (vars börsnoterade bolag har över 50% of Revenues utanför Europa) där det både finns potential för rätt hög vinsttillväxt, OCH multipelexpansion.

På kort sikt ser EM också ganska intressant ut. Sedan en tid gällde, starkt US-risk för minskad QE-sälj risk som EM… men med tanke på den svaga datan från US tänker många att QE stannar kvar och dollar borde bli svagare – köp underperformande EM. Det som talar emot det här är om SPX kommer gå in i correction mode.. visserlingen kanske EM outperformar, MEN i absoluta termer kanske det ändå inte blir så bra?

Tack Fredde.

Publicerat i Uncategorized | 6 kommentarer

Med tanke på jobbdatan

Jag tror risken för rekyl är ganska överhängande… men den kan bli kortlivad.

Faktum är att consumer confidence enl DeutcheBanks mätning helt har repat sig, efter att de fick en rejäl törn i slutet av februari i samband med att budgetuppgörelsen strandade i USA. Jag tror att just den här fick många att lugna sig i sina inköp och nyanställningar, men efter att röken lagt sig finns det potential för återhämtning. Detta skulle betyda att särskilt sentimentsindikatorer kan vända upp snabbare och kraftigare än kanske många tror…

Namnlös1601

Trots att jobbsiffran var svag pekar det i rätt riktning. Nedan chart visar Antal sysselsatta X antal jobbade timmar, i Privata sektorn. Den är onekligen på rätt väg.

Namnlös1602

CPI i kina kom in lägre än väntat… om min tes stämmer, dvs att Kinesista regeringen bryr sig mer om låg inflation än hög tillväxt, så var det positiva nyheter. Men det krävs mer… handelsdatan etc måste också vara bra. Där är vi inte ännu. Men om datan från Kina skulle bli mer marknadsvänlig, så är en sak säker, det är inte inprisat.

Vidare noterar jag att fredagen blir viktig, då vi från USA har Michigan, Retail sales samt NAHB index… som om den är bra kan agera motvikt till den dåliga NFP, alt om den är dålig, spä på pessimismen.

OMX har studsat 3ggr vid gamla stödet 1178, numera motstånd. Bryts 1156-1162 väntar rekyl for sure. Optimist blir jag inte förrän vi noterat en högre high, än senaste 1212.

Skulle vi få en korrektion mot 1114, så är jag inne på att bli fundamentalt positiv, givet att nyhetsflödet inte pekar på nåt annat.

Happy Trading!!!

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Dagens skörd – och en teknisk säljsignal!

Marknaden har varit riktigt nervig inför NFP siffran… och så kom den!

88k mot väntat 200k och fg 268 (uppreviderad fr 236)… stark upprevidering, men skit i det… den här var fruktansvärt dålig!!!

Private NFP kom in på 95k mot väntat 209 och fg 254.. även den dålig.

Det här var uselt helt enkelt!!!!! Utan att veta tror jag det handlar om kommande skattehöjningar.. företag och hushåll har blivit försiktiga. Det hade jag också blivit om Borg hade sagt samma sak. Då är det inte konstigt att man väntar något med att köpa den där bilen man tittat på, eller väntar att anställa den där nya säljaren!

Sen går det ju alltid att filosofera. Säg att hushåll och företag om några månader skulle inse att ”det här var ju inte så farligt”… ja då kommer datan komma tillbaks, då den här säljaren kommer anställas, och bilen köpas. Beslutet var ju bara uppskjutet….

Det finns även andra saker att lyfta fram. Först en negativ. Arbetslöshetssiffran km in bättre på 7,6%, men det handlar mer om att personer försvinner från arbetsstyrkan (nämnaren) än att det skapas jobb. Participation rate ligger på 63,6%.. det lägsta sedan 1978!!!! Men positivt är att aggregerade working hours ökade med 0,3%, dvs (employment X working hours). Vad handlar detta om? Jo de som har jobb, fick jobba mer under månaden, dvs de hade förhoppningsvis mer att göra. Men istället för att nyanställa, så fick de som har jobb knega lite hårdare. Utan löneökning vill säga. Detta talar ju för att aktiviteten i ekonomin är på uppåtgående, men att budgetåtstramningarna fick folk att ”temporärt” hålla igen med nyanställningar…

Man kan fråga sig varför VIX inte ligger på 20, samtidigt som 10-åringen dippar till 1,68% ?

Som ni vet har jag leget NEUTRALT, baserat på en tekniskt positiv syn, fast negativ fundamentalt. Nu stoppar jag ur mig tekniskt (igen!!!) och blir negativ. Således är jag NAEGATIV totalt sett.

Tekniskt har det varit hattigt, jag hoppade av kring 1200, då jag sedan en tid hade target 1200-1220. Men sen hoppade jag på igen kring 1210 för att trenden ÄNDÅ VAR POSITIV. Det var fel, som vanligt :-(. Nu har vi fått tekniska säljsignaler som pekar på att vi ska ner till 1100-1120, med target kring FIB50% och Gapet 1114. Visst roadbump kring 1156. Ska man sälja NU. Omöjligt att säga såklart, kanske kommer det en studs, kanske inte. Kanske ska man sälja hälften nu och hälften sen.. jag vet inte.

Skulle det bli en rekyl nu så är vi även säsongmässigt i en svag period… april och maj brukar inte vara kul!!! Givet pengarna som runnit in aktier (och oblisar) ut från cash… så finns det ju att ta av!

Namnlös1600

En liten tröst är att den här rekylen sannolikt är ett utmärkt KÖPLÄGE! Innan året är slut finns goda chanser att vi når 1300-1320, men det kräver också att konjan tar fart igen under 2H13.

Datan som kommit in i veckan har varit svag!!!

ADP kom in på 158k mot väntat 200k, och fg 237 (uppreviderad fr 198k)… indikerar svag NFP

US ISM Non-Mfg kom in på 54,4 mot väntat 55,8 och fg 56,0.. sämre än väntat fast ok nivå
Employment kom in på 53,3 mot fg 57,2.. det oroar

Challenger kom in på 49,2k mot fg 55,4k… not too bad

Joblesclaims, veckodata, 385k mot väntat 350 och fg 357… not good

Från europa kom också data

Arbetslösheten kom in på 12%… förvisso inte leading då det är tröghet i Europeiska anställningar tack vare tajta anställningsskydd, men ändå, det återger ändå sjukdomsbilden!

EZ Service PMI kom in på 46,4 mot flash 46,5 och fg 47,9.. inline och fel riktning
EZ Composite PMI kom in på 46,5 mot flash 46,5 och fg 47,9.. inline
Sysselsättningskomponenten i Composite var förvisso den högsta sedan juni -12. Ni kanske kommer ihåg exportsiffrorna från Kina för nån vecka sedan? Europa var starkt. Ok, Europa is sick, men det finns greenshots för den som letar!

De Service PMI kom in på 50,9 mot flash 51,6 fg 54,7.. svagt
De Composite PMI kom in på 50,6 mot flash 51,0 och fg 53,3.. svagt

I linje med IFO avtar Tysklands greatness… men det ska också sägas att Biz expectations komponenten var stark… greenshot?

Fr Service PMI kom in på 41,3 mot flash 41,9 och fg 43,7.. 4 års lägsta!!!
Fr Composite PMI kom in på 41,9 mot flash 42,1 och fg 43,1.. ajajaj

Jag tror det kan smälla i Slovenien närsomhelst… och sen vete fasen om det inte händer nåt i Frankrike innan året är slut… Ser ju inte bra ut! Men är det total darkness som krävs för att politikerna ska kunna fatta de beslut som krävs måntro?

Slutligen i Kina, HSBC Service PMI kom in på 54,3 mot fg 52,1… multiyear high, hallelujah. Nationella indexet steg till 55,6 från fg 54,5. Verkar som om regeringen fortfarande kan styra landet i den riktningen de vill. Dvs motarbeta inflation och fastighetspriser. Fast få igång servicesektorn, bibehålla ok reallöner och på sikt stärka medelklassen så de kan bli ett hälsosamt konsumtionssamhälle! Trots den fina datan faller börsen… verkar som om marknaden trots allt är mer orolig för ett svagt USA, och dess inverkan på exporten, än något annat!

Soros har varit med förr.

For 25 years Japan was dying a slow death and now they woke up,” he told CNBC. ”The fascinating thing is that in Europe the austerity programme is actually leading the eurozone into exactly the same policy that Japan is now trying to escape.”

”The slow death was self-inficted in Japan and the austerity that is now prevailing in Europe is also self-inflicted. The task of macroeconomics is to avoid avoidable mistakes and there are so many of them that it is very important to udnerstand it. The consequences for people’s lives are very far-reaching.”

He said examples of ”avoidable mistakes” included ”unused resources”.

”If you have deleveraging and deflationary conditions then you have unemployment and also unused capital. People are afraid, they sit on their money and put their money in their mattresses instead of investing it,” he said.

He argued that a way out of these conditions could be found by combining monetary – quantitative easing – and fiscal policy, ”Japan is trying to escape after 25 years of slow death from a policy that Europe has just now adopted. They are moving in opposite directions – Japan is trying to escape and Europe is just starting. I think it’s a mistake in that way and it could avoid what’s ahead. What’s avoidable should be avoided.”

Mr Soros was speaking after Japan launched a daring monetary experiment to double the amount of money in circulation over two years, pumping about $1.4 trillion into the economy in an attempt to jump-start growth.

He said he would use a speech next week to ”put forward a way to escape [Europe’s situation]” which was ”in some ways similar to what Japan is doing now”.

However, he cautioned: ”What Japan is doing right now is actually quite dangerous because they are doing it after 25 years of just simply accumulating deficits and not getting the economy growing.

”If what they are doing gets something started, they may not be able to stop it. If the yen starts to fall, which it has done, and people in Japan realise that it is liable to continue and want to put their money abroad. Then the fall may become like an avalanche.”

Vad ska man säga, jag kan bara hålla med!

Trevlig helg!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Nya tag

Hoppas påsken varit angenäm. Själv tillbringade man några dagar i Skåne, som dessvärre var riktigt kallt!

OMX konsoiderar i intervallet 1178/1223… brott av endera triggar att fortsätta i den riktningen! Vilket det blir vågar jag inte svara på. Med tanke på all politisk risk och dessutom svag makro borde det barka söderöver, men med tanke på hur stark marknaden är trots negativ info, så är det ett tecken som pekar på att vi kan fortsätta? SPX ska självklart nå en ny ATH, den gamla ligger på 1576,09.. dit är det tiondelar!

April/Maj är annars rekylmånader och rent tekniskt hade det varit lämpligt. Men så länge som trenden är uppåt ska man sitta kvar!

Namnlös1599

Från Kina hade vi PMI

NBS Mfg Pmi kom in på 50,9 mot väntat 52,0 och fg 50,1… inget drag ännu
HSBC Mfg PMI kom in på 51,6 mot fg 51,7.. bekräftar ovan

Från Europa hade vi också PMI;

Tyskland Mfg PMI kom in på 49,0 mot flash 48,9 och fg 50,3.. gäsp
Fr Mfg PMI kom in på 44,0 mot flash 43,9 och fg 43,9.. gäsp

Europa Mfg PMI kom in på 46,8 mot flash 46,6 och fg 47,9.. gäsp.. new order var nåt piggare

Från Europa hade vi även M3 som kom in på 3,1% YoY mot väntat 3,3 och fg 3,5.. gäsp

Datan pekar på en patient som inte är på tillfrisknande, men inte döende heller… det är nån typ av Koma, och givet hur politikerna hanterar krisen så är jag nästan imponerad av att det inte ser värre ut!

I USA har vi haft en hel del…

Durable goods kom in på +5,7% YoY mot väntat 3,8 och fg -3,8.. starkt
ex transport -0,5 mot väntat +0,5 och fg +2,9.. så det är här det spökar alltså

Case Shiller huspriserna kom in på 8,1% YoY mot väntat 7,9 och fg 6,8… starkt även om Mr Smith inte ännu känner någon radikal skillnad.

Cons Confidence (från CB) kom in på 59,7 mot väntat 68,0 och fg 68,0… skatteåtstramningar

Chicago PMI kom in på 52,4 mot väntat 56,5 och fg 56,8.. ajajaj
new order 53,0 mot fg 60,2… ajajaj

och mycket riktigt blev ISM dålig

US Mfg ISM kom in på 51,3 mot väntat 54,2 och fg 54,2… extremt stort tapp mot förväntat, trots att nivån är ok
new order kom in på 51,4 mot väntat 57,8… mkt svagt
employment 54,2 mot väntat 52,6… den enda ljusningen

US Mfg PMI kom in på 54,6 mot fg 54,9

Totalt sett en rätt svag skörd data som visar att USAs så självklara recovery, relativt sett, inte är att lita på. Jag har sagt det tidigare, räkna inte med att någon världsdel, inte ens USA, klarar av att divergera för mycket för länge utan att ha resten med sig. Surprise index vände ner!!! Räntorna sjönk något, men aktiemarknaden skiter i vilket. Det verkar som om säljarna inte får fäste oavsett nyheter. Vad handlar detta om? Skiter den ”felaktiga” rotationsteorin” i vad som händer i ekonomin. Den har bara bestämt sig att aktier är det man ska ha de kommande 5 åren? Njae, jag tror att marknaden resonerar lite så här:

”Det är rätt dåligt nu i ekonomin, men det blir bättre efter sommaren. Man ska sälja aktier när det ser bra ut, det har fungerat innan och fungerar fortfarande. Att vi dessutom kör igenom skatteåtstramningar får sentimentsdata att temporärt att hicka till… har ingen guidande effekt egentligen. Den kommer repa sig. Det viktiga är att huspriserna fortsätter i rätt riktning, det är nyckeln för den Amerikanska ekonomin. Det gör att vi successivt kan gå från en börs som bara tittar på ISM och FED protokoll till en som värderar bolag like in the good old Days. Dessutom är många underexpoernade aktier (hur man nu kan vara det när det måste funnits nån köpare till alla de aktier som tidigare sålts?). ISM då, den är väl viktig, och den var väl dålig. Njae, den är fortsatt över 50, den kan lika gärna studsa tillbaks på lite bra nyheter. Men den får inte landa på 47 nästa gång.. .då jävlar!!! Nej, nu tittar vi framåt på Q113, den kommer bli risig i absoluta tal, men det har man tagit höjd för. Kanske leder den till höjda prognoser för FY13e med lite tur…

Lite så tror jag marknaden resonerar… men jag tror faktiskt de kan få rejält fel med Q113 rapporterna, de kan tvärtom leda till nedrevideringar, något som jag inte marknaden orkar stå emot… till skillnad från en svag ISM.

Imorgon har vi Non-Mfg Ism och på fredag VIKTIGA NFP.

Lycka till!!!

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Konsensus förhoppningar?

Mer eller mindre alla har den synen på konjunkturen skulle jag säga… hoppas inte de har fel!

Namnlös1598

Samtidigt har surpriseindex vänt upp i USA…

men earnings revisions hänger inte riktigt med, och makro och revisions i europa samt GEM är riktigt svaga.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Än så länge håller 1178 stödet på OMX….. trots Cypern, Italien och dålig data från Tyskland!

IFO kom in på 106,7 mot väntat 107,6 och fg 107,4.. sämre fast nivån är fortfarande ok. analysen är densamma som vid PMI igår. Spreaden mellan expectations och current försämrades något från -5,6 till -6,3.

US Mfg Flash PMI kom igår in på 54,9 mot väntat 55,0 och fg 54,3.. pekar på att ISM ska hålla i sig ett tag till

US Philly Fed kom in på 2,0 mot väntat -2,0 och fg -12,5… starkt. New order förbättrades väsentligt. Även den hör pekar på att ISM inte ska försämras nämnvärt i det korta perspektivet… även om det finns en del som tror att den ska göra det av rent säsongsmässiga skäl.

Igår var jag på en dragning med Morgan Stanleys Internationella chefs ekonom. Det här är huvudpunkterna:

QE kommer fortsätta året ut, mycket pga av stark dollar, och inflationsutsikterna fortfarande inte är rubusta.

Under andra halvåret tar tillväxten fart, 4% på global basis väntat, de kallar det från Twilight to Daylight!

Q213 förväntas vara recessions botten i Europa, Q313 blir bättre.

2013 kommer vara en historisk milstolpe då det är första gången på flera år som vi kommer se tecken på hur privata sektorn kommer Re-lever och Staten De-delever. Detta är motsatsen till hur det varit senaste åren!

Moderat recovery i China.

Ez problemen är strukturella. En monetär union behöver även gemensam bank union, fiskal union och centralbanks issuer of last resort (typ FED) för att vara komplett. Den utformningen som vi har idag fungerar inte uppenbarligen, och anledningen att vi inte fuckat ur tidigare beror helt enkelt på att det varit goda tider, och att vi har haft en jävla tur.

Så länge som den inte är komplett kommer cykeln att fortsätta: dvs kriser uppstår, politiker löser krisen utan att lösa problemen, det blir bra ett tag , politikerna slappnar av, det uppstår en ny kris… och så kör vi hela varvet igen.

För varje ny kris kommer vi komma närmare att ta tag i de andra grundbultarna för att nå en fullvärdig Monetär union. Men det kommer förmodligen ta 5-10 år.

De största riskerna är, ironiskt nog, skenande inflation eller alltför hög deflation. Skenande inflation kan uppstå, primärt i USA, om bankernas reserver, dvs FEDs balansräkning, kommer börja komma ut i plånboken hos hushållen. Deflations resonemanget kan dra paralleller till japan. Båda har låg sannolikhet, men vore förödande om de inträffade.

I nästa vecka är jag bortrest!

Trevlig helg.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Bits and pieces

rätt kul med chartet nedan. Visar att marknaden trots all politik är ganska makrostyrd. US är consensus likable, och mycket riktigt hittar vi den i övre högra hörnet. Europa tampas i nedre högre, och efter dagens flash data drar den sig åt vänster. Not likable av marknaden. I mitten utan riktning har vi Ryssland och Kina, och mycket riktigt är meningarna delade kring råvaror och Kinas Outlook!

Chartet under den visar också att trots att det gått många år sedan krisen, så är ett huvudtema intakt. USA konsumerar det resten av världen producerar. jag undrar hur världen sett ut om Obama hårdnackat strävat efter en balanserad budget, och FED inte expanderat sin balansräkning med en cent? Någon som vill försöka sig på ett svar?

Namnlös1595

USA handlas nära ATH, och vissa drar öronen åt sig. MEN vi handlas inte ATH värderingsmässigt. Utan att gå i på om man ska ha Amerikanska aktier eller inte, vill jag bara säga… köpa billigt och sälja dyrt, betyder inte att köpa när aktien står lågt eller aktien står högt. Det betyder att köpa värderingsmässigt billigt alt dyrt. Jag tror många hade gjort bättre investeringar, dvs färre förluster, om de ägnade större tid åt att titta på värderingen än kursgrafen! Kom också ihåg att en aktie som är dyr kan förbli dyr eller bli ännu dyrare om du positiva vinstrevideringar. Detsamma gäller för en billig aktier. Europa vs USA är ett bra exempel på detta. Läs gärna mer i min ”about”

Namnlös1596

Slutligen konstaterar DB att trots misslyckade val i Italien och kris i Cypern så håller sig marknaden. Ni kommer ihåg hur det gick när det var kris i Grekland. Då gick marknaden ner! DB tes är att det beror på Draghis paket ESM/OMT som lanserades förra hösten som utgör krockkudde och gör så att marknaden inte vill göra en sell off… time will tell!

Namnlös1597

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tror att FED kommer dra tillbaks QE i år eller i början på nästa. VARFÖR? Jo, titta på jobless claims eller NFP… det skapas helt enkelt jobb. Även om FED säger att de inte tycker ekonomin är tillräckligt stark, vilket den inte är… så skapas det jobb. PUNKT. Skulle datan däremot vända ner härifrån och sysselsättningen sluta förbättras. Tja, då lär QE fortsätta. Så enkelt är det! Vad som kommer hända med aktier är jag lite osäker på.. det beror på värdering och vinstrevideringar. Men räntorna kommer garanterat att gå upp!!!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Fr Mfg Flash PMI kom in på 43,9 mot väntat 44,3 och fg 43,9.. fortsatt svagt
Fr Service Flash PMI kom in på 41,9 mot väntat 44,0 och fg 43,7… sämre och en fortsatt svag nivå
Fr Composite Flash PMI kom in på 42,1 mot fg 43,1… sämre och låg nivå.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen.. varför är det inte fler som lyfter fram problemen i Frankrike. Det går riktigt knaggligt. Cypern är ju totalt ointressant i jämförelse.

De Mfg Flash PMI kom in på 48,9 mot väntat 50,5 och fg 50,3.. svagt
De Service Flash PMI kom in på 51,6 mot väntat 55,0 och fg 54,7… sicket tapp, frågan är vad som ligger bakom och om det påverkar jobben? Samtidigt är nivån fortsatt ok. Men det är kanske början på nåt värre?
De Composite Flash PMI kom in på 51,0 mot fg 53,3…. en försämring helt enkelt.

Det är lätt att ryckas med men vi måste ha en nykter bild. Tolkningen får inte bli att Tyskland var i en högkonja men ska nu in lågkonja. Den korrekta tolkningen är att Tyskland uppvisat svag tillväxt (till skillnad från svag recession i resten av EZ), och datan pekar på att vi kan förvänta oss att tillväxten FÖRBLIR svag. Jag tror inte marknaden väntade sig att EZ skulle se sunkig ut samtidigt som tillväxten accelererade kvartal efter kvartal i Tyskland. Relativt sett går det fortfarande bättre för Tyskland. Men servicedatan är svag, och jag undrar vad som kan ligga bakom. IFO imorgon ger också viss vägledning.

Tysklands välmående är viktigt, men främst för förtroendet. Stark tillväxt i Tyskland har inte visat sig ge ringar på vatten i resten av EZ. Tillväxten smittar inte av sig. Däremot är ett starkt Tyskland viktigt för marknaden förtroende för ECB och EZ. EZ siffror som handelsbalans, budgetbalans, statsskuld, BNP tillväxt etc ser bra ut pga av Tyskland ingår. Lyfter man ut Tyskland ser det jävligt risigt ut. Att Tyskarna dessutom blir lidande via sina kopplingar till ECB etc om EZ går åt helvete gör att marknaden ändå hoppas på att EZ kommer överleva. Att marknaden lyssnar på Draghi, har också att göra att Tyskland står bakom. Utan Tyskland faller förtroendet. Om Tyskland, oavsett anledning, skulle gå in i djupare recession (vilket datan INTE pekar på) så skapar detta ökad arbetslöshet som gör folket pissed off. Då åker Merkel ut och vi riskerar få en ny politik. Det är detta marknaden kan bli rädd för… men vi är inte där än!

Värt att notera är att sysselsättningsdatan häromdagen inte var fy skam….

också värt att notera är att DAX är ned 0,9% idag… säger lite om vad som ligger i priserna och marknadens förväntningar. NEJ, man tror inte på ekonomernas tillväxtprognoser för landet i år. Nolltillväxt i linje med övriga Europa, politik som är fortsatt tillväxthämnande, status Que… det är vad som ligger i korten!

EZ Mfg Flash PMI kom in på 46,6 mot väntat 48,2 och fg 47,9… sämre, och i fel riktning
EZ Service Flash PMI kom in på 46,5 mot väntat 48,2 och fg 47,9… sämre, och i fel riktning
EZ Composite Flash PMI kom in på 46,5 mot väntat 48,2 och fg 47,9.. sämre, och i fel riktning

Okej, jag tror INTE att marknaden förväntar sig att EZ ska återgå till någon högkonjunktur. DÄREMOT tror jag det kan ha funnits en del förhoppningar om att vi sett BOTTEN. Ska det fortsätta söderöver? Vet ej, men det är klart att det är trevligare med en stigande siffra. Ser man till hur politiken, både penning och finans politiskt, så borde egentligen INGEN tro på att tillväxt och förbättring bara ska komma från ingenstans. Tvärtom!!! Nivåmässigt indikerar datan inget nytt…. fortsatt svag recession i Europa, det lär inte förändras radikalt med dagens politik. Hur Bryssel har hanterat Cypern frågan har visat att vi inte kan förvänta oss någon förändring heller på den fronten!

Slutligen något positivt!

HSBC China Mfg Flash PMI kom in på 51,7 mot fg 50,4… ingen kioskvältare… men rätt riktning!

Senare idag har vi US Flash PMI och Philly Fed.. stay tuned!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar