Vågar vi börja hoppas på Europa?

PMIs pekar på att efterfrågan kan komma igång mot slutet av året… från en låg nivå, och väldigt långsamt… men ändå!

Namnlös1652

I övrigt konstaterar CreditSuisse följ:

Key observations:

US 10-year year TIPS yields have risen sharply from minus 70bps in April to +60bps, leading to a sell-off in those asset classes that have benefitted from the continuous fall in real rates over the past 4 years (gold, emerging market assets, corporate credit, high-yielding equities)

US macro surprises have turned positive for the first time since early May, while Japanese macro surprises have moved to the highest level since late 2010 and the Euro-area series is also rising strongly (it now stands at -5, up from -80 in late April). As a consequence, our aggregate series of global macro surprises is rebounding, a sign that the March / April slowdown in global growth momentum has come to an end (for more details, see our report Equities: stay overweight despite turbulence, June 24);

Euro-area consumer confidence rose to a two-year high, as did our proxy of domestic demand in the Euro-area (which we back out from Euro-area manufacturing PMI new orders and new export orders). This latter indicator suggests Euro-area domestic demand growth has stopped detracting from overall Euro-area output growth – and, barring a further shock, should turn positive by the end of the year (see chart below). Net speculative positions on the euro have risen close to the highest level since July 2011. Our FX strategists expect the euro to continue strengthening, given the improvement in economic momentum, a record current account surplus, high real rates and a rebound in portfolio inflows; see their note The Euro Defies the Naysayers, June 14, page 30;

Consensus forecasts for Chinese GDP growth have fallen to 7.7%, below the 2008 trough level of 7.9%. At the same time, Chinese sovereign CDS spreads have risen to 140bps, a one-year high. Tellingly, while at the height of the Euro-area crisis in 2011, German and Chinese CDS spreads were roughly at the same level, German CDS spreads, at 28bps, now trade at a fraction of Chinese spreads (see chart below). For a discussion of the structural weakness in China, see our slide pack Our concerns about China, June 25;

While global bond mutual funds continued to see significant outflows in the week to June 19, bringing the overall outflows over the past three weeks to $34bn (or 1.2% of assets under management), global equity funds saw inflows of $5bn during that week, bucking a three-week streak of outflows.

Over´n Out

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Lite kaffesump om FED får rätt!

Namnlös1651

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Datan pekar i rätt riktning

Det har kommit lite mer data av vikt;

Chicago Nat activity index kom in på -0,3 mot väntat -0,1 och fg -0,5.. rätt riktning

Sen kom den otroligt viktiga S&P Case Shiller som mäter fastighetspriserna i USA. Den kom in på 12,1% YoY mot väntat 10,6 och fg 10,9… mycket starkt. Men mest anmärkningsvärt är att priserna i absoluta termer för första gången på 5 år orkade, dvs post Lehman, var de högsta. NAHB index pekar på att priserna kan fortsätta att stiga ca 20% de närmaste 18 månaderna.

Namnlös1649

Durable goods kom in på 3,6% mot 3,0 väntat och fg 3,3.. bra
ex transport kom den in på 0,7 mot 0,0 väntat och fg 1,3.. rätt riktning

Cons Confidence från CB kom in på 81,4 mot väntat 75,1 och fg 76,2… även detta en post lehman rekord notering. Tack huspriserna för detta!

Richmond Fed, som jag inte direkt följer kom in på 8 mot väntat 2 och fg -2… starkt

och slutligen kom MorganStanley med sin egna undersökning som visat sig leda ISM… håll i er

Namnlös1650

Så FED kanske ”vet nåt”… dvs att konjunkturen faktiskt kommer tugga på rätt bra mot slutet av året, och 2014 kanske blir det första normalåret….. time will tell!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Klarar du av 5% rörlig ränta på ditt bolån?

Tror du på att vi så sakterliga är på väg mot en mer normal konjunktur cykel inom ett antal år, och att FED bara har tagit först steget i en normaliseringsprocess som kommer följas upp av världens övriga centralbanker med viss eftersläpning. Detta är ju positivt, bättre lön och lättare att få jobb tänker du. Jovisst men också högre räntor.

Hur höga? Tja det finns många modeller men Deutsche Bank lyfte fram en av den enklaste, Nominell BNP korrelerar med US 10 åringen sett över tiden. Tittar man på den är det inte omöjligt med en US 10yrs på 5-6%. Vad kommer den rörliga bolåneräntan ligga på Sverige då? Tja, ungefär detsamma skulle jag gissa!

Klarar vi det?

Namnlös1648

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Jag kan förstå dig Ingves

Namnlös1647

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Teknisk update, 1114 check!

Jag ökar från Sälj till Neutral (med KÖP för den spekulative)

Svagheten i förra veckan var uppenbar, inte minst från USA och andra index. OMX lyckades inte studsa från 1140 utan stängde under. Vi öppnar nu på morgonen med att testa 1114, en gammal teknisk nivå som jag tror har mindre betydelse idag. Fundamentalt har situationen förändrats till det bättre då kurserna fallit med 11%, och vinstrevideringarna hållit sig på mattan. Jag tillhör ju dem som tror den här reaktionen handlar om att tidigare var stimulanser positivt för börsen, och nu är återtagande av stimulanser (anledningarna har vi diskuterat) något negativt… men sett på lite längre sikt handlar det ändå om en normalisering av penningpolitiken, och därmed förhoppningsvis konjunkturen. I den typen av konjunktur normaliseras även risktagandet, vilket allt annat lika är positivt för aktier. Så att vinsterna 2014 bör vara högre än 2013, noterat att jag inte säger med hur mycket, känns inte orimligt, och därför börjar både värderingar och på sikt (när makrodatan börjar bli bättre) även vinstrevideringarna kännas supportive för aktier. Alltså är den här rörelsen att betrakta som ett köpläge.

Jag ser tekniska FIB nivåer vid 1090,1096,1099. Vi har en stigande stödlinje kring 1090-1105.. samt ett gap på 1114. Jag har tidigare sagt köp vid 1110 +/- 10p. Jag skulle vilja revidera det till 1,100 +/- 15p. Eftersom jag går från att vara fundamentalt negativ till positiv, så är det bara en fråga om den tekniska synen. Trenden är fallande, så det är svårt att motivera varför man ska vara positiv. Totalt sett sitter jag lugnt med en Neutral position, men kan även tänka mig en All in KÖP, fast då med tajt SL. Anledningen är att håller inte dem här nivåerna så har vi inga riktigt bra stöd förrän ca 1030. Vid en studs väntar 1176-1183, som högst 1,200 avstämning. Långsiktigt target är alltjämnt 1300-1330.

Hur har datan varit på sistone?

Från usa hade vi core CPI som kom in på 1,7% mot väntat 1,7% och fg 1,7. Inflationen, oavsett om du tittar på PCE, CPI eller den härledda förväntade från TIPS så ligger den idag under FEDs inflationsmål om 2%. FED sa i förra veckan att de ”noterat” att inflationsförväntningarna fortsatt att falla, men hävdar att det är ”temporary”… ska bli intressant att följa upp detta i höst.

NAHB kom in på 52 mot väntat 43 och fg 44. Tjoohoo, frågan är om huspriserna kan stå 20% högre om 18 månader. Det hade varit mumma för den amerikanska ekonomin, och därmed den globala, men även för de amerikanska bankerna och FED.

vi hade lite PMI data som generellt var stark…

Empire kom in på 7,8 mot 0,0 väntat och fg -1,4
Philly kom in på 12,5 mot väntat -2,0 och fg -5,2
samt
US Markit PMI 52,2 mot väntat 52,7 och fg 52,3

perkar detta på att ISM har bottnat måntro?

Från Europa hade vi PMI Mfg som kom in på 48,7 mot 48,6 väntat och fg 48,3
PMI Service kom in på 48,6 mot väntat 47,5 och fg 47,2
PMI Composite kom in på 48,9 mot väntat 48,1 och fg 47,7… frågan är om vi sakta men säkert är på väg ur recessionen? Eller det bara är en tidsfråga innan nästa lokala kris briserar?

IFO kom precis in på 105,9 mot väntat 105,9 och fg 105,7. Spreden mellan current och exp steg från -7,6 till -6,9… lite gäsp faktiskt!

Från Kina hade vi HSBC flash PMI som kom in på ytterst svaga 48,3 mot väntat 49,1 och fg 49,2,

Vad som oroar från Kina är även att internbanksräntorna har börjat stiga kraftigt. Det finns alltså ett misstroende banker mellan att låna ut till varandra. Jo du tänkte rätt. Det var precis detta vi såg kring Lehman i USA och Europa.

http://pragcap.com/update-on-chinas-funding-crisis

Annars noterar jag att räntorna far i taket i takt med att Amerikanska statspapper gör det.. ok 10 åringen touchade 2,50% och huvuddelen av de kortsiktiga effekterna är tagen, dvs jag tror inte den står i 3% om en veckan. Men det finns nog 100 punkter till att ta av sett på några kvartals sikt… givet att FED gör vad de initierar och konjan tar förnyad fart. En tajtare penningpolitik har även medfört att dollarn stärkts något otroligt förra veckan. Flödesdatan visar också på den största sell offen i obligationer på väldigt väldigt länge. Sen kan man ju alltid fråga sig, är det ingen som köper dem här obligationerna som många säljer??? Ok, jag köper i vart fall att där är ett negativt pristryck.

Trots att SPX och amerikanska räntor går ner… så i dollar termer är risken hög att de faktiskt går hyfsat relativt sett. Bäst är nog ändå att sitta på cash. SEK funkar, dollar ännu bättre! Men som sagt, på kort sikt, ska man nog öka aktieandelen, åtminstone i Sverige!!!!

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

FED wrap up

Jag tänker inte analysera vad FED sa och inte sa. Jag säger bara att 10 åringen stack till 2,31, eller 2,33 som högst. Så det är pretty clear vad marknaden gör, jo den prisar in att man tänker dra ner på stimulanserna senare i år. PUNKT. Sen kan man alltid dryfta om att marknaden EGENTLIEN borde gå upp, då FED policy och stigande räntor faktiskt är ett tecken på bättre tider och mer Normala tider utan specialstimulanser från centralbanker. Men jag tycker inte det är så relevant heller, då marknaden har visat tydligt att den ska gå ner om räntorna går upp till följd av FEDs agerande.

Hur ska man positionera sig? Jo man kan välja att ligga utanför och hoppa på om det börjar se bättre ut. Eller ligger man i marknaden och beredd att hoppa av om det ser pyrt ut. Eftersom jag är fundamentalt och tekniskt negativ, så väljer jag det förstnämnda. Den som väljer den senare strategin borde kanske ha EMA50 på SPX som livlina, dvs om vi stänger under den ser det pyrt ut!!! För egen del är jag nog beredd att lyfta exponeringen mot Neutral om vi ser ut att stänga ovan 1,200 på OMX. Jag är även sugen på att lyfta mot Neutral om vi når 1110 +/-10p… kanske till och med vid 1040,, i så fall med tajt SL.

Glad Midsommar!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Två skolor – två bet

Veckan, och till stor del sommarens kursutveckling grundar sig hur marknadens förväntningar över FEDs agerande utvecklar sig. Det finns två skolor, den klassiska, som grundar sig på att FED utgår från sysselsättning och inflationsförväntningar när de sätter sin penningpolitik. Om man utgår från att den här skolan är rätt, så är marknadens oro för QE exit inom kort obefogad, och därför skulle det kunna vända upp härifrån. Men den andra mer okonventionella skolan, som handlar om QEs effekter vs kostnader, och där FED i allt större utsträckning börjar väga nackdelarna framför fördelarna, oberoende av inflation och sysselsättning, skulle om skolan visar sig vara rätt leda till en ganska snar QE exit, och därmed fortsatt svag börs.

Sysselsättningen sägs trigga QExit när de ligger på 200k jobb i månanden under en tid. Där är vi inte ännu!! Tittar man på inflationsförväntningarna har de verkligen tappat sedan senaste mötet.

Namnlös1645

även sett till deras officiella mål..

Namnlös1646

lite makro update,

från US kom retail sales som steg med 0,6% MoM jmf väntat 0,4 och fg 0,1.. bra
samtidigt var ex Autos 0,3 mot väntat 0,3 och fg -0,1… ok

core PPI kom in på 1,7 mot väntat 1,7 och fg 1,7.. gäsp

Michigan kom in på 82,7 mot väntat 84,5 och fg 84,5… hmmm, momentum avtar?

från Europa hade vi IP som kom in på -0,6% YoY mot väntat -1,2 och fg -1,7… på rätt väg!!!

Trevlig vecka!!!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Snart helg!

Nästa vecka får vi nya signaler om FED är sugna på att trappa ner QE, eller om de inväntar signaler från arbetsmarknaden att recoverien tilltar i styrka.

Så här skriver en av Nomuras strateger; vilket är läsvärt. Jag måste säga att jag länge tillhört skolan att FED agerar med sysselsättnings- och inflationsdata som underlag. Därför skulle det också dröja innan de drar tillbaks stimulanser. Men jag är inte lika säker längre.

Fed to Taper Purchases on Speculative Bubble Fear, Janjuah Says

By James Holloway

June 14 (Bloomberg) — Fed tapering is going to happen –in a gentle, well-telegraphed fashion designed to spare the real economy a major shock, Nomura co-head of macro strategy research Bob Janjuah writes in client note.

However, Fed tapering will not be due to strong economy, sustained core wage inflation or full employment, none of which will be seen for years to come “The Fed is going to taper because it is getting very fearful that it is creating a number of significant and dangerous leverage driven speculative bubbles that could threaten the financial stability of the U.S.” “In central bank speak, the Fed has likely come to the point where it feels the costs now outweigh the benefits of more policy”

Some members of Fed, looking at BoJ’s recent experience, may be worrying about the future of the central bank and the U.S. “if they persist with treating emergency and highly experimental policy settings as the new normal”
Fed will hope that markets “heed the message” that valuations gradually move to levels “somewhat closer to what is justified by rational and sustainable real economic fundamental metrics”

“The sad likelihood is that markets – which are suffering from an acute form of Stockholm Syndrome – will listen and react too little too late. This could give us the large 25% to 50% bear market I expect to see beginning in late 2013 or early 2014, rather than a more gradual correction.

En stängning under EMA50 ser jag fortfarande som en väldigt kritisk nivå för den här rekylens framtid! OMX30 borde åtminstone stänga gapet vid 1174.

Trevlig helg!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

QExit och högre räntor

OMX faller vidare och vi tar sikte på 1140. Istället för att invänta lägre nivåer så kan den modige kanske fyndköpa här, med SL naturligtvis! Fundamentalt positiv blir vi kring 1110!!!

Jag noterar också att den Amerikanska 10 åriga statsobligationen gått från ca 1,60 till som högst nästan 2,30%. Det låter kanske inte så mycket, men tänk ur en obligationsägares perspektiv.

Vid 1,60% kostade obligationen: 100/ 1,016^10= ca 85 dollar
vid 2,30 kostar samma obligation 100/ 1,023^10= ca 80 dollar

Jag vet att jag inte tagit in tidsaspekten, men den kommer inte påverka priset mer än marginellt. Saken är att många som sitter på räntor har sett sina portföljer krympa med 6% (80/85-1). Det är inte kul med tanke på att 1, det ska vara en trygg tillgång och 2, avkastningen, beroende på när de köpte, om de håller till förfall är ca 2% per år i 10 år… klent så antagligen köper dem flesta den för att den ska vara stabil i portföljen. Nu har den tappat 6% och SPX har varit flat. Klart att de kliar sig i huvudet, och undrar vilken inverkan QExit kommer att få….

Deutsche har tittat på inverkan på högre räntor i spåren av att FED börjar dra ner på stimulanserna! För det första ska sägas att stigande räntor är inte förenligt med fallande börser. Detta handlar om att stigande räntor är ett resultat av att FED stramar åt och inflationsförväntningarna stiger, och detta mina vänner, är ett resultat av en förväntat bättre konjunktur, och det är det som driver aktiekurserna! Senast obligationspriserna föll brant, räntorna steg var 1994, se nedan. Sen kan man fråga sig om jämförelsen är relevant. Säg så här, blir inte konjunkturen bättre, ja då kommer aktiekurserna och räntor att gå ner, men det i sig kan leda till förnyade stimulanser.

Namnlös1644

Hur långt kan räntorna stiga? Tja, US 10yrs bör gå en bit över 3%… sen får styrkan i konjunkturen och inflationsförväntningarna bestämma resten. DBs modeller pekar på ca 3%. Det skulle betyda 100 punkter högre än idag!

Namnlös1640

Kritikerna hävdar att högre räntor kommer förstöra recoverien i husmarknaden, troligtvis den viktigaste komponenten i den amerikanska ekonomin. Man kan börja fråga sig vad som driver revcoverien i husmarknaden. Ja det är många komponenter, men affordability är en av de viktigaste. Man kan beräkna den på lite olika sätt:

bolåneräntan X snitt huspriset
(bolåneräntan X snitt huspriset) /snitt disp inkomst
(bolåneräntan X snitt huspriset) /snitt hyra ett hus

i samtliga fall är bolåneräntan en viktig parameter, som mycket riktigt är korrelerad med 10 åringen. Men säg att räntan ska upp 1oo punkter till… då visar nedan index att vi fortfarande är på en mycket attraktiv nivå för att husmarknaden ska orka tuffa vidare.

Namnlös1643

Kritikerna menar också att högre räntor gör att staten behöver strama åt ännu mer för att kunna nå sina budgetmål, då högre räntor på statsskulden, är negativt för budgetsaldot. Fair enough. Men se chartet nedan. Under de senaste 40 åren har den amerikanska statsskulden stadigt blivit större, men samtidigt betalar man rekordlåg ränta på den. Säg att statsskulden ligger på 100 dollar (ca 100% public debt/gdp). Om du betalar som nu 2% ränta, så belastas budgeten med 2%/BNP i räntekostnader. Dvs om de balanserade skatteintäkter och utgifter (primary budget 0%), så skulle budgetunderskottet bli -2%, när räntorna är betalade. För 10 år sedan hade det räckt med public debt/BNP på 50% för att nå samma räntebelastning. För 20 år sedan hade det räckt med en statskuld på 33% för uppnå samma räntebelastning på budgeten. Ni fattar poängen! Hursomhelst om räntorna stiger med 100 punkter så ger det en negativ effekt på budgeten på ca 1%. Hanterbart om du frågar mig. Jag skulle säga att räntan blir ett problem om den skulle stiga mot 5-6%… men där är vi inte på långa vägar!

Namnlös1641

Men man bör också fråga sig om räntekostnaderna för statsskulden korrelerar med marknadsräntorna, och nedan chart visar att så är fallet!

Namnlös1642

Nej räntan på statsskulden är jag inte så orolig för på de här nivåerna. Då är det mer intressant ur ett FED Exit perspektiv. Många säga att FED inte finansierar staten då de inte får köpa i förstahandsmarknaden, dvs när US Treasury säljer statspapper så är det inte FED som är köpare utan mestadels banker. Men grejen är att samma dag som de köpt något av treasury, kan de sälja pappret i andrahandsmarknaden till FED. Så indirekt finansierar de statskulden. Även om Obama bantar underskottet rejält, så är det likförbaskat ett underskott, som ska finansieras. Då är det frågan hur intresserade bankerna är när det inte längre kan sälja sina nyinförskaffade papper till FED. Deras ”ointresse” i sig kan leda till högre räntor, dvs bättre priser, för att de ska bli intresserade. Hur högre är mycket svårt att kvantifiera.

Slutligen börsen. USA, och DMs, har korrelerat väl med stigande räntor de senaste 15 åren. EM korrelerar fortfarande negativt, dvs så som DM var innan 97/98. Frågan är hur det blir nu… har de senaste årens korrelation nåt att lära oss, eller är det på väg att ändras? Detta kan man diskutera i oändlighet. Men ett är säkert, högre räntor och bättre konjunktur är en balansgång, så länge som den senare kompenserar för den förstnämnda så stiger nog börsen.. annars inte!

Namnlös1639

FED Exit har hittills mest handlat om att de ska sluta köpa. Jag tror ändå vi kommer klara hantera detta! Vad man inte har diskuterat så mycket men som kommer bli en jävligt het potatis är när FED, ECB, BoE, BoJ ska återställa sina balansräkningar.,… dvs egentligen göra sig av med alla värdepapper på tillgångssidan. Effekterna av det här kan man bara spekulera i, knappast kvantifiera. Men ett är säkert, supply är enormt, hur klarar demand detta.. och vad blir implikationerna på priserna. Visst, I USA sitter bankerna på enorma reserver, så i första hand kan man väl byta ut dem mot MBS ex. Men detta täcker inte allt. Kritikern skulle säga att resultatet kommer att bli; flera år av strukturellt låg tillväxt och ganska höga räntor (för att köparna av centralbankernas värdepapper kommer kräva rätt hög real avkastning för att vilja köpa. Detta trycker i sin tur ner priserna på andra tillgångar, vilket gör att investeringar, och till slut konsumtion avtar. Därmed blir det låg tillväxt). Detta skulle i så fall vara motsatsen till 00-talets låga räntor/hög tillväxt. Det är kanske priset vi måste betala? Vad händer med tillgångspriser, som mark, fastigheter och aktier???? Tja, FED och dem andra lär ju inte vräka ut tillgångar i en takt som pajar marknaden.. snacka om att skjuta sig själv i foten. Men de kanske portionerar ut det i lagom takt, tillräckligt för att ha flat huspriser i 10 år???????? Som sagt, det är kanske priset vi måste betala för att undvikit depression under 2008-2013 med 20%+ arbetslöshet.

Trevlig kväll?

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar