Uppdatering

Så var det dags att summera senaste tidens data;

USA

Temat att hushållens situation är på rätt väg, men industrikonjunkturen på fel väg håller sig.

PCE Core kom in på 1,1% YoY mot fg 1,0… CPI core och TIPS förväntade ligger nåt högre men inflationen pekar inte på att FED bör stimulera mindre.

Chicago PMI kom in på 58,7 mot väntat 50,0 och fg 49,0… leder den ISM måhända?

Michigan prel kom in på 84,5 mot väntat 83,7 och fg 83,7… starkt

US Final PMI 52,3 mot fg 52,0.. leder den ISM?

Sen kom the big number…

ISM kom in på 49,0 mot väntat 51,0 och fg 50,7… riktigt usel
New order dippade till 48,8… fy fasen
New order/Inventories gick från 1,12 till 1,00.. ajaja

Man kan tolka detta på två sätt. Är detta botten i senaste halvårets konjunktursvacka, ja då är det väl bra att vi bottnar ur? Om det är början på nåt värre.. ja då känns det inte alls bra givet att börsen ändå befinner sig på rätt höga nivåer. Å andra sidan lär vi inte se QE Exit i slutet av året i så fall. Min förhoppning är att ledande data håller på att bottna ur.. däremot tror jag inte SPX orkar trenda uppåt på en sån new order siffra, även om det kan varit en bottenkänning.

ISM Non Mfg kom in på 53,7 mot väntat 53,5 och fg 53,1..ok
Employment kom in på 50,1 mot 52,0… surt!

Sen kom ADP in på 135k mot väntat 165k och fg 119k… gjorde marknaden lite spak

SEn kom den stora..

NFP kom in på 175k mot väntat 163k och fg 149k (nedreviderat från 165k)… rätt bra… men som många skrivit, inte tillräckligt bra för att man ska ta bort QE i sommar!

Så länge som SPX inte stänger under EMA50 så tror jag man kan vara rätt lugn. Givet datan ovan, och osäkerheten kring QE, så tror jag marknaden kan röra sig mellan 1,600-1,700 ett tag.

KINA

Mfg PMI kom in på 50,8 mot väntat 50,0 och fg 50,6..gäsp
Non Mfg PMI kom in på 54,3 mot fg 54,5..gäsp
HSBC PMI kom in 49,2 mot väntat 49,6 och fg 50,4.. svagt
HSBC Service PMI kom in på 51,2 mot fg 51,1.. gäsp

Export kom in på 1,0% YoY mot väntat 7,4 och fg 14,7.. hmm
Import kom in på -0,3 YoY mot väntat 6,6 och fg 16,8..hmm

om förra siffrorna var manipulerade åt det positiva så var kanske detta mer en reaktion på detta.. har jag hört! Summasumarum känns både Kina och dess kunder relativt svaga faktiskt!!!

Cpi kom in på 2,1% YoY mot väntat 2,5 och fg 2,4
PPI kom in på -2,9% YoY mot väntat -2,5 och fg -2,6

så en svag ekonomi medför såklart svag prisutveckling

Nya lån kom in på 667bln mot väntat 815 och fg 792..klent
M2 kom in på 15,8 mot väntat 15,9 och fg 16,1.. givet att inflationen är på väg ner är väl detta ok. Frågan är när detta ska börja synas i ex PMI???

IP kom in på 9,2% YoY mot väntat 9,4 och fg 9,3.. snark
FAI kom in på 20,4 mot väntat 20,5 och fg 20,6.. snark
Retail sales kom in på 12,9 mot väntat 12,9 och fg 12,8.. snark

Inget nytt på Kina, utan fortsatt svagt, men inte svagare.

Europa – enda riktigt glädjetecknet!

EZ Mfg PMI kom in på 48,3 mot väntat 47,8 och fg 47,8… trevligt
EZ Service PMI kom in på 47,2 mot väntat 47,3 och fg 47,5.. snark

Tyskland Mfg PMI kom in på 49,4 mot väntat 49,0 och fg 49,0.. ok
Service PMI kom in på 49,7 mot väntat 49,8 och fg 49,8.. snark

Frankrike Mfg PMI kom in på 46,4 mot väntat 45,5 och fg 45,5… ojoj
Service PMI kom in på 44,3 mot väntat 44,3 och fg 44,3.. snark

Ja frågan är om 2014 blir året när Europa börja växa med svarta siffror igen… det vore skoj. Men det behövs mer och det hade inte varit dumt om de mer dynamiska ekonomierna Kina och USA hjälper till. Japan är inte så dynamisk men sjukt dopad så det bidrar väl på marginalen?

Kan vi hoppas att PMI Composite i Europa kan ta sig över 50 i slutet av året, eller är detta bara naivt?

Sett på 6 månaders sikt är ändå USA viktigast, och där är QE den viktigaste frågan. Min snabbanalys är att JA, QE kommer att trappas ner, JA – det kräver att det skapas 200k+ jobb i några månader JA – räntorna kommer gå upp Ja- börsen kommer kortsiktigt att vara svag när den prisar in QE Exit (i likhet med att den varit stark när man lanserat QE) men JA- börsen kommer repa sig efter sättningen så det är egentligen en buy on dip thing på medellång sikt – för det normala är bättre konja, stigande räntor, stigande aktier… men om inte konjan blir tillräckligt stark, ja då kommer exit ta myyyyyycket lååååång tid. Det är en balansgång.

Sett på ännu lite längre sikt så är det alltså rätt klart att räntor kommer stiga, men ytterst mer oklart om aktier kommer stiga. Detta beror på vinsttillväxt. Det som talar för ok vinsttillväxt är att en ok konjunktur i kombination med stigande fastighetspriser brukar ge vinsttillväxt, men det som talar emot är att budgetunderskotten kommer att bantas ner vilket är negativt för top line sales. Det gäller att hushållen kompenserar för bortfallet…

Tekniskt då?

Jo det var klart svagt att vi inte orkade hålla 1212 och därmed fick vi en säljsignal IGEN!!! Frågan är var vi ska nu? Per i fredags var omx översåld så en studs härifrån mot, med stöd av NFP datan, är rimlig och vi kan nog orka nå 1210 +/- 10p innan vi pausar. Frågan är var vi ska sen! Passera den och attackera gamla toppen 1256, och vidare mot 1300-1325… känns faktiskt inte så då börsen känns väldigt mycket: dålig data är dålig data, och bra data är QE exit. Men det är klart att vi ska vara observanta och se hur starka köparna är uppe vid 1210. Om vi istället vänder ner så har vi ju såklart stödet vid 1175. Håller inte det väntar åtminstone ett test av 1140, men det är också troligt att vi passerar detta och tar sikte mot 1100 +/-20p. Ett bra köpområde om du frågar mig. 1300-1325 är alltjämnt target, men nu avvaktar vi styrka innan vi blir tekniskt positiva.

Namnlös1637

Fredde postade den här som är klart sevärd!

http://www.cnbc.com/id/100798203

Njut av sommaren!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Man kan ju undra?

Man kan ju undra vilka det är som har tjänat pengar på uppgången i USA det senaste halvåret, för inte är det fonderna!

Namnlös1636

Frågan är hur snabbt dem hittar till köpknappen när det rekylerar?

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Kom ihåg

David Rosenberg påminner om att det inte ser så fundamentalt ljust ut, och jag, som ni vet, kan bara hålla med. Aktier är inte attraktivt prissatta givet macro outlook, revisions och risk för FED exit m.m. m.m. Men rent taktiskt, givet att många letar yield och att det ser tekniskt ok ut gör att det kan fortsätta en bit till…. fundamentalt negativ men tekniskt taktiskt positiv.. känns bra med en neutral position just nu!

– The trailing P/E multiple for the S&P 500 just reached 16X for the first time since April 2010, a level that touched off a near-term correction.

– Sentiment readings are right off the chart. Market Vane bullishness just hit the 70% level for the first time since (ahem) June 22, 2007.

– Leverage has staged a big revival, with margin debt in April jumping 1.3% to $384.4 billion.

– The net speculative long position for S&P contracts on the CME remain near record highs at 37,449 contracts at last count – an 88% surge at an annual rate just so far this year!

ps. min kollega sa, varför gör du det så svårt för dig. säg att FED börjar minska på oblis köpen om ett halvår. När det händer kommer räntorna redan ha anpassat sig. Dvs det är fullt logiskt att räntorna börjar stiga nu fram till att de genomför det. Aktiemarknaden då, jo den hatar osäkerhet. Eftersom vi inte vet hur vinsterna och konjunkturen kommer att bli under 2014, dvs året efter man börjat dra ner på QE, så tar man det säkra före det osäkra och handlar ner börsen nu. När vi sitter om 6 månader och konjunkturutsikterna ser ok ut…. ja då vänder det upp. Alltså är det fullt logiskt med att vi har sett toppen, alt att den är nära förestående, och därefter följer en större korrektion, och sen någon typ av konsoliderande börs…. ds

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Update

Buy on rumours, sell on facts…. jag är inte den ende som noterat nedan, SPX börjar närma sig taket i trendkanalen från 2009. Ok, detta betyder inget om flöden tilltar och earnings revisions tar fart… varav båda är en funktion av jobbskapande, ISM, QE3 exit etc. Det finns även ett fortsatt positivt case där vi slickar oss upp för kanalväggen… det finns även ett andra scenario där vi rekylerar litegrand för att sen köra rangebound och det finns ett tredje scenario där en major korrektion mot trendgolvet väntar. Det är svårt att ta några smarta beslut utifrån det här… men det kan vara intressant att följa.

Namnlös1635

Datan senaste tiden har varit munter;

IFO kom in på 105,7 mot väntat 104,4, och fgf 104,4.. starkt
MEN spreaden mellan current och expectations var inte lika kul, den gick från -5,6 till -8,4, och en grov tolkning är att vi ska vara försiktiga med att vänta oss en fortsatt stark förbättring.

I USA piggnade industridatan till,

US prel PMI kom in på 51,9 mot väntat 51,2 och fg 52,1… den är ju rätt ny den här siffran så jag vet inte hur tillförlitlig den är… men optimismen säger att ISM kan ha nått botten.

Durable orders är mycket viktig, men inte alltid så bra att tajma marknaden med. Den kom in på 3,3% YoY mot väntat 1,5 och fg -5,7. Ex transport kom in på 1,3 mot väntat 0,5 och fg -1,4. Muntert! Vänta er inte en uthållig recovery utan den här är med på vagnen!

Hushållsdatan fortsäter att vara urstark.,..

Idag kom CaseShiller data som visade att huspriserna steg med 10,9% YoY mot väntat 10,2 och fg 9,3. Den starkaste YoY siffran på 7år. Visst det är bra med momentum i husmarknaden, men ännu viktigare är prisnivån, och nu tangerar den nivåerna från sommaren 2010. De högsta sedan post -Lehman.

CB Consumer Confidence kom in starkt på 76,2 mot väntat 71,2 och fg 68,1. Det är helt uppenbart att amerikanen stycks tro att det värsta är bakom oss, att jobbskapandet är hyfsat, men kanske viktigast av allt. Att de gläds åt stigande huspriser och låga räntor, istället för att oroa sig över skattehöjningar.

Target på OMX är alltjämnt 1300-1330, med SL på 1214!!!

ps. men det mest intressanta är den Amerikanska 10 åringen, den spikar upp till 2,14%.. samtidigt som inflationsförväntningarna (imlicerat från den reala 10åringen) fortsätter att falla. Det betyder stigande realräntor. Det är inte bara bra kan jag säga, och min enda tolkning är att man nu på allvar börjar prisa in FED Exit. Med tanke på att aktier går hyfsat, så är min enda tolkning att marknaden faktiskt tror att konjunkturen kommer förbättras, som i sin tur kommer ge en vändning upp av revisions. Tidigare har ju faktiskt börsen fallit när man pratat om tillbakadragande av QE, vilket måste handlat om att man inte trott på konjunkturen. Nu är det alltså annorlunda. Men det borde också betyda att inflationsförväntningarna knappast borde falla särskilt mycket till, utan studsa. Annars är det någon som har fel.. ds.

Njut av försommarvärmen!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Buy the dip?

OMX gappar ner nästan 2% på morgonen till följd av ett svagt Asien och USA.

FOMC protokoll.

FED säger att de tycker att ekonomin är för svag för att dra undan stimulanser, mer av QE alltså. Men skulle ekonomin förbättras, ja då tvekar de inte! Tidigare har marknaden hackat till vid nyheter om minskad QE. Igår var det tvärtom. Vad handlar detta om? Jo den Amerikanska 10 åringen gick faktiskt över 2% igår, vi hade alltså ett ökat säljtryck på obligationsmarknaden. Min tolkning är alltså att marknaden, trots FEDs uttalande, tror att QE kommer att tas bort, eller minskas, innan årets slut. FED byggger upp caset att kunna dra tillbaks det vid bättre data, samtidigt som de säger att de inte tänker röra det vid dålig data. Om marknadsaktörerna nu spekulerar i att datan kommer förbättras, ja då kommer vi också se minskad QE. Sell of på räntor, är helt naturligt, och Sell of på aktier, initialt. Men sett över tiden tror jag detta kan vara till aktiers fördel, givet att konjunkturen faktiskt förbättras.

HSBC China Flash Mfg PMI

Den kom in på 49,6 mot 50,4 väntat och fg 50,4.. ingen kioskvältare utan visar snarare att Kina inte kommer repa sig inom 3-6 månader. Å andra sidan har real M2 vänt upp ganska bra och kan peka på att ekonomin blir bättre om 12-18månader. Men den är förenad med mer osäkerhet. Jag tror Merrill och andra hus som nyligen reviderat ner BNP för i år ligger rätt på det… men det är till stor del inprisat.

Europa PMIs

EZ Mfg Flash PMI kom in på 47,8 mot väntat 47,0 fg 46,7.. bättre
EZ Service Flash Pmi kom in på 47,5 mot väntat 47,2 och fg 47,0…. inline
Ez Composite Flash PMI kom in på 47,7 mot väntat 47,2 och fg 46,9… rätt inline!

I Frankrike kom mfg Flash PMI in på 45,5 mot väntat 44,7 och fg 44,4… bättre
Fr Service Flash PMI kom in på 44,3 mot väntat 44,5 och fg 44,3.. inline

Tyska Mfg Flash Pmi kom in på 49,0 mot väntat 48,5 och fg 48,1.. snäppet bättre
Tyska Service Flash PMI kom in på 49,8 mot väntat 50,0 och fg 49,6… inline

Totalt sett är det bra att siffrorna inte försämras, men egentligen bekräftar dem bara faktum… Europa kommer även de närmaste månaderna befinna sig i Insomnia land!

Summasumarum, jag tror detta är en BUY the Dip, men använd SL.

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

1250 Check

Hej,

Hinner inte skriva lika ofta längre, mycket på jobbet, plus att det händer inte så mycket egentligen som förändrar bilden. Dvs att konjunkturen är fortsatt svag, vinstutsikterna klena, värderingarna average… men att vi har ett momentum i marknaden som drivs av ett pristryck i aktier som handlar om att det är svårt att hitta avkastning på andra ställen, och relativt sett framstår då aktier som ganska attraktiva…. MEN det är en ömtålig uppgång då den saknar viktiga fundamenta. En större negativ nyhet kan lätt blåsa bort optimismen då den inte är förankrad fundamentalt, dvs i gynnsamma konjunkturutsikter (ännu), stigande vinstrevideringar och/eller uppenbart billig börs (dvs below average valuation).

Se vinstrevideringarna för Sverige 2013… redan i december 2012 var man rätt positiv, men analytikerna har tvingats skriva ner estimaten ordentligt i takt med att verkligheten hinner ikapp. anledningen till att 14 ser rätt bra ut handlar om att 14 prognoserna ligger kvar, samtidigt som man justerar ner 13… då blir per automatik (genom att nämnaren 2013 blir lägre) vinsttillväxten bättre 14. Men jag tycker inte 14 prognosen i dagsläget är vatten värd.. ren speck!

Namnlös1633

Bara så alla är med på vad jag pratar om… Svenska börsen är upp 13% ex utdelning, samtidigt har vinstprognosen går från +12% vid årsskiftet till 4%, dvs en nedrevidering med 8%. Alltså har vi haft en multipelexpansion på 21%… börsen har alltså blivit 21% dyrare sedan årskiftet. Vilket kanske hade varit ok om värderingen kom från en väldigt låg nivå, och/eller konjunkturutsikterna, och därmed de framtida vinstutsikterna pekade uppåt.

Första delmålet på resan mot 1300-1330 är avklarat i samband med gårdagens tangering av 1250. Det är inte omöjligt med en paus här, men lägre än 1218-1224, bör vi inte gå. Bryts 1250 är den sk. pausen över och det är dags att dra vidare. Men så länge som 1212 håller så är det buy on dips i mitt tycke.

På makrofronten har nyheterna främst kommit från USA. Från Europa hade vi BNP data över 1q13 som var typ inline -1,0% YoY mot väntat -0,9 och fg -0,9, vilket bekräftar att Europa fortfarande befinner sig i Insomnia land. Industriproduktionen kom in bättre, -1,7 mot väntat -2,0 och fg -3,1% YoY.. men ingen kioskvältare utan bekräftar egentligen bara att det inte har vänt upp i Q2 i jämförelse med Q1.

I USA framträder två bilder. En som FED borde gillar, och en som de borde ogilla. Den första positiva är att vi har ett OK jobbskapande, en husmarknad som repar sig och slutligen en konsument med allt bättre och stigande consumer confidence. Detta är viktiga saker i en ekonomi som till ca 70% handlar om privatkonsumtion. Den andra bilden är mer negativ. Den handlar om att företagen, särskilt inom industrin, inte delar optimismen ovan utan har blivit successivt mer negativa. Även inflationstakten avtar, vilket brukar vara ett tecken på svag aktivitet i ekonomin.

Den först nämnda borde få FED att fundera på Exit, den sistnämnda borde får FED vilja fortsätta att köpa obligationer.

Optimisten gör tolkningen att konsumenten och husmarknaden är grunden till allt, och New order har faktiskt vänt upp, och det bara är en tidsfråga innan näringslivet piggnar till. Pessimisten hävdar att recoverien i husmarknaden inte är särskilt solid då det inte är hushåll som tar ett bolån och köper ett hus, som är primära faktorn till att sektorn repar sig, utan att det är spekulativt kapital i jakten på yield som köper hus för att hyra ut. Ovanpå detta menar pessimisten att det är företagen som skapar jobben, och fortsätter det att se surt ut där är det bara en tidsfråga innan jobbskapandet börjar hacka igen, och då har du en svag consumer confidence som ett brev på posten. Vad som är svaret är svårt att säga, men förmodligen en mix av båda.

För att summera konsumenten

Retail sales kom in på 0,1 mot -0,3 väntat och fg -0,4.. bra
Ex autos -0,1 mot väntat -0,2 och fg -0,4.. bra

NAHB kom in på 44 mot väntat 43 och fg 42– bra

Michigan index kom in på 83,7 mot väntat 77,9 och fg 76,4… bästa sedan 2007 🙂

För att summera näringslivet

Empire FED kom in på -1,4 mot väntat 4,0 och fg 3,1.. klent
Philly FEd kom in på -5,2 mot väntat 2,0 och fg 1,3..klent

Core PPI kom in på 1,7% YOY mot väntat 1,7 och fg 1, 7
Core CPI kom in på 1,7 mot väntat 1,8 och fg 1,9

Tittar man SPX så verkar marknaden prisa in att svackan bland företagen är temporär och det kommer bli bättre, och anledningen till att det blir bättre är att konsumenten är happy, och det beror på att det skapas jobb, huspriserna stiger, bensinpriserna inte stiger, och det allmänna inflationsläget är gynnsamt, vilket i sin tur påverkar disponibel inkomsten… dessutom är räntorna på en fortsatt mycket gynnsam nivå.

Frågar man Deutsche så ser det ett säsongmönster i att konjunkturen gradvis har förbättrats under 2H12, de ser även ett mönster att om det varit bra börs fram till maj så håller det i sig under resten av året. Därutöver tycker de att räntemarknaden nu ”erkänt” att den haft fel, mot att den tidigare varit skeptisk samtidigt som aktier steg…

Namnlös1632

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

FED Exit

Det här kommer vara en av de viktigaste händelserna kommande åren. Först ska sägas att FED tittar på två saker, inflation och sysselsättning. Så länge som endera är för svag lär de inte dra undan QE. De vill INTE ha stigande arbetslöshet och/eller deflation. De här bägge är ju tajt kopplade till konjunkturen, så grovt kan sägas, är den konjan för svag så lär de inte dra undran QE… så länge som de själva får bestämma vill säga. Skulle vi få sen en massiv sell off av dollar och Us Trs, så kanske de tvingas agera. Men vi får hoppas detta aldrig kommer att hända.

Ok, hur Exit kommer se ut vet ingen, inte FED heller tror jag. Det finns en mängd aspekter. När kommer den inledas, hur kommer den gå till och hur utdragen blir det. HUR handlar om allt ifrån att minska på månatliga köp, till att sluta, till att rulla över befintliga securities, till att göra sig av med befintliga securities. Lägg till aspekten när man ska göra vad och hur länge. Omöjligt att svara på. Ovanpå detta kan du lägga till räntepolitiken, dvs när ska de börja höja och hur mycket. Det enda jag är tämligen säker på är att de kommer agera utifrån vad de tror marknaden kommer palla med, plus säkerhetsmarginal. Jag är även rätt säker på att de kommer göra QE exit innan de höjer räntorna. Samtidigt blir det konstigt om de drar undan QE, räntorna stiger, men de justerar inte styrräntan accordingly. Kanske kommer de gå mer hand i hand än man tror. Jag är alltså även rätt säker på att agerandet kommer få de amerikanska räntorna att stiga, och därmed kommer det sätta press på varenda räntepapper i hela världen. Det är stora rörelser som sätts i spel!!!!!

Så här ser FEDs balansräkning ut;

Namnlös1630

Värt att notera är fäljande: titta på skuldsidan, den stora posten har alltid varit cash i circualtion. Den som förändrats mest är Bank Reserves, den har gått från praktiskt taget noll till 1,801 mdr dollar. Men det intressanta med den är att bankerna innan krisen klarade sig utan den här. De lånade av varandra, hade tillgång till de internationella kapitalmarknaderna samt deposits. När FED exit är klar borde den vara nere på noll igen. Vad ska lyftas bort från tillgångssidan? Jo även där är en post vuxit sig stor men som inte fanns innan krisen. Det är MBS, dvs Mortgage Backed Seucurities. Dvs obligationer vars underliggande består av bolån. Man brukar skoja om att våra svenska 4 storbanker är landets största fastighetsbolag och fastighetsvärdar. Vi svenskar tror vi äger vår kåk, men vi äger bara en del i den… bankerna äger oftast mer! I USA är det inte bankerna, det är FED. I en normal konjunktur, med högre fastighetspriser och en banksektor som fungerar normalt så räknar jag med att FED kommer att göra sig av med dem här. Om det blir till vinst eller förlust vet jag faktiskt inte… frågan är om det är så viktigt. FED har ju inget Eget Kapital, de trycker ju pengarna. Men jag får passa på den, då det kanske är mer komplicerat än man tror. Hursomhelst, genom att göra sig av med MBS, så kvittar de 1,071. Då kvarstår 630 miljarder bara :-). De borde komma från Nominal notes, dvs statsobligationerna. Det intressanta med det här är att de påverkar inte likviditeten. Bank reserverna används inte idag, utan ligger bara på balansräkningen, så där handlar det bara om att kalla hem pengarna i utbyte mot något annat. MBS och Treasuries är väl inte fel. Sen om bankerna vill sälja dem i syfte att få tillgång till likviditet, det är en annan femma.

Detta sätter också fingret på en annan sak, inflation. Många tror ju att FEDs agerande skulle skapa inflation, vilket det inte gjort. Dels handlar det om att folk inte vill låna, de vill amortera. Men även banker som inte vill låna ut. Reservernas syfte har inte varit att låna ut. Syftet från början var att stärka sektorn, genom att skifta ut sk. toxic assets, dvs MBS. Men det kan komma en dag då det inte är så toxic :-). Genom att Bank reserves kommer att kallas hem, så kommer inte pengarna ut i circualtion, och därmed är risken för inflation faktiskt väldigt liten.

Högre räntor är en rimlig konsekvens av att QE försvinner. Hur mycket de ska gå upp kan man alltid tvista om, men min enkla syn är de amerikanska korträntorna, säg vanliga T bills alt den 2 åriga statsobligatioen borde spegla inflationen. Inflationen idag ligger på ca 2%, lite beroende på vilket mått du tittar på, och förväntad ligger på ca 2,7%. Tvååringen ligger idag på 0,25%, så då vet ni vad vi har att spela med. Det kommer ju inte ske över en natt, men ändå. Sen vad som händer med räntorna i resten av världen är ganska lätt att räkna ut utifrån detta.

En annnan aspekt som jag inte blir klok på är moment 22 effekten. Fed kommer inte göra någon exit om de inte tror att ekonomin klarar av det, alltså borde det finnas en viss styrka när de gör det. Men om exit leder till högre räntor, borde det leda till 1, högre bolånekostnader för hushållen (dvs den omvända mot idag, där rekordlåga boendekostnader i förhållande till disp inkomster, ska få igång ekonomin) som ger en bromsande effekt och 2, högre refinansieringskostnader för den amerikanska statsskulden vilket i sin tur påverkar budgetsaldot negativt, men då QE inte är tillgängligt, så måste auctions göras i den konkurrensutsatta primärmarknaden, vilket riskerar att pressa upp räntorna ytterligare, och slutligen måste man göra ännu tuffare budgetåtstramningar, som får en bromsande effekt på ekonomin. Min poäng är exit kommer genomföras när ekonomin är hyggligt stark, men frågan är inte om effeterna av exit kan stjälpa hela konjunkturen, så exit egentligen bara leder till nya stödåtgärder. Ur det här perspektivet verkar exit dumt…. Men att aldrig göra någon exit är ett ännu sämre alternativ.

Låt oss hoppas us ekonomin är tillräckligt stark för att klara stigande räntor…. Det är ju faktisktk något helt normalt vid en konjunktur uppgång!!

Hur kommer då börserna att gå? Först tror jag den går ner. Det har den nämligen gjort tidigare bara Fed har andats exit. Det kan iofs ha att göra med att marknadens syn på ekonominatt den är för svag för att palla en exit. Det omvända kan ju gälla, och då blir reaktionen kanske positiv? Njae, med tanke på marknadens skeptism blir nog effekten negativ initialt. Om det sen pekar på att exit inte lyckas, läs ovan resonemang, då lår det fortsätta ner till man drar i bromsen. Men om marknaden börjar inse att ekonomin faktiskt klarar av en exit, ja då vänder det upp igen.

Men jag vill även lyfta fram det här med pristryck, dvs detmånga felaktigt tror är rotation. När räntorna stiger, sjunker priset på räntepapper. Detta gör att många kommer vilja sälja, vilket pressar räntorna ytterligare uppåt. Först och främst kommer pengarna att parkeras i cash. Sen är det frågan om det aktier som kommer känna av ett positivt pristryck? Tja det beror på vinstutsikterna, som i sin tur handlar om kostnadstrycket (vilket till stor del är löneinflation) och försäljningstillväxt (vilket handlar om nominell bnp tillväxt)… Så i grunden handlar det om Exits effekter på ekonomin. Om det får väldigt negativa effekter lär pengarna inte strömma in i aktier, utan tillbaks in i räntor, som pressar räntorna återigen söderut. Men om exit är framgångsrik, då orkar ekonomin hantera den högre räntenivån, och då lär aktier framstå som attraktiva…

Sen är det vissa som frågar sig om Fed kan göra exit samtidigt som man skär i budgeten. Allt annat lika har ju budgetnedskärningar en negativ inverkan på ekonomin. Men jag hörde ett intressant resonemang. Det handlade om att budgetnedskärningar faktiskt kan leda till ökad ekonomisk aktivitiet. Det handlar om consumer confidence. Dvs när budgetunderskottet är stort och/eller växer så är folk smarta nog att bli försiktiga själva, då de inser att de inte kan fortgå hur länge som helst. När det istället går i rätt riktning blir folk mindre oroliga och därmed optimistiska, trots att de får vara med och ta en del skattehöjningar. Det resonemang har likheter med att nollräntor inte leder till ökad utlåning, trots att folk borde vilja låna billigt. Istället inser dem att de får dålig avkastning på deras sparmedel och avsätter därmed en ännu större del av sin disp inkomst till sparande, istället för att konsumera. Nollräntor signalerar också att något är fel varpå de väljer att amortera istället för att konsumera. När konjunkturen förbättras stiger räntorna, men då ökar också viljan, genom cons conf, att ta lån, trots att räntorna är högre. Ganska intressant tycker jag!

Hoppas det inte blev för flummigt!

ps. men som en kollega sa, om FED Exit verkligen skulle få dem omfattande effekterna på räntor-kostnader för statsskuld, dvs budgetåtstramning, dvs skattehöjningar- stigande kostnader för hushållens skulder- som slutligen påverkar konjan negativt….. GLÖM att de tänker genomföra det på ett sådant sätt i så fall!!!! Då kommer de hellre välja det gamla Japan alternativet, dvs låg inflation, noll räntor, hög skuld, FAST låg räntekostnad på själva skulden. … time will tell ds.

ps. eller som en annan kollega sa… vem har kapacitet att köpa allt det centralbankerna kommer sälja (dvs det som dem köpt hittills)? Dvs, att det inte handlar om en prisfråga, utan varifrån ska pengar av den storleken komma från? Jag har inte svaret, men det ett resonemang kan vara, att teoretiskt vill FED sälja alla sina MBS papper. Volymerna är så jäkla stora att de måste erbjuda lägre priser för att folk ska vilja sälja andra tillgångar för att köpa en jävligt attraktivt prissatt MBS. Men för att sälja nåt annat, för att kunna finansiera MBS köpet, så måste det finnas en köpare av ditt befintliga värdepapper. Den köparen kommer också begära ett lågt pris. Summarsumarum, det finns okvantifierbara tailrisks som gör att ex aktiemarknaden kan falla med 25% på en dag eller två, om FED mfl gör nåt, som iofs kan vara genomtänkt, men i praktiken inte blir som man tänkt sig… alternativet är alltså att behålla en stor balansräkning, och kanske sälja av månadsvis under 10 år. Givet att MBS är 1,071mdr dollar, så fördelat på 120 månader (10 år X 12m) så blir det 9mdr dollar i månaden. Vilket kan jämföras med de 85mdr i oblis köp man gör idag. Men visst, då har vi inte tagit hänsyn till statspapperna, eller det faktum att vi under 10 års perioden kan gå in i en ny recession som kräver ny QE. Eller hur marknaden reagerar då de vet att det kommer finnas en säljare i marknaden varje dag under 10 år…. ds

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Nya tag!

Dags för en teknisk tillbakablick. Börsen föll under ca 4 veckor från 1223 till 1140. Mycket handlade om svag makrodata, men också att värderingsnivåerna inte var tillräckligt attraktiva givet revisions. Men i mitten av april hittade köparna tillbaka. Var det förväntningar om bättre makro eller rapporterna som inte var så dåliga som väntat som lockade tillbaks köparna är svårt att säga. Vi gick rakt upp till 1,200 där vi pausade. Sen kom NFP siffran, och huxflux piggnade marknaden till ytterligare. I förra veckan gick vi upp och testade och passerade 1223. What´s next. Styrkan i marknaden och det faktum att vi brutit fallande trenden ger analysen, buy on dips. Först och främst har vi ett gap vid 1222, där den modige momentum handlaren kan hoppa på, fast använd SL alt gå in med begränsad insats. Läget är lite överköpt och vi kan rekylera ända till 1185-1200 nivån, utan att man blir negativ utan det är köpläge. Vad är den tekniska målnivån? Någonstans mellan 1300-1325 skulle sitta fint, med viss vägbula kring 1250.

Men jag vill ändå flagga för ett scenario som skulle kunna påminna om en Bull market trap, liknande den vi såg i mars förra året. Börsen började tappa rejält och många steg av tåget, men sen repade sig marknaden och vi nådde snabbt en ny topp i slutet på månaden. Rent tekniskt var alla optimistiska igen… i april /maj kom den riktiga rekylen. Även under hösten såg vi en rekyl i slutet av augusti som fick folk att hoppa av. Därefter kom köparna in och drev marknaden till en ny topp, vilket skapade en del optimism. Därpå rekylerade börsen i två månader. Vän av ordning lyfter fram att vi hade en del fundamenta som spelade in under den här tiden… och mitt svar är att fundamenta alltid spelar in. Den tekniska analysen är på nåt sätt en reflektion över hur marknaden beter sig givet fundamenta. 1Q13 är snart slut och nästa gång revisions kan påverka är först i slutet av sommaren. Därför är det sannolikt att fokus ändå riktas mot makro. Som jag har varit inne på tidigare så är en hel del optimism inbyggd i marknaden. När NFP siffran kom handlades OMX i 1197, INTE 1110. Detta innebär att dagens nivåer är ganska känsliga för dålig data. Samtidigt finns det en del som pekar på att den sämsta datan är bakom oss och det är just bättre än väntat data som kan driva kurserna mot 1300-1325 nivån.

För att summera, jag är tekniskt positiv, med SL kring 1185, target 1300-1325. Men jag är fortsatt fundamentalt skeptisk. Detta bygger på en massa saker men ett bra exempel är om FED skulle dra tillbaks QE imorrn, då skulle marknaden falla. Varför, jo därför att den anser att privata sektorn fortfarande är för klen för att stå på egna ben. Om man översätter detta till vinster så innebär det att vi inte kommer se positiva revisions i det korta perspektivet. Givet att SPX handlas till 14X PE13e så framstår inte det som jättespännande, och multipelexpansion lär vi inte få med tanke på att förväntad inflation är på nedåtgående. SPX är alltså inte särskilt dyr, men inte tillräckligt attraktiv givet omvärldsläget. Så givet att jag är tekniskt positiv och fundamentalt negativt, så har åtminstone jag en NEUTRAL expo mot marknaden.

För att summmera datan från fg vecka,

I USA hade vi ingen data av vikt, Joblessclaims veckosiffra låg på 323k vilket är en fortsatt ok nivå. Denna vecka blir viktigare med; Retail sales idag, Empire Mfg, PPI, NAHB, CPI, Philly fed samt Michigan. Jag noterar att US 10yrs oblisen gått från 1,60 till 1,90 sedan NFP siffran.. liten touch av risk on!

Datan från Europa var även den begränsad,

EZ PMI service kom in på 47,0 mot 46,6 väntat och fg 46,6… bättre och rätt stabil, men pekar inte på förbättring
Tyskland PMI Service kom in på 49,6 mot väntat 49,2 och fg 49,2.. samma analys som ovan
Frankrike Service PMI kom in på 44,3 mot väntat 44,1 och fg 44,1.. samma analys som ovan

Inget börserna borde gå på… men de rallade på annat uppenbarligen, var det den Tyska industriproduktionen måntro?

Datamässigt var det Kinas vecka;

HSBC Service PMI kom in på 51,1 mot fg 54,3… svagt

Export kom in på 14,7% YoY mot väntat 9,2 och fg 10,0… starkt
Imports kom in på 16,8% mot väntat 13,0 och fg 14,1.. även den stark och bryter något med PMI datan

Men vid en djupdykning i datan visar att exporten till Europa och USA inte var särskilt stark utan det var den till HongKong som bidrog, vilket gör att det är fishy? Även importdatan anses vara manipulerad, enligt ex Normura. Men trots allt visade råvaruimporten lite glimmer of hope…

http://www.bloomberg.com/news/2013-05-08/china-export-gains-top-forecasts-as-imports-exceed-estimates.html

http://www.ft.com/cms/s/0/46bef8d8-b78d-11e2-a249-00144feabdc0.html#axzz2TAMTiYmP

CPI kom in på 2,4% mot väntat 2,3 och fg 2,1, non food kom in på 1,6 mot fg 1,8… den är alltså på högst acceptabel nivå, särskilt om myndigheterna har som avsikt att stimulera. Real räntan har gått från tidigare varit positiv (vilket får kinesera att inte vilja låna) till att gå in i negativt område, vilket är bra för utlåning.

PPI kom in på -2,6 mot väntat -2,3 och fg -1,9.. vilket handlar till stor del om svaga råvarupriser. Detta är bra för CPI i slutändan.

Nya lån kom in på 793mdr Yuan mot väntat 755 och fg 1,055.. helt ok
M2 kom in på 16,1% YoY mot väntat 15,5 och fg 15,7… det är starkt, särskilt i reala termer, vilket pekar på att ekonomin borde kunna ta fart till hösten… men då vill vi se bättre PMI data snart!

IP kom in på 9,3 mot väntat 9,4 och fg 8,9.. gäsp
FAI kom in på 20,6 mot väntat 21,0 och fg 20,9.. gäsp
Retail kom in på 12,8 mot väntat 12,8 och fg 12,6… gäsp

Totalt sett en ganska ok skörd, fast det är beklämmande att handelsdatan inte går att lita på!!!

Tar man ett större grepp om hela makrodatan så har det inte varit något direkt kursdrivande!

Det är rätt intressant hur stark den Tyska bunden är, vilket brukar vara förenligt med Risk off, trots detta minskar spreaden mellan bund och spanska Trs… vilket är förenligt med Risk On. Det är ett intressant läge de senaste två veckorna, vi har rallande råvaror och lite av en Risk on miljö, samtidigt håller sig ändå Safety ok, och flödena till bonds är fortsatt OK..

Namnlös1625

även den gamla sanningen att risk on = outperformance av commodities = stark aktiemarknad har inte fungerat. Visst, mycket handlar om svagt Kina, stark dollar, rätt klen industrikonja samt ökad supply. Men ändå… råvarupriserna borde studsa… i synnerhet om vi väntar oss bättre global PMI

Namnlös1626

Jag har tidigare påpekat att 1q13 i USA har varit helt ok vinstmässigt, och rätt dåligt revenuemässigt, fast ingen ko på isen ännu. I europa, mätt som Stoxx 600, är vinstmässigt rätt dåligt, men Revenues katastrof. Vet att ca hälften av Revenues för stoxx 600 kommmer från marknader UTANFÖR europa, så man undrar hurr detaljerna ser ut!!

Namnlös1629

Happy trading!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Vad ligger på bordet?

399 of SPX have reported (~80%) – 271 with positive surprised (~68%), 88 with negative surprised (~22%) and 40 neutral. 46 more of S&P 500 den här veckan. Europa ligger nån vecka bakom.

Makromässigt fick vi en bra NFP, ISM var dassig men New order var uppmuntrande…

Hur ligger man positionerad? Jo svagt positiv kan man säga, men det finnns mycket mer att ta av om de tror det ska fortsätta. Blanda inte ihop detta med Rotation nu, utan det handlar om pristryck.

Namnlös1621

Redan idag så indikerar beta att SPX borde gått högre än vad den gjort. Om då tänker att det finns potential att beta stiger ännu mer… så kan kommande månader bli positiva!

Namnlös1622

men vi behöver stöd av negativ pristryck på räntemarknaden, vilket det verkar finnas en del förutsättningar för.

Namnlös1623

även om man ser till spreaden mellan aktiebeta och bondbeta, finns det underlag för pristryck om marknaden börjar röra sig!

Namnlös1624

Så vad ska man säga, rent taktiskt finns det förutsättningar för uppgång, och det känns i magen som om korrektionen faktiskt är avslutad, och därmed nådde vi inte lägre än 1140… fel av mig!!!! Det är väl tyvärr så att det är många som ändå tror på en succeessivt bättre konjunktur och står utanför marknaden samtigt som bolagen gör ok resultat även under ett konjunkturellt svagt kvartal… ovanpå detta har man börjat ta europa problemen med en axelryckning, då det alltid kommer en lösning som inte är en lösning, men som gör att Europa fortsätter att guppa kvar i sin insomnia konjunktur. Detta sammantaget gör att att det finns ett underliggande köptryck i marknaden, och därför vill vi tydligen inte falla på mer….

Vad gäller det tekniska going forward rekommenderar jag att lyssna på Tobbe Trollkarl

Viss rekylrisk när veckan inleds men positiv underton

Njut av vädret…

ps. En kollega sa något tänkvärt, han sa: ja du ”GaStan” du har ju baissat ett tag och var på rätt väg i OMX. Du pekade på NFP siffran var dålig m.m. m.m. Men har du tänkt på att SPX bara korrigerade med knappa 4% i april under knappt en veckas tid. Det är rätt lite, givet svag data och i synnerhet den svaga NFP siffran. Ok svarade jag, what´s your Point? Jo att SPX med sin lilla korrektion (trots fair value värdering) faktiskt såg genom den dåliga NFP siffran förra gången (dvs att det till stor del var vädereffekter) och att övrig svag data. Vilket betyder att optimismen kring fredagens starka siffra redan är inprisad till stor del. OMX föll däremot med drygt 7%, men det handlar mer om en riktigt dålig rapportperiod i Sverige, faktiskt sämst i Europa, om man ser till aggregerade förväntningar.

Visst har han en poäng, SPX handlas idag till AYH, och mycket av den baisse vi har pratat om är naturligtvis inprisad till viss del, så SPX lär inte gå 10% härifrån i brådrasket, men låt mig säga så här. Hade fredagens siffra varit riktigt dålig, och /eller ISM New order kollapsat, då hade det INTE varit inprisat. Därmed har vi sluppit vidare korrektion… men huruvida det ska gå upp kraftigt från dagens nivå, det är svårare. Jag sträcker mig till att säga att analysen på SPX är buy on dips.

Snabbanalysen av OMX30 är att 1140 är botten, att vi ska testa 1223 snart, och eventuellt pressa oss något högre, SL 1186 (eller 1178 om man vill ha lite mer svängrum).. och det i princip är Buy on Dips… men jag vidhåller fortfarande, för att vi göra ett nytt 10% leg upp, behövs mer sell off på räntesidan triggat av klart bättre makro än väntat i kombination med klart bättre upward revisions, både av earnings och Revenues. Där är vi inte än…Förstår ni poängen, dvs om OMX handlats i 1115 och SPX på motsvarande, då hade den nyfunna optimismen som spirar idag INTE varit inprisad.. men eftersom vi inte är där så är den det till stor del. ds.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

NFP grymt bra!

NonfarmPayrols kom in på 165k mot 140k väntat och föregående 138k (uppreviderat från 88k)
Private sektorn kom in på 176k mot 150k väntat och fg 154k (uppreviderat 95k)

Jag har inte läst in mig på detaljerna, dvs om det verkligen bara handlar om kallt väder. Men siffran är oerhört stark, och indikerar en tillväxttakt på ca 2-3 procent vilket är starkt givet åtstramningarna från statligt håll.

Läge att bli fundamentalt positiv? Njae, jag vill se mer av revisions åt det positiva hållet både vad gäller Revenue och earnings, för att dagens värdering ska vara tillräckligt intressant, och med det samspelar ett starkare ISM New Order, lyft på råvarusidan, snäppet högre fastighetspriser i USA (vi är fortfarande rätt rangebound de senaste åren), en vändning av IFO, att flödena är ”in” på aktier och ”ut” på räntor och cash, att den US 10yrs bond går över 2% för att det ska kännas rätt att köpa igen…

Rent tekniskt är det stor risk att vi kommer att passera fg topp och då är jag rädd att man får stoppa in sig igen…. jag vill avvakta och se hur USA tar emot siffran ikväll. Stänger SPX över 1,600 ikväll så tar det emot att vara tekniskt negativ…. och eftersom vi redan ligger på 1615 så pekar ju allt på detta!

ISM Non Mfg är också viktig, särskilt Employment siffran.

ISM non mgf kom in på 53,1 mot väntat 54,0 och fg 54,4, varav employment kom in 52,0 mot fg 53,3. Sämre än väntat men inget jättealarmerande. Det mesta pekar på att sysselsättningen kommer ligga kvar där den är idag, dvs kring 150-200k.

Att gå från Sälj till Neutral känns rimligt givet ovan. Den försiktige inväntar mer styrka från OMX…

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer