Makro update

Det har varit en hel del viktig data på sistone, och grovt kan man säga att det går att urskilja två bilder. Den ena är negativ och handlar om att industrikonjunkturen är inne i en svacka just nu, och den andra är positiv och handlar om att de Amerikanska hushållen börjar repa sig trots klen konjunktur och stundande skattehöjningar.

Vi har också haft FED möte, där budskapet i stora drag var, beroende på om det blir bättre eller sämre, så anpassar vi politiken därefter. Typ, om det blir sämre så drar vi inte tillbaks QE utan kan rent av öka istället, blir det bättre så funderar vi på exit… men kontentan är att de inte verkar veta mer än någon annan. ECB träffades också för att sänka räntan med 25punkter… gäsp.

Låt oss ta en titt på den dåliga datan;

Chicago PMI kom in på 49,0 mot väntat 52,5 och fg 52,4… ajaj
Markit US PMI kom in på 52,1 mot väntat 52,0 och fg 52,0.. in line

inför ISM var det mycket som pekade på en riktigt dålig siffra, tom under 50, och sen kom den

ISM kom in på 50,7 mot väntat 50,5 och fg 51,3… ganska inline, och kanske tom bättre än whispering

Men mest intressant var nog att det var lagerkomponenten som drog ner indexet så mycket.

New order kom in bättre på 52,3 mot fg 51,4
Lager kom in på 46,5 mot fg 49,5… dvs spreaden New order/Inventories pekar på att ISM faktiskt kan bottna ur väldigt snart. Om den inte redan gjort det?

Prisindex kom in på 50,0 mot fg 54,5… och det är inte bara här vi ser disinflatoriska signaler!!!

ISM Employment kom in på 50,2 mot fg 54,2.. klent. Förvisso är det i tjänstesektorn jobben skapas men ändå!!!

Så trots synen på att Amerikanska industrin är inne i en svacka så går det ändå att hitta ljusglimtar…

Vi hade även lite utländsk pmi data

China Mfg PMI kom in på 50,6 mot väntat 50,7 och fg 50,9… inline men rätt klent givet den pick up som väntas i ekonomin under Q213
China HSBC Mfg PMI kom in på 50,4 mot väntat 50,5 och fg 51,6… bekräftar förra siffran

China Non-Mfg PMI kom in på 54,5 mot fg 55,6… sämre fast fortsatt ok nivå!!! Men trenden är illavarslande!

EZ Mfg PMI kom in på 46,7 mot väntat 46,5 och fg 46,5… inline typ
Tyskland Mfg PMI kóm in på 48,1 mot väntat 47,9 och fg 47,9… typ inline, bra att den inte fortsätter att förvärras
Fr Mfg PMI kom in på 44,4 mot väntat 44,4 och fg 44,4…. inline, dålig nivå, fast bra att den inte förvärras.

Europa verkar inte ta sig ur sin grunda recession… politikerna gör inte saken bättre!!! En svag euro hjälper, men det verkar ha stabiliserats.

Glädjeämnet under veckan var den relaterat till den amerikanska konsumenten…

Case Shiller huspriser steg med 9,3% YoY mot väntat 9,0 och fg 8,1… visst det är en stark YoY siffra, men nu ligger priserna i paritet med sommaren 2010, som alltså är den högsta post-Lehman. Det är intressant. Kan vi bryta upp ytterligare från den från den här nivån så lär det bidra väldigt positivt till consumer confidence m.m.

Consumer Confidence från Conf Board kom in på 68,1 mot väntat 61,0 och fg 59,7.. i likhet med Michigan repar sig index snabbt, och det måste vara kopplat till husmarknaden, och en tidigare överdriven oro för kommande skattehöjningar.

Vad som saknas för att detta ska bli riktigt jäkla bra är att jobbskapandet kommer igång på allvar. Har du stigande huspriser och jobbskapande = ja då är den amerikanska ekonomin jäkligt dynamisk (till skillnad från Europa) och kan repa sig ganska snabbt!!!! (Det innebär iofs att QE kommer försvinna vilket sätter press på räntorna, som i sig har en bromsande effekt, men den ska balanseras mot de positiva effekterna i det förstnämnda)

Apropå jobben,

ADP kom in på 119k mot väntat 150k och fg 131 (nedreviderat fr 158).. dåligt och pekar inte på någon bra NFP siffra

Jobblessclaims å andra sidan kom in på 324k mot fg veckas 339k… i rätt riktning trots allt!.

Så ska man summera datan så är det kortsiktigt negativt att den globala industrikonjan fått sig en rejäl törn, men att det finns anledning att vara hoppfull om man ser till de Amerikanska hushållen. Vattendelaren anser jag vara jobben. I eftermiddag kommer NFP, och förväntningarna ligger på 140k, fg var 88k. Frågan är hur det kalla vädret påverkade förra siffran…. vi har även ISM Non-mfg som jag anser vara viktig för det jobbskapandet i tjänstesektorn de kommande månaderna….

OMX mfl, verkar stå och pendla. SKa det bryta upp och notera nya högre toppar, eller ska det vända ner i svaghet, och fortsätta rangebound, med potentiellt nya bottnar? Ja mina vänner, Om dagens siffra avviker för mycket från förväntningarna kan det räcka som vägdelare….

Trevlig helg!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Titta hit om du har 10 års horisont

För alla dem med lyxen att vara långsiktiga så slår MorganStanley fast att aktier fortfarande är ganska attraktivt värderade. Deras mått, precis som mitt eget, är EarningsYield (dvs 1/PE) minus US 10yrs obligationen.

Vi har en rätt bra bit kvar tills aktier är övervärderade. Men då frågar någon, varför måste de bli övervärderade? Räcker det inte med fair value, typ där vi är idag. Nej jag tror inte riktigt på det, titta på grafen nedan. Vi är på fair value idag, men hur ofta befinner man sig där? Nästan aldrig. Marknaden har en tendens att trenda och pendla mellan värderingarna. Detta handlar om de psykologiska effekterna att kasta sig över det som går bra. Se de senaste åren, obligationer, särskilt govvies, har för längesedan passerat fair value, men ändå fortsätter pengarna att strömma till, och tyvärr är det så att det som går upp lockat till sig nya pengar och så vidare. Tills det inte gör det, för då ska alla ut, och in i nästa tillgångsslag som går upp… går upp till fair value, och passerar det på sin väg till övervärderat. Det är detta media kallar Rotation (vilket är ett felaktigt ord då det alltid finns en köpare och säljare), men låt oss kalla det pristryck.

För att nå en övervärdering behöver vi nå Earnings% – 10 yrs Gov bond = 0 – (-)2 procent.

Jag och många andra säger att FED dopar marknaden, och skulle QE tas bort räknar jag med en reaktion på minst 150 punkter. Men det räcker inte för att ovan ekvation ska gå ihop…

Jag räknar kallt med att aktiemarknaden inom en 10 års period kommer nå PE20, och 10 åringen kanske 5-7%… då skulle vi uppnå målet ovan. 1/20 – 7 = -2, check

Vet du bara när vi ska uppnå PE20, så är det bara frågan vilken vinstnivå som gäller för det året… och simsallabim så vet du hur högt börsen kommer gå fram tills dess… enkelt va? 😉

Namnlös1620

Mitt tekniska case är fortsatt att vi försöker toppa ur i någon form, och sen ska vi tillbaks in i korrektionsfasen, som förhoppningsvis leder till en ny botten , men i värsta fall leder till en typ av range bound. Vi får också räkna med att det kan bli slagigt och fintas en del i den här fasen…

Slutligen vill jag bara citera Merill som tittat på 1q13 i Europa och konstaterar; Our European investment strategists today describe the current earnings season as weak but not the worst we’ve ever seen (chart 1). Of the 29% of European firms that have reported Q1 so far, 33% have beaten on EPS, the lowest level on record. Top-line beats also weak at 30% but the proportion of companies “meeting” expectations is at record levels (21%).

Ok, dålig på revs, men även dålig på EPS.

Markets have historically struggled when EPS beats are <45% (down 2% on average during such a season) and this supports our view that a big Q2 leg up in markets is unlikely. However, improving EPS revision ratios, lower stock correlations and falling consensus EPS dispersion underpins our constructive view on 12m basis.

Det stämmer väl överrens någorlunda med min syn!

I eftermiddag har vi Cons. confidence fr CB, Case Shiler huspriser samt Chicago PMI… Trevlig Valborg.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

CS skriver idag; 54% of SPX co´s have reported. Revs tracking 143bp behind of ests. Earnings tracking 466bp ahead of ests. Ganska intressant hur fel man legat, både på resultaten och försäljningen. Makro har guidat ganska rätt vad gäller svagare Revs och det är frågan om den inte borde skruvas ner ytterligare, åtminstone för 2Q13. Vinsterna är en annan femma, men det är klart positivt att den negativa kostnadstrycket från insatsvaror/råvaror verkar gynna marginalerna, liksom att man är fortsatt jäkligt duktig på att hålla i kostnaderna, vilket kanske inte är särskilt svårt när man nästan har negativ reallöneutveckling…

Ovan ger oss två, gamla, läxor;

1, att tyda makro kan ge oss en vink om fart konjunkturen är på väg, och vetskapen om styrkan i konjunkturen gör att vi kan pricka ganska rätt hur Aggregerade Revenues ska komma in… men att därifrån gå vidare och pricka vinsterna är betydligt svårare. Alltså dra gärna paralleller mellan ISM och Revenues, men inte ISM och vinster

2, Börsen diskonterar INTE framtida makro, inte heller konjunktur eller Revenues. Den diskonterar vinster! Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Om någon kunde garantera att vinsterna stiger med 10% om året de närmaste 10 åren, så hade jag skitit i om ISM så hade gått till 20… börsen hade gått ganska hyggligt, Believe me! Sen ska det ju tilläggas att det över tiden finns en stark koppling mellan Revenues och Vinster, som är rätt logisk.

Tittar man framåt nåt kvartal ser jag ingen anledning till varför råvarupriserna eller lönerna ska förändras radikalt till det sämre och därmed försämra marginalerna. Det finns ingen anledning för Revenues att revideras särskilt positivt heller. Å andra sidan om konjan tar fart under 2H13 så borde det ge genomslag på Revenue revisions, vilket borde gynna vinsterna. Det är inte förrän i nästa skede, som konjan sätter press på löner och råvaror. Det finns ju även ett mer negativt scenario där konjan inte vänder upp under 2H13, och vi får fortsatta negativa Revs revisions, vilket lever till omvänd Op lev och sämre marginaler (dvs när Sales sjunker snabbare än cost)… men det är inget jag skissar efter i nuläget trots att jag är fundamentalt negativ.

Hursomhelst, nedan chart visar hur real bnp korrelerar rätt väl med real sales, vilket är fullt logiskt. Så det är inte så konstigt att man fått skruva ner omsättningsprognoserna

untitled12584

Det är också intressant att se hur SPX praktiskt taget struntat i dålig makro på sistone… frågan är hur länge detta kan pågå? Dels handlar det om att vinstrevideringarna varit ok, och dels förväntningar på centralbankerna. Men vad händer när 1q13 är avklarade? Nej, det gäller nog att makro börjar komma in bättre än väntat för att det inte ska bli tråkigt… det värsta är att det finns inte så mycket som pekar på att det ska bli så mycket bättre förrän om någon månad. Frågan är vad börsen då väljer att prisa in??

untitled122584

Det här chartet är rätt bra.. man får lite perspektiv. När man ser detta tycker jag två saker ser rätt självklara ut… det första är att Revenues är på en låg nivå och behövs, trots en svag privat sektor, normaliseras… typ från 17 till 19%?

Det andra är hur excessive spending är. Samtidigt ser ni också hur cykliskt framförallt spending, men även Revenues är. Jag trodde det var tvärtom. Nåväl, spending är ju rätt självklart att man borde ta ner, men detta är en känslig puck då det till stor del är denna som hjälpt den amerikanska konjan. Detta är the big MEN, det är förmodligen väldigt svårt att cutta göra om privata sektorn inte lyfter. Visst är det så, att de underskotten man kört de senaste åren är en delförklaring till de goda vinsterna i privata sektorn, och till varför arbetslösheten inte är ännu högre. För att vinsterna inte ska försvinna, och arbetslösheten stiga, så behöver den privata sektorn kompensera för det bortfall den statliga lämnar efter sig. Give and take. En stark privatsektor får vi om vi har högre aggregerade real inkomster, vilket kommer ur jobbskapande och högre real löner. Men för att det ska hända så ska företagen vilja anställa i ännu större utsträckning, och för att det ska hända vill de se stigande efterfrågan på sina varor och tjänster, och det får vi antagligen inte förrän husmarknaden repat sig ytterligare… denna är alltså KEY!

wmc130304b

Trevlig kväll!!!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

OMX Chart

Under förutsättning att vi inte bryter upp och därmed dödförklarar rekylen så kan man alltid måla upp ett baisse scenario i maj, som normalet sett brukar vara en rätt risig månad!

OMX Index (OMX Stockholm 30 Inde 2013-04-26 15-08-01

1Q13 från USA kom precis, 2,5% mot väntat 3,0%. Privatkonsumtionen var stark, trots att de reala disponibel inkomsterna var ner, vilket handlar om att man sänkte savings ratio. Anledningen att man drog ner savingsratio tros bero på ökade huspriser och stigande priser på aktier och obligationer. Lageruppbyggnad bidrog med 1%, men det var mindre än kvartalet innan. Bostadsbyggande bidrog positivt. Negativa bidragsfaktorer var Government spending och särskilt inom försvar, vilket är den största sedan 1954 Även företagens investeringar mjuknade något. Så totalt sett var siffran sämre än väntat, men tittar man på privata sektorn är den faktiskt totalt sett bättre än väntat….. är det bra eller dåligt för QE, och därmed bra eller dåligt för börsen. Svårt att säga. Det kan ju komma bakslag för privata sektorn i 2Q13 mot bakgrund av budgetåtstramnings paketet…

Så här sent på dagen fick vi även Michigan som kom in på 76,4 mot väntat 73,5 samt prel siffran 72,3 och fg 78,6… starkt!!! Sjukt att det kan avvika så från prel siffran? Verkar som om kallt väder och budgetuppgörelsen skakade om marknaden temporärt, men nu när dammet lagt sig… ja då var det inte farligt och optimismen hittar tillbaks igen. Tar man dessutom in BNP siffran där Savings Ration sjönk så kraftigt så vete tusan om amerikanen ändå inte verkar skita i kommande skattehöjningar, utan hon är betydligt för att värdet på huset börjar kännas rätt igen…. Husmarknaden alltså!!! Den enskilt viktigaste parametern i USA… mark my word!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Spännande läge

Marknaden rekylerade med drygt 7% innan köparna tyckte att det fick räcka i tisdags. Om det handlar om buzz kring att ECB ska hitta på nåt mer än att sänka räntan, eller något helt annat är svårt att säga. Trycket i den här 3 dagars uppgången har varit imponerande, och rent tekniskt så undrar man ju om det är en överreaktion på nedgången, eller marknadens sätt att säga ”nu får det vara slut på rekylen, vi prisar inte in nuet, utan minst 6 månader bort, och då ser det betydligt bättre ut”. Svårt att säga.

Jag tycker inte 1140 var någon särskilt intressant nivå rent tekniskt. Nästa vecka kommer ISM på onsdag (förväntningarna ligger på 51,0 mot fg 51,3) och NFP på fredag (väntas 155k mot fg 88k). Därutöver har vi FED möte på onsdag och ECB möte på torsdag. Plus en massa annan viktig data som CaseShiller, Chicago PMI, CB Cons Conf, China PMI, China Non-mfg PMI, ISM non-mfg osv….

Utifrån hur marknaden tar emot ovan så kommer vi antingen 1, notera en ny lägre topp (än 1223) och resan söderöver har tagit ny fart, troligtvis för att sätta en lägre topp än 1140, och sedan gå in i ett brett tradingintervall, i väntan på att makro och revisions vänder upp och säger att det ska bli goda tider igen, vilket gör att vi kan ta oss ur intervallet och sätta nya toppar, med target 1300-1323. ELLER 2, tas informationen emot väl och då är det dags att sätta en ny topp och korrigeringsfasen får anses vara över.

Enkelt eller hur? Fundamentalt är jag ingalunda negativ fortfarande, vilket bygger på att jag inte tycker att kombinationen Värdering, Vinstrevideringar och Konjunkturutsikter inte ser TILLRÄCKLIGT attraktiv ut. Därutöver saknas de taktiska bitarna från räntemarknaden, dvs flöden och allokering (eller mer korrekt pristryck) för man ska kunna motivera betydligt högre aktiekurser. Men rent tekniskt måste vi vara beredda på att vända kappan efter vinden om det visar sig att korrektionen är över.

Dags att summera senaste tidens data…

US;

Philly Fed kom in på 1,3 mot väntat 3,0 och fg 2,0… svagt
Chicago FED kom in på -0,23 mot väntat 0,29 och fg 0,44… svagt
US flash PMI kom in på 52 mot väntat 53,9 och fg 54,6.. svagt

pekar ju tillsammans på en rätt dålig ISM?

Durable Goods kom in på -5,7% mot väntat -3,0% och fg +5,7. ex transport kom den in på -1,4 mot väntat 0,5 och fg -0,5.. klent!

China;

HSBC Flash Mfg PMI kom in på 50,5 mot väntat 51,5 och fg 51,6… inte särskilt supportive med tanke på att de flesta väntar sig ett uppställ under 2q13…

Europa;

EZ Mfg PMI kom in på 46,5 mot flash 46,7 och fg 46,8.. inline
EZ Service Pmi kom in på 46,6 mot flash 46,5 och fg 46,4.. inline
Ez Composite PMI kom in på 46,5 mot väntat 46,5 och fg 46,5… snark!

Frankrike kom mfg pmi in på 44,4 mot flash 44,1 och fg 44,0… i vart fall inte sämre!
Fr Service PMI kom in på 44,1 mot flash 42,0 och fg 41,3.. lite uppmuntrande och totalt sett är det glädjande att se att situationen inte försämras.

Tyskland Mfg Pmi kom in på 47,9 mot flash 49,0 och fg 49,0.. svagt
Ty Service PMI kom in på 49,2 mot flash 51,0 och fg 50,9.. ännu svagare

Ifo kom in på 104,4 mot väntat 106,2 och fg 106,7… klart sämre

Datan från Tyskland pekar på en försvagning… dock är nivån fortfarande ok, men det är helt klart att mår inte resten av Europa samt Kina bra så känner tysken av det förr eller senare. Tyskland är en export ekonomi som Sverige och trots sin storlek så har den svårt att nå högkonja på egna meriter, som ex USA klarar av, utan behöver hjälp från omvärlden. Amerikanen borde vara lite mer som Tysken, och Tysken borde vara lite mer som Amerikanen kan man säga. Ska man säga nåt positivt så är det att spreden mellan current och expectations förbättrades från -6,3 till -5,6…

EZ M3 kom in på 2,6 mot väntat 3,0 och fg 3,1… alltså vi kan inte förvänta oss någon dramatisk förbättring i Europa på sex månaders sikt.

I eftermiddag har vi US 1q13 BNP samt Michigan…

Trevlig helg!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Köp EM när du tror det har bottnat

UBS var bullish i september 2012 för råvaror, och EM i synnerhet. Under 4Q12 fick de rätt men har haft tvärfel under Q1. Detta handlar om att likviditeten varit för dålig… jag skulle även tillägga stark dollar, rykten om dra tillbaks QE, de stocking samt viss oro för ökad supply. ‘

Namnlös1617

Nu handlar det om att tyillväxten i Kina har potential att ta fart, och det bygger i sin tur på att utlåningen har tagit fart, som i sin tur bygger på att realräntorna har kommit ner…

Namnlös1618

och slutligen finns det en del ledande indikatorer som pekar på att kopparn ska ta fart!!

Namnlös1619

By the way.. min chef hävdar att marknaderna i Europa går på att nåt stort jävla skulle vara på gång från ECB. Den här uppgången vi sett i Sverige, och Europa, började i tisdags, med att räntorna föll kraftigt i vitlöksbältet, varpå europeiska aktier rallade… något ska ha läckt att nåt är på G, men jag har vare sig läst eller hört nåt… och då menar jag INTE ryktena om en liten räntesänkning i nästa vecka, för det hade varit jävligt naivt om marknaden tror att det skulle vara nån form av gamechanger!!!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Lite charts…

DB konstaterar att makrodatan faktiskt har packat ihop rejält över hela världen, jmf förväntningar, senaste veckorna. Samtidigt har inte börserna korrigerat så mycket man skulle kunna hoppas på… vilket handlar om att marknaden har blivit något mer optimistisk kring Europa, sen Cypern tjafset lagt sig, och optimismen kring Japans nya policies…

Namnlös1610

Trots viss pessimism kring USA så rullar det ändå fortare där än i Europa. Viss del går väl att förklara med skillnaderna i Anställningslagar, som gör USA mer flexiblare, och därmed snabbare, och till viss del går att förklara med att större delen av BNP i USA utgörs av privat konsumtion. MEN det hade varit intressant att se hur nedan grafer varit om Europa hade anammat USAs penning- och finanspolitik, och tvärtom…

Namnlös1611

ok, 1Q13 BNP var sunkig i USA, men ska man tro DB… så är det uppåt härifrån… och tittar man på hur utlåning, real M2 varit på sistone så är det inte omöjligt.. det är egentligen bara PMIs samt Energy consumption som ser fortsatt klena ut.,..

Namnlös1612

Jag har egentligen väldigt svårt för den här typen av historiska tillbakablickar… men hursomhelst. Perioden maj-sep har historiskt varit klen. På senare år verkar den har flyttats bak till april-juni… så översatt till omx, såå hoppas jag på botten nu under april-juni (vissa tror att vi redan sett den på 1140) och sen studs och lite sidledes börs över sommaren, och sen i september tar vi nya tag, och har förhoppningsvis en 6 månaders resa mot 1300-1325… givet att konjunkturutsikterna förbättras mot idag. Vilket jag alltså hoppas på!

Namnlös1613

Ni har säkert läst att rapportperioden hittills varit ganska ok. I USA för någon dag sedan hade 107 av 500 bolag rapporterat, och mycket riktigt fixar de vinsterna helt ok. Även i Europa har de fixat vinsterna ok. DÄREMOT är det stora besvikelser på Revenue nivå, vilket är helt i linje med den svaga konjunkturen. Vad är analysen, många har varit oroliga och sagt, det är en klen konjunktur och analytikerna har inte tagit tillräcklig höjd för detta… Gratulerar, det stämmer! Revenues är sämre än väntat… MEN eftersom vinsterna kommer in OK och på sina håll faktiskt leder till upprevideringar (I USA har EPS13e höjts med 3% senaste månaden) så har det hållit uppe kurserna. Det räcker alltså inte bara att kolla makro, och konjunktur… slutligen är det vinsterna som är helt avgörande. Sen, vän av ordning, måste man ju tillägga att Revenues kan ju inte bara krympa och krympa, utan att det förr eller senare får genomslag i vinsterna… men det är ett senare problem!!

Namnlös1614

CS har gjort efterforskningar som visar på att det som korrelerar bäst med PE förändringar är förändringar i Inflationsförväntningarna. Det finns en hel del logik kring detta, och jag har skrivit om det tidigare. Hursomhelst, i takt med att marknaden nu börjar ta till sig att QE på sikt kommer att försvinna, i kombination med dålig data, så har inflationsförväntningarna nu vänt ner. Detta samtidigt som fwd PE börjar nå taket i sitt 5 års range… visserligen tror jag rapportperioden, och dess revisions, håller kurserna lite under armarna just för tillfället, MEN PE mässigt kan man nog vänta sig en 5-10% sättning. Egentligen gillar jag nästan bättre att se nedan chart i 3m AVG YoY%, alt 3m/3m, men det hade visat ungefär samma sak!

Namnlös1615

Tittar man på fwd EPS, så är det främst Japan och USA som levererar….

Namnlös1616

Trevlig kväll, och njut av vädret!!!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Uppsnappat

Börsen rekylerade starkt igår men befinner sig ingalunda i en fallande trend sedan toppen 1223 i början på mars. Det är alltid svårt att fiska efter botten men jag hoppas såklart på 1115 +/- 10p. Tajmingmässigt är det också svårt men det hade varit fint om det skedde inom de närmaste 2-3 veckorna.

Vet inte om någon noterade sättningen på den amerikanska marknaden igår kväll. På Twitter kom nyheten: ”2 explosions at White House and Obama injured” – Market dove 1% as $8.5bn notional was sold in SPX futures within 2min (25x avg volume for that time). Det visade sig senare att det var Associate Press AP, vars Twitter hade blivit hackat och det var falskt alarm. Men visst är det sjukt, att en sån grej orsakar den typen av rörelser.

Detta får mig att tänka på Black Swan incidenter. Den dagen den slår till, vilket det kommer att göra. Räkna med att det kan gå fort!!! Hur fasen garderar man sig mot sånt.. det går ju inte!

David Rosenberg, på Gluskin Sheff slår fast att den amerikanska ekonomin är svag…

Household employment (-206k in March, the steepest decline in well over a year).
Real retail sales (-0.3% in March, down for the second time in three months).
Manufacturing production (-0.1% and also down in two of the past three months).
Core capex orders (-3.2% in February, and again, down in two of the past three months).
Single-family housing starts (-4.8% in March and negative for two of the past three months as well.
New home sales (-4.6% in February).
Philly Fed for April down to 1.3 from 2.0.
NY Fed Empire manufacturing index down to 3.05 from 9.24.
NAHB Housing Market index down to a six-month low of 42 in April from 44.
Conference Board consumer confidence index down to 59.7 in March from 68.
University of Michigan consumer sentiment down to 72.3 for April from 78.6, the lowest in over a year.
Conference Board leading indicators down 0.1% in March, first decline in seven months.

Berätta något vi inte vet :-). Den intressanta frågan är, som vanligt, vad säger detta om framtiden? Personligen tror, och hoppas jag, att datan mer beskriver nuläget, och eventuellt 2Q13. Men att datan vänder upp under 2H13.

Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer

Enklare än så här blir det knappast!

Om situationen i USA

Namnlös1609

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Update

Jag har inte skrivit på ett tag. Dels handlar det om att jag har haft en del att göra, men också att det inte hänt särskilt mycket egentligen. Mest noice!!

Sedan en månad befinner sig OMX i en fallande trend. Många trodde nog att området 1156-1162 skulle hålla ett tag till, men så idag bröts det. Tittar man på mönstret så kan det säkert studsa från dagens nivåer. Men likväl är trenden fallande. Någon optimist kanske lyfter fram att vi har sett en 5-stegs rörelse nu och korrektionen kan vara över. Jag är skeptisk så länge som topparna 1197 och 1212 är intakta. På nedsidan har vi ett Fib% stöd kring 1148 som nätt och jämnt testades idag. Annars väntar 1119-1125 samt 1100-1115…. jag hoppas på gapstängning kring 1114. Dit ner är det 3-4%. Kan gå fort!!!!

Från USA har kommit lite data, låt mig summera

FED protokollet ändrade inte på tonen trots NFP siffran. QE bör fasas ut tycker fler och fler. Därefter kom rapporter som visar att den svaga NFP siffran inte alls kanske beror på budgetåtstramningar, utan dåligt väder, och att nästa siffra kommer bli klart bättre. Detta är viktiga saker!!!

kallt?

Namnlös1606

vilket håller tillbaks jobben

Namnlös1607

och vissa FED delegater är inte särskilt oroliga!

Namnlös1608

Aprilsiffran kommer bli intressant. Redan i förra veckan kom veckodata över Joblessclaims, som studsade tillbaks från 385k till 346k, väntat 360k. Hmmm är jobben på G eller ej?

Sen hade vi inflationsdata,

Core cpi kom in på 1,9% mot väntat 2,0 och fg 2,0… headline var ännu bättre. Core PCE håller också på att falla tillbaks. Core PPI kom in på 1,7 mot väntat 1,7 och fg 1,7. Det är alltså deflatoriska tendenser i USA just nu… och frågan om Bernanke verkligen lyfta hem stimulanser i det läget. En annan fråga är, kan vi verkligen har hyggligt jobbskapande samt deflation. På kort sikt ja, men på längre sikt Nej, säger jag. Jobbskapande driver löner som i sin tur driver konsumtion, som i sin tur driver core inflation. Det är min tes. Sen kan det grusas av att räntorna går upp, och därmed boendekostnaderna, vilket tar kraft av annan konsumtion.

Vi hade även Retail sales som kom in på -0,4 mot väntat 0,0 och fg 1,1… svagt. Även ex bilar var den svag.

Michigan bekräftade det dåliga jobbskapandet genom att komma in på 72,3 mot väntat 78,6 och fg 78,6

Empire FED kom in på 3,1 mot väntat 7 och fg 9,2… svagt

NAHB, en av de viktigaste parametrarna kom in på 42 mot väntat 45 och fg 44. Inte bra, trots att nivån fortfarande är OK och pekar på signifikanta prisökningar närmaste året.

Totalt sett en ganska klen skörd data från USA, så det är inte konstigt att marknaden tvekar på receoverien och det gått ner… samtidigt finns det potential för en vändning, kanske redan i Maj? Frågan är om vi ska botttna ur innan?

Det beror i stor utsträckning på rapporterna, eller rättare sagt riktningen på revisions, orsakade av rapporterna. Känns lite tidigt att uttala sig om rapportperioden ännu. Vi får återkomma till det!

Kina har också varit i fokus;

CPI kom in på 2,1 mot väntat 2,5 och fg 3,2… det gillar nog myndigheterna
PPI kom in på -1,9 mot väntat -1,9 och fg -1,6… bra

Exporten kom in på 10,0 mot väntat 11,7 och fg 21,8.. en del säsongmässiga faktorer och man ska inte dra några större slutsatser.
Importen kom in på 14,1 mot väntat 6,0 och fg -15,2.. härligt, och det var särskilt råvaror som lyfte siffran.

Marknaden blev temporört glad, men det varade inte länge.

BNP 1q13 kom in på 7,7 mot väntat 8,0+ och fg 7,9… sämre
Marknaden surnade till och råvaruaktier sjönk som en sten. Siffran vägde mer än importsiffran.

Vad gäller råvaror så är de stressade för att 1, tillväxten i Kina varit svagare än väntat 2, trots dålig data från USA så pratar FED fortfarande i termer om att ta bort QE vilket framförallt är negativt för råvaror då detta innebär att räntorna kommer att stiga den dagen man tar bort QE och 3, inflationsförväntningarna börjar nu mjukna något. Lägger man ihop punkt 3 och 4 får man stigande realräntor, klart negativt för ex guld. Samtidigt borde inflationen ta fart längre fram, eller åtminstone normaliseras, om FED får rätt att det skapas jobb och ekonomin växer. I det korta perspektivet har faktiskt räntorna sjunkigt undan något, trots FEDs utalanden, då detta beror på ökad konjunktur oro.

Nya lån kom in på 1,060 mot väntat 900 och fg 620… starkt
M2 kom in på 15,7 mot väntat 14,6 och fg 15,2.. starkt

IP kom in på 8,9 mot väntat 10,0 och fg 9,9… gäsp
FAI kom in på 20,9 mot väntat 21,3 och fg 21,2.. fortsatt starkt. Hur länge kan dem behålla låga lager av stål och koppar?
Retails sales kom in på 12,6 mot väntat 12,5 och fg 12,3… tuggar på liksom.

Totalt sett känner jag mig rätt optimistisk kring Kina… det är egentligen bara högre räntor, orsakade av tillbakadragen QE, som spökar. Kanske är det ändå en BRIC fond man ska när detta bottnat ur framåt vårkanten?

För jag tillhör faktiskt dem som tror på en bättre konjunktur i horisonten, eller i vart fall 2H13.

Happy trading!

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer