Mitt bidrag till debatten

Med risk för att det blir lite repetition för vissa. Men det verkar som om det börjar bli lite konsensus kring amorteringskravet, och det finns stora chanser att det faktiskt kommer införas inom kort….

Är det bra?

JA det är det om målet är att vi vill att nya låntagare, eller de som byter upp sig, ska ta lite mindre lån.

Men vad är målet egentligen? Det finns inget självändamål att bromsa utlåning och hålla tillbaka prisutvecklingen på bostäder. Det centrala målet är att vi vill undvika en framtida finans- och fastighetskris med påföljande lågkonjunktur.

Man tror att fortsätter lånestocken att öka kraftigt så ökar risken att vi hamnar i en kris längre fram. Fair point!

1, men politiker mfl tror att det här löser problemet med överbelånande och risk för framtida kris, det gör det inte.
2, befintliga låntagare som är överbelånade berörs ej, de utgör ändå bulken.
3, visserligen gör det att låntagare lånar mindre, men det hade man kunnat uppnå på annat sätt
4, ett statiskt amorteringskravet gör det bara jobbigare för hushållen när räntorna ökar, vilket egentligen var den situation vi vill undvika.

Säg att ett hushåll kan amortera 3,000kr i månaden. Det blir 1,080,000kr på 30 år.

Vad är skillnaden mellan att ta ett amorteringsfritt lån på 2mkr, eller ta ett lån på 3mkr med ovan amorteringstakt?

Säg att ett hushåll egentligen inte borde ha mer än 1,5mkr i lån… Är det en bra lösning att låta dem låna 2,5mkr och sen köra amortering på det?

Någon som lånade 2,5 mkr för nåt år sedan (men borde lånat 1,5mkr) och vars bostad då kostade 3mkr, den har idag stigit i värde till 5mkr…. Är dem på säkra sidan bara för att loan/value gått ner till 50%?

Ja ni fattar var jag vill komma. Problemet är inte priserna, för de är bara en funktion av storleken på lånen. Problemet är egentligen inte att folk lånar pengar om de har ordnade arbetsförhållanden och inkomst. Problemet är om folk lånar för mycket pengar. Jag är rädd för att många lånar för mycket, och det är bara bankerna som kan göra nåt åt det. Bankerna är problemet.

Om detta är ett bekymmer så är det inte priserna eller räntans fel. Det är bankernas. De beviljar för stora lån. Punkt. Låg räntan är bara bra för låntagare, sparande och svensk ekonomi.

Jag har hört att bankerna har höga marginalkrav, dvs kalkylräntan är hög. Men med tanke på vissa låntagare jag har genom åren så undrar jag om det stämmer i praktiken? Låt säga att det stämmer, vad felas då. Jag är rädd att summan man förväntas kunna leva på, dvs kvar-att-leva-på summan är inte realistisk. Den sätter man för lågt. Dvs den summan är det få som kan eller vill leva på. Dessutom ger det en kraftig inbromsning i ekonomin vilket inte är önskvärt, då det leder till ökad arbetslöshet, och vid arbetslöshet spricker ändå hela lånelöfteskalkylen om du blir av med jobbet.  Det finns många anledningar till att göra lånelöftena mer realistiska och reglerade så att bankerna inte kan konkurrera om vem som lånar ut mest. De ska konkurrera om att erbjuda lägst ränta.

men säg att det regleras så att folk lånar rätt summa. Behöver inte folk amortera då? Egentligen inte.

Min poäng är att folk ska låna rätt belopp. Dvs det är bättre om man köper en lägenhet för 1,5mkr med 100% lån, än att man köper en lägenhet för 5mkr med 2,5mkr i lån. Den förstnämnda tvingas till amortering, inte den sistnämnda. Men givet samma inkomst så är det den sistnämnda som det kommer gå åt helsike för vid ett högre ränteläge.

Men även den förstnämnde borde amortera, trots rätt skuldsättning.

Men då borde kravet vara dynamiskt. Dvs varje månad tar banken 5% av lånet. Står räntan i 1,5% så går 3,5% i amortering. Står räntan i 4,5% så går 0,5% till amortering. Detta ner till hälften av lånet. Därefter är det frivilligt om man vill fortsätta.

Problemet är att folk är så dåliga på att spara, så vi kan gott hjälpa dem på traven. Sparande är också bra som en buffert. Säg att du blir av med jobbet. Då har du möjlighet att sälja och skaffa ett billigare boende. Det finns även en mental effekt, och det är om bostadsmarknaden sjunker något. Det spelar egentligen ingen roll, då det enda intressanta är om du kan betala räntorna. Men det påverkar ändå dig mentalt negativt om lånet är större än värdet på huset.

Det finns en annan aspekt. Det enda som är värre än att vara fattig, är att ha varit rik och sen bli fattig. Dvs idag innebär ränteeffekten att folk åker på fina semestrar och köper fina bilar. Dubblas räntan kan de inte göra det. Då kommer det kännas som om de får de rejält sämre. Det är onödigt. Då hade det varit bättre utan de nya ovanorna. Rycks samma belopp från ditt lönekonto samma dag som lönen tickar in, detta oavsett ränta, ja då anpassar du dina semestrar därefter. Du anpassar inte ditt liv efter vad räntan är. Du kan få det bättre, men främst genom att öka din inkomst, arv eller vinna på lotto. Det är nåt sunt i det. Räntenedgångar är ändå glädjande då lånet minskar genom att amorteringarna ökar, och detta bygger din framtida förmögenhet. Lägre räntor borde leda till ökat sparande, inte ökad konsumtion. Men det viktiga är inte att amortera. Det är att låna rätt summa från början. Därför borde även bankerna regleras så att de årligen stresstestar sina låntagare utifrån senaste inkomst, adekvat kvar-att-leva-på-summa, senaste uppdaterade total belåning (dvs de måste ta alla lån, alltifrån nya från elgiganten, till amortering på sitt bolån)……… men det kanske är för mycket begärt?

För mig är detta jätteenkelt och väldigt självklart…. Men jag verkar vara ensam om att tycka detta! Jag kan också erkänna att politiskt är vissa av dem här åtgärderna jobbiga att ta. Bankerna gillar att maximera lönsamheten, folk gillar att åka till Thailand, och folk vill i regel ta så stort lån de bara kan för att kunna köpa sitt drömhus. Mycket av de här åtgärderna går på tvärs med detta.

Publicerat i Uncategorized | 16 kommentarer

NFP augusti

Sista sysselsättningsdatan innan FED mötet den 16e….

NFP kom in på 173k mot 217k väntat och fg 245k (uppreviderat fr 215)… en gäsp siffra, jobben tuggar på liksom!

Men den viktiga är lönerna. Timlönerna kom in på 2,2% mot väntat 2,1 och fg 2,2 (uppreviderat från 2,1)… de rör sig inom sitt 5 års intervall…. och det är fullständigt logiskt att lönerna inte bidrar mer till inflationen än löneinflation minus 100bp=ca 1% kärninflation.

Således, om Yellen står fast vid att hon är data dependent… ja då kan inte ovan lönedata, eller någon lönedata på sistone, utgöra en anledning till att höja ränta.

Sen finns det ju alltid hökar inom FED, dvs sådana som vill höja ändå. Men å andra sidan har de velat höja länge. Deras främst skäl är att USA växer idag i en takt (2014:2,4% och 2015:2,4%est) som inte motiverar nollräntor. Visst, de kan ha en poäng.

PROBLEMET, med det här resonemanget är följande:

1. Att höja handlar inte om att höja från 0 till 0,25… och sen ligga kvar där i ett år. Då kan man lika gärna skita i det. Man höjer för att 1, kyla ner en ekonomi som på sikt riskerar att bli överhettad och 2, för att när recessionen slår till nästa gång så är räntan på en nivå som gör den sänkbar. Dvs ger en stimulativ effekt. Så det handlar inte om 0-0,25. Utan det handlar om att gå från Noll till en ny högre nivå. Låt säga 1,0%. Jag vill också påpeka att skulle de höja till 0,25%, och sen att inflationen faktiskt inte lyfter alls… då har dem en väldigt jobbig, nästan pinsam, situation att ta i tu med. Bernanke sa det nån gång… att han väntar hellre lite längre och är säker på tillväxt och inflation, innan han höjer, och således tar dess negativa effekter av att ligga behind the curve, än att höja lite för tidigt och sen inse att ekonomin inte utvecklas i den riktningen det var tänkt, och därmed hamna i en nästan olöslig sits som kan sluta med ett enormt förtroendetapp.

Varför tror ni både Draghi och Ingves började stimulera EFTER kärninflationen studsat… jo för att de inser att penningpolitiken har sina begränsningar, och det handlar mycket om signal effekten. Dvs om de vidtar en åtgärd för att nå en viss effekt, säg stigande inflation, och istället blir det tvärtom. Vad tror marknaden om centralbankens möjligheter att kunna påverka? De går till NOLL.

2. Om kärninflationen i USA idag ligger på ca 1,3% (core PCE), så är realräntan 0-1,3=-1,3%… en negativ ränta gör det mindre intressant att spara, och eventuellt en större aptit att låna. En negativ ränta trycker upp priset på tillgångar som eventuellt ger business och consumer confidence. Om du höjer räntan från 0 till 1%. Givet att inget händer med inflationen, så stiger realräntan från -1,3 till -0,3. ALLT ANNAT LIKA så får detta negativa konsekvenser. Dollarn lär stärkas, och vips så får man det tuffare att exportera, aptiten för att köpa inhemska saker minskar, tillväxten avtar… samtidigt som man importerar deflation, i ett läge då man egentligen vill att inflationen stiger för att kompensera för den högre räntan…

Så visst finns det anledning för en centralbank att förhålla sig till inflationen! Givet att man mäter den rätt.

Riksbanken lämnade en prognos över tillväxten för Sverige, 3,1% i år och 3,4% nästa år. Inte så mycket att säga om det. Deras prognosförmåga är ju begränsad, det är den för alla. Växer Kina med 4% nästa år, så finns det risk att mycket inte blir som vi tänkt oss. Men det intressanta är att de tror på kärninflation på 0,9% i år, dvs i linje med de senaste mätningarna, men att den stiger till 2,0% vid utgången av 2016. Gör den det, så har jag full förståelse varför RB vilar på hanen…. men kommer det att stå i 2%? Tja, tittar man på RBs förmåga att prognostisera inflationen senaste åren har den varit kroniskt fel. Ingen har å andra sidan varit bättre.

Time will tell!

Hursomhelst, utebliven räntehöjning borde gillas av marknaden, men har inte gjort det hittills… vi får se hur USA stänger ikväll. Jag får fortfarande en hel del rapporter över hur en inbromsning i Kina slår mot världen, och de flesta rapporter säger att det är lugnt… men det vete tusan hur prognostiserbart det är egentligen! OMX1,510ish är alltjämnt ett viktigt motstånd som visar att säljarna har övertaget.

Trevlig helg!

Publicerat i Uncategorized | 8 kommentarer

Gör mig en tjänst!

Skänk en slant till flyktingarna!!! Efter att jag såg den lille pojken på stranden idag så brast det fullständigt!!!

Det finns mycket att diskutera men skit i det nu…. Låt oss bara hjälpa nu så kan vi snacka sen!

http://www.svd.se/guide-sa-kan-du-hjalpa-till

Tack för din medmänsklighet!

Publicerat i Uncategorized | 20 kommentarer

FED borde höja nu???

Ja så säger många utländska investmentbanker och bedömare. De fyller gärna på med argument som att Amerikanska ekonomin är i grunden urstark, och jobbskapandet likaså.

Låt oss förankra lite i siffror, så här har den årliga BNP tillväxten varit i USA:

År 2000: 4,1%
2001: 1,0
2002: 1,8
2003: 2,8
2004: 3,8
2005: 3,3
2006: 2,7
2007: 1,8
2008: -0,3
2009: -2,8
2010: 2,5
2011: 1,6
2012: 2,3
2013: 2,2
2014: 2,4
2015: 2,4% (observera att detta är en prognos)

Snittet under de här ”moderna” åren ligger på 2,0%. Tar man bort recessionsåren landar man på 2,5%.

Är 2,4% otroligt snabb tillväxt????? Njae varken eller tycker jag. Om jag skulle sätta ord på det så skulle jag säga, varken recession eller högkonja.

Men för att göra en Sanity Check… vet ni vad den genomsnittliga tillväxten låg på mellan 1947-2014?

3,25%

Relevant siffra? Nej kanske inte…. men kom inte att prata om att USA är i en högkonja, för det får jag inte ihop på 2,4% tillväxt.

Ok, inflationen då, jag bortsett från att stora rörelser i dollar och olja får kortsiktig inverkan på priserna, så måste jag säga att snittet av Core Cpi, Core PCE, Löner i form av ECI och NFP timlöner faktiskt väldigt väl reflekterar den ”genomsnitts miljö” USA befinner sig i. De verkar hänga ihop rätt fint.

Men tänk om recession väntar 2017 och framåt, och FED går in i denna med nollräntor och proppfull balansräkning. Gud förbjude!!! Jag håller med, det skulle vara problematiskt.

Men vad tror ni händer om en centralbank höjer räntan kraftigt utan att den underliggande inflationen finns där? Just det, valutan kommer stärkas något oerhört. Vilka effekter det får på ekonomin kan ni ju fundera på….. Man skulle nästan kunna dra lite likheter till om Ingves höjde till 3%. Fundera lite på den. Export död, Hushållens räntekostnader rakt upp, tillväxt rakt ner, sparkvot rakt upp, låg inflation blir troligtvis deflation… för att nämna några angenäma konsekvenser.

Med detta sagt vill jag flika in några charts från Deutsche… som är true beliver i att FED kan och borde höja!

Bilförsäljningen är på 10 års högsta…. men jag undrar, hur mycket beror på replacement cykler, uppskjutna inköpsbeslut och låga räntor?

Namnlös2091

Nedan chart visar hur stor andel som jobbar av faktisk befolkning, sorterat på utbildning. En stor andel av de låg utbildade jobbar faktskt… men varför har inte College ökat?

Namnlös2092

Konsumer konfidens är upp bland de rika, såklart, för att huspriser repat sig, aktie- och ränteportföljerna aldrig har varit värda så mycket. Men även bland lägre inkomstgrupper är optimismen hög… why, jo för att det gått att få jobb och för att bensinen är billig. Men ska FED luta sig mot den här… så vitt jag vet kan aktier, huspriser och bensin priser svänga rätt kraftigt på bara några månaders sikt. Visst det är jättebra…. men väldigt osäkert. Många analytiker hade dessutom fel när de trodde att konsumtionen skulle kicka in som ett led i låga bensinpriser. Nej, de amerikanska hushållen sparade istället den pengen de tjänade in… varför, jo såklart för att de inte känner sig helt trygga ännu!

Namnlös2093

Missförstå mig inte… jag tror också USA är på väg mot ett läge med framförallt högre löner. De kommer av att slacket på arbetsmarknaden börjar försvinna. Vi har sett dem första tecken, då bonus och annan ”extra kompensation” dragit iväg. Den gör det för att arbetsgivaren i det sista vill höja den fasta lönen… men måste ändå göra nåt. I nästa steg, givet att ekonomin tuggar på, lär man bli tvungen att höja de fasta lönerna, och då kommer det ge effekt på kärninflation, vilket till slut tvingar FED att agera. Någon vi också vill inför nästa högkonjunktur….

Men att det verkligen BORDE höja nu…. det sajnar jag inte under på!

ps. är det någon som Twittrat ut min blogg idag? ds.

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Blir så trött!!!

Jag vet inte om Ingves bryr sig om vad media skriver… han borde inte göra det, för de är så sjuukt okunniga. Men om han gör det skulle jag vilja tipsa honom om en sak:

Byt ut ordet Inflationsmål, som alla missförstår och misstolkar, till ord som ”ökad tillväxt, slack i arbetsmarknaden, lågt kapacitetsutnyttjade”.

För som det är nu så läser man på ena sidan i tidningen om hur fel inflationsmålet är och hur stark svensk ekonomi är och hur skadlig den låga räntan är, och så vänder man blad och då läser man om hur staten kommer få svårigheter att klara budgeten de närmaste åren, att vi inte kan ta emot flyktingar för att vi inte kommer kunna sätta dem i arbete, att arbetslösheten bland unga är för hög och därmed riskerar vi hälsan hos en hel generation, att regeringen vill höja A-kassan för dem utan arbete osv…..

Det är ointelligent…. för att på första sidan säger ni, sluta stimulera Ingves, det är bra som det är, inflationsmålet är fel och behöver ändras…. för att på nästa sida klaga över hur dåligt allt är!

Jag har sagt det innan, och säger det igen. Inflationen, mätt på rätt sätt, är inget annat än en temperaturmätare över tillväxt och kapacitetsutnyttjande i ekonomin.

Om vi säger att den låga inflationen inte är ett problem idag, som Ingves tycker. Då är det samma sak som att säga att vi är nöjda med den tillväxt, jobbskapande och resursutnyttjande som råder i Sverige idag. Är vi det?

Tittar man på tillväxten så är den klart lägre än vad den brukar vara i hyfsade konjunkturer, jobbskapandet likaså. Skatteintäkter kan justeras upp och ner med politiska beslut, men om, allt annat lika, ingen skulle röra skattesatserna över en 5 års period så kommer de gå upp och ned med ekonomin. Rätt logiskt egentligen, säg att du dubblar din inkomt, vad händer med inkomstskatt och sociala avgifter. De går upp! Säg att landets företag gör dubbelt så stor vinst, vad händer med Skatten på vinster? Jo den går upp. Vad händer om Konsumtionen går upp, jo momsintäkterna stiger. Det är inte så konstigt faktiskt. Om vår välfärd nu står för stora utmaningar, dvs ökade kostnader, hade det då varit ett problem om statens inkomster tog fart i samma utsträckning? Inte för att man höjde skatten, eller lånade upp pengar (dvs gör budgetunderskott)… utan av den enkla anledningen att Svensk ekonomi gick så jäkla bra….. går Sverige riktigt bra så blir statens kassakista därefter, och den sätter ribban för vår välfärd. Okej, vi kan ju låna, dvs köra budgetunderskott, också för att få en bättre välfärd en ekonomin tillåter, men det borde egentligen inte vara ett standard recept annat än vid recession, då staten behöver kompensera för privata sektorns bortfall.

Jag tillhör dem som inte anser att Sverige är i en regelrätt högkonjunktur. Om någon inte håller med så vill jag se bevis för detta. Och kom inte med exempel som är en funktion av låga räntor!!! Att det är smockfullt på Sturehof är en funktion av det… har någon försökt boka bord på statshotellet i Östersund? Nej, för det behövs inte då det alltid finns ett bord ledigt!

Om vi inte är nöjda med dagens konjunktursituation, utan vill ha mer… så kan man inte vara nöjd med dagens inflationsnivå, och då kan inte målet om 2% vara helt fel. Precis så tänker Ingves……. han är bara otroligt dålig på att kommunicera det!

Han klagar också över att bolånestocken växer för fort. Det gör den. Problemet är inte att räntan är för låg, problemet är att folk får ta för stora lån. Det är Maggans fel. Varför kan inte Ingves kritisera Maggan direkt. In funkin person!

och till alla er som säger, men minusräntor hjälper inte. Då undrar jag, hade situationen sett bättre ut om styrräntan låg på 2%? (En hint är att kronan hade varit ca 20% starkare mot omvälden, och de rörliga boräntorna hade legat på 3,5%). Inte så himla svår matte faktiskt!

Cervenka skriver idag att Handelsbanken har gett ut nån rapport om att Sverige håller på att överhettas… nån som sett den? Jag är supernyfiken på vilket sätt de menar!

Cervenka lyfter också fram målet om ”finansiell stabilitet”…. jag tycker han ska läsa på vad som menas med det, men jag kan hinta redan nu att det handlar om att säkerställa vårt betalningssystem att det fungerar…. dvs likviditet osv. Inte reglera hur bankerna lånar ut pengar faktiskt! Det är Fi.se uppgift, och därigenom Maggans. Om någon nu har missat det.

Varför hackar ni på Ingves… det är Maggans uppgift att ge Fi. mandat att reglera bankerna. Eller tycker ni att Ingves även ska ta över ansvaret att sätta bankernas kapitaltäckningsgrad osv…. Läs på!!!

Han lyfter även fram globalisering och internet osv… Visst världen har förändrats. OCH JAG HADE INTE SAGT NÅT OM tillväxten låg på 4%+, lönerna 3%+ och arbetslösheten hade glidit ner under 5%… OCH inflationen lik förbaskat legat på knappa 1%. Då hade jag sagt, OK, världen har förändrats vilket gör att även en tillfredställande stark ekonomi inte lyfter priserna…. MEN SÅ ÄR DET INTE!

Ingves uppgift är att se till penningpolitiken, och den kan han. Men många verkar inte veta vad det är. Sen noterar jag också att:

1, trenden på tillväxt är stigande
2, baseffekten på oljan klingar av i början på nästa år
3, baseffekten på dollar klingar också av
4, att Kärninflationen faktiskt bottnat under 2014 och rör sig uppåt, nu senast 1%
5, Det finns förhoppningar om att Europa ska repa sig ytterligare

detta tillsammans gör att tillväxten letar sig uppåt och därmed kärninflationen, vilket ger Ingves möjligheten att höja…..

Men vi kan inte veta säkert!!! Men ett är säkert. I dagsläget har han inget motiv att lyfta räntan till flera procent. Det hade både varit korkat, tjänstefel och omotiverat. Därmed inte sagt att vi måste få bukt med bieffekterna…. som ett för stort bolåneberg. Det säger Ingves också… nu är det ett politiskt beslut, inget annat. Sen kan jag tycka verktygen är fel, dvs

1, ta inte pengarna från folk, de kommer behöva sina tusenlappar den dagen räntorna är högre…Mindre lån, inte mindre pengar i plånboken.
2, man har hängt upp sig på tillväxttakten av skuldberget.. dvs nya kunder eller de som byter upp sig och tar större lån. Jag är minst lika orolig över skuldsättning hos befintliga bolånekunder. Trots att de har fin Lån/värde ratio. den kan förändras snabbt! Det viktiga är att (Disponibel Inkomst) minus (LånXworse.case.ränta + realistiska.levnadskostnader) = Noll eller högre. Det är det enda som räknas when the shit hits the fan!
3, Det är mängden lån som är fel hos många hushåll. Det måste vi få bukt med. Tvinga banker att köra reglerade bolånelöften/kalkyler, och stresstesta varje enskilt hushåll. Det är enda sättet. Bankerna ska konkurrera om lägsta ränta, inte den som lånar ut mest. Det är utlånade medel som driver upp priserna, och tvingar nya husköpare att dega ännu mer som är problemet. Inte att räntan är låg. Det är tvärtom bra och gör det möjligt för folk att amortera, konsumera eller investera. Den dagen räntorna är högre så lär pengarna gå till lånet. Belasta dem inte då med slopade ränteavdrag, fastighetsskatt och amorteringstvång… då får vi bara en fastighetskrasch ännu snabbare!

Har det aldrig slagit er att det är ganska märkligt att en journalist på SvD eller liknande sitter på de här enkla svaren, och så sitter det en hel direktion på Riksbanken med hyfsade kunskaper och erfarenheter + alla duktiga medarbetare på RB som inte fattat någonting…. Tänk att alla människor på RB tillsammans inte kunnat lista ut allt det smarta som Cervenka listat ut på 5 minuter. Sitter dem och röker på där uppe…. och spelar luffarschack. Tänk vad mycket skattepengar vi betalar ut till ett gäng som inte fattat nånting. Det är ju nästan ofattbart korkat. Eller är det kanske så att media kanske inte sitter på alla kunskaper heller???

Därmed inte sagt att RB alltid gör allting rätt, men det handlar mer om att deras arbete ämnar att påverka framtiden, och om framtiden har vi ingen spåkula!

http://www.svd.se/svensk-ekonomi–en-experimentverkstad/om/riksbankens-minusranta

Publicerat i Uncategorized | 11 kommentarer

Ny viktig trend?

Under många år utgjorde utländska centralbanker en viktig köpare av US treasuries. Men under våren, efter Bernankes tal om tapering, så drog de ner dem till noll, och har i princip legat där fram till i våras. Numera är dem en nettosäljare av US Treasuries. Övriga privata aktörer, i utlandet, har agerat hyfsat i linje med centralbankerna. Fram till i år. Nu köper man.

Anledningen till att Privata aktörer köper tror jag till stor del beror på att Japanska och Europeiska Trs avkastar så dåligt. Men det kan också vara en flykt till trygghet om du inte tror att börs och konjunktur ska fortsätta att tugga på….

Namnlös2088

Vilka centralbanker sitter på Amerikanska statspapper? Tja, de flesta. Men Asien utgör 60% och lägger man till oljenationerna så hoppar den siffran upp lite till

Namnlös2089

MEN, the Big Men, ackumuleringen av reserves, och därmed US treasuries har troligtvis nåt sin topp… då många av de här, främst Kina och oljenationer, har börjat sälja US Treasuries. Kina säljer för de behöver pengarna på annat håll, läs stimulera tillväxt, och oljenationerna behöver dem för att oljeintäkterna är inte lika feta längre.

Namnlös2090

Jaha, och varför är allt det här viktigt? Jo, anledningen till att räntorna världen över är låga beror dels på penningpolitik, men även att det funnits köpare av amerikanska statspapper i utlandet. Jänkare konsumerar Kinesiska varor, och betalar i dollar. Kina köper US Treasuries. Oljan har stått i 100usd+, jänkarna betalar i dollar, Saudi köper US Treasuries. Om nu oljan ska stå i 50usd eller nåt, samtigit som Kina bromsar in mot 5% tillväxt, då kommer de inte köpa statspapper i samma utsträckning. Färre köpare, lägre pris, högre ränta, allt annat lika. Ovanpå detta kanske löneinflationen kickar in nästa år, vilket tvingar FED att höja räntan. Högre räntor är konklusionen.

Men det är en komplex värld…. drar räntorna iväg, går aktier ner, och andra privata aktörer flyr till trygghet, och helt plötsligt kanske US räntor är helt ok…. och då kommer det in köpare som kompenserar…..

I nästa steg kan man ju fundera på vad som händer när FED skiter i att rulla över sina US Trs… utan bara låter befintliga förfalla och mackar pengarna (ie krymper balansräkningen)… det kan ju sätta ännu mer press på realräntorna. Å andra sidan verkar Budget underskottet vara i stort sett balanserat, så Net issuance av US Treasury är ju liten… det är bra!

QT…. det är nästa förkortning vi kommer läsa mycket om de kommande åren. Det är lika bra att lära sig. Vad det betyder? Quantitative Tightening!!!! Glöm aldrig bort det 🙂

Så det är inte helt enkelt!

Börsen hackar… och man vet inte om nästa steg är test av 1,410 eller 1,510….. NFP på fredag kanske ger vägledning?

Jag brukar få frågan… när räntorna börjar stiga hur mycket stiger dem?

Jag tror så här, inom 2 år:

US 2 åringen går först från 0,70% till 1,70%, och därefter 2,70%.. sen är det stop. (+200bp)

US 10 åringen går först från 2,20 till 3,00%, och därefter till 3,70%… sen är det stop (+150bp)

Detta bygger på att lönerna går till 3%+ i snitt, och Core PCE till ca 2%…. detta bygger i sin tur på att USA och Europa knallar på så sakterliga, och Kina inte utvecklar sig till en Black Swan liknande grej!

Vad övriga räntor världen över borde stå i, kan ni nog estimera fram givet ovan. Men för er som inte orkar kan jag säga att det rörliga, dvs 3månaders, bolånet här hemma borde ligga på ca 3,5%… give and take. Det finns ett antal andra parametrar som spelar in, men de är sekundära och ger egentligen bara +/- X jämfört med 3,5%.

Men ta nu detta inte på för stort allvar…. jag har haft fel många gånger förrut!

Vill du veta mer

http://www.reuters.com/article/2015/08/28/markets-global-reserves-idUSL5N1133Q620150828

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

så var man orolig över Kina igen…

Ännu en svag PMI siffra från Kina…. och marknaderna drar öronen åt sig.

Jag saxar från CS:

China’s PMIs indicate manufacturing contracted further; China said to order banks to hold reserves for currency forwards

China’s official manufacturing PMI contracted to 49.7 in August – a 3 year low, matching the median estimate. This fell below the 50.0 reading in July. Most of the key sub-indices dropped below the 50-benchmark. The new orders moderated to 49.7, while new export orders dropped to 47.7. Such combination suggests weakness in both domestic and external demand. The non-manufacturing PMI also declined, falling by 0.5 pts to 53.4 in August.

Separately, the final August Caixin manufacturing PMI was revised marginally higher to 47.3 from the preliminary estimate of 47.1. The Caixin services PMI also dropped, falling to 51.5 in August from a reading of 53.8 in July.

Namnlös2087

Rent tekniskt är jag glad för den svaga Kina datan…. då efter ett det stora augusti fallet var det helt naturligt med en studs. Den har vi nu fått. Check. Frågan är, blir det en V formation efter lite andhämtning, eller är det nya lows som väntar? Jag vet inte, jag står utanför, men har numera en omvänd SL att navigera efter.. dvs 1,512. Bryts den så hoppar vi på igen!!!

Dock gör det nya läget att vi kanske ska ha en tids konsolidering i ett ganska brett intervall. Åtminstone så länge som osäkerhetsmotmenten finns kvar. Det kan mycket väl bli en konsolidering i ett intervall som spänner över 150 punkter, dvs ca 10%…där man gör rätt i att sälja när alla är positiva och tvärtom. Time will tell…

Idag kommer PMI från Europa och USA!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Glimma av hopp?

http://www.di.se/artiklar/2015/8/31/exminister-vill-leda-fi/

Om han blir chef, då kommer ni se på fan! Är det nån som inser djupet av problemen så är det han….

Det här var det mest hoppfulla jag läst på länge… Hoppas, hoppas!

Publicerat i Uncategorized | 5 kommentarer

Ny vecka

I förra veckan fick vi IFO från Tyskland som var stark, 108,3 mot väntat 107,6 och fg 108,0

Huspriser från USA, i form av CaseShiller index kom in på 5,0% YoY mot väntat 5,1 och fg 4,9. Det tickar på!

I Eurozonen växte M3, dvs penningmängden, med 5,3% yoy mot väntat 4,9 och fg 5,0… ser bra ut!

US Core PCE, Yellens viktigaste mått, dock laggande, kom in på 1,2% YoY mot väntat 1,3 och fg 1,3… hon lär inte ligga sömnlös

Michigan kom in på 91,9 mot väntat 93,0 och fg 92,9… stöket på finansmarknaderna på sistone påverkar

I veckan har vi US ISM, men viktigast av alla är fredagens NFP timlönesiffra. Den sista innan FED mötet den 16 september.

Det är intressant med Kina, för normalt sett är det rätt mycket konsensus syn i finansbranschen… men kring Kinas framtid går åsikterna väldigt isär.

Jag har snappat upp lite bits and pieces här och var:

US exports is 10% av BNP, Kina utgör 10%, så 1% av US BNP är Kina relaterat

Trade channel inverkan är begränsad.

Det är egentligen bara växelkursen som är den viktiga kopplingen, men det skulle behövas en mycket kraftigare devalvering för att det ska få realekonomiska konsekvenser.

Det handlar till stor del om sentiment, och det är väldigt globalt och interconnected. Sentiment kan påverka konfidens, och därmed realekonomin, men då gäller det att sentimentet fortsätter att vara depressed under en lång tid…..

Kinas private debt /GDP ligger på drygt 200%. Upp från 120% 2009… bara spanien och Irland har sett kraftigare ökningar av den privata skuldsättningen. Fastighetspriser framöver är KEY

Idag måste Kina öka skulden med 4X mer än för att få ut en enhet tillväxt. Dvs för att öka BNP tillväxten med 1%, så måste lånen öka med fyra gånger snabbare. Pre Lehman var det förhållandet ett till ett. Det är inte bra! Vill vi verkligen har 7% tillväxt, men det skulduppbyggnad det kräver?

Investreringar i Kina representerar 48% av BNP. När Japan peakade låg de på 36%, och när Koreas investeringsboom peakade låg den på 38%. Japan gick från 9% snitttillväxt pre peak, till 3% post peak. Korea gick från 8% till 4%. Om Kina skulle växa med 4-5% närmaste 5 åren är det helt normalt.

När Spanien och Irlands fastighetsboom peakade låg Real estate investment på 21,5% som andel av BNP. I Kina ligger man på 18,7%.

Home Price to Income ratios ligger på 14-22gg i Kinas större städer. Det är som ett hus i Malmö skulle kosta 10mkr och Stockholm 16mkr. Cirka. Högt alltså!

Den ekonomiska datan, El produktion, järnvägsvolymer, Tillväxt i byggsektorn, järn och koppar import, Bilförsäljning, Detaljhandel i de större kedjorna…. INGET rimmar med den 7% tillväxt som BNP anger.

Men faktum är att Property transactions faktiskt vänt upp på sistone, liksom priserna.. och noterade fastighetsaktier har gått inline med marknaden senaste året, efter att ha varit major lagger.

Kina devalverar, men det är kanske inte konsstigt med tanke på att valutan stärkts med 18% sedan 2013 mot en trade weighted korg…

Igen, håll koll på fastighetspriserna!

Publicerat i Uncategorized | 8 kommentarer

Färsk CS rapport säger köp

Här är sammanfattningen

Namnlös2086

Rätt bra inlägg om Svenska statens utmaningar framöver. Enkelt uttryckt, Vi står inför stora kostnadsökningar. Visst, man kan alltid höja skatten… vilket också är det som planeras.

http://www.di.se/artiklar/2015/8/27/debatt-varning-for-finansieringskris/

Men då ska vi ha klart för oss att:

Vi har det tredje högsta skatteuttaget i världen

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_revenue_as_percentage_of_GDP

Vilket föder en del frågor,

1. Får vi valuta för våra skattemedel? Världens högsta skatteuttag borde rimligen ge världens bästa välfärd. Är det så?

2. Att ta ut skatt, kan vara tillväxthämnande. Det beror på. Har du 100kr i plånboken och handlar för dem så driver det tillväxt. Om skattmasen tar dem istället, så spenderar dem pengarna på annat. Det ger också tillväxt. Frågan är vad nettot blir?

3. Om statens spenderingar är tillväxtdrivande eller ej handlar mer om vilken finanspolitik man bedriver. Dvs tar man in 100 i skatt, och spenderar 102.. så är den det. Höjer man skatten till 102, men spenderar 105… så är det ännu mer gynnsamt för ekonomin. Växer ekonomin får vi alla det bättre. Får vi alla det bättra så ökar underlaget att i framtiden kunna beskatta. Tillväxt ligger i allas intresse.

4. Man talar om finansieringskris i media. Med det menas att man inte klarar finansiera kostnaderna krona för krona. Då gör man budgetunderskott.

Budgetunderskott är stimulativt och bra givet att man har:

1. Låg statsskuld

Den Svenska statskulden är en av de lägsta i världen bland OECD länderna

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/

2. Finansieringskostnaden av statsskulden är låg. Dvs betalar man 1% ränta på 100% public debt/gdp, så slår det mot budget med 1% av BNP. Har man 10% i statsskuld men betalar 10% ränta, då blir räntekostnaden som belastning lika stor. Storleken är viktig, men den faktiska finansieringskostnaden är lika viktig. Sverige ligger bra till även där!

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/statslanerantan/

3. Tillväxt måste man ta in i kalkylen.

Säg att du beskattar en ekonomi med 50% av BNP, och sen sätter du sprätt på allt. Balanserad budget således.

BNP är 100, skatteuttag 50, staten spenderar 50.

Men så växer ekonomin med 5% till 105. Utan att öka skattetrycket kan staten ta ut 52,50, och således spendera 52,50. Bra va!

Säg att statsskulden först låg på 50, dvs 50% av BNP.

Med tanke på att ekonomin växte till 105, så sjönk statskulden till 47,6%. Egentligen skulle den kunnat öka till 52,50… och vara intakt. Således hade man kunnat tillåta sig själv att köra ett budgetunderskott på 2,50 utan att öka statsskulden.

Man hade alltså kunnat ta ut 52,50 i skatt, och spenderat 55 (b-underskott på 2,50) utan att vare sig öka skattetryck eller statsskuld.

Fattar ni vilken välfärdsförbättring man skulle kunna få om man ökade från 50 till 55, dvs statens spending med 10%….

TILLVÄXT är jävligt viktigt.

Sammantaget vill jag bara säga att vi står inför stora utmaningar, men någon finansieringskris har vi inte på långa vägar. Däremot får vi inte tappa tempo i jobbskapande och tillväxt…. det är oerhört kritiskt men det verkar inte alla fatta. Inte med tanke på de tillväxtfientliga åtgärder de propagerar för.

Men missförstå mig inte…. bara för tillväxten är historiskt låg i Sverige så är jag inte så säker på att vi bör köra en expansiv finanspolitik. Varför? Jag tänker att tre kriterier måste vara uppfyllda.

1. Man måste ha utrymmet, givet statsskuld och finansieringskostnad. Check, det har vi
2, Tillväxten måste vara svag i absoluta termer, och jobbmarknaden måste därmed vara svag i termer av jobbskapande och löner. Halvcheck
3, Tillväxten bör vara i nivå eller under med vår omvärld, och de länder i synnerhet vi handlar med. Ej uppfylld. Då vi växer snabbare än övriga Europa, så kan expansiv finanspolitik vara att kasta pärlor efter svin. Det blir dyrköpt tillväxt, då vi knappast kan differentiera oss mot vår omvärld mer än till en viss gräns.

Så jag är inte helt övertygad att vi bör köra stora underskott, åtminstone inte större än tillväxten, så att public debt /gdp är intakt.

Sen ska vi klart fråga oss. Spenderar staten våra kulor på rätt saker? Det är en helt annat diskussion.

Tekniskt fortsatt oerhört svårt läge… kommer september erbjuda rally till 1600+… eller ska vi ner och harva mot 1450-…. studsen här mäter ca Fib38% av Kina devalveringsrörselsen, samt 1,507 var förra botten, som numera är motstånd. Fib50% ligger på 1,521. Samtidigt som kasten borde bestå så kan vi få en oktober-14 där marknaden bara steg och steg, och när den lugnade sig, ja då var det nästan för sent för att köpa. Vinnarna var dem som köpte av förlorarna på botten. Men det är ju lätt att säga i efterhand. Det var kanske samma personer som återigen bytte plats i måndags 🙂

Låt mig återkomma om jag hoppar på!

Trevlig helg!

Publicerat i Uncategorized | 14 kommentarer