Liten reflektion

Ben började prata tapering den 22 maj. Den amerikanska 10 åriga obligationen bottnade redan 3 veckor innan och steg fram till i början av september då den vände ner, egentligen 3 veckor innan FED sa att man väntar med tapering. Smart räntemarknad 🙂

SPX toppade ur i slutet av maj när Ben började prata tapering, den föll kraftigt i takt med högre räntor till i slutet av juni. Men i slutet av juni vände det upp, då styrkan i makrodatan tog över, och drev SPX över toppen i maj. I augusti fick vi en korrektion då räntorna tydligen stigit för mycket, och man började bli rädd att tillväxten inte klarade kompensera för detta. SPX föll, men vände upp i slutet augusti samtidigt som räntorna vände ner. Lägre räntor och hyfsad makro drev börsen i september. När FED flaggade för icke tapering, då blev man orolig för kommande makro och SPX vände ner igen, trots att räntorna föll!!! SPX reflekterar alltså både räntor och makro, fast olika mycket och på olika sätt över tiden.

Lägg därtill dollarn, den var svag när Ben meddelade att man kommer påbörja tapering. Borde inte den stärkts av att man drar undan tryckpressen. När makrodatan kommer in starkt under sommaren stärks dollarn temporärt för att falla tillbaks igen trots högre räntor. Därefter flat. Visserligen försvagades den kraftigt samma dag som Ben sa att man inte ska köra tapering, men stärktes under dagarna efteråt, när man kanske inser att tapering ändå kommer i december. Dollarn är opålitlig som vägvisare, men verkar ändå reagera positivt på stigande räntor och bra makro, just för tillfället!

Vad jag försöker säga är att kopplingen SPX, räntor och dollar förändras hela tiden. Just NU innebär ex bra makro och politiska nyheter, att det lär komma tapering, vilket stärker dollarn, får räntorna att gå upp och SPX att stiga. Dålig makro och Gov shut down innebär utebliven tapering, svag dollar, fallande börs och räntor. MEN, the big men, bara för några månader sedan innebar dålig makro, fortsatt tapering, bra börs och fallande räntor. Hur dollarn beter sig har skiftat hela tiden. Det den säger idag kan vara fel samband imorgon!!! Bara en reflektion alltså!

ps. jag börjar känna mig mer och mer säker på min lilla konspirationsteori i USA. Dvs Ben har sagt att han vill sluta med QE och när befintliga bonds förfaller så vill han ha cash så han kan återställa balansräkningen. Både Obama och Rep tycker detta är bra också! Men för att marknaden ska orka med detta så måste man köra mindre underskott, något som också alla tycker är rätt bra. Men man tar inga poppispoäng på att banta budget. Alltså måste vi ställa till med bråk och besvär, där Obama kommer få behålla sin Obamacare mot att han går med på andra ”Cuts”. Både Obama och Rep framstår som vinnare, och alla ”inser” att budgeten måste trimmas för att taket inte ska höjas ”för mycket”. Ben väntar med tapering, men i december säger han att ekonomin ser ok ut och inleder tapering, vilket bara signal effekten får marknaden att tro på framtiden och glömma budgetåtstramning och minskade stimulanser, då minskade stimulanser tolkas som bättre konjunktur. Budgeten stramas åt, statskulden slutar skena och FED drar undan sin stimulativa penningpolitik, samtidigt som privata sektorn sakta men säkert ta över taktpinnen påhejad av fler jobb, högre fastighetspriser, starka balansräkningar hos företagen och goda vinstnivåer… heja heja heja. Shit vad de måste hålla i tummarna 🙂

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Det är inte första gången!

Namnlös1688

Namnlös1689

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Year end rally eller har vi sett toppen?

Ja det är ju svårt att säga. Fundamentalt är uppsidan begränsad, och rent tekniskt pendlar börsen mellan dödläge, dvs inte händer nåt alls, till oroliga gap upp, eller ner, rörelser. Inte ens marknaden vet vilket ben den ska stå på 🙂

Fundamentalt har jag inte hoppat av än, kanske jag borde? Men det handlar om att det finns fortsatt uppsida och att skriverierna handlar mycket om hur bra aktier gått och hur försiktigt man ska vara… då brukar det finnas lite mer krut kvar.

Rent tekniskt öppnade vi under 1266 stödet idag, och får vi en stängning här så är det på nytt läge att bli negativ. Nu öppnade vi förvisso med ett gap och det ska bli intressant och se om vi tar igen det under dagen. Hursomhelst, tekniskt gäller alltid, ska det ner, stå utanför. Det är bättre att stå utanför och ha fel, och hoppa tillbaks igen… än att vakna upp en morgon 5%+ ner. Hur tajta stoppar man använder sig av är upp till var och en. Givet mina tekniska calls på sistone kanske man borde ta det med en nypa salt :-). Men går jag ur så är det ner till Neutral givet att man ligger kvar med sin fundamentalt positiva syn!

Marknaden verkar oroa sig över de amerikanska förhandlingarna kring budgettaket. Låt mig bara understryka några saker. Den amerikanska finanspolitiken har sedan efterkrigstiden visat underskott i budgeten varje år, bortsett från någon enstaka år (bla under Clinton eran). Givet att USA kör underskott i budgeten så växer statsskulden, punkt. Tak eller inte tak. Skulle man göra en policy ändring där man VERKLIGEN sätter ett TAK. Då innebär detta att man måste balansera budgeten. Detta skulle nästan säkert tvinga världen in i recession. USAs statskuld är uteslutande i dollarpapper. Därmed kommer landet ALDRIG få problem att vare sig betala ränta, eller betala tillbaks utestående skuld. Det går alltså inte att jämföra med ett hushåll eller ett företag som är skuldsatt och resonerar hur mycket mer skuld man kan ta på sig. MEN de kan få problem med räntorna, och valutan, som i sin tur kan de dem problem med inflation och arbetslöshet. Faktum är att USA har varit ganska skickliga på att banta budgeten de senaste 2 åren. Vi kommer få se mer av detta. Anledningen är dels att privata sektorn mäktar med en mindre stimulativ stat, men också att det kommer en dag då Treasury behöver sälja mindre obligationer för att finansiera rullande underskott (vilket dde alltså gör om underskottet är mindre), och sälja fler obligationer för att finansiera återbetalningarna av befintliga obligationer som löper ut. Så det är egentligen inte en fråga om skulden, eller max taket av densamme, utan ett resonemang hur stort budgetunderskottet får lov att vara, givet hur mycket av den gamla skulden som behöver refinansieras, med hänsyn tagen till hur mycket marknaden mäktar med givet de räntorna man kan leva med i en värld utan FED som köpare.

Extremt viktig vecka med PMIs från Europa och USA samt jobbdata från USA. Givet vad denna data landar så kommer man försöka förankra makroutsikterna med vad bolagen säger om framtiden när det är dags för årets tredje rapportskörd. Den amerikanska datan är också viktig för hur marknaden tror att FED ska agera, eller inte agera, i december.

Data från Kina på sistone;

HSBC Flash Mfg PMI kom in på 51,2 mot 50,9 väntat och fg 50,1 för en vecka sedan. Idag kom den faktiska siffran in på 50,2 mot flash 51,2… först glädje och nu liten besvikelse med andra ord. Jag är nöjd så länge som den är över 50!

Tyskland och Europa;

Från tyskland kom Flash PMI för en vecka sen. Mfg kom in på 51,3 mot väntat 52,2 och fg 51,8. Service kom in på 54,4 mot väntat 53,0 och fg 52,8. Blandad kompott.

Sen kom IFO in på 107,7 mot väntat 108,0 och fg 107,5. Spreaden mellan nuläge och framtid sjönk från -8,7 till -7,2.. även där blandad kompott.

Flash PMIs från Europa kom in på 51,1 mot väntat 51,7 och fg 51,4, service kom in på 52,1 mot väntat 51,0 och fg 50,7.. även där blandad kompott.

Europa går i rätt riktning men momentum i traden har tappat något samtidigt som det är ganska konsensus att man ska orka ta sig över nollan.

USA;

Flash PMI kom in på 52,8 mot väntat 54,0 och fg 53,1… momentum avtar även där

Case Shiller huspriser kom in på 12,4% YoY mot väntat 12,4 och fg 12,1… hyfsat inline.

CB Cons confidence kom in på 79,7 mot väntat 79,9 och fg 81,5.. ganska inline
Michigan i fredags kom in på 77,5 mot väntat 78,0 och fg 76,8.. ganska inline

Durable orders kom in på 0,1% MoM mot väntat -0,2 och fg -7,3. Ex trasport kom in på -0,1% mot väntat 1,0% och fg -0,6…

Totalt sett har makro faktiskt börjat komma in lite sämre nu ett tag och momentum i den traden känns matt, även om nivån är helt ok. Givet att vissa börser gått hyfsat är det inte konstigt att Makrohedgefonder faktiskt är den kategorin med minst beta för tillfället. Detta enligt en rapport från DB. Rätt kul att Long/short HF är den kategori med mest beta. Beta rent generellt är ganska neutral, dvs amerikanska placerar-kollektivet är vare sig tok haussade eller baissade just nu.

Datan i veckan är som sagt viktig för att klargöra den vacklande makrobilden.

Namnlös1687

ps. Jag måste även erkänna att det är lite tidigt för att börja prata om yearend rally. Faktum är att oktober har en vana av att vara en rätt stökig månad, så det är inte omöjligt att det blir en kombo, dvs en riktigt trist oktober, en bit in på november, och sen avslutas ändå året med en stark avslutning som, sin vana trogen, håller i sig en bit in på januari!!!! Time will tell ds.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Kanske är inte återhämtningen tillräckligt stark ändå?

Enligt DB så har surpriseindex varit fallande en tid, och givet dagens nivå, är det inte förenligt med tapering… snarare tvärtom. Så kanske tittade FED på den här, tog in potentiell konflikt i Syrien, effekterna av sedan sommaren dubblade räntor, samt förhandlingar om budgettaket och tänkte nån gång efter semestern att: Ajajaj, kanske vi ska vänta till december ändå, vad spelar det för roll när vi köra stimulus så jäkla länge ändå!!! En sista minuten ångran, inget annat???

Namnlös1686

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Tillväxtmarknader

EM har gått ganska hyggligt sen i somras, men ur ett större perspektiv är vi flat sedan 4 år. Även innan uppgången sedan somras. HangSeng nedan illustrerar detta bra! Frågan är om vi ska bryta upp den här gigantiska konsolideringen. Svårt att säga, men när vi väl gör det så är potentialen minst 50% skulle jag säga, och klassiska DM marknader sannolikt underperforma. Men frågan är som sagt NÄR, och idagsläget skulle vi lika gärna kunna ”mean revert” en ca 10%. Visst, exponeringen bland det utländska kapitalet är låg, värderingarna låga, vinstrevideringar varken från eller till… men det räcker liksom inte. Det krävs nåt mer! Min gissning är att det har att göra med förväntad vinsttillväxt. De senaste 4 åren har BNP vuxit betydligt snabbare för BRICS jmf DM…. MEN tittar man på vinsterna har DM bolag varit bättre. Det är ganska anmärkningsvärt. Detta handlar om många saker, dels har löneinflationen varit noll i DM, dels har räntorna varit obefintliga samtidigt som man amorterat. DM har haft nästan deflation, samtidigt som EM från tid till annan haft en kostnadstryck som man inte kunnat kompensera sig för. Det finns många anledningar. Men tids nog borde kopplingen Nominell BNP—Nominell Sales—ökade vinster börja fungera igen… och då tror jag det är dags för EM igen, på bekostnad av DM.

Namnlös1685

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Macro wrap up

Det var ett tag sedan jag uppdaterade datan;

US core PPI kom in på 1,1 YoY mot väntat 1,3 och fg 1,2… klent. Core Cpi kom in på 1,8% YoY mot väntat 1,8 och fg 1,7. Givet att ”alla” är så nöjda med återhämtningen i USA har vi sett väldigt lite tecken på detta i inflationsdatan. Visserligen är laggande core inflation inte ledande och snarare en funktion av löneinflation, som är en funktion av jobbskapande. Men ändå. FED kan inte vara helt nöjda.

Retail sales kom in på 0,2% MoM mot väntat 0,5 och fg 0,2. Michigan kom in på 76,8 mot väntat 82,0 och fg 82,1… momentum i den amerikanske konsumenten har avtagit något. Räds man för krig i Syrien, eller är det nya diskussioner kring budgettak alt FED tapering (dvs stigande räntor) som spökar?

NAHB kom in på 58 mot väntat 58 och fg 59. Indikerar fortsatt högre priser, men stiger inte längre!

Empire Fed kom in på 6,3 mot väntat 9,1 och fg 8,2. Philly Fed kom in på 22,3 mot väntat 10,3 och fg 9,3. Blandad kompott, det är frågan hur mycket krut det finns kvar i ISM egentligen.

Rent tekniskt har vi gap vid 1197, 1251, 1267 samt 1277. Så det hade ju varit enkelt att säga ”tids nog kommer korrektion” håll dig borta. Tids nog kommer det ALLTID en korrektion så det är knappast value adding kommentar. Om det går upp ska man vara med, när det går ner ska man vara utanför. Så enkelt är det. Till dem som tycker annorlunda, säger jag ”även en trasig klocka visar rätt tid två gånger om dygnet”. Kring 1296-1300 har vi ett motstånd, sen har vi gamla 2007 toppen på 1321. Någonstans här hade varit en snygg topp, snyggare än 1292 i alla fall. Mitt call är att så länge sóm vi inte stänger under 1266 ska man sitta med.

Fundamentalt är jag ju beredd att slå om till negativ, men så länge som viktig makrodata leder till fortsatt optimism kan jag tänka mig att sitta kvar lite till. Kom ihåg!!! Jag är inte särskilt negativ, och tror inte på någon krasch eller att konjan ska derail, jag bara tycker att om man väger ihop, makrooutlook, revideringar och värdering, flöden och positionering, räntorna och alt avkastning, så erbjuder inte svenska börsen någon större uppsida… vilket jag tycker krävs för att man ska vilja investera sina pengar ur ett fundamentalt perspektiv.

By the way, läste en intressant kommentar av Cheuvreux chefsekonom. Han menar att, efter att ha analyserat FEDs uttalanden från förra veckan, att den egentliga anledningen att inte påbörja tapering, var oron för hur förhandlingarna kring budgettaket kommer landa. I övrigt så är tapering redan i hamn. Därför finns en möjlighet att de påbörjar tapering om/när detta är löst. Alternativt att de avvaktar till december för att se hur våren/sommarens högre räntor sätter sina spår realekonomiskt.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Till alla med bolån med rörlig ränta

Sedan i våras har räntorna på långa löptider stigit ganska rejält. Men har sedan någon vecka toppat ur och efter FEDs besked igår fortsatte de ner. Vissa spekulerar i att FED ska påbörja tapering i december, andra menar att vad FED ska göra är ännu mer osäkert nu än tidigare. De amerikanska 2 resp 5 åringen är nere på nivåer som rådde under sommaren.

Det är inte otroligt om svenska räntor kommer göra det också. Det finns alltså ett mkt starkt samband mellan räntorna på svenska och amerikanska statspapper. Det finns även en stark koppling mellan svenska statspapper och svenska bostadsobligationer. Slutligen finns det en stark koppling mellan bostadsobligationer och de räntorna bankerna erbjuder.

Nedan charts visar 2 åringen och 5 åringen. De glidande medelvärdena är på 20 arbetsdagar, dvs en månad, och det är oftast på den nivån bankerna befinner sig, med ett påslag naturligtvis.

Namnlös1683

Namnlös1684

Om räntorna kommer spegla det som händer i USA, även denna gång borde de ha toppat ur och kan komma att bli lägre under hösten. Med tanke på att det egentligen bara är en tidsfråga innan FED kommer dra undan QE, börja höja räntorna under 2015 och på sikt banta balansräkningen så kan vi kallt räkna med högre räntor.

Kan man då binda en 5 åring på 3,5% och en 3 åring på 2,9%, och få en genomsnittlig löptid på 4 år på 3,2%…. så är det inget man kommer behöva ångra. Särskilt inte när den rörliga är ca2,8% idag. Den lilla premien kan ätas upp i ett rasande tempo närmaste året.

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Oj!

Db skriver

EUR/USD: 1.3455
UST 10y: 2.785
USD/TRY: 1.9685

– no Fed taper – dovish surprise – equities ripping – S&P500 +1% – hits an all-time high.. USD falling… Bond yields falling.

Statement – looks more dovish
– economic activity ”moderate” (”from modest” -a slight downgrade)
– warning of tightening fiscal conditions.

Forecasts:
– trimming 2013/14 GDP forecasts (not unexpected).. PCE/Unemployment largely in-line.
– 2016 forecasts – gdp 2.5-3.3%, unemployment 5.4-5.9%, PCE 1.7-2.0%
– first interest rate hike in 2015 – in-line

What’s the next? October is a one-day meeting (unless the Chairman informs us otherwise), so the probability probably shifts to December as the first taper.

Cs skriver

BREAKING NEWS: FOMC Refrains from Tapering; Not Clear When It Will Start

The Federal Open Market Committee did not alter the pace of its asset purchases today. The Committee announced that it will continue purchasing $85 billion in assets each month – $40bn in MBS and $45bn in Treasury debt. This was clearly not in line with market expectations, which centered on a $10bn taper.

“Taking into account the extent of federal fiscal retrenchment, the Committee sees the improvement in economic activity and labor market conditions since it began its asset purchase program a year ago as consistent with growing underlying strength in the broader economy. However, the Committee decided to await more evidence that progress will be sustained before adjusting the pace of its purchases.”

The FOMC took out the line that it is “prepared to increase or reduce the pace of its purchases.” Rather, it focused on conditions under which it would taper, thereby re-introducing a bias to taper in the future.

“In judging when to moderate the pace of asset purchases, the Committee will, at its coming meetings, assess whether incoming information continues to support the Committee’s expectation of ongoing improvement in labor market conditions and inflation moving back toward its longer-run objective. Asset purchases are not on a preset course, and the Committee’s decisions about their pace will remain contingent on the Committee’s economic outlook as well as its assessment of the likely efficacy and costs of such purchases.”

The Committee did not change the paragraph on thresholds at all. It simply restated the economic conditions it deems consistent with exceptionally low rates – a 6.5% or higher unemployment rate, 2.5% or lower one- to two-year ahead inflation projections, and well-anchored longer-term inflation expectations. Yet, in his press conference, Bernanke explained that if inflation remains low, the Fed’s first rate hike may well not come until the unemployment rate is below 6.5%.

Today’s post-meeting announcements included updated FOMC economic projections:

FOMC members’ unemployment rate forecasts are of particular interest, given this statistic’s multiple moving parts. Note that 2016 now includes an unemployment rate forecast range that intersects with the Committee’s estimates of the long-run natural rate, or NAIRU. Yet the Committee sees the fed funds rate target around 1.75% at the end of 2016, far below an estimated neutral rate of about 4.0%.

The straightforward implication of today’s surprise FOMC “no action” announcement is that the Bernanke Fed wants to stay easy. It has a not-so-straightforward implication which is that it’s not clear how much we should pay attention to Fed pronouncements.

In the spirit of “watch what they do, not what they say,” it’s hard to know what to make of the repeated and nearly universal references by Fed officials to taper. When push came to shove, those words didn’t carry the day. It seems that relatively small shortfalls in hard data like jobs, retail sales, and housing activity — combined with a rise in mortgage rates — deflected the Fed from action that had otherwise been elaborately telegraphed. The markets might well now conclude that the purchase program will persisit at current levels at least beyound the October FOMC meeting and possibly beyond the end of 2013. That makes the mid-2014 termination date the Fed had earlier signaled seem less likely to be realized also.

Vad ska man säga, fed känner sig inte helt säkra! Vill de se månadsdata som NFP över 200 och stigande inflation först.. Kanske det! Hursomhelst detta var inte vad marknaden hade väntat sig och 10 åringen föll med 30 punkter!!! Ska bli intressant att se vad våra bostadsobligationer reagerar imorgon, då det nämligen är dem som styr våra bolåneräntor.

http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Sok-rantor-och-valutakurser/

Aktier då, det är lite konstigt för den tidigare kopplingen som innebär att när Fed kör qe, dvs köper bonds, drivs räntorna ner och tvingar alla andra att köpa annat i jakten på avkastning. Aktier och obligationer gick upp. Men nu på sistone har räntor gått upp, rätt mycket faktiskt, i marknadens tro att fed ska sluta köpa bonds. Varför föll inte aktier? Jo därför att aktier även drivs av tillväxtkomponenten, och där har den mesta makro och tillväxtdatan, och fed s symbolik att de tar bort qe för de tror på ekonomin, varit stöttande. De stigande räntorna har varit underordnade.

Nu sjönk räntorna idag, det är bra för aktier.

Tillväxt då? Tja, frågar ni mig är datan på en supportive nivå, men momentum har avtagit på sistone. Står ex ism new orders för en urtoppning inom kort, eller har den mer att ge. nahb är på en hög nivå, men har lite fastnat. Vad händer med vinstrevideringarna under 3q13?

Vad är symbol värdet från FED, kommer marknaden börjar tolka det som ”vet FED nåt som inte vi vet”, vi kanske är naiva i vår syn på återhämtning och den datan vi tittar på kanske inte så guidande. ELLER tänker marknaden, korkade FED, jobb och inflation i all sin ära, men företagen går hyfsat och vi är inte så rädda för konjunkturens inverkan på vinster kommande 12 månader.

Aktiers utveckling kommer alltså, återigen, styras av balansen mellan lägre räntor (något som är bra)och förväntad vinsttillväxt (som för tillfälligt är ok och därigenom supportive, men som är ytterst bräckligt)… Det är svårt.

Vad gäller omx tror jag att man ska börja ta sig en rejäl funderare kring 1300-1321 nivån ur ett fundamentalt perspektiv, det tänker jag göra. Risken är nämligen stor att detta är lite av en ”kissa i brallan”-effekt, där det just nu känns varmt och skönt för att makro är stark och räntorna faller, men där man i nästa steg inser att värderingarna på sina håll är rätt höga och utsikterna, eller snarare marginal effekten av utsikterna, kanske inte har så mycket mer att ge…

Imorgon får vi iallafall en pigg start, där gissningsvis marknader med stort underskott i bytesbalansen (som är beroende av utländsk finansiering och har drabbats när US räntor stiger) som Turkiet och Indien samt råvaruproducerande länder som ex Ryssland kommer att gå starkt. Men även räntefonder som köper statspapper i Tillväxtmarknader borde gå bra relativt sett.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Är du negativ till obligationer

Du är inte ensam, världens mest omfattande undersökning, Merrills FMS, visar på att marknadens allokering mot bonds ligger på 7års lägsta, medan synen på världskonjunkturen är synnnerligen god vilket återspeglas i 10 års högsta på allokering mot industrials, 6 års högsta mot Europa, 11 års högsta mot UK samt lägstanivåer på consumer staples och andra defensiva. Men trots optimismen har man inte vågat ta steget ut och köpa risk som råvaror och EM, detta trots att man börjar tro på tillväxt, framförallt i Kina, igen. Cash ligger på en hög nivå, 4,6%.

Vad pekar detta på? Tja, QE är redan diskonterat. Ska räntorna vidare så bygger det på att konjunkturutsikterna förbättras ytterligare från dagens förväntans nivåer. Det betyder att räntorna faktiskt kan falla tillbaks något vid nyheten om QEexit. Detta borde sätta viss press på aktier. särskilt de överviktade sektorerna/länderna. Men om konjunkturen ändå tuffar på, så borde pengarna i nästa skede ändå söka sig mot högre risk, dvs EM och råvaror. Blir inte konjan så stark, ja då räntorna falla ytterligare, för jag menar är inte konjan bra så är en amerikanska 10 åring på 3% rätt bra jämfört med PE17 på Stockholmsbörsen. Men jag tror ändå på världskonjan, även om jag tror mer på den än vinsttillväxt. En mer normaliserat konjunkturläge kommer i första hand sätta press på nyanställningar som i sin tur leder till stigande reallöner. så allt annat lika kommer BNP tillväxten vara mer imponerande än vinsttillväxten. Övergången till det här kommer inte vara spikrak, utan vi kommer få se dippar i aktiemarknaden, och dipparna lär komma när börsen gått bra och goda nyheter trillar in, och folk ”inte fattar” varför aktier går ner trots att det ser bra ut vilket gör dem osäkra. Men det är köplägen. Börsen är, som vanligt, bättre än man tror på att diskontera framtiden.

Namnlös13131

ps. I söndags var det jubileum! Det var nämligen 5 år sedan Lehman Brothers lämnade in sin konkursansökan, som sedan blev startskottet på den sk. GREAT RECESSION. Så här 5 år senare kan vi konstatera att världen ännu en gång verkar ha överlevt en kris. Vi kan konstatera att det har gått att tjäna pengar, vilket ibland är svårt i dåliga tider. Vi kan konstatera att vi har provat på en ny penningpolitik som vi fortfarande inte har fullt facit på vad konsekvenserna kommer att bli. Vi kan konstatera att världen hade varit en sämre plats för många, om inte det ackumulerade budgetunderskotten tillåtits växa, tillsammans med statskuld. Vi kan konstatera att Wall street har klarat sig rätt bra, men att Main street, bäst uttryckt som ungdomsarbetslöshet, klarat sig sämst. Assetinflation har förmodlilgen bidragit till att läget inte är ännu sämre, men frågan är vad priset blir i slutändan. Stater är dåliga på att skapa jobb, men å andra sidan hade den globala arbetslösheten varit dubbel så hög om man inte kört Fiscal and Monetary Stimulus… men till priset av vad?? Lägre strukturell tillväxt kommande 10 åren. Strukturellt högre realräntor? Den här krisen har visat hur global världen är, och det är väldigt liten eftersläpning på events. Det som händer i USA idag slår mot bilförsäljningen i Örebro om en vecka…

ps. Intressant att notera hur känsliga räntorna var när Summers hoppade av… 10 åringen vänder ner 20 punkter. Verkar som om en hel del är inprisat och att det snarare är köparna som är beredda att hoppa in i obligationer, än tvärtom. Svårt att säga vad de exakta konsekvenserna för aktier blir.. ds.

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Snart helg!

Nästa onsdag är det dags för FED att annonsera sina avsikter för QE, dvs månatliga kör av Trs bonds och MBS, och det lär sätta sin prägel på räntorna, och indirekt alla andra tillgångsslag. Givet att räntorna faktiskt rört sig uppåt de senaste månaderna, så är det min tolkning att marknaden faktiskt förväntar sig tapering av framförallt Trs Bonds. Från 45mdr i månaden till… ja den som det visste, 25 kanske?

Saxat från CS på morgonen:

I thought treasury’s move may support equities, but was more of a factor of today’s auction – saw weaker demand for UST’s $13bn 30year bond auction….drew a yield of 3.823%, highest since July 2011 – bid-to-cover was 2.11, lowest since August 2011 (ave has been 2.51). 10y yield moved back to 2.90%.

Ja, när FED förväntas dra sig tillbaks som köpare från andrahandsmarknaden, så är det ganska naturligt att intresset, allt annat lika, svalnar vid Trs auktioner. Frågan är hur mycket som är taget, och hur mycket är kvar?

Obama kämpar med budgetunderskottet som de flesta tänker är skatte intäkter minus gov spending. Men har du en statsskuld på 100% av BNP så är varje procents fördyring av den en direkt merkostnad för budgeten. Nu är större delen av räntan för statskulden redan spikad, men det som förfaller re-finansieras till dagens högre räntor. Ovanpå detta har du det vanliga underskottet, dvs primary deficit, som ska finansieras till dagens högre räntor.

Men jag vill ändå tro på buy the rumour sell the facts teorin. Dvs när FED annonserade att man skulle dra sig ur marknaden i maj i år, då började dem som sitter på bonds att tänka, ajaj då kommer ju räntorna att stiga och priset på mina bonds att gå ner. Bättre att sälja idag…. alltså började dem sälja varpå räntorna steg. Om FED nu annonserar att man verkligen ska göra det, då tror jag dem som är kortsiktiga redan sålt sina bonds, och dem som köpt eller sitter kvar ändå hade tänkt sitta till förfall. Alltså finns det goda chanser att säljarna avtar så smått nu, och därmed kan räntorna falla tillbaks något. I nästa steg, handlar det om tillväxten i den amerikanska ekonomin och styrräntor. De kan, och kommer nog, få räntorna att röra sig uppåt igen. Men på kort sikt finns goda chanser att räntorna faller tillbaks något. Time will tell.

På datafronten har Kina varit i fokus;

CPI kom in på 2,6% YoY mot väntat 2,6 och fg 2,7… ser lugnt ut
PPI kom in på -1,6 mot -1,7 väntat och fg -2,3.. ser också rätt ok ut

IP kom in på 10,4% YoY mot väntat 9,9 och fg 9,7.. nåt bättre
Retail kom in på 13,4 mot väntat 13,3 och fg 13,2.. ok

FAI kom in på 20,3 mot väntat 20,2 och fg 20,1.. ok
Nya lån kom in på 711 mot väntat 730 och fg 700..ok
M2 kom in på 14,7 mot väntat 14,6 och fg 14,5..ok

Känns inte som en någon kioskvältare, men det är på marginalen bättre.

Tekniskt fortsätter Stockholm att tuffa på, gamla toppen på 1266 bröts och det flaggar för att vi ska nå 1296-1325, som är ett target jag haft en tid. Vi får se om vi orkar nå dit. Vi har gap på 1251 och 1197 som bör täppas någon gång, men det kan ta tid. Vi får helt enkelt se hur marknaden beter sig efter FEDs beslut.

Vi är ju ganska kortsiktiga här, det är ju lite bloggens uppgift, men ser man i det längre perspektivet räknar inte marknaden med några räntehöjningar nästa år, däremot under 2015 så har det hänt mycket sedan i maj. Om två år kan vi nog ganska lätt konstatera att 2014 blev året man plockade bort QE, och 2015 blev året man började höja räntorna. Det är bara att rätta sig i ledet. Frågan är vad som händer med tillväxten, och från ett aktieperspektiv, vinsttillväxten. Det är nämligen den som kommer avgöra var börserna handlas om 2 år. För USAs del tror jag inte så värst mycket på multipelexpansion, utan det är just vinsttillväxten som blir avgörande. Däremot finns det andra marknader, som inte är så värst populära just nu, som kan erbjuda en hel del multipelexpansion… mer om det en annan gång.

Namnlös1681

och nej, man sitter inte och väntar på tapering utan försäljningarna av bonds har pågått ett tag..

Namnlös1682

Trevlig helg!!!

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar