Dagens skörd

Börserna har gått bra på sistone men Earningsbreadth (dvs upprevideringar minus nedrevideringar) har inte hängt med i samma omfattning. Jag har sagt det tidigare, kommer Q412 rapporterna att aggregerat leda till nedrevideringar kommer marknaden genrellt få det svårt att orka klättra vidare, och korrektionsrisken ökar betydligt.

Namnlös1514

Förra veckans inflöde till aktier var det Andra största någonsin. Senaste 6 veckorna har det varit massiva flöden in i aktier. Början på BIG ROTATION? Njae, inte riktigt, då det samtidigt varit inflöden till Bonds. Vi har alltså bara naggat på potentialen. Å andra sidan krävs mer klarhet från Europa, i kombination med en starkare världsekonomi som klarar sig utan Statlig stimulus, samt positiva earnings revisions för att det ska hända… där är vi inte ännu! Men visst är det positivt… samtidigt ökar rekylrisken naturligtvis!

Namnlös1515

Många är glada över att räntorna har trendat ner ett tag i Europas problem länder. Detta är bra, och under vårens auktioner är det viktigt att länder som Italien och Spanien lyckas finansiera sig på hyggliga räntenivåer. MEN ska vi prata om sjukdomsbilden, så beskrivs den bäst genom att titta på spreden mellan problemländerna och icke problemländer. Draghi har länge pratat om att han är besvärad av spreaden exempelvis. EFtersom räntorna även har sjunkigt i de ”starka” länderna, så inget egentligen blivit bättre. Spreaden borde ligga på 0,5%, max 1%. Nu ligger de på över 2%. Där måste mer hända för att vi ska känna oss säkra på att vi inte ska få en ny Euro Baisse senare i år!

Namnlös1516

Nedan chart får vi nog anledning att skratta åt om ett antal år. Den visar avkastningen för olika ränteklasser under förra året. Många av dem yieldade en bra bit över 10%….

Namnlös1522

Tidigare idag har vi prisdata från Kina..

CPI kom in på 2,5% YoY mot väntat 2,3 och fg 2,0… en fortsatt låg nivå, men det var samtidigt första gången på ett par månader som inflationen var över 2%. Inflationen har alltså med besked bottnat. Däremot finns det inget som talar för att den ska lyfta mot störande nivåer för PBoC de närmaste månaderna, det saknas nämligen tillväxt för det.

PPI kom in på -1,9% YoY mot väntat -1,8 och fg -2,2… bekräftar ovan

Trevlig helg

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Råvarumarknaden – lagging or leading?

Jag skulle ju helst vilja säga lagging, men rätt ofta har den varit leading. I vart fall delar den inte SPX och Inflationsförväntningarnas syn på kommande konjunkturutveckling… utan är betydligt deppigare!

Namnlös1512

Namnlös1513

Eller är det så att pga strukturomvandlingen i Kina där ”I” kommer växa betydligt mindre de kommande åren så får råvaror genrellt en mindre leading roll då de kommer gå mer sidledes över tid?

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

I natt kom data från Kina.

Importen kom in på 6% YoY mot väntat 3,0 och fg 0,0%.. rätt ok, men en fortsatt svag nivå
Exporten kom in på 14,1% YoY mot väntat 4,0 och fg 2,9…. starkt!

Exporten till ASEAN och USA visar på klara förbättringar, medan till Europa är den fortsatt svag, men stabil. Det rimmar rätt väl med annan data!

Chartet nedan visar Export YoY%. verkar som vi idag ligger någonstans mellan klassisk konjunktur tillväxt på 20-40% och recession under -10%. Det besriver likesom läget i världen i stort på ett bra sätt. Inte högkonja, men inte lågkonja heller. En bra temperaturmätare med andra ord.

Namnlös1511

Ibland sitter man för nära skärmen och ser inte skogen för allt träden. Jag tittade på Importen och Exporten i absoluta termer. December månads handelsdata var den HÖGSTA NÅGONSIN i Kina. Den sammanlagda exporten i december låg på 199,2 Miljarder dollar. Det kan jämföras med 31,9 mdr usd i december 2002. En uppgång på drygt 20% per år. Not bad. Importen i december låg på 167,6 mdr usd, även den siffran var den högsta månadssiffran någonsin. I december 2002 låg den på 28,7… en uppgång på dygt 19% per år. Otroligt. I december stod USA för 16,2% av exporten och Europa 15,9%. Motsvarande för importen låg på 8% respektive 11%. Asien, inkl Japan och Australien, är en större handelspartner faktiskt. Å andra sidan är det kanske många andra Asiatiska länder som exporterar till Europa och USA, så i slutändan är Asien inkl Kina exporten beroende av Europa och USA. Har inte räknat på det här!

M2% kom in på 13,8 YoY mot väntat 14,0 och fg 13,9… inline och skulle indikera att vi inte kan vänta oss någon åter gång till 8%+ tillväxt ännu på ett tag.

Nyutgivna lån kom in på 454 bln Yuan mot väntat 550 och fg 523.. nåt sämre, och slutsatsen är ungeför densamme som ovan.

mvh
GaStan

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Markrodatan i USA har sedan länge slutat överraska och surpriseindex har toppat ur, men till skillnad från vad många trodde, inkl jag, att den skulle börja falla tillbaks till följd av att datan skulle börja komma in sämre än väntat pga Fiscal Cliff har hittills inte fått rätt. Datan har faktiskt hållt sig ganska bra. Marknaden däremot har agerat som om datan hade varit dålig, se chart nedan. Detta på grund av Fiscal cliff oron, och de dåliga rapporterna. Även om datan skulle börja komma in sämre än väntat så är mycket taget i marknaden. Börjar den komma in bättre än väntat, ja då borde marknaden orka gå en bit till. Inte omöjligt med en attack mot 2007 toppen, men det kräver också att q412 rapporterna inte leder till nedrevideringar… för i så fall är det risk för både rekyl och konsoliderande marknad!

Namnlös1507

Som ni vet har börserna de senaste åren varit väldigt korrelerade till Stimulanser från Europas och USAs Centralbankern. Chartet nedan visar detta på ett bra sätt. Det är därför inte konstigt att den initiala reaktionen blir negativ när FED och andra kommer flagga för en återgång till en mer normal penningpolitik utan extra stimulanser. I det medellånga perspektivet borde detta egentligen vara nåt positivt och därför borde dippar som de här vara köplägen, då det i grunden handlar om ekonomin orkar stå på egena ben. Så chartet nedan är relevant ett tag till men successivt kommer sambandet att försvinna.

Namnlös1508

De senaste veckorna har börserna gått starkt, och Equities generellt har fått se stora inflöden. DOCK ska man komma ihåg att ur det större perspektivet har de mesta kulorna faktiskt gått in i obligationer, inte aktier de senaste åren, och särskilt förra året! THE BIG ROTATION är ett tema som förr eller senare kommer slå in!!!

Namnlös1509

Många är väldigt osäkra på vinstprognoserna för 2013, och de flesta tror att risken i år ligger på nedsidan. Dvs i likhet med föreg år så kommer vinstprognoserna att successivt att revideras ner. Detta är inte omöjligt om konjunkturen inte orkar, men det finns även skäl att vara mer positiv. Tillåt mig utveckla. Historiskt har SALES i USA vuxit igenomsnitt med Nominell BNP + 2,4%. Det låter ju inte så orimligt. Chartet nedan visar att konsensus för NOMINELL BNP tillväxt lilgger på 3,5% i USA. SPX Sales förväntningarna ligger på 3,7%. I lägsta laget egentligen. Om man är optimsist, och säger att förra året då sales växte MINDRE än BNP var ett undantag, skulle man kunna säga att SALES kan växa med BNP + 2,4% (historiska snittet för påslag) och då skulle vi landa på 5,9% Sales%.

Men jag vill dra det ett steg till. Credit Suisse har en US BNP 2013e prognos på +2%, och då har man inte tagit med effekterna av att Husmarknaden gör en signifikan återhämtning, vilket skulle kunna bidra med 1-2%. Låg oss säga 1%, och då landar vi på 3%. Inflaionen då? I nuläget ligger den på knappt 2%. Enligt realobligationerna ligger den förväntade på 3%. Låt säga att den letar sig upp mot 2,5% nästa år. Då landar den nominella tillväxten på 5,5%. Lägg till det historiska påslaget på 2,4%, och du får en sales prognos på 7,9%. 7,9% är inte så bullish som man kan tro, det är i linje med både 2010 och 2011.

Vinsterna då? I skrivande stund ligger vinstförväntingarna för SPX på ca 9% för 2013. Givet Sales på +3,5% så ligger Operational Leverage på ca 2,5ggr. Ganska normalt. Säg att vi växer med 7,9% med samma Op Lev, då skulle vinsttillväxten kunna landa på ca 20%.

Med lite postivt sinnelag är det inte omöjligt att SPX vinsterna skulle kunna växa med 20% nästa år, mot 9% väntat idag. De här upprevideringarna skulle ENKELT kunna ta oss upp mot 2007 ATH nivån, utan att vinstmultiplarna behöver ändra sig överhuvudtaget.

Men givet optimismen det här skulle skapa så kan man även tänka sig att vi passerar denna nivå, då dagens fwd PE på SPX ligger på 13, och kan lätt ta sig upp mot 15-16 i en positiv miljö… således skulle multipelexpansion kunna bidra med ytterligare 20%.

Om USA skulle prestera så här, hur tror ni Europeiska och EM aktier skulle gå i så fall??? Och hur tror ni räntorna skulle gå? Hur tror ni hur de som sitter tunga i räntor och lätta i aktier kommer att reagera???

Detta är förvisso en lek med siffror, men jag tror ni förstår resonemanget!!! I praktiken tar vi ett steg i taget och börjar med att se hur Q412 tas emot av marknaden!

Namnlös1510

Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer

God Fortsättning

Då var man tillbaks efter två veckors välbehövlig semester. God Fortsättning till er alla!

Året har börjat starkt och jag får börja med att gratulera Stockholmsbörsen då man brutit fallande trenden (se chart nedan). Ännu viktigare är att man passerat förra årets pivot punkter på 1119 och 1128. Detta är ett styrketecken från köpsidan, och indikerar att vi kommer testa post-Lehman ATH 1183 (som även har varit mitt target) framöver. Tekniskt har jag varit positiv ett tag med 1183 som target, men samtidigt har jag väntat mig rekyl och trodde inte att 1110-1120 motståndet skulle forceras utan rekyl. Detta var fel. Men fundamenta förändrades förra tisdagen då Obama och republikanerna kom överrens i grevens tid, och därmed skrotades alla tekniska scenarior. Så är det, TA går att hålla i handen så länge som FA inte målar om bilden.

Namnlös1505

Vad är det som gäller nu? Target 1183 består. Egentligen är hela området 1170-1200 targetområde så det gäller att vara observant på urtoppningstendenser. Det här positiva scenariot är aktuellt så länge som 1110-1114 inte bryts. 1110 är det senaste motståndet, som numera är agerar stöd och 1114 är ett gap. Huruvida vi ska testa detta område innan vi fortsätter mot target är svårt att säga. Om vi gör det kan man köpa med SL. Efter urtoppning räknar jag med rekyl i klass med Fib38% alt Fib50%.

Även om det ser positivt ut är vi fortfarande i en strukturell BEAR market, men i samband med kommande urtoppning kommer detta att testas, och med lite tur kan 2013 bli året vi tog oss ur en 13-årig Björn marknad, och förhoppningsvis går in i en klassisk 15-20 årig BULL market. Se chart nedan. Men kom ihåg, den här typen av långa köpsignaler, är oftast ganska bra säljsignaler sett på ett några månaders sikt. Det är främst när du har en flerårig horisont som de fungerar som bäst!

Namnlös1503

Fiscal Cliff undanröjd.

Jag måste säga att det mesta pekade på att vi stod inför en rekyl. Ex VIX hade klättrat mot 20 under december. Men på morgonen onsdagen den 2 januari godkände representanthuset ett budgetförslag som undviker stora skattehöjningar för i princip alla utom de hushåll som tjänar mer än 450,000 dollar. Marknaden drog en lättnadens suck och rallade.

Men vän av ordning vill ändå påpeka några saker.

För det första var det väldigt få som INTE trodde att det skulle bli en deal. Osäkerheten låg framförallt i UTFORMNING och NÄR. Så de som tror att marknaden prisat in en regelrätt Fiscal Cliff, tänk om. Marknaden prisar in vissa skattehöjningar, men lång ifrån alla. Marknaden har framförallt varit spak över att det tagit så lång tid att komma överrens. En överrenskommelse som var ganska given från början. Detta betyder också att uppgången bör vara ganska begränsad, alltså det mesta är idag inprisat. Vän av ordning, någon kanske undrar varför jag överhuvudtaget trodde på rekyl när jag var så säker på en DEAL. Jo, jag trodde på rekyl eftersom marknaden inte gillade osäkerheten kring NÄR och HUR en DEAL skulle bli. Hade marknaden verkligen tvekat över att det skulle bli någon deal överhuvudtaget, ja då skulle vi haft betydligt sämre börs!

Den här uppgörelsen löste bara de omedelbara knutarna. I slutet av februari är det dags att förhandla igen. Även den här gången lär man komma överrens i grevens tid. Media verkar tro att utgången av de här förhandlingarna beror på vem som är starkast och skickligast förhandlare!!! Detta är helt fel anser jag. Min syn på Fiscal Cliff förhandlingarna är att de är helt beroende av den underliggande ekonomin, inte alls om Obama är tuff eller ej. Om sysselsättning och annan ekonomisk data är stark, så lär ni se att förhandlingarna kommer landa i en del skattehöjningar, om datan är väldigt svag, kommer ni se hur skattehöjningarna skjuts på framtiden. Det är vad det handlar om. Sen är det en annan femma att politikerna vill att det ser ut som att de tar poäng i media.

SPX handlas i nivå med post Lehman ATH, och har ca 7% kvar till ATH från 2007. Datan som kommit in har varit hygglig och Fiscal Cliff är undanröjt. Mycket av optimismen ligger i kurserna marknaden borde vara rekylkänslig vid det här laget. CS skickade ut en rapport idag som visar att Global risk apetite är hög, hedgefonder är väldigt långa i sin expo, Bulls minus Bears ligger högt, 86% av NYSE aktier ligger över 10-week MA etc etc. Samtidigt är det en stark marknad och när man väntar sig rekyl, brukar den utebli. Rekyl kommer var så säker, men frågan är från vilken nivå? Tekniskt håller jag mig till Stockholm.

Q412.

Om några veckor kommer Q4 rapporterna att börja rulla in. De här kommer vara en viktigt faktor tror jag för hur urtoppning och rekyl kommer att se ut. Leder Q4 till flat alt positiva 2013e EPS revisions, ja då är det positivt. Om de leder till negativa, ja då kommer det få en negativ inverkan. Inför Q312 sa man att chanserna för att de skulle överraska positivt var stora då mycket pessimism var tagen. Det stämde inte. Generellt tror jag företagen gått rejält dåligt under Q4… detta vet analytikerna om. Frågan är om de tagit i tillräckligt på nedsidan? På nåt sätt är det bra om Q4 sänker förväntningarna inför 2013e, då jag hellre ser att man överraskar positivt under året, och därmed förhoppningsvis får en hygglig börs.

Fomc protokoll och stigande räntor.

När budgetuppgörelsen tillkännagavs föll VIX och börser rallade. Men räntemarknaden tog det ganska varligt. Det var inte förrän på torsdagen när protokollet från senaste FOMC mötet presenterades som de amerikanska statsobligationsräntorna började stiga kraftigt. I protkollet framkom det att QE3 troligtvis kommer avslutas under 2013. QE3 har inneburit att FED åtar sig att stödköpa obligationer för 85 mdr dollar varje månad under oöverskådlig framtid, eller i vart fall till arbetsmarknaden visar tillräckligt god styrka. Enligt protokollet skulle man alltså avsluta detta under 2013, varpå den viktiaste aktören på köpsidan kommer försvinna… alltså stiger räntorna. Detta är mycket intressant. För det första visar det hur känslig den globala räntemarknaderna är för FEDs agerande. För det andra visar det att FED uppenbarligen tror att den privata sektorn kommer kunna stå på egna ben senare i år. Börserna hackade till, men egentligen är det något positivt för aktier. Om FED drar sig ur kan det trigga THE BIG ROTATION ut från räntepapper in i risk (bla aktier) samt att det pekar på att LTG konjan tillhör det förflutna och vi kan börja skissa på ett mer normalt konj scenario. Men tänker någon, tänk om de slutar med QE trots att Privata sektorn INTE orkar stå på egna ben…. till dem säger jag, GLÖM DET, aint gonna happen, så länge som Ben sitter vid rodret. På medellång sikt kan det dock vara negativt med stigande räntor, om det endast leder till stigande REAL räntor. Detta brukar vara negativt för aktier. Nej, vi vill ha stigande inflationsförväntningar, då detta leder till multipelexpansion, samt är ett bevis för en bättre konjunktur och därmed vinsttillväxt.

Det har rullat in en del data på sistone. Låt mig redogöra för den viktigaste!

Den 26/12 hade vi Huspriser i USA i form av Case Shiller index för oktober, index steg med 4,3% YoY mot väntat 4,0 och fg 3,0. Det är starkt. Här väntar jag mig mer under 2013, även om det finns risk att datan under nov/dec kan bli muted till följd av Fiscal Cliff worries.

Den 27/12 hade vi Conferende Boards Consumer Confidece som kom in på 65,1 mot väntat 70,0 och fg 73,7. Svagt, men den tror jag kommer börja lyfta igen till följd av avtagande Fiscal Cliff worries.

Den 28/12 hade vi Chicago PMI.

Chicago PMI kom in på 51,6 mot väntat 51,0 och fg 50,4… starkt
Employment kom in på 45,9 mot fg 55,2… svagt
New orders kom in på 54,0 mot fg 45,3… starkt

På det hela taget en stark siffra givet Fiscal Cliff… samtidigt har den snarare laggat ISM, så man ska nog ta den med ro!

Sen kom den otroligt viktiga ISM.

ISM kom in på 50,7 mot väntat 50,3 och fg 49,5… härligt att den repar sig mot fg så svaga siffra. Känns som att den visar att Fiscall cliff oron ligger bakom oss!
ISM New order kom in på 50,3 mot fg 50,3… men samtigt sjönk inventories så den viktiga ration dem imellan förbättrades.
ISM employment kom in på 52,7 mot fg 48,4… starkt
ISM Prices kom in på 55,5 mot väntat 51,5 och fg 52,5… inflationsförväntningarna ligger enligt TIPS obligationerna ligger sedan en tid en bra bit över dagens inflation, så det borde inte vara någon överraskning att inflationen inte sjunker om konjan tar fart senare i år.

Sen kom ADP och Challenger, som pekar på syselsättningen. ADP kom in på 215k mot väntat 133k och fg 148, mycket starkt. Challenger kom in på 32,5k layoffs mot fg 57,1… starkt. Detta pekade på en stark NFP siffra. NFP kom in på 155k mot väntat 150k och fg 146k… inline och inte så starkt som datan innan indikerat. Samrtidigt borde den vara svag, kanske till och med ännu svagare, givet Fiscal Cliff oron. Vissa analytiker hävdar att generellt har inte företagen varslat så många till följd av Fiscal Cliff, utan det är snarare nyrekryteringar som uteblivit…. något att hoppas på i år? Private NFP var bättre, 168k mot väntat 148k och fg 171k (uppreviderad från 147k)… denna speglar ADP bättre!

I fredags hade vi även ISM Non Mfg som kom in på 56,1 mot väntat 54,2 och fg 54,7… härligt!
ISM non mfg employment kom in på 56,3 mot fg 50,3.. härligt.

Det är tidigt att dra några slutsatser, men det är ganska enkelt att måla upp ett relativt starkt scenario för USA 2013… vi tar ett steg i taget!

Från Kina har vi haft en del PMI data,

Kina HSBC Mfg PMI Final kom in på 51,5 mot fg 50,9… inline och rätt riktning
Kina HSBC Service PMI Final kom in på 51,7 mot fg 52,1.. rätt inline men fel riktning
Kina NBS Mfg PMI kom in på 50,6 mot väntat 51,0 och fg 50,6… rätt inline men fel riktning

Datan är sämre än väntat, men över 50 och det känns ganska konsensus att Kinas tillväxt bottnat ur och potentiellt kan bli rätt hygglig i år om Europa och USA kan återhämta sig.

Även från Europa kom data!

EZ Mfg PMI Final kom in på 46,1 mot väntat 46,3 och fg 46,2.. ganksa inline, new orders 43,5 mot flash 44,1 och fg 44,2 är klent.
EZ Service PMI final kom in på 47,8 mot väntat 47,8 och fg 46,7.. inline
EZ Composite PMI Final kom in på 47,2 mot väntat 47,3 och 46,5.. inline

En stor gäsp som pekar på nolltillväxt i EuroZonen, ingen återhämtning här inte!!!

Det kom även M3 YoY% som landade på 3,8% mot väntat 3,8 och fg 3,9… inline

Från Tyskland och Frankrike såg siffrorna ut så här;

De Mfg PMI Final kom in på 46,0 mot väntat 46,3 och fg 46,8.. ganska klen
De Service PMI final kom in på 52,0 mot väntat 52,1 och fg 49,7.. starkt
De Composite PMI Final kom in på 50,3 mot väntat 50,5 och 49,2.. rätt bra

Fr Mfg PMI Final kom in på 44,6 mot väntat 44,6 och fg 44,5.. inline men klen
Fr Service PMI final kom in på 45,2 mot väntat 46,0 och fg 45,8.. klent
Fr Composite PMI Final kom in på 44,6 mot väntat 45,0 och 44,3.. klent

I takt med att marknadens intresse för Fiscal Cliff kommer att avta är jag övertygad att fokus senare i vår kommer på nytt riktas mot Europa, som det varit tyst om ett tag. Europa reser sig inte, det är helt klart! Detta gör att problemen på nytt kommer bubbla upp och man kräver att politikerna gör något åt saken. Min syn är att vi har ett bra paket genom ECB OMT/ESM, men att det behöver aktiveras. Okej, det i sig skapar inte tillväxt, men det kan bidra till återskapat förtroende… något som krävs för att vi ska få tillväxt överhuvudtaget!!!

Good to be back!

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Jag får önska er alla en Riktigt skön helg och en God Jul!!

Michigan kom precis och den var svag för andra månaden i rad. Den kom in på 72,9 mot väntat 74,7 (prel 74,5) och fg 74,5. Lite klent… och det hela sägs bero på Fiscal Cliff. Folk vill veta om deras skatt kommer öka nästa år, innan de öppnar plånboken och tokshoppar julklappar. Jag förstår dem!

Vi får se hur det går. Börsen har motstånd vid 1110-1120…finns även utrymme för viss fint, men passeras det ska det nog fortsätta lite till innan rekyl. Bryter vi 1092, då väntar i första hand 1070, men vi kan nog gå ända ner mot 1050 i ren fint. Storstödet 1027 lär inte testas, och om det gör det så tror jag det håller. Själv hoppas jag på rekyl, innan uppgången kan fortsätta men man vet aldrig!

GOD JUL!!!

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Dagens skörd

Philly FED kom precis

Philly Fed kom in på 8,1 mot väntat -3,0 och fg -10,7… STARKT
New order kom in på 10,7 mot fg -4,60
Prices kom in på 27,8 mot fg 27,90
Employment kom in på 3,6 mot fg -6,80
CapEx kom in på 13,4 mot fg -0,20

En generellt väldigt bra siffra!!! Frågan är vilken inverkan den kan ha på maknaden. Begränsad troligtvis då alla fokuserar på Fiscal Cliff…

Det är många som skickar ut sina 2013 outlooks så här före jul. Centralt i rapporterna är oftast vinstprognosen för nästa år. MorganStanley tittar på detta i en rapport, och konstaterar att analytikerna ALLTID har fel, och de ligger nästan ALLTID för högt. Sedan 1985 har den faktiska vinsten bara blivit högre än vad man trodde i början av året under 2005/2006.

Namnlös1501

Vad kan vi lära oss, jo att 1, risken att analytikerna ligger för högt inför nästa år är stor 2, men att efter ett par svaga år tenderar de att ligga mindre fel allt eftersom konjunkturen oväntat repar sig samtidigt som analytikerna, pessimistiskt inställda efter att ha haft fel i ett antal år, ligger för lågt i sina prognoser. 3, för att kunna pricka rätt måste man förstå och ligga rätt på värderingskomponenten.

Vad kan man dra för slutsatser om 2013 i så fall. Eftersom vi är inne på sjätte året av LTG så ökar ju chanserna för surprise. Men visst, 2013 kan bli som 2011 och 2012… och det är inte förrän 2014 som vi får ett 2005. Eller blir just 2013 som 2005. Svårt att säga????

Bortsett från Fiscal Cliff och eurokris, som i slutändan handlaar om politik, tror jag att husmarknaden i USA spelar en avgörande roll. Mitt bet är att vinsterna kommer in som väntat alt, något lite lägre. Om det blir så kan man rätt snabbt konstatera att Vinsterna och revideringar kommer inte bli någon avgörande faktor för börsutvecklingen.

Då kvarstår multipelexpansionen? Eller? Jo det finns kvar lite utrymme på ovansidan. MEn det är inte lika billigt som för ett år sedan. Ca 10-15%.

Sen är det klart att EM och Europa är billigare än USA. Men risken för nedreivderingar av Earnings är samtidigt större i Europa än i USA. Givet att Fiscal Cliff löser sig.

Huvudscenariot är alltså att vinsttillväxten och revideringar inte bidrar så mycket i endera riktning, medan multipelexpansion kan ta oss upp 10-15% globalt.

Men i huvudscanriot är också att det Europa issuen kommer tillbaks i nygammal tappning och att det innebär nya korrektioner…… så det är inte buy and hold som gäller. Utan sälj på toppen, när optimismen spirar, och du har gjort en 15%. Avvakta korrektion, och köp när pessimismen spirar, och förhoppningsvis gör du några procent till innan året är slut.

Det finns även ett mer positivt scenario. Först kommer Fiscal Cliff lösningen, som boostar sentimentet, som i sin tur ger husmarknaden ännu mer glöd, vilket ger oss ett 2005 surprise år, och ”året det verkligen vände upp, och vi inte behövde statligt stöd stup i kvarten” samtidigt som Spanien/Italien blev en non issue och med visst lag kickade igång optimismen i Europa. Kina följde med av bara farten. Detta totalt sett gör att räntorna börjar stiga och vi ser en massiv flödesrotation från räntor in i aktier. Även dagens vinstestimat är för lågt ställda. HAUSSE. Så här kommer det bli någon gång, believe me! Men det känns mindre troligt 2013. Vissa säger spekulativt att 2014 har potential för detta…. kanske det kanske!

Lågkonja scenariot, och därmed baisse scenariot, är kopplat till att Amerikanska och Europeiska politiker totalt misslyckas, vilket gör att consumer och business confidence havererar. Men där är vi inte riktigt än, och detta scenario känns faktiskt minst troligt.

Trevlig kväll

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Dagens skörd

IFO kom in på 102,4 mot väntat 102,0 och fg 101,4… härligt. Andra månaden i rad som den stiger. Dessutom fortsatte spreaden mellan current business environmento och expectations… vilket pekar på att det kan fortsätta ett tag till. Härligt!

Namnlös1499

BERLIN, Dec 19 (Reuters) – German business sentiment climbed for the second month running in December as firms become more confident about their business outlook, confirming signs that Europe’s biggest economy is likely to bounce back quickly from a year-end slowdown. ”The Ifo index has now climbed twice running. That strengthens indications that the German economy has hit or perhaps already passed its low point. The result supports our expectations that the German economic climate should take a turn for the better by spring 2013 at the latest and perhaps as soon as the first quarter. The German economy should avoid a recession by a whisker. Certainly a good set of figures. Quite encouraging that the German economy, after currently experiencing some moderate weakness, will most likely start picking up in the months ahead. At the same time, after the exceptional strong reading of the German ZEW figures a few days back today’s beat in the Ifo expectation index doesn’t necessarily come as too much of a surprise.

Det som är bra för Tyskland – är bra för Sverige brukar man säga!

Igår hade vi även NAHB index som kom in på 47 mot väntat 47 och fg 46. Inline och inget som påverkar marknaden… men väldigt positivt inför nästa år. Något jag tycker det pratas lite för lite om faktiskt!

Konsekvenserna kan bli MYCKET STORA. Dels det uppenbara att hushållens balansräkningar hyfsas till vilket stärker deras consumer confidence,som förhoppningsvis utmynnar i ökad konsumtion. Men den stärker också bankerna och deras vilja att låna ut. Det kan också få fina effekter då FED sitter på mycket husrelaterade grejor. Så omvärldens syn på FEDs balance sheet expansion kanske klarnar något. Men väl så viktigt är husmarknadens potentiella påverkan på tillväxten. Den är inte försumbar. Återgår husbyggandet till normala nivåer, då kan det få ett BNP bidrag på upp mot 2%. Det bästa av allt är kanske att detta känns idag en smula omöjligt, och därför är det inte på långa vägar inprisat. Bortsett från en del housing aktier i USA som rallat senaste halvåret!

Namnlös1500

Annars måste jag säga att det är klent av OMX att inte orka stiga mer idag, med tanke på hur stark SPX var igår. Rekylen kanske ändå står inför dörren?

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

I eftermiddag har vi NAHB index.

Bank of America MerillLynch publicerar sin erkända FMS, Fund manager Survey, varje månad.

Tror ni att förvaltarkollektivet är baissade om framtiden och sitter och oroar sig för Fiscal Cliff? Fel och rätt, de oroar sig för Fiscal Cliff, men på nåt sätt tror de att det kommer lösa sig och tillväxten kommer nästa år…. de senaste tre gångerna har det stämt!

Namnlös1493

Detta har även smittat på vinsförväntningarna som är på väg upp, trots att Q212 och Q312 var svaga revideringsmässigt, och Q412 lär vara urdålig i absoluta termer… dock mer osäkert om den leder till negativa revisions.

Namnlös1494

Kina var precis ute och flaggade för att de ska uppnå 7,5% tillväxt nästa år. Det borde göra marknaden glad eller, därför att förväntningarna är lågt ställda. TVÄRTOM. Fondförvaltarna har ALDRIG varit så positiva till Kina…. Tittar man på HangSEng så återspeglas den här synen.. särskilt om man jämför med andra Kina index som bara kineser får handla… de är record low. Det är faktiskt lite illavarslande. Det är nog inte fel att ha en StopLoss på er Kina fond trots allt.

Namnlös1495

De som framförallt är skeptiska till aktiemarknaden är vanliga Lång pengar…. Hedgefonder är postivionera för väldigt positiva saker. Det är på vippen en säljsignal!

Namnlös1496

Cash nivåerna är inte lika extrema som i somras.. men inte lika låga som våren 2011 heller. Aktier nånstans mittimellan. Man är som sagt mest positiv till aktier som tillgångsslag, men man har inte vågat positionera sig fullt ut efter sin syn. Så här har det varit länge bortsett från en kort period under våren 2011.

Namnlös1497

Jag har tidigare lyft fram MSBCI, från MorganStanley… den lyfte i december glädjande nog. Det var framförallt Advanced booking index (som hyfsat leder ISM New order) och Business expectations (som leder ISM) som lyfte. Av den här anledningen kan vi hoppas att ISM inte fortsätter sin sura bana alltför länge utan kan lyfta längre fram. Något som hade rimmat väl med Surpriseindex dessutom!

Namnlös1498

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Empire Mfg PMI kom precis in på -8,1 mot väntat -1,0 och fg -5,2…. sämre.

Hur mycket det handlar om oro kring Fiscal cliff och annat är svårt att säga… men amerikansk data har varit sämre än väntat ett tag nu… och surpriseindex har kommit ner en bra bit från tidigare toppnivåer. Jag tycker det är bra att surpriseindex går ner, för vi behöver stöd av den senare under 2013 om vi vill se en bra börs.

Senare i veckan har vi IFO från tyskland samt NAHB index, Philly Fed och Michigan från USA. Turerna kring Fiscal Cliff rullar vidare. Japans nya regering verkar man ta med en nypa salt även om det är en rätt stor grej. Europa är lite aav en gäsp… så länge som spanska räntor beter sig så lär inte Europa issuen bli mer i fokus än fiscal cliff… för kom ihåg, marknaden kan bara fokusera på en sak åt gången 🙂

Börsen verkar vara lite sömnig så här inför jul, men skenet kan bedra. Julbörsen kan vara ganska så kraftfull trots att man tror att alla sitter och sippar på glöggen.

Bryter vi 1092 ökar chanserna för rekyl mot 1070. Vi har fortfarande 1110-1120 området som kan testas på nytt. Det är svårttolkat men jag hoppas klart på rekyl innan fortsatt uppgång mot target 1183.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar