Category Archives: Uncategorized

US ISM Januari

Håll i hatten… 60,8 vs 58 väntat och föreg 58,5. Högsta sedan 2004. Okej, den har delvis spelat ut sin roll… men om man väntar sig en nedgång och du får en sån toppen siffra… vad ska man säga!!! Den … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

China PMI kom in på 52,9 mot väntat 53,6 (föreg. 53,9). Okej typ! CreditSuisse: PMI 52.9 (New orders -0.5pp to 54.9pp, Metal products -31pp to 38). We believe onset of Chinese NewYear could have distorted the number as it was … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

New Normal eller Lower trending growth

Många ekonomer och strateger hävdar att den globala återhämtningen tuffar vidare i år, och det finns ingen anledning att vara orolig. Pimco (världens största ränteförvaltare) kallar det New Normal, jag har hela tiden kallat det Lower trending growth. I praktiken … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Dagens skörd

Goldman haussar råvaror.. de säger att det finns 20%+ kvar! Jag fattar inte riktigt…. faktorer enligt mig (förutom långsiktiga Supply-demand dynamiken som driver alla råvaror) är: 1, Svag dollar – starka råvaror 2, Starkt Kina – starka råvaror 3, Cyclicals … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Om vi leker med tanken att ekonomerna får rätt. Det vill säga att US Konsumenten kommer igång i år då hon 1, får jobb (alt känner sig säkrare på befintligt) och 2, minskar sin Savings ratio (dvs amorterar i mindre … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Amerikanska fastighetsmarknaden

Det var här allt började. Superkonjunkturen under 00-talet… och superkraschen under 2008. Idag sprutar det ut alla typer av data som på olika sätt pekar på läget i amerikanska fastighetssektorn. Den mesta av datan tycker jag är ganska ointressant. Särskilt … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Re-rating =outperform eller CPI=underperform?

Var är EM aktier på väg? På kort sikt svarar jag, underperform mot DM (främst US) men outperform på längre sikt. NJA (non japan asia) är inte längre billigt! Många menar att vi kommer få se en ”re rating” av … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

20% av SP500 bolagen har rapporterat och det ser skapligt ut, *74% of companies are beating EPS estimates *86% of companies are beating revenue estimates. *Revenues are growing at a 9% year over year rate. *Revenues per share are growing … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Ny vecka – nya tag!

Asien var blandad kompott, trots GE starka rapport i fredags och starka råvaror genrellt. tittar man på Hang Seng så har vi noterat en lägre topp, och det finns likheter med utvecklingen under nov09-jan10 tycker jag (eftersom jag fiskar efter … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Reinfeldt på CNN

Enjoy! http://edition.cnn.com/video/#/video/business/2011/01/20/qmb.intv.reinfeldt.cnn

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar