Category Archives: Uncategorized

Känsligt och avgörande läge enligt MS

Makro försämras kontinuerligt och man kan måla upp ett riktigt mörkt scenrio inför nästa år om man vill. Samtidigt stiger aktiekurserna till följd av FEDs förväntade agerande kring QE2. Vad ska man tro? MS skriver så här: I’ll be judging … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Kina kommande 10 åren

Världen håller på att förändras, det har den alltid gjort. MEN, jag tror vi väldigt lite att lära av de senaste 20 åren i syfte att förstå de kommande 20 åren. Okej det ska vara den tekniska utvecklingen; mail, mobil, … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

ISM kl 15

ISM kommer idag kl 1500. Förra månaden landade på 54,4 och man väntar sig 54. Under hösten var det nog många som tittade på ECRI, Philly Fed etc och därför väntade sig ett tap ner mot 48-50, vilket hade varit … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Kinas inköpschefers konfidensindex steg till 54,7 i oktober, jämfört med 53,8 månaden före. Det var den snabbaste uppgången på sex månader. Enligt Bloomberg News enkät väntades en oförändrad nivå på 53,8. HSBC:s PMI för Kinas tjänstesektor steg samtidigt till 54,8 … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

TA på SP500

Mycket snack om ISM, QE2, Q310 och sysselsättningsdata… men hur ska vi tjäna pengar? Klicka på bilden Så här ser jag på det! Dojan och Nasdaq har nått april topparna och den korta trenden är stigande. Jag tror även på … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Glöm inte Inköpscheferna

I nästa vecka kommer ALLA att hålla ögonen på FED och QE2. Minst lika viktigt är att se hur Inköpschefsindex från främst USA (måndag) och Kina (söndag) kommer in. Om QE handlar om psykologi och ”oprövade” åtgärder, visar ISM/PMI den … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

QE2 i praktiken

Enligt CreditSuisse kommer FEDs balansräkning se ut så här nästa år…nedgång av bolånerelaterade skulder, och en j-a uppgång av statspapper! Varför gör man det? Jo primärt för att inflatioen är för låg, och därmed riskerar man att hamna i ett … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Amerikanska bostäder

Data över ”Försäljning befintliga bostäder” som publicerades i måndags var bättre än väntat, men ganska dålig ur ett historiskt perspektiv. Inte konstigt när utbudet bara ökar hela tiden! Detta märktes även på Case Shiller husprisindex igår som uppvisade en sämre … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Aktier vs Räntor

Enligt MorganStanley är det mer troligt att aktier utvecklas bättre än räntor de kommande 5 åren. Jag håller med! jag citerar: On, say, a five-year horizon, I think it’s likely equities will generate better returns than bonds. Consequently, I think … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Mid Cycle Dip 2

Än så länge är vi iallafall i en Mid cycle dip…. vi vill inte ha en Double Dip i likhet med 80-talet och tittar man CreditSuisse ledande indikatorer så har de vänt upp… de leder med 3m, vilket skulle betyda … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar