Category Archives: Uncategorized

Leading AxJ (Asia excluding Japan)

Även om en kortsiktig rekyl står inför dörren (en rekyl som säkert kommer triggas av dollarn på ett eller annat sätt) så är man ju positiv till aktier på 12månader. Asien har tidigare varit leadning och kommer säkert fortsätta att … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Denna vecka

är det fullt fokus på Q3 i USA. Man kommer försöka ta tempen på hur 1, efterfrågan ser ut 2, eventuell guidance för nästa år och 3, vad som händer med bruttomarginalerna Den här veckan kollar vi även på KINA … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Svar på tal

”Hej kortsikt. Tack för en utmärkt blogg! Bästa på länge. Du skriver, betala 1 krona för 2 kronor. Då kommer vi osökt in på aktier. Har du några tankar kring potentiellt undervärderade bolag. Makrostatistik och globala funderingar är mycket intressant, … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 5 kommentarer

Di.se; Wake up and smell the coffee

http://di.se/Default.aspx?pid=217457__ArticlePageProvider&epslanguage=sv Fed bereder mark för nya stimulanspaketUppdaterad 2010-10-15 14:42 Ytterligare penningpolitisk stimulans kan komma att krävas eftersom inflationen är alltför låg och arbetslösheten alltför hög. Det sade USAs centralbankschef Ben Bernanke på fredagen, enligt Bloomberg News. ”Det verkar – allt … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Pris och Värde

Även om macro och andra indikatorer är bra för att förstå hur underliggande konjunktur och sentiment beter sig så tjänar man fortfarande enklast pengar genom att betala 1kr för något som är värt 2 kr. Inte tvärtom. Detta leder oss … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Kina och privatkonsumtion

2011-2021 kommer handla om den konsumerande Kinesen! Var så säker! Bilen är stora grejen än så länge Tycker ändå att det känns som att Europa ligger bra till

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 6 kommentarer

Positionering och sentiment

Andelen kassa i vanliga Amerikanska aktiefonder ligger på låga 3,5%. Det är inte den här kassan som driver vidare uppgång i aktier… detta är helt klart! så frågan är,finns det några andra brunnar med cash som kan sättas in i … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Mid-cycle slowdown in 2011, not reason to sell

Detta är Handelsbankens huvudbudskap som jag delar!!! 2011 handlar om: med tillhörande charts… which I love Värderingen då? I Sverige är både sales growth och earningsgrowth helt okej Historien har visat att det krävs NEGATIV vinsttillväxt för att trigga dålig … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Back in the 50´s

Det är inte bara Heminredningstrender från 50-talet som är tillbaks, även skuldsättning i västvärlden! Se nedan Trots belånade stater hade man en grymt fin utveckling på börserna i dryga 20 år. Vad man inte riktigt tar med i beräkningen är … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Överbelånad eller ej?

Jag har länge sagt, No Double Dip Recession, men väl Lower trending growth.. åtminstone fram till 2012 då jag hävdar att Amerikanen faktiskt kan ha återställt sitt ”private balance sheet”. Handelsbanken är inne på samma sak! Jag är inte helt … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar