Category Archives: Uncategorized

VIX under 16

Vix:en touchade 15,48 och är i nivå med april toppen i år… frågan är om vi ska få se sista rycket uppåt under de kommande 1-3 veckorna som skakar av den sista pessimisten, eller toppen är nådd och en rekyl … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Euro under 9kr

Euron gick precis under 9kr för första gången på 4 år. Frågan är hur mycket elände som är inprisat. Visst, PIIGSEN(B) kommer inte vara i Full Högkonjunktur och Happy Times om 12 månader, men jag är rätt säker på att … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Tyska IFO trillade precis in på 109,9. Man väntade sig 109,0. Föregående månad var 109,3. STARKT.. och bland delkomponenterna var det faktiskt detaljhandel och partihandel som ryckte upp sig! Förra veckan bjöd på ytterligare inflöden till EM, fast till en … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Guidance för januari-ISM

Vad händer när man stoppar in Empire Mfg Index på 10,6 som kom i onsdags (mot väntat 4,0 och föreg månad -11,1) , och nu senaste Philly Fed på 24,2 (mot väntat 14,1 och föreg. mån 22,5)….. jo man får … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Anmärkningsvärt hur svagt Kina är… toppade redan i början av November och handlas 10% under peak. Jämför detta med Nasdaq, Dojjan, SPX, DAX, OMX och gud vet vad!!! DM outperformar EM. Varför? Finns många skäl, men det viktigaste är att … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Dagens skörd

Sakta men säkert går US ekonomin framåt…. men för sakta om man frågar FED Även Survey över Small buisness pekar i den här riktningen US Detaljhandeln var bra igår…+0,8 mot väntat +0,6 (föreg 1,2%). Rensat för bilar låg det på … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

EM vs DM

Som de flesta vet är jag ju långsiktigt optimistisk till Emerging markets… ett måste i alla pensionsportföljer med en horisont på minst 10 år. Men inför 2011 så börjar jag undra…. nedan bygger på MerillLynch siffror, titta på EM vs … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Har ni sett hur dollarn försvagades…. det rimmar bättre med haussemarknaden faktiskt. Men EN dag gör ingen TREND. Nåväl, CreditSuisse listar de största riskerna inför 2011, (kom ihåg den dagen ni inte ser några risker, eller framförallt när Aftonbladet skriver … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

2011 handlar om Sysselsättning

Jobben är minst sagt viktiga… se hur veckodatan korrelerar med börsen!! många gnäller över att räntorna stiger…. de menar att QE2 handlade om lägre räntor, vilka nu stiger, vilket ska tolkas som ett misslyckande. Faktum är att detta är en … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Eur/Usd beter sig märkligt… de sambanden som har gällt senaste året verkar luckras upp. Ser risk för ytterligare svaghet vid nästa ”Spanienryktesflora” . Samband eller inte… om EUR/USD går till 1,20 eller 1,60 har en j-a betydelse för världsekonomin och … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar