Category Archives: Uncategorized

Fortsatt bra börs=US BNP 3% 2011=minst 150,000 jobb/månad

Utsikter för 2011 Tyskland har hittills varit ångloket för Europa, men vi kan inte förvänta oss att de driver tillväxt på samma sätt nästa år. Å andra sidan väntar jag min inte heller att PIIGSEN bidrar med lika mycket Negativ … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Förra veckans skörd

Sicken vecka! Inköpschefs index från hela världen bekräftar att det fortfarande går framåt. Särskilt Kina var stark men även US ISM slog förväntningarna. Tittar man på detaljerna av ISM var den i och för sig si och så, särskilt ISM … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Sverige ar unikt

Sverige ar en unik outsider i den globala kontexten. inte undra pa att Ingves och Borg intar en forsiktig hallning… fragan ar om det haller i sig eller att vi sallar oss till det europeiska ledet nasta ar? tongangarna ar … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Nästa vecka

Nästa vecka kommer det sjuukt viktig statistik. Min magkänsla är att den kommer vara avgörande för om vi ska börja klättra uppåt igen och nå nya toppar, ELLER fortsätta korrektionen (se föreg inlägg) till lägre nivåer! Viktigast är: Tis, Huspriserna … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Dagens skörd

Halvdag i USA och man ska ta börsrörelserna med en smula salt! Vad som är ännu viktigare tror jag är det faktum att det är Black Friday idag. Startskottet på julhandeln i USA. Den här dagens försäljning brukar kunna indikera … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Money never sleeps

Kan hända att USA är stängt pga av Thanksgiving, MEN S&P500 terminen handlas och den är uppe och nosar på 1200 motståndet Samtidigt kan dollar förstärkningen vara på väg att se ett slut? Eller är det bara jag som letar … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Ditt största risktagande!

Aktieportföljen i all sin ära, men Svenskarnas bostad med tillhörande lån är förmodligen den klart största posten på genomsnittssvenskens balansräkning. Riksbanken har fått i uppdrag att utreda om fastighetsmarknaden är överbelånad eller ej. ”Professor Peter Englund, som leder en ny … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Som vi alla vet har recoveryn varit svag i USA, below trend om man säger så!!! Detta below trend lär fortsätta tills de är i balans skuldmässigt (public+household debt /GDP = under 100%) vilket tidigast lär ske 2012… men mer … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Dollarblankarna har fått stänga sina positioner…. är det dags för dollarn att vända ner igen måntro? Första revideringen av US BNP Q3kom igår. Detta är gammal skåpmat, men ändå kul att se att man reviderade upp från 2% till 2,5%. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

När Dollarn går upp – går aktier ner

Irland, strejk i Portugal, Inflation i Kina, geopolitisk oro i SydKorea…. oron gör att Dollarn stärks och det är normalt sett inte bra för aktier. Men det är Kina jag följer för att lista ut om detta är rekyl i … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer