Category Archives: Uncategorized

Definiera Bull market

Alla vet att en Bull eller Bear market definieras som att det går upp som fan, eller ner som fan! Men vad kräver vi för underliggande faktorer? 1, Stora nettoflöden till Aktier, och allmän övervikt realtivt andra tillgångsslag. 2, PE. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

MS smygbaissar

MorganStanley väljer att reducera vikten i EM och DM. Okej, de tror inte på någon större uppgång härifrån, MEN ingen större nedgång heller. 🙂 Lite som Goldman väntar de sig flat marknad kommande 3-6 månader. (Då tror de alltså inte … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Rätt kul video

Dem har faktiskt missat en grej…. och det är att än så länge står DM för 70% av världens Privatkonsumtion. Visst, företag kan investera och regeringar stimulera, men tids nog måste det hamna på slutkonsumentens tallrik. De är fortfarnade beroende … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Dagens skörd

Då var det fredag igen och Tyska IFO, som kanske är Europas viktigaste ledande indikator, trillande precis in! 107,6 mot väntat 106,5, och förra månadens 106,8. Detta är urstarkt. Vi hade en viss känning på detta igår: GERMAN OCT SERVICES … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Japan och Deflation, Bernanke har all rätt att vara rädd!

Först några chart över vad som hände i Japan… Jag kan förstå varför Bernanke är rädd för fallande priser, eller DEFLATION. Han kommer trycka pengar så länge som han ser minsta risk för deflation, sanna mina ord! Jag är livrädd … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Största NON Koncensus inför 2011

Tänk om den Amerikanska konsumenten skulle resa sig ur askan som fenix nästa år och börja 1, konsumera och 2, ta upp nya lån. Det är förmodligen den i särsklass största NON-konsensus tanken på marknaden!!! John Wilmot, chefsstrateg på Fixed … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Goldman sätter siffror på lower trending growth

Jag tycker faktiskt GS är spot on vad det gäller mitt konjunktur scenario för 2011. Vad gäller börsutvecklingen är jag något mer optimistisk än dem!

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Nattens Kina data

Data från Kina visade: BNP Q3 9,6% (väntat 9,5%, och 10,3% för Q2) Helt okej siffra som supporterades av stark Retail Sales 18,8% (väntat 18,5%) samtidigt som Industriproduktionen var 13,3% mot 14% väntat. Den kanske viktigaste siffran var CPI, Inflation … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Sverige – världens nöjdaste land

Jag är inte politiskt förankrad, faktum är att jag tycker politik är rätt trist.. särskilt i Sverige som dels är en 1, så öppen ekonomi 2, liten ekonomi och 3 med stort beroende av omvärlden. Visst, politikerna kan göra en … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Hot mot marginalerna 2

Världen förändras snabbt EM står för ungeför halva kakan idag…. och detta har mer eller mindre hänt under de sista 10 åren! Vad gäller konsumtion av råvaror och energi har kartan ritats om. Se nedan Varför är detta unikt? Jo … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar