Category Archives: Uncategorized

Baissarna är brända (igen)

Sedan sista helgen i juli, då det var budget bråk i USA har Baissarna, såväl konjunktur baissar som börs baissare, hållit låda. Börsen är i skrivande stund 20 punkter från den här nivån. Jag vill bara påminna alla som har … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Övervikta tillväxtmarknader

Har länge talat om att övervikta EM vs DM…. ännu ett chart som är bra!

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Default 50%

Sådärja… då skrev man ner skulder för 100 miljarder Euro. Det var väl inte så svårt 😉 Hur finansieringen löses framöver är ju inte så intressant med tanke på att FED, flåt ECB, köper obligationer och EMU ställer ut garantier … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Bear market rally

Okej, då bröt vi och stängde över 970. Den kändes äkta. Efter viss rekyl tar vi sikte på nästa target 1040-1050. Finns även en Fib50 nivå kring 1000-1010 som är värt att bevaka. Marknadsreaktionen på merkozy ser vi första på … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Veckan som kommer

Mötet igår var verkligen ett non event, på onsdag lovas besked. Bli därför inte förvånad att Asien/kina gick så starkt i natt. Det var en flash pmi siffra som faktiskt var riktigt bra…. Får en nästan att börja om soft … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

SPX älskar att finta

Rykten om att FED laddar för att sjösätta QE3 stimulanser. Jag frågar mig hur de kan göra det när inflationen ligger 1, rel högt och 2, trendar uppåt fortfarande? Deras andra mandat, sysselsättning och tillväxt är ju inte heller fy … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Dagens skörd

IFO-index sjönk från 107,5 till 106,4 (förväntat 106,2) mellan september och oktober. Det var fjärde månaden i rad som indexet sjönk. Inte så mycket att bråka om…. Allt fokus på Merkozy…. jag har faktiskt ingen aning hur marknaden kommer ta … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Spridda observationer

ISM siffran var ju helt ok sist, men NEW ORDER komponenten som jag tjatat om vill inte lyfta. New order / Inventories leder Head line siffran… (även om den tok fintade under 2010) kan vi få högre NEW ORDER så … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Jag noterar att Amerikanska räntorna faktiskt har börjat röra sig uppåt! 10 åringen handlas en bit över 2% för att tidigare legat under 2%. Trendskifte? Svårt att säga men effekterna är påtagliga. Det är ett kvitto på att man vill … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Detaljhandel och Michigan

US Detaljhandel steg 1,1 procent i september. Analytiker hade räknat med 0,7 procent. Exklusive bilar steg försäljningen 0,6 procent, väntat 0,3 procent. Exklusive bensin 1,1 procent. I augusti steg detaljhandelsförsäljningen med reviderade 0,3 procent. Jag säger bara LTG Michigan sjönk … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar