Category Archives: Uncategorized

Lower trending growth

De som har följt min blogg vet att jag aldrig har trott på en Double Dip, utan snarare Mid Cycle Dip. Jag tror även vi gör en ”semi repris” av 1995/2005. Men jag tror inte att vi ska återvända till … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Glimmar guldet?

Vad jag har förstått är det många som intresserar sig för Guld, och jag tänkte komplettera ett svar här i bloggen med några grafer… Jag gillar ju inte guld egentligen… om man bortser från smyckesindustrin så är det ju egentligen … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Varför gnäller ni på Kina?

Asien ex Japan står för merparten av den ekonomiska tillväxten i världen och det råder ingen tveksamheter vilken nation som är leading om 20 år. Ändå gnäller man och börserna går dåligt…. varför? Jo, allt är relativt. Se tabell nedan. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Jag har sagt det förrut och säger det igen… industrin går på hög varv och kommer med all sannolikhet gå in i ett något lugnare tempo under 2H11. Detta är fullt normalt ur ett historiskt perspektiv. Frågan är om det … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer

Dagens skörd

Kommer ni ihåg gårdagens chart, att den amerikanska konsumenten inte har det så kämpigt med lånen längre då debt services (inkluderar allt, ränta, avgifter etc) andel av disponioble inkomst har minskat… detta tillsammans med ökat consumer confidece leder till ökat … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Som aktieplacerare gäller det att hålla koll på räntemarknaden. Jag gillar att titta på Yieldcurve, US 10yrs minus 2 yrs. Den amerikanska 2 åringen har också visat sig vara en utmärkt guide till FEDs agerande. När jag räknar ut simplified … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Nästa vecka

jobbsiffran blev 192,000 och 8,9%… typ in line. Men jag tror ändå man hoppats på mer! Nåja, det är knappast kursdrivande den kommande tiden. Nästa vecka fokuserar jag på Kinadata på torsdag och fredag samt US Detaljhandel och Michigan på … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Idag ska jag inte trötta ut er med en massa charts… slappna av och titta på vad Bill Gross, PimCo vd berättar vad han tycker om aktier: http://www.cnbc.com/id/15840232?video=3000007961&play=1 Ray Dalio, grundare av Bridgewater världens största hedgefond berätta varför man ska … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Euron börjar tuffa till sig… €UR on a flyer now after taking out 1.3950 barriers. Trichet giving impression rates could rise as soon as next month. German-US 2yr spread thru 100bp..first time since late 2008 Next target 1.4000 where some … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Bits and pieces

Värt att notera! Output gaps i tillväxtmarknader krympte onekligen under 2010. Under 2011 ligger en majorietet av länder kring noll procent eller högre. I en värld med inflationstendenser skulle jag INTE vilja sitta på länder med Noll eller högre Output … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar