Category Archives: Uncategorized

Dagens skörd

Kom en hel radda data från Kina inatt. De asiatiska börserna var inte nöjda med utfallet som sjönk… Hur var datan då? CPI 3,4% YoY, mot väntat 3,3 och föreg 3,6. Helt OK CPI ex food 1,7 YoY mot föreg … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Rykten om att Tyskarna tänker tillåta lite inflation = EZ QE

Vilket skulle kunna betyda att man skulle kunna tillåta mer expansiv finans- och penningpolitik trots att inflationsmålet kan komma att riskeras… En del rykten om att Bundesbank skulle bli relaxing vad det gäller sin syn på inflation. Något som Tyskarna … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer

QE3 inom en armlängs avstånd?

Ytterligare stimulanser i USA är något jag tagit avstånd mot under en tid. Skälen har varit 2,5. För att FED ska trycka på stim-knappen krävs en kombination av två faktorer. Disinflation och fallande sysselsättning. Vi behöver alltså inte se negativ … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Slut på rekylen?

En god vän till mig som hållt på med TA länge hävdar att jag ritar mina charts fel (hur man nu kan göra rätt el fel inom denna ädla konst :-)) Han menade på att rekylen är fullbordad enligt nedan… … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Skam den som ger sig!!!

http://plus.cnbc.com/rssvideosearch/action/player/id/3000089189/code/cnbcplayershare Det spelar inte så stor roll längre… även om han får rätt har det aldrig gått att tjäna pengar på då han gjorde sitt första CALL den 30 september, då OMX stod i 910. Jag skulle vilja veta vad … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

I natt kom handelsdata från Kina för april. Den var klen! Börserna reagerade negativt! Importen steg med 0,3% mot väntat 11 och föreg 5,3 Exporten steg med 4,9% mot väntat 8,5 och föreg 8,9 Klent! Importen är viktigast tycker jag … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Dagens skörd

Grekland sätter press på börsen. Det är tacksamt ur ett tekniskt perspektiv. Jag undrar om vi orkar nå målnivåerna kring 975-995… och ännu viktigare, om de håller? Det knorras kring grekland, spanien och frankrike. Då är det viktigt att den … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Utlåningen ökar – bra eller dåligt?

Igår kom det data över Consumer Credit, dvs bankutlåning till konsument i USA. Den var urstark, igen!!! U.S. consumer credit jumps in March * Credit use surges but reasons aren’t clear * Analysts say could be confidence or even desperation … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Tveklöst största risken sett på lite sikt!

Kina bromsar in, inte bra. Problemen i Europa, inte bra. Oroligt i Mellanöstern, inte bra… osv. Men den tveklöst största risken mot världsekonomin, och börserna i synnerhet är om/när den amerikanska politikerna börjar strama åt genom finanspolitiska åtgärder. Risken är … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer

Lugn vecka

Det blir en rätt lugn vecka på makrofronten. Större delen av rapporterna har vi lämnat bakom oss liksom valen i Grekland och Frankrike. Det viktigaste tycker jag är Kina datan…. den ska helst stödja senaste PMI datan! Annars antar jag … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar