Author Archives: GaStan

Profilbild för Okänd

About GaStan

Ga Stan bloggar här under rubriken "Kortsikt's blogg". GaStan är en medelålders gift man bosatt i Stockholm och verksam i finansbranschen.

Är FED nöjda med inflationsutsikterna trots stark arbetsmarknad?

Det är många som hoppas att denna fråga kan besvaras när man får nagelfara protokollet på onsdag. Är de inte det, så väntar höjning i september och sänkningar lär dröja, vilket innebär fortsatt höga räntor, stark dollar, och dålig börs. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 25 kommentarer

Allt fokus på Core CPI

På torsdag vankas det inflationssiffror från USA. Både headline och core CPI väntas landa på 0,2% MoM. 0,2 är en bra siffra då det implicit innebär 2,4%ish på årsbasis. Givet spreaden mot core PCE så innebär det c2% kärninflation. På … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 13 kommentarer

Viktig data i veckan – men inget pekar på kollaps

Vi börjar successivt rulla över mot den sämsta perioden för börsen, samtidigt som vi har stark börs i ryggen och höga värderingar. Men sentimentet och positionering är klart positiv. I veckan har vi framförallt PMI data och jobbdata från USA, … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 33 kommentarer

FED vecka

Dollarn har kommit tillbaka lite, och är inte längre översåld. Dollar styrkan har inneburit att SPX inte rallat vidare trots positivt sentiment. Som jag ser det står dollarn inför ett tekniskt avgörande. Antingen bryter vi ner under 1,10EUR och går … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 16 kommentarer

Lugn vecka – Opex på fredag

Ännu en lugn sommarvecka. Även om jag tror vi ska stämma av SPX 4450 så lär marknaden ändå vara hyfsat stark fram till Opex på fredag. Tidig augusti är klassisk topp där det sen brukar falla på ordentligt fram till … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 12 kommentarer

Lugn inflationsvecka

Veckans viktigaste är US CPI på onsdag. Den väntas bli 0,3% MoM mot fg 0,4. Givet löneläget och andra indikatorer så är det rimligt. Oavsett vad det blir är det ändå för högt för FED. 0,2 eller lägre är det … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 20 kommentarer

Makro vecka

Allt pekar på att FED kommer att höja räntan med 25 punkter den 26 juli till 5,25% och sen med ytterligare 25 i september. Det enda som kommer kunna få dom på andra tankar är data. Men den har varit … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 21 kommentarer

Dollarn konstigt svag

Det finns liksom inget i vare sig räntornas rörelse, vad centralbankerna säger, eller hur makro datan kommer in som motiverar en så svag dollar. Den enda förklaringen är att marknaden inte tycker att nuvarande hökighet är uthållig och att framtiden … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 27 kommentarer

Hämta andan

Oavsett om man har en positiv eller negativ syn på börs, värderingar, inflations- och konjunkturutsikter, så är marknaden kraftigt överköpt, över positionerad och över sentimentsnivå. Dags för andhämtning ner mot SPX 4200-4250 är ingen no brainer. Huruvida vi har sett … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 22 kommentarer

FED Paus EN månad eller bestående?

Pessimisterna där ute tror att inflation och FED möte i veckan kan förstöra den molnfria börshimlen. Jag tror det är sannolikt med en svag inflationssiffra och en relativt duvig FED. Något som skulle få marknaderna att skjuta i höjden ytterligare. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 50 kommentarer