Author Archives: GaStan

Profilbild för Okänd

About GaStan

Ga Stan bloggar här under rubriken "Kortsikt's blogg". GaStan är en medelålders gift man bosatt i Stockholm och verksam i finansbranschen.

Ny vecka nya tag

Idag är USA stängt. I veckan ska Trump installeras som president och Fru May ska berätta om hur Storbritannien ska lämna EU. På onsdag är det beigebook och stort fokus riktas mot FED och deras syn på dollarstyrkan och dess … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Kronan stärks!

Svensk inflation kom in högre idag. KPIF som rensar bort ränteeffekten kom in på 1,9% mot fg 1,6. Den högsta sedan 2010. KPIF ex energi, det vi ibland kallar kärninflation, kom in på 1,3% mot fg 1,2%. Inflation ska ju … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

God fortsättning – nu kör vi!

Det känns som om året har haft en stark inledning, vilket gäller för många Europeiska och Amerikanska index, men faktum är att OMX toppade den 16 december på 1554, och handlas nu kring 1507. I förra veckan satte vi en … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 16 kommentarer

Karta 2017

2016 sjunger på sista versen och det börjar bli dags att lägga ännu ett år till handlingarna. Jag kommer vara bortrest över jul och nyår, och är inte tillbaks förrän den 9 januari. Jag har aldrig gillat alla rapporter som … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 28 kommentarer

Tankekedjan många missar

Så här en dag efter Riksbankens besked är det många som är upprörda över att Ingves linje om fortsatt expansiv penningpolitik med minusränta och QE ligger fast. Men det är många tankevurpor på vägen som jag anser att många missar. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 23 kommentarer

Hej Stefan!

Jag mailade in följande frågor till Ingves frågechat på Riksbanken. Dessvärre fick jag inte svar på en enda…. undrar varför? Hej Stefan, 1a, Löneinflationen i Sverige har, ur ett historiskt perspektiv, varit låg i många år. Enligt vissa bedömare är … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 11 kommentarer

Riksbanken förlänger, som väntat

Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad på -0,50%. Helt väntat! Man förlänger QE med 30mdr (fördelat på 15mdr nominella obligationer + 15mdr reala) i månaden i 6 månader. Till siste juni. Också väntat! http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Pressmeddelanden/2016/prm161221/ Riksbankens QE paket är alltså ännu en gång … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 8 kommentarer

Fel men ändå rätt

Deutsche talar om rotation ur obligationer in i aktier…. det är många som gör det nu för tiden. Media skriver gärna ”marknaden dumpar obligationer, hamstrar aktier” ”flödena till aktier är starka, matchas av utflöden ur obligationer och räntebärande” Jag vet … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 9 kommentarer

Med en vecka kvar till julafton

Så här två veckor kvar av året så brukar inte det inte förekomma några trendskiften. Det tror inte jag nu heller. Optimismen lär hålla i sig. Däremot tror jag på rekyl under Q1. En första rekyl siktar jag på de … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 10 kommentarer

Ludde inspirerar till nytt inlägg

Ludde, jag tar mig friheten att publicera din kommentar och mitt svar ännu en gång. TACK! Pär Magnusson i Ekonomiekot Lördag 17/12: Det kommer ej gå att höja räntorna mer varken i USA, Japan eller Sverige. De låga räntorna behövs … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 6 kommentarer