Mest lästa inlägg
-
Senaste inläggen
- Low conviction
- Låt oljan flöda
- Löst skott?
- Köp på ryktet håller i sig
- VIX bryter ner med oljan
- Var 7500 toppen?
- Börser följer vinsterna
- Det har övergått till Fomo pain trade
- Det halvfulla glasets marknad
- Rekyl hade varit rimligt
- Nytt men bräckligt läge
- Deadline?
- Stark jobb data skulle vara ett problem.
- Sprickor i kristallen – Vi behöver nåt positivt inom kort
- Marknaden bettar på att det löser sig
- Deppigt till tusen
- Allt handlar om leverage mot Kina
- Kan VIX falla tillbaka igen?
- Viktig makro vecka
- Dollarn i fokus
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
Blogroll
-
Senaste kommentarer
- GaStan om Låt oljan flöda
- Styrbjoern om Låt oljan flöda
- GaStan om Låt oljan flöda
- AndersF om Låt oljan flöda
- GaStan om Låt oljan flöda
- AndersF om Låt oljan flöda
- Carl om Löst skott?
- GaStan om Löst skott?
- Carl Söyseth om Löst skott?
- GaStan om Löst skott?
Kortsikt
Author Archives: GaStan
Är det högkonjunktur eller ej?
OMX har tuffat vidare och utmanat både 1585ish-motståndet och Fib50% 1588 nivån. Många undrar; håller vi på att bryta den fallande juli trenden, eller väntar ny baisse? Nästa viktiga motståndsnivå är 1600-1610 området. Det är först när vi passerat den som vi … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
Lämna en kommentar
Svensson mfl sågar nytt amorteringskrav
I våras meddelade Fi, Finansinspektionen, att man vill utvidga amorteringskravet på bolån. Hushåll som tar större lån än 4,5X hushållets Bruttoinkomst ska tvingas amortera 1% på lånet per år. Man kan säga att det är ett mjukt skuldkvotstak. Mjukt i bemärkelsen att det inte … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
5 kommentarer
Svensk Inflation och börsen
Börsen är pigg och är uppe och sniffar på motståndet kring 1,585. Bryts det väntar 1,600-1,610. För att vi överhuvudtaget ska bryta och fortsätta uppåt mot gamla toppar, jag tänker främst på 1,660 och 1,720, så kan inte kronan harva under … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
7 kommentarer
Gästkrönika: Dubbel balansräkning = dubbel risk
Under mina 7 år av bloggande så är det alltid jag som hållit i pennan. Fram till nu. I somras kom jag i kontakt med en av bloggens vänner som berättade att han undersökt hur mycket skuld som lastas in i nybildade bostadsrättsföreningar. … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
34 kommentarer
De är rädda för en stark valuta!
Nej, vare sig Riksbanken eller ECB rörde räntan eller de pågående obligationsköpen. Men det var det ingen som hade trott heller. Däremot trodde jag att de hade stake att säga att håller nuvarande konjunkturella situation i sig, så är de … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
6 kommentarer
QExit, budget och skuldtak smyger sig på!
När det kommer till Trump så pratas det mest om NordKorea. Trist med kärnvapen krig liksom. Men annars är budgeten och dess effekter på skuldtaket nästan viktigare. Räntemarknaden börjar bli orolig. Inför FED mötet är det många som väntar sig … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
2 kommentarer
Fokus på penningpolitik
De närmaste veckorna kommer marknaderna att fokusera på Fed och Ecb har att säga. I sverige även vår kära Riksbank. Jag är rädd att de blir lite av icke event ur ett marknadsperspektiv. Fed kommer inte röra räntan mot bakgrund … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
5 kommentarer
Fokus på valutorna
På torsdag och fredag kommer viktig data från USA. Imorgon kommer Core PCE och på fredag är det PMIs samt NFP. Sista datan innan FED mötet i september. Marknaden prisar in att FED håller på hanen denna gång. Marknaden brukar … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
9 kommentarer
Goda råd – blir inte alltid så goda
Det är många nu för tiden som ger rådet att sälja långa obligationsfonder. Man råds istället att köpa aktier. Man säger att PE talet för obligationer är historiskt mycket högt (beräknas som 1/Räntan), men att även för aktier är det … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
5 kommentarer
Nån ljuger
Läste nedan artikel, där bankerna redovisar sina officiella kalkylräntor som används för att faställa lånelöften. Löften som ligger till grund för hur stora lån som beviljas. Lån som sedan är helt avgörande för hur mycket man kan lägga på sin … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
10 kommentarer
