Author Archives: GaStan

Profilbild för Okänd

About GaStan

Ga Stan bloggar här under rubriken "Kortsikt's blogg". GaStan är en medelålders gift man bosatt i Stockholm och verksam i finansbranschen.

Är det högkonjunktur eller ej?

OMX har tuffat vidare och utmanat både 1585ish-motståndet och Fib50% 1588 nivån. Många undrar; håller vi på att bryta den fallande juli trenden, eller väntar ny baisse? Nästa viktiga motståndsnivå är 1600-1610 området. Det är först när vi passerat den som vi … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Svensson mfl sågar nytt amorteringskrav

I våras meddelade Fi, Finansinspektionen, att man vill utvidga amorteringskravet på bolån. Hushåll som tar större lån än 4,5X hushållets Bruttoinkomst ska tvingas amortera 1% på lånet per år. Man kan säga att det är ett mjukt skuldkvotstak. Mjukt i bemärkelsen att det inte … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 5 kommentarer

Svensk Inflation och börsen

Börsen är pigg och är uppe och sniffar på motståndet kring 1,585. Bryts det väntar 1,600-1,610. För att vi överhuvudtaget ska bryta och fortsätta uppåt mot gamla toppar, jag tänker främst på 1,660 och 1,720, så kan inte kronan harva under … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 7 kommentarer

Gästkrönika: Dubbel balansräkning = dubbel risk

Under mina 7 år av bloggande så är det alltid jag som hållit i pennan. Fram till nu. I somras kom jag i kontakt med en av bloggens vänner som berättade att han undersökt hur mycket skuld som lastas in i nybildade bostadsrättsföreningar. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 34 kommentarer

De är rädda för en stark valuta!

Nej, vare sig Riksbanken eller ECB rörde räntan eller de pågående obligationsköpen. Men det var det ingen som hade trott heller. Däremot trodde jag att de hade stake att säga att håller nuvarande konjunkturella situation i sig, så är de … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 6 kommentarer

QExit, budget och skuldtak smyger sig på!

När det kommer till Trump så pratas det mest om NordKorea. Trist med kärnvapen krig liksom. Men annars är budgeten och dess effekter på skuldtaket nästan viktigare. Räntemarknaden börjar bli orolig. Inför FED mötet är det många som väntar sig … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Fokus på penningpolitik

De närmaste veckorna kommer marknaderna att fokusera på Fed och Ecb har att säga. I sverige även vår kära Riksbank. Jag är rädd att de blir lite av icke event ur ett marknadsperspektiv. Fed kommer inte röra räntan mot bakgrund … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 5 kommentarer

Fokus på valutorna

På torsdag och fredag kommer viktig data från USA. Imorgon kommer Core PCE och på fredag är det PMIs samt NFP. Sista datan innan FED mötet i september. Marknaden prisar in att FED håller på hanen denna gång. Marknaden brukar … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 9 kommentarer

Goda råd – blir inte alltid så goda

Det är många nu för tiden som ger rådet att sälja långa obligationsfonder. Man råds istället att köpa aktier. Man säger att PE talet för obligationer är historiskt mycket högt (beräknas som 1/Räntan), men att även för aktier är det … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 5 kommentarer

Nån ljuger

Läste nedan artikel, där bankerna redovisar sina officiella kalkylräntor som används för att faställa lånelöften. Löften som ligger till grund för hur stora lån som beviljas. Lån som sedan är helt avgörande för hur mycket man kan lägga på sin … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 10 kommentarer