Author Archives: GaStan

Profilbild för Okänd

About GaStan

Ga Stan bloggar här under rubriken "Kortsikt's blogg". GaStan är en medelålders gift man bosatt i Stockholm och verksam i finansbranschen.

Ny vecka nya tag

Omx hasade sig över 1,660. Väntat ja, men oväntat att det skedde utan rekyl. Rekylen lyser med sin frånvaro och marknaden har varit överköpt längre än vad jag först trodde. Nu utgör 1658/1660 stöd. Så länge som vi inte stänger … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Tänk om Philips inte funkar, alls?

Eller åtminstone inte utan en andra variabel. Nämligen Hög tillväxt. Dvs att det inte räcker med Full Sysselsättning för att skapa inflation. Debatten kring Philips sambandet (dvs att en tajt arbetsmarknad, dvs låg arbetslöshet, leder till högre löner som leder till … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 7 kommentarer

Äntligen fredag!

OMX harvar på. Fortfarande indikerar RSI lite överköpta nivåer så det finns att ta av på nedsidan. Å andra sidan är det ju starkt av OMX att inte rekylera mer trots den snabba uppgång vi såg i september. På ovansidan … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 8 kommentarer

NFP och snart helg!

OMX är uppe och testar motståndet just nu kring 1660 (1655 på stängning). Marknaden är överköpt, men det var den även nere på 1600/1610. Bryter vi så väntar 1720. Även området 1680/1700 är intressant då det utgör Fib50% av 1518 … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer

Fokus på data, Q3 och sänkta skatter

Rent tekniskt ville det ju inte alls toppa ur i förra veckan. Fel av mig! Tvärtom fortsatte det upp med stöd av starka börser och svag krona. Börsen är klart överköpt och rekyl borde infinna sig. Frågan är var det … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Kort Sälj

Det finns goda chanser att vi toppar ur idag. Dels är marknaden överköpt. Dels har stora index som SPX, Stoxx600 osv lämnat bakom sig gap från den 8 september som utgör ca Fib50% nivåer idag, och som brukar täppas till. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 5 kommentarer

PMIs pekar mot ett starkt Q4

Flash Manufactoring PMI kom från Europa och Tyskland nu på morgonen. Från Europa kom den in på 58,2 mot väntat 57,1 och fg 57,4. Den Tyska kom in på 60,6 mot väntat 59,0 och fg 59,3. Helt otroligt starka siffror. … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Feds blandade budskap

Fed avstod från att höja räntan och meddelade att man introducerar QT i oktober. Helt väntat! Man specificerade inte beloppen för QT men marknaden räknar med 10mdr per månad under 4Q17. Detta trappas sen upp till 20mdr i 1Q18, 30mdr … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Bankföreningen är antingen korrupt eller inkompetent

Företrädare för bankföreningen tycker det är en dålig ide om Finansinspektionens förslag om utökade befogenheter att begränsa utlåningen går igenom. http://www.di.se/opinion/bankforeningen-inte-ens-hogutbildade-kommer-fa-kopa-bostad/ Kan ni inte läsa Di, läs gärna https://www.va.se/nyheter/2017/09/18/bostad2/?utm_campaign=va-sept18-eft&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=036e6051aa8244e085af6c296e632ef5&elq=afab35164a1d4ba89cab4454635e49b6&elqaid=10507&elqat=1&elqCampaignId=7380 Det är stötande! Bankernas primära sätt att öka vinsten är genom … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 8 kommentarer

Amerikansk inflation är viktiga grejor

Kärninflationen från Eurozonen kom in på 1,2% YoY mot väntat 1,2 och fg 1,2. Vare sig nivå eller trend borde få Draghi att vilja se stigande räntor eller starkare Euro…. således vänta er en fortsatt duvig politik. Därmed inte sagt att han … Fortsätt läsa

Betygsätt detta:

Publicerat i Uncategorized | 9 kommentarer